Ik navigeer alleen over tracks en vind het prettig dat openmtbmap op mijn Garmin verschillende kleuren toont voor verschillende gebieden(bos is groen, weide is paars), zo kan ik wat ik opt scherm zie goed plsatsen in het landschap en omgekeerd.
Zichtbaarheid van mijn track "lijntje" in magenta of groen is niet altijd even goed vanwege gelijkenis met kleuren van wegen en paden op de kaart van openmtbmap.
Wie heeft er goede ervaring met een andere, misschien eenvoudiger gekleurde kaart?
Welke kaart op Garmin Etrex Legend Hcx?
!! 26inch en dikke banden !!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Herkenbaar.
De kaartenmakers sloven zich zo uit om allerlei kleurtjes op hun kaart te gebruiken, dat het een bonte kermis wordt.
Totaal niet overzichtelijk.
Je kan proberen de kaart te editen met GPSMapedit zoals hier beschreven wordt.
Wat je ook eens kunt proberen is een kaart downloaden van http://extract.bbbike.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kan je het Garmin formaat opgeven.
Bijv. van je eigen omgeving, en dan kijken welk formaat het beste werkt met jouw Legend.
Print screentjes zijn van een modernere Garmin, kan er op jouw Legend heel anders uitzien.
--------- Garmin Cycle ------------------------------------------ Garmin Leisure ------------------------------------------ Garmin Bike ----------
De kaartenmakers sloven zich zo uit om allerlei kleurtjes op hun kaart te gebruiken, dat het een bonte kermis wordt.
Totaal niet overzichtelijk.
Je kan proberen de kaart te editen met GPSMapedit zoals hier beschreven wordt.
Wat je ook eens kunt proberen is een kaart downloaden van http://extract.bbbike.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar kan je het Garmin formaat opgeven.
Bijv. van je eigen omgeving, en dan kijken welk formaat het beste werkt met jouw Legend.
Print screentjes zijn van een modernere Garmin, kan er op jouw Legend heel anders uitzien.
--------- Garmin Cycle ------------------------------------------ Garmin Leisure ------------------------------------------ Garmin Bike ----------
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Zo, dank! Veel text en de nodige plaatjes, er is veel over geschreven, gedacht en gepielt blijkt...
!! 26inch en dikke banden !!
Dat de verschillende wegen en paden gekleurd zijn is vooral ook omdat je dan in basecamp makkelijker je routes kunt plannen.
Als je met tracks werkt zou je kunnen overwegen in het toestel zelf de, veel neutralere, wegenkaart van OSM te zetten (garmin.openstreetmap.nl) en je track daar overheen te projecteren.
Heb je echter in basecamp dezelfde kaart als in je toestel dan kun je ook werken met een route ipv track - die zal duidelijker zichtbaar zijn.
Als je met tracks werkt zou je kunnen overwegen in het toestel zelf de, veel neutralere, wegenkaart van OSM te zetten (garmin.openstreetmap.nl) en je track daar overheen te projecteren.
Heb je echter in basecamp dezelfde kaart als in je toestel dan kun je ook werken met een route ipv track - die zal duidelijker zichtbaar zijn.
http://www.mrgps.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.facebook.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;
Zie ook http://www.youtube.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false; - http://www.facebook.com/mrgpsnl" onclick="window.open(this.href);return false;
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Nee, geen routes !
Dan kom je precies niet op de plekken waar de track je naartoe probeert te brengen.
Dan kom je precies niet op de plekken waar de track je naartoe probeert te brengen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Ja, maar zo'n route is max 250 punten en je krijgt voor ieder punt een blauw vlaggetje.
De limiet van de Legend is max 500 punten per track, dus dat ga je dan nog eens halveren (en ik hoor overal dat 500 punten al weinig is).
Verder levert het geen aanwijzingen op, dus het enige wat je ermee wint is dat de track vet roze wordt op het scherm.
Als je een track selecteert om weer te geven blijft die bij de Legend volgens mij de originele kleur vd track, bijv. groen.
Door nu de track die je die dag wilt volgen op voorhand roze te maken bereik je volgens mij nagenoeg hetzelfde.
De limiet van de Legend is max 500 punten per track, dus dat ga je dan nog eens halveren (en ik hoor overal dat 500 punten al weinig is).
Verder levert het geen aanwijzingen op, dus het enige wat je ermee wint is dat de track vet roze wordt op het scherm.
Als je een track selecteert om weer te geven blijft die bij de Legend volgens mij de originele kleur vd track, bijv. groen.
Door nu de track die je die dag wilt volgen op voorhand roze te maken bereik je volgens mij nagenoeg hetzelfde.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ik gebruik alleen track. Routes zijn alleen zinvol als je inderdaad op gps en computer waar je de route op gemaakt hebt dezelfde kart hebt. Anders herberekening zonder garantie dat je komt waar je wilt komen...
Track met 500 punten is prima, al wat groter is opknippen / in andere track stoppen.
Kleur van de track kun je kiezen op de gps, ik gebruik groen voor tracks over de weg en roze voor tracks over onverhard.
Dat geeft het meeste contrast met de rest van de omgevingskleuren op de gps.
Track met 500 punten is prima, al wat groter is opknippen / in andere track stoppen.
Kleur van de track kun je kiezen op de gps, ik gebruik groen voor tracks over de weg en roze voor tracks over onverhard.
Dat geeft het meeste contrast met de rest van de omgevingskleuren op de gps.
!! 26inch en dikke banden !!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
De route die Patrick_V bedoelde is een zgn. domme route, Garmin noemt dat Direct Route.
Heeft als enige voordeel dat 'ie vet roze is op je scherm, maar als grote nadeel dat je max 250 punten kunt gebruiken.
Da's bij 25km dus 1 punt per 100m. Niet echt nauwkeurig dus.
Nu liggen die punten wel slim verdeelt over de route, maar toch...
Heeft als enige voordeel dat 'ie vet roze is op je scherm, maar als grote nadeel dat je max 250 punten kunt gebruiken.
Da's bij 25km dus 1 punt per 100m. Niet echt nauwkeurig dus.
Nu liggen die punten wel slim verdeelt over de route, maar toch...
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Ook als je in je GPS en op je computer dezelfde kaart hebt, is er geen garantie dat de route gelijk zal zijn. Daartoe moeten óók de routing-algoritmen (exact!) overeenkomen.Knerbert schreef:Routes zijn alleen zinvol als je inderdaad op gps en computer waar je de route op gemaakt hebt dezelfde kart hebt. Anders herberekening zonder garantie dat je komt waar je wilt komen...
Overigens zul je uiteindelijk juist wél uitkomen daar waar je wilt komen; dat zijn nou juist de plaatsen die je als routepunten opgeeft. Maar de weg waarlángs je er komt kan fors verschillen.
Vorsprung durch Pedantik.
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
Klopt, je komt op je bestemming, maar de belevenis onderweg kan variërenAlien schreef:Ook als je in je GPS en op je computer dezelfde kaart hebt, is er geen garantie dat de route gelijk zal zijn. Daartoe moeten óók de routing-algoritmen (exact!) overeenkomen.Knerbert schreef:Routes zijn alleen zinvol als je inderdaad op gps en computer waar je de route op gemaakt hebt dezelfde kart hebt. Anders herberekening zonder garantie dat je komt waar je wilt komen...
Overigens zul je uiteindelijk juist wél uitkomen daar waar je wilt komen; dat zijn nou juist de plaatsen die je als routepunten opgeeft. Maar de weg waarlángs je er komt kan fors verschillen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Het is allemaal niet zo heel erg ingewikkeld, maar er spelen nogal wat factoren een rol, die het uiteindelijk ingewikkeld doen voorkomen.
De basis van alles is de geografische data. Daarin is vastgelegd wat er zoal op het aardoppervlak te vinden is. Wegen, velden, bebouwing, paden, wandelpaden, fietspaden, autosnelwegen, parken, skiliften, waterpartijen, kanalen, rivieren, noem maar op.
Op basis van die data kunnen we kaarten genereren. Dat betekent in feite twee dingen: er wordt vastgesteld óf, en zo ja, hóe bepaalde data-elementen op aan de gebruiker getoond worden. Hoe de geselecteerde informatie getoond wordt, is alleen interessant voor de gebruiker die de kaart op eens schermpje bekijkt. Maar de selectie van de data is van groot belang voor de routeringssoftware: we kunnen ervoor kiezen om bepaalde data weg te laten uit een kaart. Adresinformatie, bijvoorbeeld. Straatnamen, landschapstypen, bepaalde eigenschappen van wegen. Allemaal zaken die ruimte innemen in het kaartbestand, en wellicht helemaal niet interessant zijn voor het bedoelde gebruik. Wat interesseert het een racefietser die alleen maar een route over bepaalde wegen wil volgen of-ie langs een bos of een industriegebied fietst? En wat moet een automobilist met al die fietspaden waar-ie toch niet over mag rijden?
Vervolgens kunnen we routes gaan maken door een aantal punten op te geven waar we langs willen komen, en vervolgens een routeringsalgoritme te starten dat op basis van de in de actieve kaart aanwezige geografische data een route maakt. Hierbij kunnen meestal zeer veel verschillende instellingen worden gekozen. Vaak worden die gegroepeerd onder verzamelnamen als "auto", "fietser" of "voetganger", maar het is belangrijk in het achterhoofd te houden dat dat vooral verzamelingen van instellingen zijn: het algoritme "weet" niet wat een fietser is, maar wordt een aantal geboden, verboden en voorkeuren gevoerd op basis waarvan het andere keuzes zal maken bij het genereren van een route (zoals vermijden van autosnelwegen of juist fietspaden). In veel buitenlanden is het toegestaan en zelfs gebruikelijk om over voetpaden te fietsen; in Nederland is dat niet het geval (het is meestal zelfs verboden). Je zult dan ook merken dat veel routeringssoftware fietsroutes genereert die over wandelpaden lopen. Door het aanpassen van de instellingen van je routeringssoftware en eventueel het aanpassen van je kaarten kun je dit proces zoveel mogelijk sturen.
De basis van alles is de geografische data. Daarin is vastgelegd wat er zoal op het aardoppervlak te vinden is. Wegen, velden, bebouwing, paden, wandelpaden, fietspaden, autosnelwegen, parken, skiliften, waterpartijen, kanalen, rivieren, noem maar op.
Op basis van die data kunnen we kaarten genereren. Dat betekent in feite twee dingen: er wordt vastgesteld óf, en zo ja, hóe bepaalde data-elementen op aan de gebruiker getoond worden. Hoe de geselecteerde informatie getoond wordt, is alleen interessant voor de gebruiker die de kaart op eens schermpje bekijkt. Maar de selectie van de data is van groot belang voor de routeringssoftware: we kunnen ervoor kiezen om bepaalde data weg te laten uit een kaart. Adresinformatie, bijvoorbeeld. Straatnamen, landschapstypen, bepaalde eigenschappen van wegen. Allemaal zaken die ruimte innemen in het kaartbestand, en wellicht helemaal niet interessant zijn voor het bedoelde gebruik. Wat interesseert het een racefietser die alleen maar een route over bepaalde wegen wil volgen of-ie langs een bos of een industriegebied fietst? En wat moet een automobilist met al die fietspaden waar-ie toch niet over mag rijden?
Vervolgens kunnen we routes gaan maken door een aantal punten op te geven waar we langs willen komen, en vervolgens een routeringsalgoritme te starten dat op basis van de in de actieve kaart aanwezige geografische data een route maakt. Hierbij kunnen meestal zeer veel verschillende instellingen worden gekozen. Vaak worden die gegroepeerd onder verzamelnamen als "auto", "fietser" of "voetganger", maar het is belangrijk in het achterhoofd te houden dat dat vooral verzamelingen van instellingen zijn: het algoritme "weet" niet wat een fietser is, maar wordt een aantal geboden, verboden en voorkeuren gevoerd op basis waarvan het andere keuzes zal maken bij het genereren van een route (zoals vermijden van autosnelwegen of juist fietspaden). In veel buitenlanden is het toegestaan en zelfs gebruikelijk om over voetpaden te fietsen; in Nederland is dat niet het geval (het is meestal zelfs verboden). Je zult dan ook merken dat veel routeringssoftware fietsroutes genereert die over wandelpaden lopen. Door het aanpassen van de instellingen van je routeringssoftware en eventueel het aanpassen van je kaarten kun je dit proces zoveel mogelijk sturen.
Vorsprung durch Pedantik.
Ah, domme route dus of direct route, max 250punten en gelijk aan track.
Ik ga eens kijken hoe goed, zichtbaar is op mijn openfietsmap of garmin leisure (flets = goed) op m'n gps en of die vlaggetjes om te zetten zijn in iets wat minder aanwezig is, punten oid.
Ik ga eens kijken hoe goed, zichtbaar is op mijn openfietsmap of garmin leisure (flets = goed) op m'n gps en of die vlaggetjes om te zetten zijn in iets wat minder aanwezig is, punten oid.
!! 26inch en dikke banden !!
- ThaSingleTrackMastah
- Moderator
- Berichten: 29960
- Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
- Mijn mountainbike: Heeft een motortje
- Contacteer:
http://www.javawa.nl/viatoestel.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier vind je een tooltje om de viapunten aan te passen.
Hier vind je een tooltje om de viapunten aan te passen.
Some days it's easy, some days it's a fight.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.