Hartslag Horloge

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
MdBruin
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 417
Lid geworden op: wo 18 december 2013, 18:17
Mijn mountainbike: Giant Talon 29'er 1 2014

Zal door de leeftijd waarschijnlijk de hartslag zones berekenen ;)

Heb even in de handleiding gebladerd, als ik het goed heb gezien heb je een polar ft1?
In de handleiding staat vermeld dat je alleen bij de ft2 je leeftijd kunt invullen, is namelijk een combinatie handleiding voor beide modellen (ft1 en ft2).
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

220-je leeftijd is niet zo'n goede indicator voor je max hartslag als je wat ouder bent, beter kun je gewoon zelf je hf max evenbepalen en die invullen. In de handleidingen van de meeste hartslagmetersstaat wel een testje beschreven wat lijkt op ren je rot om aan je max hartslag te komen...ff extra aanzetten op dat ene heuveltje op defiets en je zit ook op hf max.

Ik gebruik zelf een polar borstband met bluetooth die koppelt aan mijn telefoon, en zo aan strava etc.
Borstband 50 euro. Apps euro of 2. Op de fiets een wahoo rflkt op het stuur zitten die allesweer van de gsm uitleest en dat weergeeft.
Trek88
All rounder
All rounder
Berichten: 117
Lid geworden op: zo 3 januari 2016, 20:00
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 Nice!

MdBruin schreef:Zal door de leeftijd waarschijnlijk de hartslag zones berekenen ;)

Heb even in de handleiding gebladerd, als ik het goed heb gezien heb je een polar ft1?
In de handleiding staat vermeld dat je alleen bij de ft2 je leeftijd kunt invullen, is namelijk een combinatie handleiding voor beide modellen (ft1 en ft2).

Klopt die heb ik !
Heb ik wel gelezen van Ft 1 is ook Ft 2 .
Zal binnen kort mijn fysio wel even vragen.
En over tijdje krijg ik Ademanalyse.
Gebruikersavatar
SenV2312
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 335
Lid geworden op: wo 6 januari 2010, 12:04
Mijn mountainbike: Kingdom Vendetta X2 & Bionicon Edison 2009
Contacteer:

Heb vorig jaar een Suunto Ambit2 tweedehandsje gekocht met losse hartslagmeter, werkt echt fantastisch. Ook kan je de Garmin cadans- en snelheidssensor er op aansluiten. Bij de Ambit3 werkt dat helaas niet. De Suunto is het beste te vergelijken met de Garmin Fenix.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Suunto Ambit2 HR werkt erg goed! Heb deze nu iets meer dan een jaar en ding doet precies wat ie moet doen. En door de grote knoppen is ie onderweg ook zonder problemen te bedienen.
Gebruikersavatar
floris Zwitserland
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 16 november 2014, 10:03
Mijn mountainbike: Canyon Nerve al 29 9.9 2015,voorheen:Cannondale super raven 2000sl
Contacteer:

Ik wordt zo zenuwachtig van een hartslag meter, je kijkt op het laatst alleen nog maar op je horloge, zonder van de omgeving te genieten.
Vandaag weer eens heel hard, langs de sportschool gefietst
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

floris Zwitserland schreef:Ik wordt zo zenuwachtig van een hartslag meter, je kijkt op het laatst alleen nog maar op je horloge, zonder van de omgeving te genieten.
Valt wel mee hoor. Gewoon aanwennen dat je er pas op kijkt zodra je thuis bent :wink: :D
StAlTiCa
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Valt wel mee. Vaak is het meer een bevestiging van wat je al weet zodra je niet meer vooruitkomt. :D
Pieter348
All rounder
All rounder
Berichten: 67
Lid geworden op: za 9 januari 2016, 13:55

Voor fietsen is een borstband uitermate geschikt. Maar met zo'n band lopen... Dat ding hangt op den duur op je buik.
Is dus te zien wat je ermee wil gaan doen ? Denk dat je vooral achteraf wil gaan kijken hoe het gegaan is . Dan zou ik er eentje kopen met gps ingebouwd en via hartslag in het horloge zelf. Kun je er ook mee gaan lopen.
Als je tijdens de rit ook hartslag wil zien, wat handig is als je specifiek in zones wil gaan trainen ben je dus beter af met iets dat je op het stuur kunt monteren en dus met band . Ben niet zo te spreken over smarphone op stuur. Is minder ideaal qua batterijduur dan die horloges die ervoor gemaakt zijn.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Pieter348 schreef:Voor fietsen is een borstband uitermate geschikt. Maar met zo'n band lopen... Dat ding hangt op den duur op je buik.
Is dus te zien wat je ermee wil gaan doen ? Denk dat je vooral achteraf wil gaan kijken hoe het gegaan is . Dan zou ik er eentje kopen met gps ingebouwd en via hartslag in het horloge zelf. Kun je er ook mee gaan lopen.
Als je tijdens de rit ook hartslag wil zien, wat handig is als je specifiek in zones wil gaan trainen ben je dus beter af met iets dat je op het stuur kunt monteren en dus met band . Ben niet zo te spreken over smarphone op stuur. Is minder ideaal qua batterijduur dan die horloges die ervoor gemaakt zijn.
Sorry, het deel over de borstband is onzin.

Ik loop al jaren met een hartslagband en is echt geen probleem. Met mij nog (tien)duizenden anderen. Gewoon de band goed afstellen en dan zakt deze niet af. Met fietsen heb ik zelfs meer problemen. Door de voorover houding lijkt het erop dat de borstband niet goed genoeg klemt. Ik ga nu proberen met de sensor op de rug te rijden.

Ik kan me wel voorstellen dat als je heel specifiek in zones gaat trainen het handiger is om "iets" op het stuur te hebben. Een horloge met ingebouwde GPS is idd handiger dan een losse GPS module. Uit ervaring raakt de GPS in een horloge "in de war" op routes met veel paadjes die dichtbij elkaar komen (vb. de Schaak in Meterik; ik heb daar standaard minder KM geregistreerd dan werkelijk gereden).
StAlTiCa
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7998
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Geen schermpje met daarop je hartslagzone binnen gezichtsveld, waarom rij je dan met een hartslagmeter?
Alien
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1567
Lid geworden op: do 17 juli 2008, 13:10

Om achteraf te bekijken/analyseren? Om een alarm te krijgen als je hartslag teveel oploopt? Om af en toe te kijken op momenten dat je dat wél belangrijk vindt?
Vorsprung durch Pedantik.
silbertanne
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 22 mei 2012, 12:52
Mijn mountainbike: Scott Genius

Alien schreef: Overigens is een hartslagband sowieso aan te bevelen, want in mijn ervaring zijn die optische sensoren niet bijzonder betrouwbaar.
Mijn Garmin Forerunner 225 (optische meter) week 1 slag af van de hartslagmeter tijdens een sport test met die plakkers op je lichaam.
Voorwaarde voor een betrouwbare meting bij optischemeters is dat het horloge strak om de pols zit; hoe losser, hoe meer en hoe groter de afwijkingen.
Plaats reactie