Op de mountainbike naar het werk

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
frank1977
All rounder
All rounder
Berichten: 73
Lid geworden op: ma 20 juli 2015, 13:14

Ik ook regelmatig 4km heen en 4km terug. Dat alles op de mamafiets van mijn vrouw met roze mandje voorop :winkie: :winkie: omdat ik dan ook vaak nog de kids moet wegbrengen naar school of zoals nu in de vakantie naar oma en de jongste fietst dat nog niet zelf.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Sinds de fietspaden weer hersteld zijn is dit mijn "nieuwe" woonwerkfiets.
Afbeelding
Oud Gazelle frame met niewe onderdelen.
Grappigste onderdeel is de SRAM Automatix achternaaf.
Die schakelt automatisch naar de 2e versnelling bij 25kmh.
(Na wat prutsen met een veertje, want standaard schakelt 'ie al bij 17kmh over en dan kom ik heel diep onderin de 2e versnelling uit)
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Hannibal
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 611
Lid geworden op: do 4 september 2003, 13:57
Mijn mountainbike: Curve GMX+

20 km heen en 20 km terug op de racefiets. Gelukkig heb ik kluisje, douches en beveiligde berging op het werk.

Dit lukt me bijna elke dag (sneeuw en pekel enzo kennen ze hier niet) dus 200km per week is zo in de pocket :-)
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Ik ga ook op de fiets heb mijn oude mtb aangepast met andere banden rijdt super goed
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Gebruikersavatar
ramon2
All rounder
All rounder
Berichten: 99
Lid geworden op: wo 8 oktober 2014, 13:55
Mijn mountainbike: Specialized Epic Expert

Swalbe super moto banden.
Specialized Epic, Giant Revolt, Trek Emonda
Gebruikersavatar
Aron B
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 714
Lid geworden op: ma 7 oktober 2013, 11:31
Mijn mountainbike: Camber alles moet carbon

Hannibal schreef:20 km heen en 20 km terug op de racefiets. Gelukkig heb ik kluisje, douches en beveiligde berging op het werk.

Dit lukt me bijna elke dag (sneeuw en pekel enzo kennen ze hier niet) dus 200km per week is zo in de pocket :-)

Ik ga enkele keren per week met de race of mtb woon-werk.
Vaak ook nog lunchriden in t bos, elke dag doe ik t dus niet omdat ik t niet leuk vind iedere dag :)
raassie
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 9 juli 2008, 08:35
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si alloy 1

Ook ik rijd regelmatig naar of van het werk (43 km enkele reis) Bijna altijd op de racefiets. Vriendin en ik werken op het zelfde bedrijf maar beginnen niet tegelijk. Meestal rijd ik heen en ga samen met haar met de auto terug. Zo nu en dan als extra training lekker heen en weer. Probeer inderdaad veel variatie in de training aan te brengen. Zoals af en toe een tijdrit naar huis, met als beste resultaat tot nu toe 1h en 14min en nog wat.....;-)
Jan the Man
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5237
Lid geworden op: za 15 september 2007, 00:20
Mijn mountainbike: wil naar buiten

Jan the Man schreef:Sinds begin dit jaar fiets ik ook regelmatig naar m'n werk (70km per dag).

Via fietsplan (ondanks lease auto) toch wat budget gekregen, en een goede motivatie om toch maar regelmatig te gaan. Ik ga op de fiets als ik m'n auto zakelijk niet nodig heb (klanten), en het weer redelijk is. Koude vind ik niet erg, zolang het maar niet de hele dag regent.

Ik heb een kluisje op het werk, en ook de mogelijkheid om te douchen. Als dat niet het geval zou zijn, was ik er niet aan begonnen (ik kan niet rustig aan fietsen :-? ).

Nu fiets ik met de Santa Cruz Highball, en heb apart wielen gespaakt. Hier liggen nu semi-slicks op (Furious Fred en Notubes Crow) zodat ik op weg naar huis nog wat bos mee kan pakken als ik zin heb (even wat lucht er uit....). Ik fiets met een race cassette. Wisselen van de wielen en ketting is 5 minuten werk.

Lek heb ik nog niet gereden (Notubes vloeistof). Ik zit wel redelijk rechtop, dus overweeg nu een wat meer racy model op te bouwen (dropbar/tourfiets à la Salsa Fargo of Genesis Croix de Fer) wat iets sneller zal zijn, maar waar je toch (licht) het bos mee in kunt

Ciao
Jan
Sinds een paar maanden is nieuwe woon-werk fiets klaar (Soma Wolverine):
Afbeelding

Met 41mm Knard banden, heen op 4 bar over het asfalt, terug op 2 bar door de bossen.

Gaat toch een stukje sneller dan met de Santa Cruz. En in het bos gaat hij nog verbazingwekkend rap over de paden. Alleen los zand is wat meer glibberen.

Ciao
Jan
Niemand dacht dat het zou kunnen lukken
Totdat er iemand langs kwam die dat niet wist....
Obert
All rounder
All rounder
Berichten: 84
Lid geworden op: di 8 september 2015, 13:16

Ik fiets 4 dagen p.w. naar me werk. 21 km enkele reis prima afstand. ( vaak op de terug weg nog even een lusje )
Op de mtb in de zomer en winter rij eigenlijk altijd op Marathon bandjes
Fiets maak ik als het geregend heeft of als er pekel troep ligt altijd direct schoon!
Ik doe er in het weekend altijd siliconespray op dan kan ik vaak met een borstel het meeste eraf halen.
Ketting met Squirt ( wat een naam :lol: ) 2 keer pw in smeren en draait als een zonnetje.
worstkaas
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 527
Lid geworden op: wo 23 april 2014, 12:36
Mijn mountainbike: Canyon Lux 2019

Elke dag al jaren lang 5km heen en 5km terug op mijn Koga Terraliner.
staat al 35000km op de teller.

Nu heeft de fiets groot onderhoud nodig.
Caseette, voorbladen, ketting, crankstel en achterwiel moeten vervangen worden.
Gebruikersavatar
Enrico
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5893
Lid geworden op: za 5 juni 2004, 20:18
Mijn mountainbike: Giant Anthem Advanced pro 1

Sinds januari dit jaar in het bezit van een Giant Aero RS 0 model 2014. Wordt vrijwel uitsluitend voor w/w-verkeer gebruikt en heeft inmiddels al weer bijna 1900 km op de teller staan. Ik hoef maar een kleine afstand te overbruggen (ca. 7,5 km) maar vind het m.n. na werktijd heerlijk om even uit te waaien.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Enrico op zo 20 september 2015, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
If there’s life on other planets, then the earth is the Universe’s insane asylum.
Gebruikersavatar
desperad112
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 8 juni 2008, 22:26
Mijn mountainbike: Trek

Ik ga 5 dagen in de week op de fiets, zo'n 15 km enkele reis. Omkleed mogelijkheid op het werk dat is wel fijn.
Voorheen reed ik op een klassieke gazelle stadsfiets, inmiddels al een jaar op een Trek X500 hybride moet zeggen dat dat stukken beter rijd.

Afbeelding


gr
Martijn
ronton1976
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: di 19 januari 2010, 15:01
Mijn mountainbike: Cube LTD 29 blackline

Ook ik ga inmiddels op de fiets naar mijn werk het zijn maar 15 km per dag ...maar ik vindt het heerlijk,
Je bent lekker wakker als je er bent en s'middags lekker de kop leeg rijden ,,ik doe dit op mijn cube hybride ..deze fiets bevalt zeer goed ! Kun je mooi op knallen als je wilt :)
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Ik ben er ook aan verkocht om met mijn fiets naar mijn werk te gaan. Enkele reis van 28 km. Meestal 2 keer in de week (soms 3 of 1 keer) en de rest met de auto. Het scheelt me echt veel tijd! Met de auto doe ik er door files een kwartier korter over, maar ik hoef nu niet 's avonds na het eten nog mijn trainingsrondje in het donker met lampje te gaan doen.
Ik doe dit alles op mijn Koga Beachracer. Ideale multifunctionle fiets. Als ik niet aan strandraces zou doen, dan had ik denk ik ook een crosser gekocht.

En in de zomer ga ik vaak door het bos terug. Helaas nu niet te doen in die duistere tijd!

Afbeelding
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Gebruikersavatar
PaneVino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1326
Lid geworden op: do 8 augustus 2013, 22:22

Kijk, dat was nu ook mijn gedachte van de ideale woon-werk-fiets: een beachbike!
Wel met een paar handige klikklak spatbordjes, maar verders lijkt het mij the best of both worlds
2020 Trek Fuel EX
2018 Trek 920 (gestolen)
2015 Kona Wo
Plaats reactie