verende zadelpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
borre mtb
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 466
Lid geworden op: di 12 augustus 2014, 19:52

Hoe zit het met het geluid van de thudbuster, lees in sommige reviews dat hij een erg piepend geluid maakt? hoe is dat ten opzichte van de suntour SP12-NCX.

qua design lijkt me de thudbuster robuuster en degelijker. maar de prijs is daar ook naar, 160 euro bij bike discount, terwijl de suntour daar 50 euro is.
mijn voorkeur gaat momenteel uit naar de suntour, iemand hier vergelijking mee ten opzichte van de CaneCreek?
Patrickb
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: vr 18 september 2015, 14:52

Ik heb naar aanleiding van jullie verhalen en bevindingen een Thudbuster st gekocht aangezien ik wat last kreeg op mijn nieuwe hardtail, ik kom van een fully af.
Kan zeggen dat ik geen spijt heb, aanvankelijk twijfelde ik nog maar nadat ik met mijn nieuwe fiets 2 rondjes lage vuursche gereden had kon ik niet meer rechtop staan. Het is natuurlijk geen vergelijking met een fully maar neemt het ruwe randje er zeer goed mee weg.
Kost wel wat maar ben zeer tevreden, heb 150,- betaald.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

@borre, een Thudbuster hoor je niet als het goed is.
Ik heb er eentje tien jaar lang op diverse fietsen gebruikt. In eerste instantie met de beschermhoes, later zonder. Als je de hoes gebruikt, haal die regelmatig los want er komt echt wel vocht en zand onder.

Ik had de indruk dat de hoes weinig toevoegt en ik vond 'm lelijk dus ik heb 'm op een gegeven moment weggelaten :) Als je na elke rit de scharnierpunten even schoonborstelt en om de zoveel ritten een drupje dunne olie in de draaipunten laat lopen gaat-ie heel lang mee. Die tien jaar oude pen werkt nog steeds absoluut spelings- en kraakvrij.

Zonder dat ik zelf met een ST gereden heb lijkt me een LT toch een betere keus, je hebt simpelweg nog meer comfort. Ze zijn weliswaar aan de prijs, maar gezien de kwaliteit doe je er een goede investering aan. Vooropgesteld dat de diameter past gaat-ie gewoon mee naar de volgende fiets(en).
Mijn oude is een 27.2 en die heb ik met shims in fietsen met grotere diameters gebruikt, recentelijk heb ik er een nieuwe bij gekocht in de diameter van mijn huidige hardtail (31.6). De oude is namelijk wel erg lelijk geworden door ontelbare keren (de)monteren en in/uit schuiven...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

De thudbuster hoort idd geen geluid te maken. Ik gebruik die van mij nu onderhand een jaar en ben nog uiterst tevreden erover. Het enige dat ik wel heb is dat de elastomeren wat in elkaar gedrukt raken waardoor er een soort speling ontstaat, het zadel is wat naar onderen te bewegen. Op de fiets merk ik daar overigens niets van. Het kan zijn omdat ik nogal zwaar ben, 109 kilo maar dat zijn voornamelijk spieren :winkie:
Ik heb al nieuwe elastomeren aangeschaft (dingen zijn de kosten niet), maar eens experimenteren met verschillende hardheden.
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Heb ook een thudbuster gekocht. Een ST.
En zo'n CC beschermhoes. Maar zit ff te kijken hoe je die moet bevestigen; gat van onder groter maken zodat de zadelpen erdoor past en van onderaf monteren?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Als hij hetzelfde zit als bij de LT inderdaad van onderaf over de pen schuiven. Passing is strak, maar ik kan me niet herinneren dat ik het gat groter heb moeten maken. Neopreen is natuurlijk behoorlijk elastisch ;-)

Zoals gezegd, haal de hoes regelmatig even los want er komt toch vocht en zand onder.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

ok tnx
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Ok, heb de CC gemonteerd. Paar vraagjes:
1 ik had altijd een zadeltasje erop, maar die past nu niet meer. Zijn er tasjes die wel passen?
2 kan ik mn spatbord er nog onder monteren of raakt die dan de CC met inveren?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Er zijn zadeltasjes die alleen met een klem aan de zadelrails zitten, die passen wel. Voor de zekerheid kun je dan nog een toeclipriempje erom doen tegen ongewenst losschieten.

Of een spatbordje past zal van het spatbord afhangen. De modellen die je om de zadelpen klemt zullen meestal geen probleem zijn. Maar zover komt je zadel ook niet naar beneden bij inveren. Ten eerste is de beweging deels naar achteren, en ten tweede zul je de volle veerweg van 7cm niet snel halen.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

tnx. Ging idd gewoon goed vandaag met het spatbord.
Wat me wél opviel; al na 1 rit zit er speling op thudbuster systeem (horizontaal, in de rijrichting).
Kwestie van die kleine inbusjes aan de zijkant wat vaster zetten? (ookal zouden die af fabriek goed moeten zitten). Of is dit normaal?

Hoe doen jullie het trouwens met vastzetten zadel ivm tilt?
Omdat de grote hand draaiknop zó vast zit maar die inbus duurt langer (kan strakker ivm inbussleutel erop) heb ik altijd het idee dat zadel iets achterover staat
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Heb je genoeg voorspanning op de elastomeren? Anders die misschien iets strakker zetten met de bout die erdoorheen zit. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat er al speling op de scharnierpunten zit, zelfs mijn meer dan tien jaar oude Thudbuster is nog spelingsvrij en die heeft genoeg troep gezien.

Als je het zadel iets naar voren wilt kantelen: gewoon inbus lossen, "hand"knop wat strakker en inbus weer vastzetten.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Voorspanning verhogen; met die 4 kleine inbussen aan de zijkant bedoel je?
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Nee, met de bout die door de elastomeren heen loopt (inbus met een moer op de andere kant). Je drukt de elastomeren al wat samen op die manier, waardoor het soepelste gedeelte al gebruikt wordt en de vering dus wat meer impact nodig heeft om aan te spreken.
Zie de manual, pagina twee "preload adjust". Daar zie je dat de schroefdraad maximaal 5.6mm uit mag steken.
https://www.canecreek.com/resources/pro ... CTIONS.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Als je nog niet de stugste elastomeren hebt gemonteerd kun je natuurlijk ook een of twee stuggere nemen dan je nu hebt. Je mag twee verschillende hardheden combineren.

Maar die scharnierpunten zijn toch ook geen inbussen, even uit mijn hoofd? Bij het oude model in elk geval niet, daar kon je niks aan doen behalve schoon houden en er eens in de zoveel tijd wat dun smeermiddel in laten lopen. Deze foto is van het huidige type, lijken me ook geen inbusbouten:
Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Correctie, realiseer me nu pas dat jij een ST hebt en daar zie ik idd inbussen aan de zijkant.
Waar die voor zijn weet ik niet, maar dat zou je zo uit de handleiding moeten kunnen halen neem ik aan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
venom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 264
Lid geworden op: wo 19 december 2007, 20:45
Mijn mountainbike: Gazelle W2

Klopt. Een ST. Met idd re en li elk 2 kleine inbussen. Blaadje wat erbij zat zegt niets over de werking ervan.
https://www.canecreek.com/resources/THU ... 013-v2.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Heb CC gemaild maar verwacht geen antwoord.
Heb de standaard, medium, elastomeer erin zitten (die zat er al in). Denk dat veranderen niet de 'vrije slag'eruit haalt.
Maar tnx vd info, ik ga ff verder kijken
PS de hoes past idd prima zonder aanpassingen.
Plaats reactie