Spectral versus Strive voor Enduro Races

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

@Kamino: Hee nog een fanboy ;). Ik had eerst ook een Nerve en de combi met Strive is dan erg mooi idd. Dekt de hele linie wel. Ik hou zelf meer van de grovere disciplines en heb de Nerve verkocht. Ik rijd momenteel een Canyon Torque. Hele fijne fiets, maar wil toch graag ook een echte DH voor de bikeparks. Dat wordt een Transition TR 450. Als die klaar is gaat de Torque eruit (tenzij ik in die tijd mijn vriendin aan het fietsen krijg) en komt er dus iets aan de onderkant van de range weer in. Spectral of Strive dus. ;)
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

R00kie schreef:@Kamino: Hee nog een fanboy ;). Ik had eerst ook een Nerve en de combi met Strive is dan erg mooi idd. Dekt de hele linie wel. Ik hou zelf meer van de grovere disciplines en heb de Nerve verkocht. Ik rijd momenteel een Canyon Torque. Hele fijne fiets, maar wil toch graag ook een echte DH voor de bikeparks. Dat wordt een Transition TR 450. Als die klaar is gaat de Torque eruit (tenzij ik in die tijd mijn vriendin aan het fietsen krijg) en komt er dus iets aan de onderkant van de range weer in. Spectral of Strive dus. ;)
Heb toevallig eerder deze week mijn Torque verkocht. Die gebruikte ik ook voor bikeparks, maar daar is afgelopen jaar weinig meer van terecht gekomen en daarom ook verkocht. Met een Nerve en Strive heb je dan het meeste wel afgedekt (behalve wielrennen maar daar heb ik een Canyon Ultimate CF voor....). Voor mijn vriendin hebben we nu ook een Nerve en Strive besteld.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Kamino schreef:
R00kie schreef:@Kamino: Hee nog een fanboy ;). Ik had eerst ook een Nerve en de combi met Strive is dan erg mooi idd. Dekt de hele linie wel. Ik hou zelf meer van de grovere disciplines en heb de Nerve verkocht. Ik rijd momenteel een Canyon Torque. Hele fijne fiets, maar wil toch graag ook een echte DH voor de bikeparks. Dat wordt een Transition TR 450. Als die klaar is gaat de Torque eruit (tenzij ik in die tijd mijn vriendin aan het fietsen krijg) en komt er dus iets aan de onderkant van de range weer in. Spectral of Strive dus. ;)
Heb toevallig eerder deze week mijn Torque verkocht. Die gebruikte ik ook voor bikeparks, maar daar is afgelopen jaar weinig meer van terecht gekomen en daarom ook verkocht. Met een Nerve en Strive heb je dan het meeste wel afgedekt (behalve wielrennen maar daar heb ik een Canyon Ultimate CF voor....). Voor mijn vriendin hebben we nu ook een Nerve en Strive besteld.
Jij wint... met verve ;)
Werd door Twijg trouwens op een interessant artikel gewezen voor dit draadje. Hier wordt betoogd waarom een Spectral een betere keuze kan zijn dan de Strive. http://updown.soulonline.nl/featured/bi ... cf-9-0-ex/" onclick="window.open(this.href);return false; Klinkt toch wel aardig eerlijk gezegd. Neig nu zelf toch een beetje naar de Spectral AL 7.0 Ex.
Jefro
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 december 2015, 21:05

Ik heb met mijn spectral EX al aan heel wat enduro races deelgenomen, van Belgische tot de Europese series in het hooggebergte, nooit de indruk gehad dat mijn fiets te kort deed in de specials, de fiets klimt bijna als een XC bike.
Rij ermee in het bike park, spannende trails en ga er soms ritten mee rijden van 60km waarin er 2000hm moeten worden geklommen.
Nog steeds heel tevreden over de fiets.
Ik rij wel met een 160mm voorvork.
De Spectral is misschien wel wat minder stabiel dan de strive maar wel speelser doordat de spectral lichter is en aan voelt.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Jefro schreef:Ik heb met mijn spectral EX al aan heel wat enduro races deelgenomen, van Belgische tot de Europese series in het hooggebergte, nooit de indruk gehad dat mijn fiets te kort deed in de specials, de fiets klimt bijna als een XC bike.
Rij ermee in het bike park, spannende trails en ga er soms ritten mee rijden van 60km waarin er 2000hm moeten worden geklommen.
Nog steeds heel tevreden over de fiets.
Ik rij wel met een 160mm voorvork.
De Spectral is misschien wel wat minder stabiel dan de strive maar wel speelser doordat de spectral lichter is en aan voelt.
Thanks, fijn om enduro-gebruikservaring te horen! Heb je die vork er zelf ingezet?
Jefro
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 december 2015, 21:05

Ja, heb er de vork zelf ingezet, vooral omdat ik graag met de pike wou rijden en de spectral van 2014 niet met een pike werd afgemonteerd, ik heb dan ineens gekozen voor de 160mm om in het bike park en grove enduro wedstrijden iets meer marge te hebben.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

is dat met behoud van de fabrieksgarantie? En heb je dat eventueel gecommuniceerd met Canyon.
Ik heb voor mijn nieuwe Dune frame ook een vork gekocht met meer veerweg, maar dat wel overlegd met Mondraker ivm de garantie. in sommige gevallen wil dat namelijk wel eens problemen opleveren....
Jefro
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 3
Lid geworden op: di 29 december 2015, 21:05

Geen idee, ook niet over gecommuniceerd met Canyon.
Weet wel dat Fabien Barel destijds ook een aantal keer met een Canyon Spectral met vooraan een fox van 160mm heeft deelgenomen aan enkele races.
Fiets is bijna 2 jaar oud, voorlopig geen problemen gehad, zou inderdaad wel kunnen dat ze in sommige gevallen en bij sommige merken wat dwars gaan doen, maar bij Canyon denk ik eigenlijk niet dat dit problemen zou geven indien er toch iets zou mis gaan, tenzij het natuurlijk duidelijk is dat de langere veerweg voor problemen heeft gezorgd.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Thanks Jefro! Ik kijk naar de Spectral Ex met 150 mm Pike. 160 zou mijn voorkeur hebben maar voor 10 mm nauwelijks de moeite om vork te wisselen.
Superstom
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: vr 29 juli 2011, 12:48
Mijn mountainbike: Stumperjumer Evo 2023

Als je de 150 mm pike koopt kan je hem naar 160 mm brengen met een andere air shaft. Die kosten ongeveer 30 - 40 euro. In de Rockshox spare catalog staat welke je dan moet hebben. Alleen de air shaft verwisselen is wel even een karweitje: https://www.youtube.com/watch?v=7WcCIFguChA" onclick="window.open(this.href);return false;
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Superstom schreef:Als je de 150 mm pike koopt kan je hem naar 160 mm brengen met een andere air shaft. Die kosten ongeveer 30 - 40 euro. In de Rockshox spare catalog staat welke je dan moet hebben. Alleen de air shaft verwisselen is wel even een karweitje: https://www.youtube.com/watch?v=7WcCIFguChA" onclick="window.open(this.href);return false;
Oh handig. Kan ik altijd later nog kiezen. Ik begin trouwens toch wel echt te neigen naar de Spectral. Schijnt toch echt wat speelsiger te zijn.
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

Ik heb de Strive CF 8.0 Race 2015. Ik heb problemen met de shapeshifter, maar dat zou in 2016 opgelost zijn. Wel wacht ik al sinds september op een oplossing, maar wordt telkens met een kluitje in het riet gestuurd (nog 2-3 weken, elke keer). De 2016 modellen zouden geen problemen hebben, maar het duurt even voor je er één krijgt, naar het schijnt.

Ik zou geen Strive nemen waarbij de demper maar één stand heeft, die je dus niet kan 'blokkeren' als je soms ook op asfalt fietst voor korte stukken. Ja, de shapeshifter in XC modus maakt de sag een stuk minder, waardoor het efficiënter wordt. Echter heb ik toch nog pedal bob in XC modus met de demper open. Als ik de demper op de hardste stand zet, is dit een stuk beter.

Ik woon in een dichtbevolkte omgeving (Leuven, BE) dus in mijn XC ritjes zit er ook asfalt tussen, waardoor ik dus per se een Monarch RC3 wou ipv een Monarch R.

Ben je van plan om de Mega met die nieuwe fiets te rijden? Dan zou ik toch echt wel eerder voor een Strive gaan dan een Spectral EX. De Spectral EX zal dat aankunnen in de handen van een ervaren bestuurder zoals hier: http://www.mountainbike.be/media/video/ ... anche-2015" onclick="window.open(this.href);return false;, Jan Denuwelaere op een Spectral AL 8.0 EX, maar de Strive zal een foutje van de bestuurder beter kunnen opvangen door de langere wielbasis en grotere veerweg.

Hou ook zeker de Factory Outlet in het oog, vorige week zag ik er nog een Strive CF 8.0 Race 2015 voor 3299€ langskomen.

Als je eens wilt testrijden op de mijne, kan altijd, ik heb een maat S race.
joergarms
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 429
Lid geworden op: zo 28 oktober 2012, 12:58
Mijn mountainbike: Nukeproof Mega275 trail, custombuild. Dartmoor Primal 650 Custom. Propain Spindrift custombuild.
Contacteer:

Ik heb voor de aanschaf van mijn huidige fiets ook naar deze fietsen gekeken. Reden om het niet te doen voor mij was dat er door de shape-shifter weer extra onderdelen in de fiets komen. Het is geen ingewikkeld systeem, maar ik was wel wat huiverig voor de extra lagertjes e.d. Misschien wat overdreven, maar voor mij reden genoeg om er vanaf te zien.
Nukeproof Mega 275 Custombuild.
Dartmoor Primal 650b Custombuild.
Propain Spindrift Custombuild. (sold)
Giant ATX840 (retired)
Apex Ultegra racingbike.
Giant Ultimo stadsfiets.
LaurentS
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 46
Lid geworden op: zo 20 december 2015, 12:16

joergarms schreef:Ik heb voor de aanschaf van mijn huidige fiets ook naar deze fietsen gekeken. Reden om het niet te doen voor mij was dat er door de shape-shifter weer extra onderdelen in de fiets komen. Het is geen ingewikkeld systeem, maar ik was wel wat huiverig voor de extra lagertjes e.d. Misschien wat overdreven, maar voor mij reden genoeg om er vanaf te zien.
Je hebt zeker een punt qua extra onderdelen.
Mijn shapeshifter is namelijk al sinds september kapot en ik wacht nog steeds op reparatie vanuit Canyon. Ik ben ook zeker niet de enige.
Echter zou dat probleem beperkt zijn tot de MY2015 van de shapeshifter en is dat opgelost in de MY2016 shapeshifters. Op Duitse fora hebben er al een paar die nieuwe versie en daar heb ik nog geen enkele klacht over gehoord.

het is dus een afweging die je zelf moet maken. Voor welke fiets heb jij dan gekozen joergarms?
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Ik ben er uit. Het wordt de Canyon Spectral Ex. En met een beetje geluk de Ex 8.0 2015. Eén kleine maar... de beste man van wie ik deze kan kopen heeft een maat M. Ik ben eigenlijk een S. (1.74). Daarom de vraag: zijn er hier kleine medemensen die ervaring hebben met het rijden op een M? Hoe is dit? Merk je die maatvoering heel erg? Tijdens lange afstanden bijvoorbeeld?
Plaats reactie