Hulp bij nalopen van remmen

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Dikte vd schijven maakt niet uit.
Avid is gewoon lastig, staat erg dicht op de schijf.
Afstellen kan je eigenlijk alleen doen met nieuwe blokken, die nog helemaal vlak zijn.
Juicy was in mijn beleving beter dan de Elixers die erna kwamen, maar ontluchten is een crime bij Avid.
Smeren vd zuigers alleen met remmenvet, niet met olie of lagervet !
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Kartoffel
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 339
Lid geworden op: vr 5 juni 2015, 17:38
Mijn mountainbike: Commencal Meta AM V4

KevinBel schreef:Maar heb je nu de nieuwe erin zitten? Of de oude die erin zaten?
En met welke schijven rij je? Meet is op hoe dik ze zijn..
Ik heb een tweetal schijven voor aan de voorkant, beide 180 mm, een van Magura (gloedjenieuw, 2.0 mm dik) en een van Formula (gebruikt, 1.85 mm dik). Daarnaast heb ik dus een set oude blokjes en een set nieuwe blokjes. Alle mogelijke combinaties heb ik geprobeerd: Magura met nieuwe en oud, Formula met nieuw en oud, maar aanlopen doen ze altijd.

Het beste resultaat behaal ik door de formula schijf te plaatsen en de rem uit te lijnen met de nieuwe blokken erin. Vervolgens het wiel eruit en oude blokjes erin plaatsen, wiel er weer in en dan draaien. Op die manier is het aanlopen het minst. Echt een oplossing is het natuurlijk niet, want zodra ik dan nieuwe blokken zou plaatsen is het probleem weer terug...

P.S. Misschien dat een mod dit bericht kan verplaatsen naar het technische gedeelte? Daar past het inmiddels beter thuis.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De dikte vd schijven (en de blokjes) maakt niet uit.
Bij deze remmen (en bijna alle andere hydraulische schijfremmen) zijn de blokjes zelfstellend.
Ze gaan met oliedruk naar de schijf toe en bij het loslaten vd rem zorgt de terugloop vd olie én de flex vd seals ervoor dat de blokjes een fractie van een mm terug gaan.
Het veertje tussen de blokken helpt ook een beetje, maar is vooral bedoeld om de blokjes tegen de zuigers aan te drukken.
Die fractie van een mm is bij Avid juist wat kleiner dan bijv bij Shimano, dardoor komt het afstellen erg nauw en schuin gesleten blokjes of een kleine slag in de schijf zorgen al voor aanlopen.
Ook vuil tussen de seals of oxidatie van de boring zorgen er voor dat de zuigers niet ver genoeg terug gaan.
Soort van hopeloos dus.
De nieuwe (als in ongebruikte !) blokjes zijn als het goed is nog vlak en die moet je dus gebruiken om de boel af te stellen.
Dan de oude er in om op te rijden.
Die kunnen in het begin een beetje aanlopen, pech, gaat wel over (of niet, het is Avid).
De Juicy's waren niet vrij van problemen, maar nadien heeft Avid het alleen nog maar erger gemaakt :-{
Wordt een beetje roeien met de riemen die je hebt, vrees ik.

Jammer dat je niet eerder advies hebt gevraagd, het algemene antwoord was geweest dat je voor 90 euro een setje nieuwe Deores kunt kopen bij B-C. Dus incl verzenden voor minder dan 100 euro het heertje.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Scale60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 16:18
Mijn mountainbike: On*One 456EVO2 :)

Even mijn reactie:
Ik heb deze remmen lange tijd gebruikt en idd het kost ff tijd om ze goed gecentreerd te krijgen maar heb ook echt zonder problemen lange tijd plezier ervan gehad, remmen zijn tekoop gezet omdat ik 2 bikes heb en wilde op beide bikes dezelfde remmen hebben namelijk de Magura MT's.
Waarom ze nu blijven aanlopen durf ik niet te zeggen, het luistert erg nauw en dat weet ik en we hebben de nodige contact gehad vooraf verkoop.
Nu afspraak gemaakt bij hem om samen ernaar te kijken en een passende oplossing te vinden, hij woont niet dichtbij anders had ik ze zelf erop geplaatst voor hem.
Er wordt eraan gewerkt
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29963
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Goed dat je het zo oppakt.
Ik heb zelf Juicy 5 gehad en geen echte problemen ondervonden.
(ik had Juicy 3 op een andere fiets, dat was een ramp)
Met de 5 bijv. in Ischgl en Serfaus geweest. Remmen deden ze altijd wel.
Afstellen is echt een crime en moet met nieuwe blokjes gebeuren, met spelingsvrije lagers en met een rechte schijf en...
Daarna is 't een zaak van nergens aankomen, de zuigertjes goed schoon houden en verder alleen blokjes vervangen.
Door de smalle spleet tussen schijf en blokje slijt het in de modder best hard en zorgt het minste geringste al voor aanlopen.
M'n mtb-leven is echt een stuk eenvoudiger geworden sinds ik Shimano remmen heb op mijn fietsen.
Wellicht was 't niet zo handig deze remmen hier te verkopen, gezien de reputatie van Avid in het algemeen.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
TDBT
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: di 14 juni 2011, 21:25

ThaSingleTrackMastah schreef:Wellicht was 't niet zo handig deze remmen hier te verkopen, gezien de reputatie van Avid in het algemeen.
Maar ook de koper mag wel wat onderzoek doen voor 'ie tot aanschaf overgaat toch? Het is nu ook weer niet heel lastig minder enthousiaste gebruikservaringen met Avid te vinden op dit forum :roll: :wink:

@Kartoffel: ik lees dat de remmen ontlucht zijn, en dat je het aanloopprobleem vooral hebt met de nieuwe blokken. Mijn ervaring is dat Avid's door ontluchten (en dus bijvullen) soms te vol raken. De zuigers komen dan niet volledig terug, en nieuwe blokken krijgen net niet voldoende ruimte. Mijn oplossing is een bleedblok/stuk hout/schroevendraaier tussen de zuigers drukken, en terwijl je druk blijft uitoefenen iemand anders de bleedschroef op het handel een beetje open laten draaien. Er komen dan een paar druppels uit, bleedschroef weer dicht en dan pas bleedblock loslaten. Wie weet helpt het.

Verder is het idd een kwestie van heel zorgvuldig afstellen, en zorgen dat je schijven perfect recht zijn. Ik heb wel eens hier de supertip gelezen om een A4tje op de grond onder de remklauw te leggen, en daar flink wat licht op te zetten. Dan kun je goed tussen blokken en schijf doorkijken en de ruimte netjes verdelen. Paar keer proberen en als het dan goed is niet meer aankomen ;-)
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

Ik heb ook een hoop gedoe gehad met Juicy's. De mijne liepen al aan toen ze nieuw waren. Maar ik ken ook mensen die er zelden of nooit problemen mee hebben, dus het is toch iets in de toleranties bij het fabriceren denk ik. In de loop der tijd ben ik er steeds beter in geworden om ze af te stellen maar het was meestal van korte duur dat ze aanloopvrij bleven.
Belangrijk is dat je de remklauw en de zuigers onafhankelijk van elkaar centreert. Zie ook mijn bijdrage in dit topic: http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 9&t=118853" onclick="window.open(this.href);return false;
Te volle remmen kun je ook heel eenvoudig wat vloeistof uit laten lopen door bleedschroef heel klein beetje in te draaien, zachtjes rem in knijpen en dan (met ingeknepen rem!) weer dichtdraaien, de blokjes hoeven er niet uit.
Iets waar je ook rekening mee moet houden bij eventueel te ver afvullen is temperatuurverschillen. Ik heb ze wel eens in een koele garage 's avond laat ontlucht en toen naar Frankrijk gereden. Toen ik de fiets in de volle zon van de drager afhaalde zaten de wielen geblokkeerd...
Give me little bits of / more than I can take
Plaats reactie