Remblokje aan 1 kant weg na 64km

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Na nog geen 64km’s op mijn gloednieuwe Grand Canyon AL SL 6.9 viel mij op dat achter 1 remblokje al weggesleten is.
Voor zijn ze prima in orde en achter alleen nog het remblokje wat aan de buitenkant zit.
Het remblokje aan de naafkant is op 1mm na compleet weggesleten.
Dat vond ik wel erg snel en na wat onderzoek zag ik dat als ik de remhendel indrukte de remschijf richting de naaf geduwd word.
Het remblokje aan de naafkant krijgt het daarom zwaarder te verduren en slijt heel snel weg.
Klopt mijn gedachte dat dit niet de bedoeling kan zijn en dat er ergens iets niet goed gecentreerd is?
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Komen beide zuigers wel gelijkmatig naar buiten als je de remhendel induwt?
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is een goede vraag.
Heb net lopen zoeken op internet hoe heel die handel in elkaar zit, maar dat lijkt toch geen rocket science te zijn.
De schijf schroef je er gewoon op zover ik heb kunnen achterhalen en daarna centreer je de remklauwen.
Morgen eens controleren of ze inderdaad beiden gelijkmatig naar buiten komen.
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

Freediamond87 schreef:Komen beide zuigers wel gelijkmatig naar buiten als je de remhendel induwt?
Ben bang van niet....
beter scheef erin dan recht ernaast
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

En wat is daar dan aan te doen mocht dat zo zijn?
Vuiligheid weghalen is denk ik het enige? De oliedruk zou toch gelijk moeten zijn aangezien er maar 1 remleiding heen loopt.

[EDIT]Oplossing daarvoor gevonden met behulp van de zoekfunctie[/EDIT] :D
Gebruikersavatar
Jelle73
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 476
Lid geworden op: wo 1 januari 2014, 11:56
Mijn mountainbike: is smerig...

awinkel schreef:
[EDIT]Oplossing daarvoor gevonden met behulp van de zoekfunctie[/EDIT] :D
:-q goed bezig...
Maar de vuiligheid van 64 km kan niet de oorzaak zijn. (De bike is nieuw, toch...?)
Als de zuigers ongelijk werken zou ik het goed na laten kijken wellicht onder garantie laten verhelpen !?
beter scheef erin dan recht ernaast
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Bike is inderdaad helemaal nieuw. Net een paar weken in huis.
Onder garantie laten verhelpen is een idee, maar het nadeel bij Canyon (wist ik van tevoren, dus ik klaag niet) is dat je dan heel je fiets op moet sturen.
Als ik het zelf vrij makkelijk kan verhelpen doe ik het liever zelf.
Ik heb de fiets al eerder verstuurd en vond het geen fijn idee om een gloednieuwe bike is een kartonnen doos te versturen...
Niet iedere pakketbezorger is even voorzichtig...
Freediamond87
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 394
Lid geworden op: zo 12 januari 2014, 15:28
Mijn mountainbike: Santa Cruz Tallboy C

Je moet de zuigers een aantal keren naar buiten laten komen en weer terugdrukken. Door de goede zuiger tegen te houden komt de andere ook wel naar buiten. Dit een paar keer herhalen en de randen van de zuigers insmeren met remolie zodat de seals wat soepeler worden. Dit zou moeten werken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Een gloednieuwe zuiger die na 64 km al vast zit zou ik laten vervangen onder garantie. Is het niet mogelijk om alleen de caliper met remhendel op te sturen naar Canyon? Ik zou er iig een mailtje aan wagen.
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

het is wel verstandig om dit even bij c aan te kaarten, stel er is meer aan de hand, kapotte remklauw oid.
als je er dan zelf aan hebt zitten sleutelen vervalt de garantie. soms doen ze best wel moeilijk bij c.
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Ik heb Canyon gisterenavond een mailtje gestuurd. Als ze net zo snel reageren als anders, dan zal ik vandaag wel een reactie krijgen.
Alleen de caliper met remhendel opsturen is geen gek idee. Ik zal ze eens vragen of dat ook een optie is.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

awinkel schreef:na wat onderzoek zag ik dat als ik de remhendel indrukte de remschijf richting de naaf geduwd word.
Lijkt mij een duidelijk gevalletje niet goed gecentreerd staan. Maar als dat blokje 64km aangelopen heeft moet je toch ook wat gehoord hebben? Een geluidje aan de fiets betekent voor mij iig even kijken wat de oorzaak is en of het kwaad kan.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Dat is dus het gekke. Ik heb niks aan horen lopen. En ik ben nogal snel geneigd om een irritante rammel of kraak op te sporen.
Gebruikersavatar
Plato112
All rounder
All rounder
Berichten: 71
Lid geworden op: do 4 juni 2015, 14:45
Mijn mountainbike: Trek Superfly 5 2014

kermit schreef:
awinkel schreef:na wat onderzoek zag ik dat als ik de remhendel indrukte de remschijf richting de naaf geduwd word.
Lijkt mij een duidelijk gevalletje niet goed gecentreerd staan. Maar als dat blokje 64km aangelopen heeft moet je toch ook wat gehoord hebben? Een geluidje aan de fiets betekent voor mij iig even kijken wat de oorzaak is en of het kwaad kan.
Maar dan zou de schijf bij het remmen juist niet naar de naafkant toegeduwd worden?
Schijf zit al heel dicht tegen dat blokje aan en zou dus eerder de andere kant op geduwd worden, lijkt me.
Ik vind het wel raar dat de schijf de "versleten" kant op wordt geduwd, want als de caliper aan die kant vast zit zou je verwachten dat dat blokje zeker niet sneller verslijt (tenzij ie constant aanloopt).
awinkel
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3280
Lid geworden op: za 10 oktober 2015, 21:11
Mijn mountainbike: Canyon Grand Canyon AL SL 6.9

Waarom het versleten remblokje aan de kant zit waar nou net de remschijf heengedrukt wordt is voor mij ook onduidelijk. Logisch is het niet.
Ik heb vanmorgen vroeg nog even heel snel gekeken of de zuigers loszitten en beide lijken goed te bewegen... Vanavond nog eens checken met een bak licht erbij.
Plaats reactie