Alleen fietsen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb al jaren een fluitje aan al mijn rugzakken hangen. Dit is een fluitje met een redelijk hoge frequentie, dus niet zo een met een balletje (scheidsrechtersfluitje).

Voordeel van deze fluitjes is dat honden er op reageren en als zij alarm slaan dan worden baasjes ook weer gealarmeerd. De gemiddelde aan de bosrand wonenden zijn op een of andere manier ook vaak hondenbezitters.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Bij mijn Ergon zit het fluitje ingebouwd in de gesp van de borstriem :)

Maar wat Knakker zegt, je zult altijd wat restrisico houden.
Zul je net zien dat je zodanig gewond raakt dat je niet bij je telefoon, fluitje en gps kunt en al helemaal niet bij je reddingsdeken ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Of net als gisteren tijdens de nightride iemand valt en een wond heeft en ik altijd behalve gisteren een EHBO-kit bij mij heb... Die gaat dus voortaan altijd mee!
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Wat voor een wond praten we over KP?

EHBO kan je met de eenvoudigste middelen verlenen.

Wat overigens niet wilt zeggen dat je prima zonder EHBO kitje kan.
Bij de Xenos bv liggen vaker van die reisversies en als je die een beetje aanvult hoeft het niet veel ruimte in te nemen.

Driekante doek (Sleutelbeenbeuk, luxatie) kan je eenvoudig maken van een fietsjasje of shirt met lange mouwen.
Ik vind persoonlijk vingerpleisters erg prettig om bij te hebben omdat je daarmee behalve een klein sneetje ook een gaaskompres voor een wat grotere wond mee kan verbinden.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Gewoon een flink stuk vel eraf. Normaal gesproken heb ik spullen mee om te ontsmetten en dan een gaasje erover.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Let trouwens op met ontsmetten. Het is iets wat wij van vroeg af aan geleerd krijgen maar het blijkt niet altijd verstandig. Bij wonden die gehecht moeten worden loop je kans dat genezing sterk vertraagd wordt. Dit komt mede omdat het weefsel na ontsmetting niet gemakkelijk meer aan elkaar groeit en hechtingen niet goed geplaatst kunnen worden.

Stukje van EHBO.nl
Ontsmetten of desinfecteren doe je alleen met wonden die je zelf definitief behandelt. Wonden die door een dokter gezien moeten worden mogen niet gespoeld en niet ontsmet worden.

Door ontsmetten en spoelen verkleurt de wond waardoor hij moeilijker te beoordelen wordt en worden de wondranden week waardoor er niet meer gehecht kan worden. Dek grote, vuile, diepe wonden en wonden met een voorwerp erin dus direct steriel af, geef eventueel rust en steun en ga ermee naar een dokter of huisartsenpost (bel even voor je gaat).

Het zelf definitief behandelen van een wond
Spoel de wond schoon met water. Schaafwonden mag je met water en zeep (dettol/betadine) schoonmaken als er vuil in zit.
Neem een steriel gaasje en ontsmettingsmiddel. Ontsmet de wond en de omgeving.
Dek de wond steriel af met een pleister, een gaasje en kleefpleister/zwachtel of een (wond)snelverband.

Er zijn verschillende middelen om te ontsmetten. Bekendste zijn povidon-jodium (Betadine) en chloorhexidine (sterilon/dettol). Andere voorbeelden van ontsmettingsmiddelen zijn hibicet en hibisol.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

:-q
MonkeyRider
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4056
Lid geworden op: ma 14 januari 2013, 20:23
Contacteer:

En moeten we nu, als we alleen fietsen een complete EHBO set meenemen :~
timtim78
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 10 september 2013, 20:51

Dan hoop je dat je collega die langskomt er wel 1 bij heeft ;-)
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

MonkeyRider schreef:En moeten we nu, als we alleen fietsen een complete EHBO set meenemen :~
Wat simpel verbandspul in een plastic zakje neemt minder plaats in dan een karig belegde boterham :wink: Maar uiteraard moet er helemaal niets ;)
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

EHBO set, van Vaude, gaat al weer een aantal jaartjes voor niks mee in de rugzak. Dat wil ik graag zo houden :wink: Overigens net zoals de isolatiedeken, die ik nog nooit gebruikt heb. Beide zitten standaard in mijn rugzak. Komen er alleen uit als de rugzak in de wasmachine gaat.

Fluitje vind ik wel een :-q idee. Ook meenemen voor niks.

Collega mtb instructeur ontdekte onlangs dat een accupack ook wel handig kan zijn. Hij trof een gewonden alleen gaande bezoeker in het bos. Hulpdiensten bereiken vergde het nodige van de accu (die al meer energie nodig had om tijdens zijn mtb rit uberhaupt contact te houden met gsm netwerk).
Tzigane
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: ma 22 oktober 2012, 22:20
Mijn mountainbike: Cube reaction GTC SLT

Ik heb SOS sport als app op mijn mobiel en daar kan je instellen af te leggen meters binnen een in te stellen tijd, tijdsduur voordat een SMS gestuurd wordt naar het ingestelde telefoonnummer met de GPS coördinaten.
Plaats reactie