Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik heb gisteravond ook een kring ontdekt op mijn linkerknie. Had reeds een aantal dagen een plekje wat in het begin een beetje leek op een puistje oid en wat droge huid rondom.

Onder de douche was de plek zeer goed te zien doordat de huid nat is. Vanmorgen met een droge huid was deze stukken minder goed zichtbaar. Dit is mi. een goede tip om op kringen te controleren (al dan niet laten doen) na het douchen. Simpelweg omdat ze dan veel beter zichtbaar zijn.

Naar de huisarts gegaan en bevestigd gekregen wat ik reeds vermoedde. Een infectie van de Lyme bacterie.

Ook ik heb voor 10 dagen Doxycycline 100mg, 2x daags 1 tablet gekregen.

Ik had geen klachten of symptomen tot zover en voel me prima fit en sterk. Al met al ben ik dus blij dat bij mij de kring is verschenen anders had het naw. nog een hele tijd kunnen duren voordat ik symptomen zou krijgen en (met mijn vertrouwen in de zorg) nog veel langer voordat de huisarts het zou linken aan Lyme/Borrelia.

Vorig jaar heb ik naar aanleiding van een minder fitte periode de test laten uitvoeren en bleek deze negatief.

Op tekenradar maak ik meldingen van tekenbeten en heb nu ook de kring gemeld. Hierop kreeg ik de optie om mee te doen met het RIVM onderzoek en daarmee ingestemd. Nu krijg ik 2 bloedonderzoekpakketjes thuisgestuurd waarmee ik me bij een bloedpriklab mag melden.

Carlos, Hoe is het bij jou gegaan mbt vervolgonderzoek? Of neem je aan dat je bacterievrij bent?
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Wees alert wanneer je zomers een heftige griep krijgt!
Bij mij begon dat zo, koorts, heftig transpireren, pijnscheuten door de ledematen.
In mijn hals/nek kreeg ik een grote rode vlek (nooit een teek gezien daar!). En op een gegeven moment liep mij bij het waterdrinken het water zo weer uit de mond aan een kant. Dit ontwikkelde zich in een paar dagen tot een volledige gezichtsverlamming.
Toevallig had ik een paar weken daarvoor er iets over gezien op de tv en werd ik zelf alert op een tekenbeet. ik kon de huisarts daarop wijzen en die was het met mij eens. Een uurtje later lag ik in het ziekenhuis. 14 dagen lang iedere dag aan het infuus! Gelukkig merkte ik na 7 dagen enige verbetering en werd het duidelijk dat het idd het gevolg van een tekenbeet was. (wel allerlei testen moeten doen, want met zoiets denk je ook gauw aan iets anders).
Ik had een neuroborreliose, een ontsteking van het hersenvlies. En wordt veroorzaakt door een beet van een teek die besmet is.
Een bloedonderzoek voldoet niet om aan te tonen dat je de ziekte van Lyme hebt. Bij mij hebben ze hersenvocht afgetapt dmv van een ruggeprik. Dat schijnt de enig manier te zijn om aan te tonen dat de ziekte op dat moment actief is.
Ik ben volledig genezen mede doordat ik er zelf alert op was dat ik door een teek besmet zou kunnen zijn.
En ongeveer twee weken voordat dit begon was ik in Tecklenburg. Daar ben ik tussen hoge varens doorgelopen. Waarschijnlijk heb ik daar een teek meegenomen.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Goede zaak dat alles spoedig verliep.
Dat gaat 9.9 van de 10 x wel anders
:-q
'Be like water my friend'
Peterlon
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: ma 13 oktober 2014, 16:41
Mijn mountainbike: Santa Cruz Blur

Bushwackert schreef:Goede zaak dat alles spoedig verliep.
Dat gaat 9.9 van de 10 x wel anders
:-q
Wees dus zelf alert op de symptonen!
Ik heb er geen klachten aan overgehouden. Waarschijnlijk ook omdat ik er vlot bij was.
:-q

Gr. Peter
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Pff wat een ellende kun je er van hebben..echt belangrijk dat iedere biker de symptomen kent.
@Bowiex: ik had me ook voor dat onderzoek aangemeld, incl foto vd plek gemaakt, maar al die bloedonderzoeken had ik geen 'zin'/tijd voor helaas, dus kwam dan automatisch niet in aanmerking.
Toen mijn antibiotica kuurtje erop zat was alle lichamelijke ellende, en de kring ook gelijk verdwenen gelukkig.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Kwam een uitgebreid artikel tegen:

https://www.nrc.nl/nieuws/2017/03/31/pa ... 7-a1552713" onclick="window.open(this.href);return false;
Arno@MTBArnhem
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 22
Lid geworden op: za 21 november 2015, 15:02

Vorig jaar een tekenbeet gehad net voor mijn NK xco (achteraf), binnen drie weken heftig ziek geworden. Geen kring, alleen dus de herinnering van een teek die ik verwijderd had en een rare griep met 5 dagen 40c koorts en verder geen verschijnselen (zoals diaree, hoesten e.d.) Ik ben snel gestart met AB, en verschijnselen van de eerste ziekte verdwenen snel. Daarna nog wel zeker 6-8 weken wisselend in energie gezeten. Maar wel meteen weer doorgegaan met sporten, ondanks moeheid. Lijkt na 3-4 maanden redelijk weg te zijn. Al blijft het onzeker.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Ik wil me voortaan preventief gaan beschermen tegen een tekenbeet.
Voorkomt heel veel narigheid.

Moet eenvoudig zijn, en snel aan te brengen. Is dit wat?

https://www.decathlon.nl/p/massageolie- ... R-p-161212
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

nee.
Er moet DEET in zitten en niet een klein beetje. Gewoon even naar de apotheek of de drogist.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Bikee
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 29
Lid geworden op: do 14 februari 2019, 13:39

In een antiteekmiddel moet inderdaad DEET zitten. Er bestaat tegenwoordig ook speciale kleding voor mensen die langdurig buiten zijn (zoals wij) of in bossen vertoeven. Heel bekend tegen teken is Permethrine die ook wel tegen andere insecten kan gebruikt worden. Of dit wel gezond is, dat is een andere vraag. Lemon eucalyptusolie en Tea Tree olie en zelfs knoflook blijken ook goed te werken. Als ik een toch gereden heb, dan controleer ik vooral mijn benen goed. In mijn apothekersdoos zit trouwens altijd een tekentangetje.
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4797
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Oke, dacht dat een beetje etherische olie aanbrengen al voldoende was. Moet dus op zoek naar olie mét deet.
Iemand een suggestie welk merk? Liefst in sprayvorm.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

"Ask your local chemist store"
Het merk maakt geen achterwerk uit, het gaat om de actieve stof, DEET. Je kunt gewoon je thuisboodschapper (m/v) vragen die bij zijn/haar volgende bezoek aan het winkelcentrum voor je mee te nemen.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29836
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Spray vind ik minder, DEET is niet fijn om in te ademen, wat met spray toch wel eens gebeurt.
Verder tast DEET kunststof aan, dus je wilt het niet "overal" op neer laten dwarrelen.
Flesje met 50% oplossing, op druppelen en uitsmeren.
En handen wassen.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/DEET
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
Jamis Diablo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5065
Lid geworden op: di 12 december 2006, 00:25
Mijn mountainbike: de oudste.
Contacteer:

Dat percentage is belangrijk, dat verschilt nogal per merk!
Dus zomaar random wat mee nemen is niet slim.
Ga voor 50%.
Gebruikersavatar
barttore
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 272
Lid geworden op: zo 15 november 2009, 12:01
Mijn mountainbike: Mtb met kleine en gravelbike met grote wielen en nog een opvouwbaar "mtb" fietsje

Teken die hersenvliesontsteking veroorzaken:
controleer je zelf dus iedere keer en goed!

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/159722 ... in-Drenthe
vouwen , dat zouden meer mensen moeten doen.
Plaats reactie