Spectral versus Strive voor Enduro Races

Alles over freeride, downhill en andere extremere varianten van biken zoals Dual, 4X, Urban Assault, Street, Dirtjump en Trial.
maaf2
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1066
Lid geworden op: zo 1 februari 2015, 09:32

nielsvk schreef:
Nogmaals: een Spectral is een hele logische keuze voor iemand in Nederland.
Maar ook nogmaals: hoe beter (fitter, sterker, vaardiger) je zelf bent, hoe minder het nadeel ('slechter klimmen') van een Strive opvalt, en hoe meer het voordeel van een Strive ('beter dalen') opvalt.
Maar heeft ook weer de andere kant: ik fiets liever makkelijk omhoog, waarna ik het afdalen wel compenseer met de energie die ik van het klimmen overhoud, en de benodigde techniek...
Gebruikersavatar
kusanagi
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 663
Lid geworden op: za 11 september 2004, 23:33
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Altitude Rally Edition - Specialized Demo 8 - Specialized P1

Bij een Enduro wedstrijd heb je normaliter wel even rust (soms zelfs te lang) voor je weer naar beneden gaat. Maar begrijp wat je bedoelt ;)
Gebruikersavatar
nielsvk
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1359
Lid geworden op: zo 15 mei 2005, 17:51

Qua geometrie zitten ze trouwens helemaal niet zo ver uit elkaar.
De Strive zal net iets stabieler zijn, als het er echt alleen om gaat om in endurowedstrijden de stages zo hard mogelijk te rijden, heb je daar mogelijk voordeel van.
In alle andere gevallen zou ik voor de Spectral EX gaan. Je zult er minstens net zo veel lol mee hebben.
Zelf back-to-back testen zou natuurlijk het beste zijn...
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

ik lees dat er nogal wat problemen zijn met het shapeshiftersysteem..dat het dus niet meer functioneert na 3X te hebben gereden op de fiets met als gevolg dat hij blijft steken in zijn DH mode.... en dan nu wachten op de SAV bij Canyon..
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

nielsvk schreef:Qua geometrie zitten ze trouwens helemaal niet zo ver uit elkaar.
De Strive zal net iets stabieler zijn, als het er echt alleen om gaat om in endurowedstrijden de stages zo hard mogelijk te rijden, heb je daar mogelijk voordeel van.
In alle andere gevallen zou ik voor de Spectral EX gaan. Je zult er minstens net zo veel lol mee hebben.
Zelf back-to-back testen zou natuurlijk het beste zijn...
Ik denk dat ik me inderdaad kan afvragen hoeveel echt zware enduro's ik ga rijden. Ik koop de fiets wel echt met oog om wedstrijden te doen, en wat lekkere singletrack toertochten natuurlijk, maar dat zal vrijwel nooit in NL zijn.

Ik kwam gisteren toevallig twee mannen in Filthy tegen die allebei een Strive hebben. Zij zeiden er heel gelukkig mee te zijn. Eén van hen heeft het shapeshifter systeem even laten zien. Slim systeem wel. Ik zag trouwens dat de maandelijkse betaalregeling van Canyon echt onwijs onvoordelig. 20% extra bovenop de prijs. Zal dus toch eerst de Torque moten verkopen om de fondsen vrij te maken. Heb ik nog wat bedenktijd ;)
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

julie schreef:ik lees dat er nogal wat problemen zijn met het shapeshiftersysteem..dat het dus niet meer functioneert na 3X te hebben gereden op de fiets met als gevolg dat hij blijft steken in zijn DH mode.... en dan nu wachten op de SAV bij Canyon..
Oh echt? Waar lees je dat? Wat betekent SAV trouwens?
julie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1278
Lid geworden op: vr 20 januari 2006, 12:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper FSR, Canyon Torque

iemand op het waalse forum (b-m-b.be) die dus 3x op de fiets heeft gereden en hij zei daarbij dat het een bekend probleem schijnt te zijn, maar ik weet niet waar hij dat vandaan heeft...
sorry SAV: "service après vente", ik ben teveel in mijn frans blijven hangen. :oops:
maar goed, hij heeft contact gehad met Canyon en het kan nog wel een paar maanden duren...
misschien moet je even nog wat googlen over dat shapeshifter systeem. :wink:
Gebruikersavatar
AVW
All rounder
All rounder
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 8 december 2014, 20:05
Mijn mountainbike: Radon Slide 150 9.0 HD, Cube SL Road SL

De shapeshifter van 2015 scheen nog wel eens vast te blijven in een bepaalde modus. (Omdat er lucht in de oliekamer kwam, of omgekeerd :) ) In alle 2016 modellen is dat probleem opgelost door een dikkere o-ring tussen beide kamers. Bij mijn weten zijn er geen, of haast geen problemen meer hierna.

Las op de duitse fora dat veel mensen in 2015 een extra shapeshifter kochten (79,95) en die monteerde wanneer de defecte gerepareerd moest worden. Overigens vind ik dat wel een beetje gekkenwerk met fietsen in die prijsklasse's. Daarnaast kan er wel gewoon doorgefietst worden wanneer de shapeshifter in een bepaalde modus vast zit.
nplusone
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: zo 6 december 2015, 23:58
Contacteer:

Ik heb een spectral en heb daar een 160mm voor in geknald. Ietsjes luier, ietsjes lomper. Daarmee rijd ik in principe alles, dagjes lokaal (en dat is Groningen eo: plat) tot aan alles Alpen. Hele fijne fiets, absoluut geen behoefte aan meer. Met de demper op de klimstand knal ik behoorlijk eenvoudig omhoog en verwacht ik niet echt dat een Shapeshifter systeem mij beter omhoog laat klimmen.

Mi is de stap naar 'meer' gewoon vollebak DH.
paulus1981
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2016
Lid geworden op: za 29 augustus 2009, 23:12
Mijn mountainbike: Banshee Titan & Paradox

Ik heb zelf een giant reign, en vorige week een endurorit gereden op een spectral met 160mm Pike, ik denk een dure uitvoering gezien de volledige sram XO1 niveau afmontage.

Ik zou met beide fietsen zeer gelukkig kunnen worden, de reign geeft wat meer vertrouwen bij het dalen (iets koersvaster als er rommel in de weg ligt) en de spectral klimt makkelijker (lichter voor wat het waard is, maar vooral de zithouding bevalt daarvoor beter) Echter... Ik kan me niet voorstellen dat ik met de spectral echt meer uitgerust boven kom en dan vervolgens met de reign een afdaling wel aandurf waar ik met de spectral zou afstappen, of echt langzamer ga :)

Wat ik nu wel weet is dat een lichtere wiel / band combinatie dan de standaard reign set met 2 kg band wil aanschaffen, die blijven bij mijn gebruik ook gewoon heel...
Wat ik ook weet / al wist dat ik beide fietsen lang niet het uiterste haal, ik heb gewoon de lompste fiets gekocht waarop ik nog rustig aan 1500 meter per dag kan klimmen, dat zou ik (ook met deze ervaring) denk ik gewoon weer doen!

(Oja, XC in NL doe ik op een ltht 29er)
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

Ik zou de Spectral EX nemen, zit je net tussen de twee bikes in en heb daar iemand in Finale al eens heel hard naar beneden zien rijden, kan hij makkelijk hebben.
Zelf rij ik (net) een spectral 9.9 EX. tot nu toe alleen maar NL rondjes mee gereden maar daar rijd hij ook echt uitstekend!
Voorjaar gaat hij mee naar o.a wales/schotland vogezen en Ardennen.
Ik heb jaren Enduro wedstrijdjes in Europa (Nederland,Belgie,Frankrijk,Zwitserland en Italie) gereden en mijn ervaring is dat je de meeste makkelijk op een XC fully zou kunnen rijden.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

paulus1981 schreef:Ik heb zelf een giant reign, en vorige week een endurorit gereden op een spectral met 160mm Pike
Klinkt interessant. Denk wel dat de 160 Pike er zelf is ingezet. Bij Canyon lopen ze tot max 150mm (Ex-versie). Dat is waarschijnlijk ook prima trouwens. Ik denk overigens dat ik voor de Strive ga (85% zeker).

@funride: Als het een Spectral wordt, wordt het sowieso de Ex inderdaad. Ik wil er ook oa dingen als de Mega mee doen, daar zal de Strive wel voordeel hebben schat ik. Reden dat ik kijk voor een nieuwe Enduro is dat m'n Torque net te zwaar is voor (toer)tochten door ruigere gebieden: de enduro-trails in de Alpen en Vogezen e.d. Ik vraag me gewoon hoe de Spectral zich in die gebieden houdt.

Maar goed, eerst de TR450 opbouwen (bijna klaar) en de Torque verkopen, daarna is het keuzetijd. ;) Niet zeker of ik wel afscheid van de Torque kan nemen trouwens. Toch wat avonturen beleefd en ook gewoon een ontzettend fijne bike. Het is eigenlijk puur dat ik DH races wil ga doen dat ik nu de TR450 opbouw. Anders was de Torque gebleven.
funride
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2393
Lid geworden op: di 26 juli 2011, 08:39
Mijn mountainbike: ALTEC ACCRUE

R00kie schreef:
@funride: Als het een Spectral wordt, wordt het sowieso de Ex inderdaad. Ik wil er ook oa dingen als de Mega mee doen, daar zal de Strive wel voordeel hebben schat ik. Reden dat ik kijk voor een nieuwe Enduro is dat m'n Torque net te zwaar is voor (toer)tochten door ruigere gebieden: de enduro-trails in de Alpen en Vogezen e.d. Ik vraag me gewoon hoe de Spectral zich in die gebieden houdt.
Dat gaat prima met de Spectral, ik heb ook het idee dat hij wat toegankelijker is voor de recreatieve fietser ten opzichte van de strive die wat meer voor de "pro enduro racer" is.
wil je er ook in Nederland mee gaan rijden of heb je nog een XC/trail bike tot je beschikking .
Laatst gewijzigd door funride op zo 20 december 2015, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.britishcycling.org.uk/searc ... g-System-0" onclick="window.open(this.href);return false;
R00kie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 362
Lid geworden op: wo 15 januari 2014, 21:58
Mijn mountainbike: Canyon Torque EX Gapstar 2014, Transition TR450 (in aanbouw)
Contacteer:

funride schreef:
R00kie schreef:
@funride: Als het een Spectral wordt, wordt het sowieso de Ex inderdaad. Ik wil er ook oa dingen als de Mega mee doen, daar zal de Strive wel voordeel hebben schat ik. Reden dat ik kijk voor een nieuwe Enduro is dat m'n Torque net te zwaar is voor (toer)tochten door ruigere gebieden: de enduro-trails in de Alpen en Vogezen e.d. Ik vraag me gewoon hoe de Spectral zich in die gebieden houdt.
Dat gaat prima met de Spectral, ik heb ook het idee dat hij wat toegankelijker is voor de recreatieve fietser ten opzichte van de strive die wat meer voor de "pro enduro racer" is.
Dat is een goed punt eigenlijk. Qua geo zitten de fietsen trouwens erg dicht bij elkaar in de buurt. Strive heeft een iets langere wielbasis.
Kamino
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: zo 1 november 2015, 13:01

Geometrie van regular Strive en Spectral liggen inderdaad dicht bij elkaar. Als je voor één fiets gaat zou ik voor een Spectral gaan. Zelf heb ik een Nerve en Strive en die vullen elkaar gewoon erg goed aan. De Nerve voor Nederland en de Ardennen en voor daarbuiten de Strive. Sinds gisteren ook een nieuwe Strive CF (race) en daar ook erg blij mee. Nu mijn oude Strive nog verkopen.
Plaats reactie