Ervaring met 35mm stuur

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Hi!

Ik heb opnieuw jullie hulp nodig. Mijn TR450 DH is bijna klaar om in elkaar gezet te worden, er rest mij slechts één beslissing: welk stuur en stuurpen? (Daar worstel ik al een tijdje mee.)

Ik wil een Race Face Atlas stuur en stuurpen. Maar ga ik voor de nieuwe 35 mm of voor een 31,8 mm stuur? Heeft iemand ervaring met de 35 mm? Ik lees online gemixte reviews.

Waar ik mee zit, in de online shops lijkt 35mm duidelijk op te komen als de nieuwe standaard. De keuze in deze sturen is groter geworden dan in de 31,8 sturen (zeker bij Race Face). Dat maakt het mogelijk zonde om in een 31,8 te investeren. Tegelijkertijd, ik bouw (ook tegen de trend in) een 26 inch bike. Al die maten zullen wss nog lange tijd meegaan. Ik las echter laatst in een review dat de 35mm sturen heel stijf zijn en daardoor sneller last aan de armen geven. Iemand hier ervaring mee?

Thanks!
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1061
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

Easton 35mm dh stuur al behoorlijk zien flexen (in negatieve zin). Ik zie het nut van 35mm niet in. Wordt er ook niet mooier op m.i.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

maaf2 schreef:Easton 35mm dh stuur al behoorlijk zien flexen (in negatieve zin). Ik zie het nut van 35mm niet in. Wordt er ook niet mooier op m.i.
Ben ik met je eens. Beetje bulky. Toch maar bij 31.8 blijven dan? De stuurpen daarvan is ook mooier gelukkig ;)
tripod
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3644
Lid geworden op: vr 6 juli 2007, 20:00
Contacteer:

35mm gaat het niet echt redden, Nukeproof heeft op dit moment nog een hele bulk 35mm sturen die voor mega lage prijzen verkocht worden. Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt en zijn er na het produceren van 1 stuur ook mee gestopt. Het is niet iets wat veel toegevoegde waarde bied, behalve als je een hoge rise wilt en het stuur er toch nog enigs sinds goed uit wil laten zien. Mudmate onder andere, is er erg blij mee.

Maar wie weet, zo dachten we eerst ook over de 29er en daarna over de 650B.
NextBikeParts
Ride your own way!
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

tripod schreef:35mm gaat het niet echt redden, Nukeproof heeft op dit moment nog een hele bulk 35mm sturen die voor mega lage prijzen verkocht worden. Ze raken ze aan de straatstenen niet kwijt en zijn er na het produceren van 1 stuur ook mee gestopt. Het is niet iets wat veel toegevoegde waarde bied, behalve als je een hoge rise wilt en het stuur er toch nog enigs sinds goed uit wil laten zien. Mudmate onder andere, is er erg blij mee.

Maar wie weet, zo dachten we eerst ook over de 29er en daarna over de 650B.
Klopt, maar dat werd toch met iets meer overtuiging en enthousiasme dan deze nieuwe stturdiameter heb ik het idee. Ik hou het iig nog even op 31.8. Thanks Tripod!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik heb gelukkig een nukeproof 35 stuurpen gekocht voor weinig. Bevalt mij echt heerlijk. Lekker stijf en als riser ziet het er gewoon veel beter uit. Ik vind het zeker een verbetering tov mijn 31.8.
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

Het ontwerp maakt meer verschil in stijfheid dan alleen de diameter. Er zullen genoeg 31,8mm stuurtjes stijver zijn dan de meeste 35mm stuurtjes en omgekeerd, net zoals te zien is met 25,4 en 31,8 (het tweede is lang niet altijd stijver dan het eerste).

35mm is wat mij betreft weer een onzin hype zoals tapered stuurbuizen, al die nieuwe naaf- en bb-maten, 25mm grotere wielen waarvan nooit bewezen is dat ze echt sneller zijn (27,5"). De fietsindustrie is druk bezig met de consumenten te naaien door ze constant weer hun halve fiets te laten vervangen door wéér een nieuwe zinloze standaard in te voeren, puur om de verkoop te boosten. Helaas geloven veel mensen hun sprookjesverhalen nog ook..
Gebruikersavatar
de lachende derde
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 763
Lid geworden op: ma 30 april 2012, 13:40
Mijn mountainbike: SC Nomad V4

The Funk Soul Brother schreef:Het ontwerp maakt meer verschil in stijfheid dan alleen de diameter. Er zullen genoeg 31,8mm stuurtjes stijver zijn dan de meeste 35mm stuurtjes en omgekeerd, net zoals te zien is met 25,4 en 31,8 (het tweede is lang niet altijd stijver dan het eerste).

35mm is wat mij betreft weer een onzin hype zoals tapered stuurbuizen, al die nieuwe naaf- en bb-maten, 25mm grotere wielen waarvan nooit bewezen is dat ze echt sneller zijn (27,5"). De fietsindustrie is druk bezig met de consumenten te naaien door ze constant weer hun halve fiets te laten vervangen door wéér een nieuwe zinloze standaard in te voeren, puur om de verkoop te boosten. Helaas geloven veel mensen hun sprookjesverhalen nog ook..
Ja maar op die manier bekeken kan je net zo goed op een stalen 26er met starre vork en v-brakes gaan rijden.. :wink:
The Funk Soul Brother
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1505
Lid geworden op: di 21 februari 2006, 22:04
Mijn mountainbike: Gravel
Contacteer:

de lachende derde schreef:
The Funk Soul Brother schreef:Het ontwerp maakt meer verschil in stijfheid dan alleen de diameter. Er zullen genoeg 31,8mm stuurtjes stijver zijn dan de meeste 35mm stuurtjes en omgekeerd, net zoals te zien is met 25,4 en 31,8 (het tweede is lang niet altijd stijver dan het eerste).

35mm is wat mij betreft weer een onzin hype zoals tapered stuurbuizen, al die nieuwe naaf- en bb-maten, 25mm grotere wielen waarvan nooit bewezen is dat ze echt sneller zijn (27,5"). De fietsindustrie is druk bezig met de consumenten te naaien door ze constant weer hun halve fiets te laten vervangen door wéér een nieuwe zinloze standaard in te voeren, puur om de verkoop te boosten. Helaas geloven veel mensen hun sprookjesverhalen nog ook..
Ja maar op die manier bekeken kan je net zo goed op een stalen 26er met starre vork en v-brakes gaan rijden.. :wink:
Haha die zit! In my defense, ik ben begonnen met het opbouwen van dat ding om m als single speed commuter te gebruiken (heb er ook slicks en spatborden voor). Zolang mijn all-mountain fiets niet af is gebruik ik m ook voor xc.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Maar verkoop of niet. Zeker in het model high riser ziet een 35 er toch stukken beter uit dan een 25 of 31.... :wink:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

Ik rijd een Easton Haven 35mm en ben daar prima tevreden mee. Ik kan je niet vertellen of het erg verschilt met een 31.8 Haven (ik kwam van een 31.8 Havoc trouwens - geen verschil gemerkt - ik rijd waarschijnlijk te langzaam :wink: ). Voor mij waren de looks in deze belangrijker. Frames worden dikker en dikker en daar passen 35mm sturen mooi bij, net als een vork met poten van 34mm of meer trouwens.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

He lees ik nu weer dikke poten KP, wat heb je daar toch mee.,.. :wink:
KleinPalomino
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4517
Lid geworden op: vr 23 mei 2008, 14:14

:lol:
Ironhorse Erik
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 782
Lid geworden op: di 20 juni 2006, 23:52
Mijn mountainbike: Specialized fanboy: Epic/Stumpjumper/Enduro/Demo

Ik heb een 35mm Raceface gereden.
Die heb ik er na 1 maand weer afgehaald.
In de hele steile hellingen (de 2:1 stukjes die eindigen in 1:1 gedurende 2 a 3 meter, dat red je dus net met de rpm in het rood) voel je je fiets "korter worden", dat is het stuur dat je naar je toe trekt.
Terug naar 31.8 gegaan, nergens meer last van.
Rijdt momenteel 31.8 raceface sixC, super stuurtje.
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

Thanks allemaal! Blijf toch maar bij 31.8. Puur omdat ik het voordeel van de overstap niet kan ontdekken en ik 31.8 gewend ben. Dank voor de hulp!
Plaats reactie