Kaarten via Basecamp op je GPS zetten

Discussiehoek voor GPS Routes/tracks, Navigators, Software en meer.
Plaats reactie
twowheeler
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 845
Lid geworden op: do 22 september 2011, 20:16
Mijn mountainbike: Radon Skeen Trail CF10

Wat is de beste manier van je kaart selecteren? (als er al verschil inzit). Voor Nederland kan je grotendeels 1 groot vak selecter, waarin dan vervolgens meerder kleine vakjes zijn.

Ik heb nu ipv die kleine grote vakken alle losse vakjes geselecteerd met het idee dat die losse segmenten de Edge705 minder vertragen. Heeft dit effect?
Who needs roads when there's dirt
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Hallo allemaal ..

Ik heb nu aardig wat weekendjes op de PC gezeten en met de edge 705 geklooid maar ik krijg het maar niet voor elkaar om de kaart europa op mijn 705 te zetten .. het lukt me wel om de benelux kaart er op te krijgen maar europa wil hij simpelweg niet laten zien . Ik kan allerlei kaarten downloaden maar krijg niets zichtbaar .. Iemand die de 705 van buiten kent en heel makkelijk omgaat met de kaarten ?

Jeroen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Welk programma gebruik je om de kaart van Europa erop te zetten? Basecamp? Krijg je de kaart wel geselecteerd in Basecamp? Waar treedt het probleem eigenlijk op?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

inderdaad Basecamp. ik kan niet of nauwelijks kaarten selecteren en krijg ook geen andere kaarten in basecamp geladen .

Ik heb via garmin een hele lading kaarten gedownload. Van Noorwegen tot Spanje van Letland tot Engeland. Er zitten ook combinaties bij zoals Benelux en west of oost Europa,
Ik kan elke kaart kopiëren naar de SD kaart . de 705 laat geen enkele kaart zien .. pas als ik de kaart van SD naar het interne geheugen kopieer dan doet laat de gps de kaart ook in het display zien ..
Benelux is maar 177 mb en dus past makkelijk op het interne geheugen van 480 gb ..
Ik zou graag .. de Benelux + Frankrijk op mijn 705 willen zetten of desnoods 2 kaartjes, een met Benelux en een met Frankrijk .. echter Frankrijk is een bestand van 2gb .. dat past niet op het intern geheugen van 480 mb ....
Kortom . ik begrijp helemaal niet hoe andere mensen dit wel voor elkaar krijgen.
mijn 705 kan alleen maar kaarten lezen van het interne geheugen ... !

Jeroen
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Heb je al eens gekeken naar de installatiehandleidingen op http://www.openfietsmap.nl" onclick="window.open(this.href);return false;? Daar staat exact beschreven hoe het werkt met Basecamp: http://www.openfietsmap.nl/installation" onclick="window.open(this.href);return false;.

En als je daar je kaarten download, zit er bij elke zip-file een .txt-bestand. Open die ook eens, staat ook nuttige info in. Als je je kaarten van Garmin downloadt, zou dat niet heel anders moeten werken, hoewel er dan niet zo'n txt bestandje bij zit.

En als dat allemaal niet werkt, vraag ik me af of je niet een of ander vinkje moet aanzetten in je 705, dat-ie ook de SD leest. Maar dat staat dan weer los van het probleem dat je in Basecamp hebt.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Juist .. ook daar heb ik al kaarten vandaan en zelfs via mapsource kaarten geselecteerd zodat ik zones van Frankrijk kan gebruiken .. dat gaat allemaal goed .. het naar de sd kaart zetten ook .. maar de 705 leest ze gewoon niet .. totdat ik ze naar het eigen interne geheugen zet .. dan wel.
Een "grote"kaart lijkt dus niet te passen ..
Ik ben naarstig opzoek geweest naar een vinkje of optie waar ik kan aangeven dat hij de kaart van of ook van de SD moet lezen .. nergens gevonden..

ik zit dus een beetje vast.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hm, mijn kennis van de 705 reikt niet ver. Heb je al eens je 705 volledig gereset, naar de fabrieksinstellingen ofzo? Ander SD-kaartje?

Noodoplossing: je hebt eigenlijk nooit een complete kaart nodig, alleen gedeeltes. Als je exact weet waar je heen gaat zou je die op het interne geheugen kunnen zetten - maar ideaal is anders.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Check .. idd al deze dingen al geprobeerd ..
ik ben blij met Benelux.. ga alleen van de zomer in Anduze fietsen dus zou graag ene paar lokale kaarten er op willen zetten .. Dit kan natuurlijk via een extra SD kaart ... punt is .. ik kan het pas DAAR controleren of het ook echt werkt ....

en dan blijft mijn vraag .. hoe draaien anderen dan een hele kaart van Europa op dit apparaat. ?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Nou, dat is natuurlijk niet echt zo he. Als jouw buitenlandkaart zichtbaar is hier, in NL, is-ie dat daar ook. Dáár weet je pas of je GPS het icm die kaart doet, maar ik zou niet weten waarom niet.

Verzenden doe je via Basecamp? Kun/moet je de 705 soms nog in USB-massa-opslag zetten, voor je naar de Garmin vezendt?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Zodra je in MapSource aangeeft dat e de kaart wilt versturen staat in het verzenden scherm in een regel de naam van je Edge Edge 705 dus als je daarop klikt kun je de microSD kaart kiezen.

Meest snelle is alleen de microSD kaart aan de computer aansluiten (direct via een convertor dus), dan zal MapSource direct de microSD kaart kiezen in dat keuzelijstje. Verzenden gaat ook veel sneller.
Na afloop de microSD weer in de Edge stoppen.

Iedere keer dat je dit doet met MapSource overschijf je de kaart. Kaart vooral niet in de Edge zetten, die heeft maar zeer weinig geheugen en vor je het weet past er niks meer in. Gebruik gratis programma JaVaWa Device Manager om de inhoud van je toestel te controleren en de verkeert gelada kaart te verwijderen.

Bij BaseCamp zit het losse programma MapInstall waarmee het kaartladen op dezelfde manier gaat als MapSource. Maar ook hier de keuzelijst waar standaard de naam van de Edge 705 wordt getoond en waar je de microSD kan kiezen.

(Edge 705 staat altijd in USB stand na aansluiten)
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
jeroentune
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 943
Lid geworden op: di 16 april 2013, 21:41
Mijn mountainbike: Sassenheim

Heren .. Dank voor de inzet met de poging om mij te helpen .. :D

Ik heb intussen via open map source een aantal kaarten kunnen downloaden en via de .exe die daar bij hoort heb ik wat kaarten in basecamp kunnen installeren. ook de kaarten in Frankrijk zie ik nu en dit werkt.. Ik vind alleen de kaarten niet mooi en heel onduidelijk. wellicht is het een kwestie van wennen.

Voorlopig heb ik een sd kaart met Benelux en ik zal een 2de sd kaart maken met de kaarten van Frankrijk.

Ik moet overigens echt de kaarten kopieren naar het intern geheugen van de 705.. doe ik dit niet dan laat mijn 705 echt geen kaart zien in het display.. en zegt ook keurig : nomaps ...

omdat ik er te weinig verstand van heb laat ik het hier maar bij ..

Bedankt voor de hulp !
scheurneus
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 433
Lid geworden op: za 29 september 2012, 09:18
Contacteer:

Alleen als het op de microSD een bestand is die \garmin\gmapsupp.img heet en hier staat, dan zal de 705 deze herkennen (oudere generatie gpssen dan de 8xx serie) als kaart en niet anders.
Marco :)

(gps vragen via forum en niet via pb s.v.p.)
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

scheurneus schreef:Alleen als het op de microSD een bestand is die \garmin\gmapsupp.img heet en hier staat, dan zal de 705 deze herkennen (oudere generatie gpssen dan de 8xx serie) als kaart en niet anders.
Ja, dit dus.
Op je SD kaart een mapje "garmin" maken en daarin de kaart zetten, met als naam "gmapsupp.img".
Deze gmapsupp.img krijg je bijv. door de kaart met Basecamp(Mapinstall) of Mapsource weg te schrijven naar je SD kaart.
Stop hiervoor je SDkaart in een kaartlezer, niet in de gps, want dan wordt het wegschrijven traaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaag.
De .exe kan je niet direct in je gps laden !

Er zijn wel mogelijkheden om een kleine .img samen te stellen, zodat het altijd past.
Hier bijvorbeeld : http://extract.bbbike.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Als alle andere opties mislukken kan je hier een .img van jouw gebied downloaden en die past zeker in het interne geheugen.

Wil je meerdere kaarten (.img bestanden) combineren, bijv hoofdwegen van Europa en een stuk topo van de plek waar je bent, dan zijn daar utilities voor, bijv. GmapTool, maar het voert te ver om dat hier uit te leggen.
(Mapsource kan het ook, maar dan moet je de kaarten wel eerst in Mapsource werkend hebben)

Punt is dat je een export moet hebben in het Garmin .img formaat en deze moet in het mapje garmin staan en moet gmapsupp.img heten, anders snapt jouw 705 het niet.

Werkt het desondanks niet van SD, dan is de combinatie van jouw 705 en het SD kaartje niet geschikt.
Volgens mij kan een 705 max 2GB aan, geen 4GB en hoger.

En in Mapsource / Basecamp zien veel kaarten er slecht uit, maar in de gps komt dat helemaal goed.

Tot slot nog je opmerking over het testen van bijv. een Franse kaart.
Je kan een kaart laden en enablen, daarna een track of waypoint in die regio kiezen en die bekijken op de kaart (view on map). De gps zoomt dan in op die track en je ziet meteen of de kaart werkt.
Uitzoomen, scrollen en inzoomen kan natuurlijk ook, maar kan omslachtig zijn omdat sommige kaarten niet of nauwelijks zichtbaar zijn als je ver uitzoomt.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Nog een tip als je een oudere Garmin hebt die alleen met gmapsupp.img werkt:
Op de harddisk van je computer een bibliotheek aanleggen met gmapsupp.img's.
Mapje Benelux met daarin de img van de Benelux enz.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

Ik heb bij mijn 810 de gmapsupp.img op de sd kaart hernoemd naar het land waar ze van zijn, en dan staan ook zo alle kaarten op de edge, bijkomend voordeel is dat je eventueel alleen 1 land kan updaten en dan duurt het vervangen van een kaart ook niet zo lang meer. Maar of dit ook kan bij de 705?
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
Plaats reactie