Nieuw balhoofd en nog steeds speling

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

waar het aan kan liggen, van onder naar boven gezien:

- snelspanner
- as
- bevestiging remschijf (vooral bij centerlock)
- remschijf zelf (als ie "floating" is)
- bevestiging remklauw adapter
- bevestiging remklauw
- remblokjes
- vorkpoten (links en rechts)
- onderste en bovenste balhoofdlager
- stuurpen op stuurbuis
- stuur op stuurpen
- handvatten?
- spacers?

maak anders eens een foto van de spacers en stuurpen, zonder de topcap er op. Misschien valt ons iets op.

anders een langs een LBS?
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2192
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

De remblokjes hebben altijd een beetje ruimte in de klauw en dat moet ook om het vrij te laten bewegen.
Dat kan een tikje geven als je de fiets van voor naar achter beweegt. Daar voel je ook niets van tijdens het fietsen.

Als je topcaps enz kapot draait dan ben je niet goed bezig. Zo strak hoeft het allemaal niet.
"This species has amused itself to death"
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Zeker weten dat het geen speling in de bushings (glijlagers) van de vork is? Dat zou vervelend zijn want dat is de duurste reparatie.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
TDBT
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 21:25

Ik heb ook wel eens speling gehad in een nieuwe Cane Creek 40 balhoofdset. En ik kon afstellen en prutsen wat ik wilde maar het was er niet uit te krijgen. Uiteindelijk maar een nieuwe set gekocht omdat ik dacht dat een van de cups misschien beschadigd was bij het persen. Na het uitpersen van de oude set en vergelijken met de nieuwe set viel m'n oog op het feit dat ik de cups verkeerd om had ingeperst :roll: De boven- en ondercups lijken enorm op elkaar (in ieder geval bij de 40er ZS44) maar blijken nét verschillend. Na andersom terug persen van de oude cups was de speling gewoon weg te stellen en is niet meer teruggekomen. De handleiding zwijgt in alle talen over het verschil tussen de cups, en er staat ook niets op de cup geprint oid. Dus kijk daar eens naar. Als je er behoefte aan heb wil ik bij daglicht wel eens een foto maken van het verschil tussen de cups.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Dat kan bij die van mij niet, is een tapered balhoofd, boven 1 1/8 en beneden 1 1/2
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Toevallig centrelock naven? Bij centerlock naven beweegt de schijf altijd een fractie.
Ik heb hetzelfde met mijn KTM fabriekswielen, mijn maat die ook een Copperhead heeft, heeft het ook.
“Old, not obsolete”
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Voor mijn gevoel idd "speling" op de remmen en niet op de vork.
StAlTiCa
doezel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1594
Lid geworden op: ma 26 september 2011, 15:59
Mijn mountainbike: Evil the Following & Zealous Division & ProPAIN Rage

Marco79 schreef:Toevallig centrelock naven? Bij centerlock naven beweegt de schijf altijd een fractie.
Ik heb hetzelfde met mijn KTM fabriekswielen, mijn maat die ook een Copperhead heeft, heeft het ook.
Voor zover ik weet is dat absoluut niet normaal! waarschijnlijk zijn ze gewoon niet goed genoeg vast gedraaid. Je moet behoorlijk wat kracht zetten op een centerlock sluitring, Shimano zegt 40Nm!
Crusher Propain Rage
Don't Shoot Evil The Following
Antibike Zealous Division
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

doezel schreef:
Marco79 schreef:Toevallig centrelock naven? Bij centerlock naven beweegt de schijf altijd een fractie.
Ik heb hetzelfde met mijn KTM fabriekswielen, mijn maat die ook een Copperhead heeft, heeft het ook.
Voor zover ik weet is dat absoluut niet normaal! waarschijnlijk zijn ze gewoon niet goed genoeg vast gedraaid. Je moet behoorlijk wat kracht zetten op een centerlock sluitring, Shimano zegt 40Nm!
Ik heb ze echt wel vastzitten... Met de momentsleutel eerst op 40Nm later zelfs op 45Nm vastgezet. Blijft enigzins bewegen.
“Old, not obsolete”
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wat beweegt er dan? De schijf zelf? Of de schijf in de aangeknepen blokjes, dus eigenlijk de blokjes? Mijn centerlock schijven zitten ook gewoon kneitervast op hun plek, maar het wiel beweegt waarschijnlijk wel iets door de speling in de "ophanging" van de blokjes.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Zelfs al hebben de blokjes iets ruimte om te bewegen, als jij de boel onder druk zet kun je die blokjes niet meer bewegen hoor! Je zet de hele boel nl. vast tegen elkaar.

Zijn die Shimanoschijven met een spider misschien 'zwevend' of hoe je dat ook noemt? Als je ruimte hebt op je centerlock bevestiging dan zou ik die toch maar eens goed bekijken!
Laatst gewijzigd door KleinPalomino op wo 23 maart 2016, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

True, da's waar. Maar volgens mij zijn die schijven met de zwarte spiders niet "floating"hoor.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Dat woord zocht ik inderdaad, floating! :-q

Speling die blijft zoeken in een losse remklauw, versleten bushings van de vork of in het balhoofd. Even kijken of je de topcap wel voldoende kunt aandraaien maar dat is vast en zeker al genoemd.
Xfries
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 531
Lid geworden op: za 8 december 2012, 15:03
Mijn mountainbike: Merida E one sixty Canyon Neuron 9.9 AL Stealth

Alle tips al nagegaan..de tik blijft. Remmen en as geëlimineerd door zonder voorwiel te testen.. Versleten bushings bij een reba vork van iets meer dan een half jaar oud, met regelmatig onderhoud, kan dat? Er lekt geen olie, geen krassen, lekt geen druk, geen rare geluiden bij het fietsen, niks.

Gisteren gefietst en tijdens het fietsen geen tik(afdalingen op wortelpaden, kinderkopjes etc, behoorlijk getest). Niks aan de hand dan dus zou je zeggen..ware het niet dat ik dus nog steeds die kleine tik hoor/voel bij het heen en weer bewegen, wordt een principe kwestie :evil: Eigenlijk is het ook geen echte tik..meer iets van ie-uuh ie-uuh, beetje "plakkerig" ofzo, bv alsof je de vork vanaf het eerste punt inveert en dan een stroef beginnetje, zoals iets dat eerst wat weerstand heeft en dan gaat bewegen :~ Beetje rare uitleg misschien maar weet niet goed hoe het te omschrijven. Het is ook heel minimaal, vandaar moeilijk te localiseren. Misschien toch maar ff bij een LBS langs..
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Kapitein Iglo schreef:Wat beweegt er dan? De schijf zelf? Of de schijf in de aangeknepen blokjes, dus eigenlijk de blokjes? Mijn centerlock schijven zitten ook gewoon kneitervast op hun plek, maar het wiel beweegt waarschijnlijk wel iets door de speling in de "ophanging" van de blokjes.
Ik heb gisteravond nog ff gekeken; wanneer ik de remmen inknijp en de fiets heen en weer beweegt, dan staan de schijven en blokken stil maar beweegt het wiel een klein tikje t.o.v. de schijf. Dit is zowel voor als achter het geval. Mij boeit het niet zo heel, daar deze wielen nu in de Cube zijn geplaatst en deze als wegfiets dienst doet.
“Old, not obsolete”
Plaats reactie