q-factor

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Misschien is er al een topic over dit onderwerp, maar zoeken heeft nog niks opgeleverd.

Ik vraag me af in hoeverre de hogere q-factor van mijn bike ten opzichte van racefiets van invloed is op mijn prestaties.

Ik weet van mezelf dat ik niet de beste mtb'er ben, maar ik ben al best een flink aantal jaren bezig en ik fiets op de mtb domweg minder goed dan op de racer. Ik krijg nooit een goed gevoel op de onverharde paden :wink: Laat ik het zo uitdrukken. Als ik mijn strava resultaten bekijk zit ik op de racer over het algemeen bij de eerste 10% bij bepaalde segmenten. Op de mtb ga ik meestal terug naar de laatste 10%. Dus de conditie is er wel, maar ik krijg het in het bos niet voor elkaar. Ik val gewoon stil na een bepaalde tijd en kan dan nog maar op 1 tempo door zonder goed te kunnen versnellen.

Ik heb redelijke x benen en fiets op mijn racer met mijn benen behoorlijk dicht op mijn frame. Op de mtb (3x10) zit ik uiteraard veel breder. Zou dit een kleine verklaring kunnen zijn van mijn gevoel om minder efficent te kunnen rijden. Is dit op te lossen door domweg meer te gaan rijden op de mtb en er dus aan te wennen, of zou een poging om de q-factor te verlagen, door bijv een dubbel te monteren ook iets van effect kunnen bewerkstelligen?

Graag jullie advies :-D
Gebruikersavatar
MadMax12
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 694
Lid geworden op: di 7 augustus 2012, 18:20

Ik denk niet dat de q-factor een groot verschil zal zijn in prestaties.
Denk dat het eerder de andere manier van rijden is die voor het verschil zorgt.
Op de racefiets wil je zo stil mogelijk op de fiets zitten om zo efficiënt mogelijk te fietsen.
Op de mtb zit je veel bewegelijker, mede door de ondergrond, ik denk dat de paden op de mtb ook meer interval-fietsen is dan op de racefiets.
Huidig: 2014 Specialized Epic Expert Carbon World Cup
Vorige: 2013 Specialized Epic Comp
Eerder: 2011 Scot Spark 50
Eerder: 2008 Scott Scale
Bor de Wolf
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 318
Lid geworden op: zo 29 december 2013, 21:17

Komt het niet gewoon doordat je technisch niet zo sterk bent? De meeste Strava segmenten hier in de buurt voor de racer zijn van het soort "zo hard mogelijk recht uit rammen". Meeste MTB segmenten moet je iets meer sturen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8041
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Ik zou adviseren om zo ie zo eens te kijken of de zithouding op de racefiets gelijk is aan die van de mtb. Ik heb 3 fietsen en op alle 3 de fietsen zit ik gelijk qua positie van het zadel tov het bracket.
Het zadel een halve centimeter meer naar achter, uit zich bij mij al in het feit dat ik het gevoel heb niet vooruit te komen.
Dus ga aan de slag met duimstok, schietloot/ lange waterpas en meet. Of bezoek een bike-fitter.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Volgens mij ligt het aan je x-factor, niet je q-factor :winkie: .
Flauw natuurlijk.. Maar... je hebt blijkbaar wel de benen, anders ging je niet zo hard op de racer.
In het veld komt het er alleen niet uit.

Kan deels komen door de andere manier van fietsen in het terrein, daar is het meer interval, meer hollen en stilstaan, komt meer behendigheid, durf en techniek bij kijken op moeilijkere (bochtige) ondergrond. Durf/kun je minder voluit (te) gaan als je op dat soort technischere stukken rijdt? Merk je het vooral bergop, of af? Of ook op het vlakke?
Geometrie fiets goed? Houding op de fiets goed? Hoe diep en lang zit je? Fiets goed afgesteld, bv juiste bandenspanning?
Een andere q-factor gaat geen wonderen verrichten.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Q-factor zit zooral tussen je oren. Van 3x naar 2x veranderd niks aan de Q-factor, die wordt nl bepaald door het BB bevestigingspunt van je crank. Een MTB heeft misschien wel 1,5 tot 2,5cm bredere Q-factor. Daar zul je maar aan moeten wennen.
Je crank lengte zou wel eens van invloed kunnen zijn. Hoe lang is je crank op je racer en hoe lang die op je MTB? Dat zal voor je gevoel veel meer uitmaken dan die Q-factor.

en voor de rest is een MTB zo verschillend van een racer (plus ook nog eens de ondergrond en de manier waarop je fietst) dat er teveel factoren meespelen om hier iets over te kunnen zeggen.

Dat Mathieu vd Poel op een MTB stapt en meteen wint, wil niet zeggen dat iedereen dat kan. Misschien ben je gewoon een roadie pur sang en moet je die Van Nicholas maar gewoon aan mij doneren :-)
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

marcof schreef:Van 3x naar 2x veranderd niks aan de Q-factor, die wordt nl bepaald door het BB bevestigingspunt van je crank.
Neen.

De "Q-factor" is de afstand tussen de pedalen. De breedte van het bracket kán daarop wel van invloed zijn, maar is zeker niet bepalend. Met slankere en vlakkere cranks (en die zijn mogelijk als je minder voorbladen monteert bij gelijkblijvende kettinglijn), valt daar wel wat winst te halen.
Vorsprung durch Pedantik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Rij je veel in een peloton, op de racer...?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
marcof
All rounder
All rounder
Berichten: 116
Lid geworden op: zo 22 februari 2015, 17:47
Mijn mountainbike: Wilier 503PLUS 29+

Alien schreef:
marcof schreef:Van 3x naar 2x veranderd niks aan de Q-factor, die wordt nl bepaald door het BB bevestigingspunt van je crank.
Neen.

De "Q-factor" is de afstand tussen de pedalen. De breedte van het bracket kán daarop wel van invloed zijn, maar is zeker niet bepalend. Met slankere en vlakkere cranks (en die zijn mogelijk als je minder voorbladen monteert bij gelijkblijvende kettinglijn), valt daar wel wat winst te halen.

Je hebt gelijk. (opgezocht - eigenlijk is het de afstand tussen de -buitenkant vd- crank armen)
Ik heb wel twijfels of als je hetzelfde type crank met 2 of 3 bladen koopt of dat wat uitmaakt. Dan zou je idd naar totaal andere crankset moeten gaan. (en de winst maar minimaal is)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/categ ... -15-49480/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Wel eens op een andere 29" er gereden, en daar ook langzamer mee? 'Could it be the bike?'.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

marcof schreef:
Alien schreef:De "Q-factor" is de afstand tussen de pedalen.
Je hebt gelijk. (opgezocht - eigenlijk is het de afstand tussen de -buitenkant vd- crank armen)
Da's hetzelfde. ;)
De breedte van het bracket kán daarop wel van invloed zijn, maar is zeker niet bepalend. Met slankere en vlakkere cranks (en die zijn mogelijk als je minder voorbladen monteert bij gelijkblijvende kettinglijn), valt daar wel wat winst te halen.
Ik heb wel twijfels of als je hetzelfde type crank met 2 of 3 bladen koopt of dat wat uitmaakt. Dan zou je idd naar totaal andere crankset moeten gaan. (en de winst maar minimaal is)
Met dezelfde crank… waarschijnlijk niet. Met een HollowTech II crank sowieso niet, want daar kun je hooguit nog een spacer uithalen, als de stelschroef dat toelaat, maar verder is de breedte vast. Bij een ouderwetse, losse trapas kom je wellicht wat verder: als je het binnenblad weglaat en een kortere as monteert, dan is er een paar millimeter te winnen aan elke kant.
Vorsprung durch Pedantik.
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Bedankt voor de reacties zover. Mijn gedachte over de q-factor was er eentje uit de categorie "natuurlijk ligt het aan de fiets, niet aan de berijder" Zeker na het lezen van dit artikel:

http://www.bikeboosting.nl/index.php?q" onclick="window.open(this.href);return false;

Maar eigenlijk moet ik iid ook wat eerlijker naar mezelf kijken. Van de ruim 2000 km die ik dit jaar gereden heb, waren er misschien 55 onverhard. Ik heb de afgelopen 3 maanden misschien 3 keer op de mtb gezeten en de rest op de racer. Dit voornamelijk omdat een hoop van mijn training bestaat uit woon-werk.
Ik heb alleen het idee dat mijn mtb capaciteiten, en ondanks dat ik niet veel op de mtb zit, rijd ik al vanaf de jaren 90 op de mtb, er de laatste jaren niet op vooruit zijn gegaan. Dus zou het toch de fiets zijn;-) De overstap naar de 29er is voor mijn gevoel nog steeds een twijfelachtige. Of iig de overstap naar de VN.

Ik zal binnenkort eens naar de zithouding kijken, misschien eens met mijn huidige fietsenmaker mijn laatste meting voor de racefiets eens vertalen naar de mtb. Kijken wat daar te veranderen/verbeteren valt. En tot die toch maar proberen meer in het bos te fietsen en te wennen. ;-)
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

raassie schreef:Als ik mijn strava resultaten bekijk zit ik op de racer over het algemeen bij de eerste 10% bij bepaalde segmenten. Op de mtb ga ik meestal terug naar de laatste 10%. Dus de conditie is er wel, maar ik krijg het in het bos niet voor elkaar. Ik val gewoon stil na een bepaalde tijd en kan dan nog maar op 1 tempo door zonder goed te kunnen versnellen.
raassie schreef:Maar eigenlijk moet ik iid ook wat eerlijker naar mezelf kijken. Van de ruim 2000 km die ik dit jaar gereden heb, waren er misschien 55 onverhard. Ik heb de afgelopen 3 maanden misschien 3 keer op de mtb gezeten en de rest op de racer. Dit voornamelijk omdat een hoop van mijn training bestaat uit woon-werk.
Ik lees hier: Ik zit bij de top 10 van Dammen bij mij in de buurt. En nu heb ik 3x Geschaakt, waarom zit ik dan niet bij de top 10 van Schaken? Zouden m'n schaakstukken te zwaar zijn?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Tja, dat zou verklaren waarom de meeste mtb'ers prima met de racefiets overweg kunnen, damstukken zijn veel lichter.....
g60
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3316
Lid geworden op: zo 14 oktober 2007, 20:11
Mijn mountainbike: Gary fisher superfly 100, custom build. Scott scale rc ‘12 custom.Trek 920 (ex tacx).
Contacteer:

Dat ligt natuurlijk aan de q factor. Bij dammen is die veel smaller dan bij schaken 8)
life starts @ 150bpm...
Plaats reactie