Flat pedal pedalen

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Yup, bijna same here. Heb nu een die ook weer zwaar gaat, ff opnieuw afstellen. Jammer, verder prima pedalen. Geen nieuwe set nodig gehad, lijkt beetje hit/miss te zijn.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Vraag me af waar dat in zit, de lagering is in feite gelijk aan de 540's, XT's en dergelijke. Die zijn al jaren op de markt en draaien doorgaans probleemloos. Je zou zeggen dat de Saints even betrouwbaar zouden zijn (heb met de mijne overigens geen problemen tot nu toe).

Shimano heeft in de basis twee soorten pedaalassen, te herkennen aan een kunststof of metalen "bus" waarmee je de as in het pedaal draait. De kunststof versie zie je meestal op de goedkopere pedalen zoals de 520 e.d. Werkt overigens ook prima (je herkent ze meteen aan de gekartelde kunststof ring):
Afbeelding

De metalen versie zit oa in de Saints:
Afbeelding

Afbeelding
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

kermit schreef:Vraag me af waar dat in zit, de lagering is in feite gelijk aan de 540's, XT's en dergelijke. Die zijn al jaren op de markt en draaien doorgaans probleemloos. Je zou zeggen dat de Saints even betrouwbaar zouden zijn (heb met de mijne overigens geen problemen tot nu toe).
Bij mijn eerste set liep bij 1 pedaal de keerring eruit en dus veel vuil ertussen, dat was funest voor de lagers. Van het andere pedaal van dezelfde pedaal stopte hij gewoon met draaien.

Bij mijn nwe set bij beide pedalen gehad dat ze stopten met draaien. De schuld geef ik hierbij aan de niet juiste afstelling af fabriek. Wat er gebeurt is dat de bovenste moer zich vastdraait op het onderste moertje en door de draaiende beweging tijdens het trappen worden de lagertjes dusdanig vastgedrukt dat ze niet meer draaien. De truc is om het onderste moertje behoorlijk klem tegen de bovenste borgmoer te draaien en dus niet andersom. Nu gaat het gewoon goed.

Overigens Kermit; heb jij niet wat weinig vet op de lagertjes zitten?
“Old, not obsolete”
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Gewoon Nukeproof kopen, heb je tenminste nergens last van.... :wink:
Gebruikersavatar
JW
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 281
Lid geworden op: do 28 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: durft meer dan ik / Geometron

Ik denk ook dat het aan de belasting ligt van de gemiddelde flat pedals. Waar ik ook weinig problemen hoor met SLX cranks heb ik binnen een rit de boel weer aan het kraken.. Niet dat ik zo'n bruut ben of zooo sterk (helemaal niet) maar dat spul krijgt wat meer klappen met bepaalde rijstijl (al is het af en toe de grond raken).

Shimano MX30DX is een stuk probleemlozer flatpedal. Erg fijne pedalen ook. Kost zo 60?
vierwielaandrijving betekent dat je blijft steken op een plek waar de takelwagen niet kan komen....
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Saint vertoont vaak veel gelijkenis met XTR en ook bij XTR pedalen was er een serie waarbij de assen/lagers bagger waren.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Pat.
Technisch Webredacteur
Technisch Webredacteur
Berichten: 5968
Lid geworden op: zo 15 juli 2001, 02:00
Contacteer:

ThaSingleTrackMastah schreef:Saint vertoont vaak veel gelijkenis met XTR en ook bij XTR pedalen was er een serie waarbij de assen/lagers bagger waren.
Kennis van mij uit ZL heeft ook al een hoop ellende met de Saint pedalen. (ze waren in de aanbieding maar
na 3 maanden al lagerproblemen...)

Even een ander merk.
Als je toch een Cube besteld hebt. Waarom niet gelijk een setje Cube platform pedalen.
(Die ben ik momenteel aan het testen en de grip van deze pedalen is groot. Lagering
lijkt op dezelfde afdichting als Superstar (en die gaan bij mij al 2 / 3 jaar mee zonder
iets aan onderhoudt hoeven doen.))\
Gewicht is voor 2 platformpedalen 364 gram. Prijs is € 79,95 maar misschien dat je
nog wat kunt regelen omdat je een nieuwe bike hebt gekocht ;)
Met een botte bijl moet je gewoon wat harder slaan dan met een scherpe.
Emtb.Tech
www.GravelRacen.com
YouTube Fatbike & Adventure's Kanaal
Adventures & Patrol Blogtopic op mountainbike.nl
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Het valt mij op dat zowat iedereen altijd kiest voor pedalen met metalen pinnen. Zelf gebruik ik die ook wel, maar dan alleen in combinatie met scheenbeschermers. Maar veel vaker rijd ik met kunststof pedalen. Ruim voldoende grip voor de meeste ritjes, en niet zo'n aanslag op je schenen. Bijvoorbeeld NC-17 Sudpin Zero Pro bevallen mij goed.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29978
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

harmen schreef:Het valt mij op dat zowat iedereen altijd kiest voor pedalen met metalen pinnen. Zelf gebruik ik die ook wel, maar dan alleen in combinatie met scheenbeschermers. Maar veel vaker rijd ik met kunststof pedalen. Ruim voldoende grip voor de meeste ritjes, en niet zo'n aanslag op je schenen. Bijvoorbeeld NC-17 Sudpin Zero Pro bevallen mij goed.
Ze zitten op mijn woonwerkfiets, maar in de regen hebben mijn rubber zolen toch wat minder grip dan ik gewend ben van mijn lompe BBB's (met stalen pinnen).
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
harmen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 206
Lid geworden op: wo 2 november 2011, 21:55
Contacteer:

Ha, diezelfde BBBs heb ik ook! Ik zal niet ontkennen dat ze wat meer grip bieden, maar laten we liever niet de indruk wekken dat kunststof pedalen alleen geschikt zijn voor asfalt of zoiets. Ikzelf doe er tenminste wel heel veel mee. Wel altijd met goeie schoenzolen (five ten).
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16845
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Marco79 schreef:Overigens Kermit; heb jij niet wat weinig vet op de lagertjes zitten?
Fotootje is van internet, niet van mijn pedalen ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
floris500
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 975
Lid geworden op: vr 8 maart 2013, 08:39
Mijn mountainbike: Cotic BFe275 | Dartmoor Blackbird | Kona Rove AL

harmen schreef:Ha, diezelfde BBBs heb ik ook! Ik zal niet ontkennen dat ze wat meer grip bieden, maar laten we liever niet de indruk wekken dat kunststof pedalen alleen geschikt zijn voor asfalt of zoiets. Ikzelf doe er tenminste wel heel veel mee. Wel altijd met goeie schoenzolen (five ten).
Ik ervaar hetzelfde, mijn Superstars zitten op de mtb en had de kunststof DMR V6 besteld voor mijn gravelracer.
Had niet verwacht daar ook zoveel grip op te hebben, maar sta er nog versteld van (voor dat geld ook)!
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

floris500 schreef:
harmen schreef:Ha, diezelfde BBBs heb ik ook! Ik zal niet ontkennen dat ze wat meer grip bieden, maar laten we liever niet de indruk wekken dat kunststof pedalen alleen geschikt zijn voor asfalt of zoiets. Ikzelf doe er tenminste wel heel veel mee. Wel altijd met goeie schoenzolen (five ten).
Ik ervaar hetzelfde, mijn Superstars zitten op de mtb en had de kunststof DMR V6 besteld voor mijn gravelracer.
Had niet verwacht daar ook zoveel grip op te hebben, maar sta er nog versteld van (voor dat geld ook)!
Kunststof kan prima, mits de juiste, ik heb hier ook een stel kunststoffen draaien, de Sixpack Racing Vegas, daarvan heb ik de boutjes vervangen voor 2 mm langere zodat ze bijna net zover uitsteken als Van m'n DMR Vault en dat is meen ik 5,5 mm, de mindere grip maakt onder meer dat je zolen harder slijten omdat ze meer over de pennen schuren.

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
Gebruikersavatar
All4Fun
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 938
Lid geworden op: za 10 januari 2009, 10:31
Mijn mountainbike: Sleept me er wel tegenop...

ThaSingleTrackMastah schreef:
harmen schreef:Het valt mij op dat zowat iedereen altijd kiest voor pedalen met metalen pinnen. Zelf gebruik ik die ook wel, maar dan alleen in combinatie met scheenbeschermers. Maar veel vaker rijd ik met kunststof pedalen. Ruim voldoende grip voor de meeste ritjes, en niet zo'n aanslag op je schenen. Bijvoorbeeld NC-17 Sudpin Zero Pro bevallen mij goed.
Ze zitten op mijn woonwerkfiets, maar in de regen hebben mijn rubber zolen toch wat minder grip dan ik gewend ben van mijn lompe BBB's (met stalen pinnen).
Een nadeel van die gegoten nokjes, in zowel alu als kunststof, vind ik de ronde vorm die in het gebruik alleen maar ronder slijt en dus steeds minder grip oplevert.

De keren dat ik m'n onderdanen echt heb opengehaald was met dat soort pedalen, denkende genoeg grip te hebben, nu ik met DMR Vault rij haal ik ze alleen open als ik er per ongeluk tegen aanstoot en dan zijn ze genadeloos :-{

Groet'n
Kalm an..... en rap wat!!!!

Kan nie lig op 't karkhof, wil nie lig 'r noast!!!!!

SYS: Ghost Fat-Fully Fatbike
SYS: Ghost AMR Plus 7500
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik rij sinds 3 maanden met Nukeproof proton pedalen. Na vele negatieve reacties over de Saints toch op zoek naar iets anders. Hiervoor met BBB pedalen gereden. 1x onder garantie vervangen en 2e paar ook aan gort gedraaid binnen een jaar.
Nukeproofs zijn een stukje duurder maar voelen ook een stuk degelijker. Super grip icm Teva Links. Wel oppassen met je schenen inderdaad.

Ik zou persoonlijk niet gauw kiezen voor volledig kunststof pedalen. Lijkt me bij natte of modderige tracks toch minder grip bieden. En als je ervan af glijdt doen deze ook pijn lijkt me.
Plaats reactie