Long-term Ketting/cassette/kettingblad test (woonwerk fiets)

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Slijtage test van een Ketting/Cassette/Kettingblad

Hallo Allemaal,
Dit nieuwe jaar ben ik begonnen met een test over de slijtage van kettingen op cassettes en kettingbladen.
Ik rij tamelijk veel kilometers woon werk verkeer (50km per dag) en versleet in het verleden dus aardig wat cassettes en kettingen. Naar mijn idee kon dit veel beter en efficiënter.
Nu is al lang bekent dat als je 3 kettingen gebruikt en deze om +/- 500km omwisselt je veel langer met een cassette en kettingblad doe.

Ik heb met dat idee in mijn achterhoofd eens wat leveranciers en makers van kettingen, cassettes, kettingbladen en ook smeermiddelen aangeschreven. Ik heb van de volgende bedrijven bereid gevonden mee te werken met of wel gratis levering dan wel een fikse korting.

http://www.wolftoothcomponents.com/coll ... chainrings
http://www.pedros.com/
http://www.verwimp.nl/ (Miche kettingen)

Op mijn Blog heb ik al meerdere Blogs geschreven over de levering etc.

De test bestaat uit de volgende onderdelen:
- Kettingen Shimano, KMC en Miche
- Cassette Shimano Dura ace
- Kettingblad Wolftooth components
- Smeer en schoonmaakmiddel Pedro's

Op mijn Blog (zie onder voor de link) hou ik elke week het verloop bij.
-Dus hoeveel ik het schoonmaak.
-Gemeten ketting verlenging.
-Slijtage van cassette en Kettingblad.
-En nog meer.
De kettingen zullen telkens om de 500 Km verwisselt worden, in dezelfde volgorde.

Als er een Blog update is zal ik deze hier posten om jullie op de hoogte te houden.
Ik hoop dat deze test voor vele een indicatie zal worden hoe lang je met ketting/cassette kan doen onder vele soorten omstandigheden.

Groetjes
Ronald
Laatst gewijzigd door RoBo1234 op za 6 augustus 2016, 07:03, 1 keer totaal gewijzigd.
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ha leuk Ronald! Maar waarom kom ik je nooit meer tegen 's ochtends? Fiets ik harder of jij minder hard;)?

Ga je blog zeker bekijken. Speel ook met het idee om naar 1x10 te gaan op de woonwerkfiets. Maar tot nu toe doe ik al écht erg lang met de standaard setup (2500 km denk ik), dus als ik alles vervang is het na de winter, en dan meteen alles. Kettingen om te gaan wisselen liggen al klaar!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ik wissel vaker, zo rond de 150km / 3 à 4 ritjes.
(MTB, off-road trouwens)
Ben benieuwd :-q .
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Ha leuk Ronald! Maar waarom kom ik je nooit meer tegen 's ochtends? Fiets ik harder of jij minder hard;)?

Ga je blog zeker bekijken. Speel ook met het idee om naar 1x10 te gaan op de woonwerkfiets. Maar tot nu toe doe ik al écht erg lang met de standaard setup (2500 km denk ik), dus als ik alles vervang is het na de winter, en dan meteen alles. Kettingen om te gaan wisselen liggen al klaar!
Over een 1x10 setup heb ik nagedacht maar geld was daar een issue.
Ik heb ook vaak lang gedaan met een setje, maar ik hoop nu zeker 10000 km met een set te kunnen doen.
Prijs is dan ook een factor, een dura ace cassette kost gauw €150,- en een kettingblad €70,- (in geval van Wolftooth Componants). Als je dat uitrekent kan je dus langer met je cassette en kettingblad doen en bespaar je veel geld.

We zien elkaar wel weer :wink:
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Jan Willem schreef:Ik wissel vaker, zo rond de 150km / 3 à 4 ritjes.
(MTB, off-road trouwens)
Ben benieuwd :-q .
Bedankt voor de tip. De test die ik doe is meer weg verkeer. Maar ik hou het in de gaten door te meten.
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

RoBo1234 schreef:
Kapitein Iglo schreef:Ha leuk Ronald! Maar waarom kom ik je nooit meer tegen 's ochtends? Fiets ik harder of jij minder hard;)?

Ga je blog zeker bekijken. Speel ook met het idee om naar 1x10 te gaan op de woonwerkfiets. Maar tot nu toe doe ik al écht erg lang met de standaard setup (2500 km denk ik), dus als ik alles vervang is het na de winter, en dan meteen alles. Kettingen om te gaan wisselen liggen al klaar!
Over een 1x10 setup heb ik nagedacht maar geld was daar een issue.
Ik heb ook vaak lang gedaan met een setje, maar ik hoop nu zeker 10000 km met een set te kunnen doen.
Prijs is dan ook een factor, een dura ace cassette kost gauw €150,- en een kettingblad €70,- (in geval van Wolftooth Componants). Als je dat uitrekent kan je dus langer met je cassette en kettingblad doen en bespaar je veel geld.

We zien elkaar wel weer :wink:
10.000 met een set moet makkelijk lukken. Op mijn vakantiesantos die ik ook voor woonwerk gebruikte, deed ik met één ketting, cassette en drie voorbladen zo'n 7500 km.

1x10 kost mij alleen één voorblad. De Superfly is namelijk 2x10. Michel heeft dat ook gedaan, ook met een ovalen wolftooth. Ik kijk naar een gewoon ronde Absolute black van 36T.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

RoBo1234 schreef:
Jan Willem schreef:Ik wissel vaker, zo rond de 150km / 3 à 4 ritjes.
(MTB, off-road trouwens)
Ben benieuwd :-q .
Bedankt voor de tip. De test die ik doe is meer weg verkeer. Maar ik hou het in de gaten door te meten.
Ja, dat is natuurlijk wel een punt.
Op de mtb slijt 't harder, dus vaker wisselen om te zorgen dat de zaak niet al te ver uit elkaar loopt qua slijtage.

En ook het wisselen op zich, hoe doe je dat?
Pak je de kettingen gewoon op volgorde, dus 1,2,3 en dan weer 1,2,3, of kies je bij iedere wissel de kortste ketting ?
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Is denk ik wel goed om zo'n test in asfaltsituatie te doen omdat je dan geen vertekend beeld krijgt door veel sterker wisselende invloeden van zand, modder etc.
Levensduur van mijn kettingen loopt zó sterk uiteen dat ik op geen kant na kan zeggen welk merk bij een set van drie het 't langst volhoud.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ernie Frieke heeft ooit een kettingtest gedaan door van verschillende merken 1 ketting te maken.
Zo werden alle merken in dezelfde omstandigheden gebruikt.
Naderhand meet je dan iedere sectie apart op om de slijtage te bepalen.
De test kan je met dan 1 (samengestelde) ketting doen, of toch met meerdere die je wisselt, net hoe het uitkomt in je expiriment.
Pluspunt van een samengestelde ketting is dat je meer dan 3 kettingen kunt vergelijken. Een ketting kan best uit 5 verschillende stukjes bestaan.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Ja, dat is natuurlijk wel een punt.
Op de mtb slijt 't harder, dus vaker wisselen om te zorgen dat de zaak niet al te ver uit elkaar loopt qua slijtage.

En ook het wisselen op zich, hoe doe je dat?
Pak je de kettingen gewoon op volgorde, dus 1,2,3 en dan weer 1,2,3, of kies je bij iedere wissel de kortste ketting ?
Ik zal ook zeker een test in de toekomst gaan starten voor de MTB, alleen rij ik maar 50 km per week op mijn MTB.

Wisselen ga ik doen in volgorde 1, 2 en 3. Maar mocht ik zien dat de ene sneller sluit dan de ander kan dat ook gaan wisselen.
Ernie Frieke heeft ooit een kettingtest gedaan door van verschillende merken 1 ketting te maken.
Zo werden alle merken in dezelfde omstandigheden gebruikt.
Naderhand meet je dan iedere sectie apart op om de slijtage te bepalen.
De test kan je met dan 1 (samengestelde) ketting doen, of toch met meerdere die je wisselt, net hoe het uitkomt in je expiriment.
Pluspunt van een samengestelde ketting is dat je meer dan 3 kettingen kunt vergelijken. Een ketting kan best uit 5 verschillende stukjes bestaan.
Ook als is gelezen maar ik heb gekozen om het me aparte kettingen te doen.
Is denk ik wel goed om zo'n test in asfaltsituatie te doen omdat je dan geen vertekend beeld krijgt door veel sterker wisselende invloeden van zand, modder etc.
Levensduur van mijn kettingen loopt zó sterk uiteen dat ik op geen kant na kan zeggen welk merk bij een set van drie het 't langst volhoud.
Ik ben ook zeer benieuwd hoe de verschillen zullen zijn.
10.000 met een set moet makkelijk lukken. Op mijn vakantiesantos die ik ook voor woonwerk gebruikte, deed ik met één ketting, cassette en drie voorbladen zo'n 7500 km.

1x10 kost mij alleen één voorblad. De Superfly is namelijk 2x10. Michel heeft dat ook gedaan, ook met een ovalen wolftooth. Ik kijk naar een gewoon ronde Absolute black van 36T.
Ik verwacht dat ik ook meer kan rijden dan 10000 km, dit is ook puur een gok.

Absolute Black is ook erg goed. Heb ik ook al mee gereden.
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Wisselen ga ik doen in volgorde 1, 2 en 3. Maar mocht ik zien dat de ene sneller sluit dan de ander kan dat ook gaan wisselen.
Ik denk dat je dat in het begin sowieso wel móet doen, aangezien de verschillen in lengte dan nog niet waarneembaar hoeven te zijn.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29960
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:
Wisselen ga ik doen in volgorde 1, 2 en 3. Maar mocht ik zien dat de ene sneller sluit dan de ander kan dat ook gaan wisselen.
Ik denk dat je dat in het begin sowieso wel móet doen, aangezien de verschillen in lengte dan nog niet waarneembaar hoeven te zijn.
Wanneer je geen samengestelde ketting gebruikt, maar 3 verschillende kettingen, dan zal je altijd 1,2,3 moeten wisselen om aan het eind een eerlijk oordeel te vellen over ketting 1,2 en 3.
Zodra je telkens de kortste gaat kiezen zal je bij moeten houden hoe vaak je ketting 1,2 en 3 gebruikt hebt.

Succes ermee, altijd interessant, dit soort info.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Een samengestelde ketting heeft alleen zin als het een pure kettingtest wordt, en dat wordt dit niet, het gaat er meer om hoe lang kettingen, cassette en tandwiel het gezamenlijk uithouden. En da's zeker interessant, maar dan is het niet nodig om bij te houden hoe vaak ze gebruikt worden. Je zou uiteindelijk de test kunnen herhalen met consequent 1-2-3 ongeacht de lengte van de ketting op een bepaald moment, en dan kijken welke wisselmethodiek de meeste kilometers oplevert. Maar dan ben je wéér een jaar verder.
En nog eens teruglezend: Ronald gaat wel 3 verschillende kettingen gebruiken, oepsie. Dan is TSTM's methode wel aan te bevelen, als het geen samengestelde ketting wordt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4322
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

10.000km op een set is goed te doen drie (of vier) kettingen dan wel uiteraard. dat is mij gelukt met een XTR 9sp setje met vier kettingen op de MTB. De voorbladen heb ik nog eens 10k mee gereden. De cassette was wel helemaal verrot op de 13,15 en 17

Waarom zou je de set vervangen als de ketting volgens het metertje op is. Als je een set hebt blijf je gewoon wisselen en doorrijden.

Dat nieuw beter schakelt merk ik weinig tot niets van, tenzij je echt haaien tanden aan je cassette hebt.

Je hebt de spullen gekregen of met fikse korting, maar een DA cassette slijt sneller dan Ultegra of 105, dit omdat de DA cassette deels titanium kransen heeft. Daarnaast natuurlijk ook onzin voor woon werk verkeer.

Lijkt me een goede methode de kettingen te mixen. Meet ze ook als ze nieuw zijn een KMC staat bv op 0,0 terwijl een Shimano of Sram al begint bij 0,25. Achteraf willen we natuurlijke de absolute slijtage horen. Dus: eind waarde - begin waarde = slijtage.

Hier nog een test uit de Duiste Tour van 2014, wel 11 speed, in 2011 stond er een 10speed test in.
http://www.tour-magazin.de/komponenten/ ... 31115.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
RoBo1234
All rounder
All rounder
Berichten: 97
Lid geworden op: do 19 juni 2014, 09:07
Mijn mountainbike: Cannondale F600 (9.3KG) & F800 (10,5KG)
Contacteer:

Cube-Elite schreef:10.000km op een set is goed te doen drie (of vier) kettingen dan wel uiteraard. dat is mij gelukt met een XTR 9sp setje met vier kettingen op de MTB. De voorbladen heb ik nog eens 10k mee gereden. De cassette was wel helemaal verrot op de 13,15 en 17

Waarom zou je de set vervangen als de ketting volgens het metertje op is. Als je een set hebt blijf je gewoon wisselen en doorrijden.

Dat nieuw beter schakelt merk ik weinig tot niets van, tenzij je echt haaien tanden aan je cassette hebt.

Je hebt de spullen gekregen of met fikse korting, maar een DA cassette slijt sneller dan Ultegra of 105, dit omdat de DA cassette deels titanium kransen heeft. Daarnaast natuurlijk ook onzin voor woon werk verkeer.

Lijkt me een goede methode de kettingen te mixen. Meet ze ook als ze nieuw zijn een KMC staat bv op 0,0 terwijl een Shimano of Sram al begint bij 0,25. Achteraf willen we natuurlijke de absolute slijtage horen. Dus: eind waarde - begin waarde = slijtage.

Hier nog een test uit de Duiste Tour van 2014, wel 11 speed, in 2011 stond er een 10speed test in.
http://www.tour-magazin.de/komponenten/ ... 31115.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Ik zal blijven rijden met deze 3 kettingen tot ze samen met de cassette helemaal op zijn. En ook bijhouden hoeveel kilometers ermee gereden zijn. Ik vind het ook niet erg als het wat minder schakelt.

De Dura Ace cassette heb ik zelf gekocht zonder korting. Goed punt over de Ultegra en 105 Cassettes.

Ook zal ik Blogs bijhouden wat de slijtage is vanaf begin tot eind.

bedankt voor de tips :-q
https://robobiking.wordpress.com/
Test en verhalen Blog
Plaats reactie