Super oplossing voor sommige vorken met stictie_film op p2

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik weet niet of ik het al eerder heb gepost maar dit is info die je moet delen!

Ik heb bij mijn laatste 3 vorken een heel groot deel van de stictie (statische frictie, stiction, static friction, aanspreekkracht. small bump repliance enz enz) kunnen verhelpen door een shim van 0,1 a 0,15mm in het verlengde de je voornaaf te leggen.
Ik weet niet zo goed hoe je het uit moet leggen maar eigenlijk maak ik mijn naaf 0,1mm breder. Dus 100,1mm i.p.v. 100mm. Ik was het truukje helemaal vergeten en bij mijn huidige vork had ik het nog niet geprobeerd. Maar na vanavond dus wel. Wat een verschil in aanspreekkracht zeg :-q

Dit zal niet bij iedereen helpen, maar bij mij heeft het bij 3 van de 4 vorken geholpen.
Bij 2 van de 3 merkte ik al verschil al door alleen de snelspanner los te zetten en bij een derde heb ik het gewoon geprobeerd omdat het bij de vorige ook hielp. De snelspanner los maakte bij deze geen verschil, de shim wel.

Doe je voordeel ermee, en probeer voordat je oordeelt! The proof is in the pudding :-q
Laatst gewijzigd door Patrick_V op do 21 januari 2016, 07:15, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3250
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Zat ik me laatst ook al af te vragen.
Bij motoren zet je ze spanningsloos vast.
Raar dat bij fietsen, waar het een stuk krapper steekt, dat niet het geval is.
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ik vermoed dat de bushings wat vrijer lopen na het plaatsen van de shim als bovenstaand is toegepast op de vorken die dit euvel vertonen.
Mark-ering
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 409
Lid geworden op: ma 30 september 2013, 12:53
Mijn mountainbike: Camber comp

Heb je een fototje, snap het probleem en de oplossing niet, zoals bert visser zegt; snap er helemaal niks van
One life, ride it!
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Afbeelding

Waar staat ''gap here'' plaats je een shim van 0,1mm (of 0,2 of 0,15mm dik) Deze komt dus aan de binnenkant van je vork te zitten.
Een shim is een dunne ring.
Stictie (statische wrijving) is de (een) naam voor de kracht die nodig is om iets te laten bewegen vanuit stilstand. Om iets in beweging te zetten is meer kracht nodig dan om iets in beweging te houden.

Een vork kan dus wat naar binnen geknepen worden door de snelspanner of steekas waardoor hij meer stictie krijgt.
Dit probleem kan je dus verhelpen door een shim te plaatsen.

Ik hoop dat het duidelijk is want uitleggen heb ik nog nooit een voldoende voor gehaald :winkie:
Laatst gewijzigd door Patrick_V op vr 15 januari 2016, 22:49, 2 keer totaal gewijzigd.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Begrijp ik het goed als ik denk dat je zegt dat de voornaaf eigenlijk te smal is waardoor je vorkpoten naar elkaar toegeknepen worden als je je wiel vast zet en waardoor ze dus minder soepel inveren?

Ik heb in beide fietsen een Pike zitten en bij die vork (en mijn voorwielen) is dat duidelijk niet het geval. Het is af en toe zelf aardig lastig om het voorwiel erin te krijgen...
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Goede tip. Bij mijn fiets is de voornaaf een fractie breder dan de opening in de vork, gelukkig werkt ie wel gewoon goed, zal wel net goed uitkomen? Anders kan ik ook iets van die hope kapjes afdraaien, misschien eens proberen.. Je hebt me weer op een (goed) idee gebracht!

En als alles qua maatvoering goed is (en de vorkpoten dus niet te dicht tegen elkaar getrokken worden) is er ook een trucje om leibaanolie/bedbaanolie te gebruiken voor dat laatste beetje verbetering. Is olie die gemixt is om glijdende vlakken te smeren onder hoge belastingen en met kans op vervuiling/vocht (denk metaalbewerkingsmachines). Die machines hebben niet alleen metaal/metaal contact maar ook kunststof/metaal.

Ga dat spul binnenkort in mn Lyrik stoppen, natuurlijk enkel de olie die de bussen smeert.

Op mtb-news.de waren er een heel aantal mensen die dat spul gebruikten, al jaren geleden. Ook veel fans van motorolie daar, blijkbaar is demperolie niet zo lekker voor glijdende vlakken?

https://www.google.nl/search?q=bettbahn ... 2&ie=UTF-8" onclick="window.open(this.href);return false;
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Kun je dit ook technisch verklaren, daar ben ik wel nieuwsgierig naar, beroeps wege.
ik mijn wereldje heet het stick-slip. Komt ook voor bij bv pneumatische cilinders
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

@Superstom;
Ze kunnen te smal zijn, maar ook op maat zijn. En een snelspanner kan (ik zeg niet ''zal'') industrielagers en tussenliggende bussen wel 0,1mm in kunnen knijpen denk ik. Maar ik heb dus ook één vork gehad waarbij dit dus niet het geval was en toch hielp de shim.
Maar ook bij te smalle naven kan dit soelaas bieden.
Laatst gewijzigd door Patrick_V op vr 15 januari 2016, 22:53, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Luc151 schreef:Kun je dit ook technisch verklaren, daar ben ik wel nieuwsgierig naar, beroeps wege.
ik mijn wereldje heet het stick-slip. Komt ook voor bij bv pneumatische cilinders
Ik ben electro (naja manus van alles) monteur op een fabriek en heb dus ook wel wat mechanische en pneumatische kennis (machinebouw, automatisering, materiaalkennis, heel sumier maar wel aanwezig ;) ).
Ik vermoed dat de stanchions en de bushings dit effect veroorzaken. Dit is een ''bijna'' pasfitting van 2 materialen met een lage wrijvings coeffiecient en ik vermoed dat door het knijpen van de snelspanner de buitenpoten en dus de materialen met kracht op elkaar gedrukt worden waardoor er
a) geen oliefilm meer tussen zit
b) een grotere kracht op de glijoppervlakken resulteert in grotere wrijving en zeker grotere sticktie

Het zelfde effect als je de plunjer en as van een pneumatische cilinder niet recht op het verlengde van de as belast. Dan wil hij ook niet zo graag bewegen ;)
Jouw probleem is dat de asgeleiding ook nog eens luchtdicht moet zijn :lol:
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Patrick_V schreef:Ik vermoed dat de stanchions en de bushings dit effect veroorzaken. Dit is een ''bijna'' pasfitting van 2 materialen met een lage wrijvings coeffiecient en ik vermoed dat door het knijpen van de snelspanner de buitenpoten en dus de materialen met kracht op elkaar gedrukt worden waardoor er
a) geen oliefilm meer tussen zit
b) een grotere kracht op de glijoppervlakken resulteert in grotere wrijving en zeker grotere sticktie
"Schranken" is de Nederlandse term daarvoor toch? Of iig voor de overtreffende trap hiervan als ze echt vast komen te zitten. "Binding" heb ik op MTBR wel eens voorbij zien komen voor dit fenomeen. Kan ook worden veroorzaakt door krachten in de lengterichting van de fiets, bijvoorbeeld bij remmen of alleen al omdat de vork onder een hoek staat. Dat laatste is dan weer een reden dat upside-down vorken gezegd worden beter te zijn, daar is het moment op de bushings kleiner.

Anyway, bedankt voor de tip, had er nog niet aan gedacht dat dit een mogelijkheid was, zal het eens proberen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Misschien dat de o-ringen en balhoofdhoek ook nog wel een flinke duit in de zak doen.
Heb ik ook wat geleerd met stick-slip en schranken. Had nog nooit van beide termen gehoord :roll:

Het fenomeen stictie heb ik mee gerommeld in de tijd dat ik zelf dobson telescopen bouwde.
De onderste glijlager (azimutale as) moest zo min mogelijk stictie hebben aangezien je met vergrotingen van 200 a 300x zit te turen naar planeten en nevels en de draaiing van de aarde met de hand moest volgen.

De beste combi die wij daar hebben gevonden is Teflon op Ebony Star Formica... dat werkt wel echt goed.
Telescopen van <20 tot 40kg konden zo als een veertje miniscule afstanden gedraaid worden zonder gelijk door te schieten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16811
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Klinkt op zich logisch, maar als een vork idd "naar elkaar toegeknepen" wordt door de asklemming moet dat zwaardere bewegen toch ook bij verder inveren nog merkbaar zijn? Hoe verder naar de as toe, hoe dichter de poten naar elkaar komen (ook al gaat het maar om miniscule afstanden).

Ik zal eens proberen of mijn vorken nog voelbaar anders aanspreken als de as nog niet 100% vastgeklemd is...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Patrick_V
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2239
Lid geworden op: vr 23 maart 2012, 09:02
Mijn mountainbike: Canyon Stoic 3

Ja dat klopt Kermit. Het is ook alleen een vermoeden, er is niks wetenschappelijk onderbouwd.
Wat je zegt van dat van dat verder inveren klinkt logisch. Misschien gebeurt er toch wat anders dan ik dacht.
Of het heeft alleen merkbare invloed op de statische wrijving, want bij mijn eigen tallas spreekt hij op de lager stand ook veel soepeler aan.
Tijd om een oude vork te slopen! Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig.

Misschien werkt het wel alleen bij gebruikte vorken waar het e.e.a. al ''ingesleten'' is en door de veranderde belasting er schone nieuwe oppervlakten worden aangesproken..... Dat zou betekenen dat het effect na een tijd weg zou moeten zijn :roll:
Laatst gewijzigd door Patrick_V op za 16 januari 2016, 09:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Crapton
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2982
Lid geworden op: za 28 juni 2008, 12:59
Mijn mountainbike: Scrött2Lexon, Scrött 650b

Mooi verhaal maar lijkt mij heel onwaarschijnlijk.

Redenen:
1. 0.1 mm verschil in breedte onderaan geeft zeg 0.03 mm verschil op de bushing (alles even naar 1 kant gerekend). Dat is niet veel. Ik weet niet wat de passing is van vorkpoten en bushing maar je gaat in de buurt komen van fabricage toleranties.
2. Zou de ontwerper en fabrikant hier nou echt geen rekening mee houden? Zouden ze geen testen hebben gedaan?
3. Wat is de invloed van wrijving door scheefstelling in verhouding tot de wrijving van de afdichtingen?
4. Als er geen olie tussen vorkpoten en bussen zou zitten heb je materiaalcontact. Dan heb je ook meteen schade en slijtage en gaat de vork maar heel kort mee. De filmdikte hoeft maar zeer gering te zijn en olie pers je er niet zomaar tussenuit.
5. Ik heb diverse vorken met 9 mm as gehad en open gemaakt. Ook na langere tijd geen slijtage zichtbaar. Waar ik wel foto's van heb gezien is abrasieve slijtage door vuil boven de afdichtingen (dus de veerweg).
6. Ik heb nu 15 mm assen daar kan dit niet bij, op gevoel en herinnering geen verschil in aanspreken met 9 mm vork (beide Reba's). Een goede test is natuurlijk je QR los te gooien en voelen of het wat uitmaakt. Maar op gevoel is uitermate (!!) subjectief.

Let op ik zeg niet dat het onmogelijk is maar wel onwaarschijnlijk en meer van tussen de oren. Je zou eens een echte A-B test moeten doen en meten i.p.v. op gevoel.
Haastige spoed is best goed...
Da bikez: Scrött2Lexon & Scrött 650b
Plaats reactie