BMC TE02 - custom build -

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Ready to roll 29-06-2016

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gewicht momenteel: 10.3kg (incl. Ritchey WCS XC 2016 pedalen, excl. Edge 800)


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Inmiddels in het bezit:

- Frame: BMC TE02

Afbeelding

- Voorvork: Magura TS8 100 DLO2 (mat-zwart)
- Stuur: Ritchey WCS Trail 720mm - 9 graden back-sweep
- Stuurpen: Ritchey WCS Trail 70mm
- Zadelpen: Ritchey WCS Trail 27.2mm - 5mm setback
- Headset top: Ritchey WCS Headset Upper 1 1/8 inch Pressfit - ZS44/28,6
- Headset bottom: Ritchey WCS Headset Lower 1.5 inch Pressfit - ZS56/40
- Zadelpenklem: Hope 31.8mm - orange
- Topcap: Hope Ahead Cap 1 1/8" - orange
- Bottom bracket: KCNC BB92 Pressfit Bottom Bracket PF41-89.5/92-24/KTYPE
- Crankstel: Shimano XTR FC-M9000-1 XC-Race - 170mm - 1x11
- Voorblad: Absolute BLACK Oval XTR M9000 32T - zwart
- Achterderailleur: Shimano XTR RD-M9000-SGS Shadow Plus - long cage - 11-speed
- Shifter: Shimano XTR SL-M9000-IR Rapidfire Plus - I Spec II - 11-speed - i.c.m. Hope matchmaker
- Cassette: Shimano Deore SLX CS-M7000 11-42 - 11-speed
- Ketting: Sram X1
- Remmen: Hope Tech 3 X2 - orange - braided hose
- Rotors: Hope floating 180mm / 160mm - orange
- Achterwiel: Hope Pro 4 orange 135 x 10mm - met Velocity Blunt SS - oranje nippels - 28 spaaks
- Voorwiel: Hope Pro 4 orange 100 x 15mm - met Velocity Blunt SS - oranje nippels - 28 spaaks
- Banden: Vee Rubbers Rail 2.3
- Zadel: Specialized Phenom Expert
- Grips: ODI VANS® waffle - gum
- Chainstay protector: Lizard Skins - black
- Pedalen: Ritchey WCS XC 2016

Toekomstige wensopties:

- Derailleur afdekkapje: MRP bieropener
- Demper vork: Magura TS8 Elect unit
- Stuur: Ritchey WCS Trail carbon 740mm - flatbar 9 graden back-sweep


------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Topic aangemaakt 27-02-16

Toch maar even een SYS.. :) Hele stap voor mij, want tenslotte ga ik toch overstappen naar de 29er... :-q Weliswaar eerst om te kijken of het echt gaat bevallen, maar waarschijnlijk is de 29er een blijvertje...

Hoewel ik nog even bezig ben geweest om zelf een 29er frame te ontwerpen, vond ik het moeilijk om mijn richting te bepalen waar ik heen wilde... Echt tips of adviezen vanwege mijn lengte hoe een 29er te bepalen kreeg ik ook niet echt in mijn eerdere bikeadvies topic i.c.m. de eigenschappen qua rijeigenschappen die ik in een fiets wilde. Wel tips voor modellen, maar waarom die goed zouden moeten zijn niet volledig onderbouwd.

Dus zelf ontwerpen zonder goed advies is toch ook wel lastig. De achterbrug moest ik nog ontwerpen, maar een of andere S van Suntoro moest daar inzitten (Zat een beetje in de Van Nicholas Tuareg / GT bikes gedachte qua achterbrug constructie). Op mijn werk had ik dat willen lasersnijden in RVS 316 of Ympress 420, zodat de framebouwer dat had kunnen verwerken in het frame. Eerste opzet zat ook tussen de maat XS en maat S van de Ghost Lector LC 5... Voor het gemak koos ik voor 1.5" headset en PF30 BB. Met 1.5 kon je alle kanten op en een PF30 Wheelsmith MFG BB had ik nog liggen.

Afbeelding

Alleen had dat dan staal moeten worden vanwege het budget. In eerste instantie had ik daar ook erg zin in. Maar eigenlijk zocht ik een goed basis van waaruit ik de ultieme 29er voor mijn gebruik zou kunnen bepalen. Het toeval wilde dat de BMC Teamelite, maat S qua geometrie erg dichtbij de tussenmaat van de Ghost Lector LC5 maat XS en S. Zoekende liep ik tegen een BMC Teamelite 02 aan, modeljaar 2015 met schade. Deze kon opgelapt worden, waardoor ik deze heb aangeschaft maar ook een nieuwe paintjob heb gegeven... :)

Afbeelding

Eigenlijk is dit frame een experiment, maar eigenlijk vind ik hem nu ook te mooi om ooit weg te doen...

Afbeelding

Als inspiratie... :winkie:

Afbeelding

- BMC Cadel Evans
- BMC Teammachine SLR02

Zal voornamelijk blauw met zwart worden, al heb ik nu ook nog een 3e kleur erbij bedacht... :tong

Maar als de BMC me gaat bevallen, trekt het me toch ook wel om ooit eens een eigen stalen frame te laten bouwen... Met een Suntoro logo... Logo ligt toch ook al redelijk klaar... :)



Uiteindelijke afbouw kan nog wel even duren... Doel eind juni klaar.
Laatst gewijzigd door Suntoro op do 15 december 2016, 08:05, 153 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Of eventueel mailen met de fabrikant en dan gelijk een paar fotootjes erbij.... vinden ze vast wel leuk.

Mooie kleur.
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Passen deze misschien?

https://www.bike-components.de/de/Nicol ... me-p42417/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mooie kleur idd. :-q
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

Mooi frame en die kleur is ook prachtig! (En goed om te weten dat jij kan laten lasersnijden, misschien dat ik je later nog wel eens ga mailen ;-) )
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Wat was nou de bovenbuislengte van deze beauty? Wordt een mooi project hoor, gaan we volgen.
Edit, net topic elders gelezen: 59cm. Relatief wat langer, zou eens beginnen met de 7cm stuurpen.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Mooie kleur, ik zou een 3e kleur waarschijnlijk wel achterwege laten en het blauw zwart houden. Komt veel rustiger en evenwichtiger over.



Suntoro schreef:
Met Google kan ik ze niet vinden (of weet de juiste benaming niet).
Dwarsmoeren. De juiste maat moeten niet moeilijk te vinden zijn.
bjornBulldog
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 198
Lid geworden op: zo 15 mei 2011, 14:17
Mijn mountainbike: Cannondale Factory Racing

waarschijnlijk word ik nu uitgelachen maar de Ikea heeft ze ook.
Rage with the machine.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

We gaan je vorderingen in de gaten houden :)
nightcrawl
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1270
Lid geworden op: ma 20 oktober 2008, 21:01
Mijn mountainbike: Niner Jet 9 RDO / Niner Air 9 RDO / YT Capra Pro Race 29 / YT Jeffsy Pro Race 29

Das een dik frame voor een klein menneke :P ;)

Wordt mooi!!
Pedal damn it!!
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

Thanks all!
Dice Oldskool schreef:Dwarsmoeren. De juiste maat moeten niet moeilijk te vinden zijn.
Thanks! :-q Vrij standaard onderdeel zo te zien.
Dat zijn precies die dingen Bike-components ook verkoopt voor Nicolai.... Die zien er overigens uit zoals Karwei ze ook verkoopt...
bjornBulldog schreef:waarschijnlijk word ik nu uitgelachen maar de Ikea heeft ze ook.
In meubels worden ze veel gebruikt waarschijnlijk zo te zien. Die Ikea was ook een goede tip... :lol: , maar ga zo wel even langs Karwei. Hopelijk hebben ze er ook een RVS versie van. Aluminium zullen ze wel niet hebben.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Of anders de hornbach. Die hebben veel meer van dat soort spul.
Suntoro
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1847
Lid geworden op: vr 4 juni 2010, 15:15
Mijn mountainbike: is voor sommigen een monster, voor mij gewoon zachtaardig... :)

japie carbon schreef:Of anders de hornbach. Die hebben veel meer van dat soort spul.
:-q Die zit inderdaad ook wel vlak bij Dordt... Waarschijnlijk hebben ze daar meer, al slaag ik ook vaak beter bij Karwei dan bij de Gamma en Praxis. Met name RVS spul wat ik op mn fiets wil gebruiken...
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Karwei de nieuwe LBS voor de serieuze MTB'er.... :lol: :lol: :lol:

http://www.tomsbikecorner.de/BMC-Schalt ... 15293.html" onclick="window.open(this.href);return false; :wink:
Gebruikersavatar
zonoskar
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2199
Lid geworden op: vr 21 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Element 970
Contacteer:

Karwei, Gamma, Praxis. Is het niet allemaal hetzelfde? Mooi kleurtje, rood zou er best mooi bij staan als derde kleur.
Riggard
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: do 29 december 2011, 22:07

Vow, vet kleurtje, ga je topic volgen!
Plaats reactie