Hoeveel drukverlies is normaal bij tubeless?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

Ik heb dit weekend mijn Canyon Strive tubeless gemaakt, nadat ik er vele goede verhalen over gehoord had, wou ik het ook eens proberen. Het zijn Sram Roam 40 wielen met Maxxis HR2 en DHR2 EXO TR banden. UST velgen en Tubeless Ready banden dus, die allebei zo'n 200 km en een paar maand oud zijn en nog nooit lek mee gereden. Velgen zijn pre-taped vanuit de fabriek en randen zijn niet beschadigd, achteraan wel een kleine slag in (https://www.youtube.com/watch?v=DmhOvvZBT20" onclick="window.open(this.href);return false;).
Gemonteerd met 60 ml Stan's Notubes sealant, voor en achter en tubeless ventielen (deze lijken er zeer sterk op: http://www.bike-discount.de/en/buy/sram ... 8mm-215119" onclick="window.open(this.href);return false;). Ook de band goed laten ronddraaien, inclusief zijkanten om sealant te verspreiden.

De banden hebben duidelijk 'pop' gezegd bij het oppompen en er komt ook geen lucht uit de banden (geen gaten in de band of luchtverlies rand velg/band). Echter heb gaat de achterband op één nacht van 4 bar naar 2.1 bar (of op 3 uur van 2 bar naar 1.2 bar, beide getest). De voorband gaat op één nacht van 2 bar naar 1.3 bar. Dat lijkt mij niet ok, of dat is toch alleszins niet wat ik verwacht qua resultaat. Het minimum dat ik verwacht, is dat de band zo goed als dezelfde druk heeft aan het begin van een rit als aan het einde.
Ik heb er overigens nog niet mee gereden, dit is een stilstaande 'garagetest'.

De achterste tubeless valve heb ik heel hard moeten vastdraaien, anders hoorde ik gewoon lucht ontsnappen, vooraan veel minder vast moeten doen. Het voorste ventiel zat overigens bij de fiets geleverd, de achterste heeft Canyon mij nagestuurd, foutje van hen, zat maar één bij de fiets. Ik heb enkel de achterste getest met zeepsop (http://www.pinkbike.com/photo/13096185/" onclick="window.open(this.href);return false;), daar kwamen vrij veel bubbels uit de spaken als de tubeless valve op een normaal niveau vastzit.

Dit lijkt mij niet normaal, hoe kan ik het oplossen en waardoor wordt dit veroorzaakt?
1) slagje in het wiel achteraan (https://www.youtube.com/watch?v=DmhOvvZBT20" onclick="window.open(this.href);return false;)
2) tape niet goed gemonteerd vanuit de fabriek
3) tubeless ventielen

Bedankt voor jullie hulp!
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Bij het net installeren zal er altijd nog wat lucht ontsnappen bij het ventiel, dit zal door de latex luchtdicht gemaakt moeten worden. Dit zou vrij snel moeten gebeuren en na een paar uur uitharden zou het niet zo hard moeten lekken dat je het hoort sissen.

Gezien de bubbels bij je spaken zou ik zeggen dat het velglint niet goed is gemonteerd. Of ze hebben af fabriek nog geen tubeless-velglint geinstalleerd en zijn de velgen enkel tubeless-ready en moet je er zelf nog speciaal lint in plakken.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Zit die slag in je wiel of in je band?
Als je velg recht is en je band slingert, dan is er iets niet goed. Band niet goed gemonteerd of band kapot.

60ml is weinig voor een 26" wiel, eigenlijk alleen voor 2.1 banden.
Bij 2.3 (en/of 29") heb je al snel 90ml nodig, zeker voor de 1e keer.
Niet te zuinig, bedenk dat 90ml incl tape en ventiel altijd nog lichter is dan een biba met velglint !
4 bar is geen normale druk, dus de sealant zal dan wat meer moeite hebben de lucht binnen te houden, maar met 2 bar zouden ze op druk moeten blijven.
Oppompen en zeepsop aan de buitenkant en over alle spaak en ventielgaten smeren. Kijken of er ergens bubbels ontstaan en blijven groeien.
[edit]Lees dat je de zeepsoptest al hebt gedaan.
De lucht komt dus ergens tussen het tape en de velg door.
Ik denk dat je nieuw tape nodig hebt, of er lekt lucht langs het ventiel.
Ventiel een keer opnieuw, evt emt een beetje vaseline aan het rubbertje.
Tape kan je wellicht oopnieuw gebruiken, maar nieuw is beter, even kijken hoe breed dit is en dan nieuw bestellen.[/edit]
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op di 26 januari 2016, 13:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ga er eens mee rijden. Meestal is het dan opgelost. Neem voor de zekerheid een pompje mee.

Als de bellen blijven zou het idd je velglint kunnen ziijn.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Oeps, ik moet beter gaan lezen, ook hier had ik overheen gelezen:
LaurentS schreef:Ik heb er overigens nog niet mee gereden, dit is een stilstaande 'garagetest'.
De latex moet overal tussen kunnen komen.
Stukje rijden, liefst niet alleen over asfalt, is een goede manier.
Half uurtje moet genoeg zijn.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

Ik heb uiteraard wel de band laten ronddraaien en mee geschud etc zodat de latex goed verspreid werd. Rijden heb ik momenteel geen tijd voor jammer genoeg tot dit weekend.

Ik zal er beetje 30ml sealant aan toevoegen, zodat ik op 90 ml zit en opnieuw proberen. Hopelijk lost dat het probleem op.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29837
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Echt rijden is anders dan ronddraaien.
Het gaat om het stuiteren.
30ml extra is 50% extra, dat zal ook wel wat doen.
Meteen een beetje vaseline aan de rubber basis van je ventiel.
Mocht 't dan nog niet lukken, dan toch een ander lint proberen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

Thx voor de tips, moest het dan niet lukken, laat ik Canyon het oplossen ;) De fiets moet toch binnen voor vervanging van de defecte shapeshifter.
mtb2223
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 25 december 2013, 00:18

Neem even een lege fles glasreiniger met zo'n knijp verstuiver/spuit. Doe daar water en wat dreft in. Even goed schudden en spuit dit over je banden heen. Waar er bellen onstaan ontsnapt lucht. Probeer daar even wat latex te krijgen. En controleer ook even bij je spaken, mogelijk is je velgtape 'lek'.
Bij mij heeft het twee dagen geduurd voordat ze goed lucht dicht waren. Regelmatig de willen verleggen. Had ze merendeel van de tijd plat liggen, zodat de latex in de wangen van de banden lagen. En dan na enige tijd even omdraaien.
Maar ik heb ook één keer mee gemaakt dat een band echt vol met gaatjes zat en die waren echt niet dicht te krijgen.
mark m
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 447
Lid geworden op: ma 20 oktober 2003, 20:42
Mijn mountainbike: Orbea Oiz M10 TR MyO / Mondraker Foxy R

Ik heb dezelfde banden op mijn Mondraker en vond de banden vrij stuk. Ook ik had veel drukverlies na tubeles montage. De volgende dag heb ik een stukje gefietst en sindsdie zijn de banden luchtdicht.

Door het fietsen wringt de banden wat zodat er overal latex tussen kan komen.
markje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1161
Lid geworden op: di 3 februari 2009, 16:50

Ik ga meestal op het wiel hangen om de band goed te krijgen en schud om de latex overal te krijgen. Dan bijpompen en dat opnieuw. Als het na 2-3 keer niet dicht is, is er wat aan de hand.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Ik heb het ook echt heel vaak gehad dat ze niet dicht wilde blijven. Na een stukje rijden was dit altijd opgelost.
Gebruikersavatar
crankstel
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 21 februari 2015, 14:31
Mijn mountainbike: Staat op hoge pootjes

Aan het begin heb je altijd wat druk verlies.

Meestal leg ik ze een nacht op de kant zodat vloeistof goed tussen de velg rand en de band gaat zitten.
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Ik heb goede ervaring met het stuiteren van het wiel op de grond, bij een verse montage. In de band is het dan flink kermis met de latex. En komt dan dus overal. En gewoon biken, met een pompje er bij. Maar is meestal niet nodig.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
lochnes
All rounder
All rounder
Berichten: 101
Lid geworden op: do 24 december 2015, 23:06

duurt soms wel een keer of 5 een tochtje rijden voordat ze soms dicht zijn is mijn ervaring.
2 sets tubeless gemaakt, een met niet tubeless geschikte velgen en die was meteen dicht.
1 set tubeless ready dt swiss velgen, zo lek als een zeef, bij alle spaken en het ventiel lekken.
binnen 2 uur 0,5 bar kwijt. na een tochtje of 5, het nog eens aandraaien van het ventiel, en een klein beetje extra latex zijn ze nu zodanig dicht dat ze na ern maand gewoon nog op dezelfde spanning staan.
soms beetje geduld hebben dus, had de velgen bijna teruggebracht.
allemaal met vredestein tlr banden, die erop krijgen is weer een ander verhaal.
Plaats reactie