Pedaal advies gevraagd

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
paulg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 00:11

Ik zoek een pedaal met aan de ene kant spd en aan de aan de kant niet, en dan een zo groot mogelijk oppervlak en zo veel mogelijk grip aan de niet-spd kant.

Gebruik sinds kort spd, idee is dat als het me te extreem wordt ik uitklik en de pedalen omdraai.
Was afgelopen zomer een beetje aan het downhillen in Oostenrijk (Saalbach ), hoop daar vaker heen te gaan, kan daar dan ook de andere kant van de pedalen gebruiken.
Kan zelf alleen de Shimano pdt 780 xt-pedalen vinden die hebben wat ik zoek, maar die lijken op de niet spd kant niet extreem veel grip te hebben (zijn ook bedoeld voor trekking).

Kent iemand een alternatief??

(Als ik het goed begrijp heeft bijv. Crank Brothers een eigen inklik systeem, da's natuurlijk ook prima)

Thanks!

Paul
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Je zou ook naar Time Atac MX pedalen kunnen kijken... platform pedaal waar je aan beide kanten kunt inklikken, maar als het 'extreem' wordt, kun je je voet ook los erop zetten...toch nog grip dan door het platform...

inmiddels ben ik zelf al een hele tijd over op flats met pinnen, en dan Five Ten schoenen. Ik gebruik zelf een Saint pedaal... genoeg leesvoer te vinden over pedalen en de juiste keuze hier op het forum.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

Ik zou met twee sets gaan rijden.
DH met flats en XC met klik pedalen.
Volgens mij gaat ff uitklikken, pedaal omdraaien en dat 2 maal in de heetst van de strijd niet werken.
Bovendien ben je ook bij flats op zoek naar grip, en ik vraag me af of je dan de juiste schoenen draagd.
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

I Cannondale myself. schreef:Ik zou met twee sets gaan rijden.
DH met flats en XC met klik pedalen.
Volgens mij gaat ff uitklikken, pedaal omdraaien en dat 2 maal in de heetst van de strijd niet werken.
Bovendien ben je ook bij flats op zoek naar grip, en ik vraag me af of je dan de juiste schoenen draagd.
Eensch
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Rose had altijd deze adapters, daar schroef je een plaatje onder en dan klik je ze op elk willekeurig (klein) klikpedaal:
Afbeelding
Lijken een vrij groot oppervlak te hebben, ik zou wel de veerspanning maximaal zetten aan de kant waar je de adapter in klikt.

Maar zoals hierboven al aangegeven, een "dedicated" pedaal & schoencombinatie werkt het beste. Met een schoen met plaatje eronder ga je nooit de grip krijgen die je wel hebt met een platformpedaal en goede bijpassende schoen (been there, done that).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
paulg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 00:11

@ I cannonade myself, Pino & Kermit.
Heb nu, in NL, twee issues met klikpedalen:
- als ik omhoog ga, bijv. in de duinen los zand, en ik houd het niet meer, dan heb ik niet meer de tijd/coordinatie om mijn voet uit te klikken en val ik in een soort slow motion opzij (niet echt erg, maar toch)
- durf, vooral in los zand, minder hard naar beneden. Ben gewoon, net als bijv. met motorcross, met een voet wat te corrigeren en dat gaat niet hè :)

Zeggen jullie dat beide vanzelf verdwijnen, of is t meer iets persoonlijks/zijn er snelle ervaren bikers die op flats met pinnen rijden?
max burner
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 21
Lid geworden op: za 12 september 2015, 22:32
Mijn mountainbike: Trek Superfly 9.7

Paulg, you should try a good platform pedal and shoes. I rode 20 years with SPDs and have just converted to platforms for the same "slow fallover" reason. Platforms with pins and good shoes are really good and feel a lot like SPDs, surprising but true (at least for me).
ymmv of course........
paulg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 12
Lid geworden op: di 16 februari 2010, 00:11

Ehh, excuus voor mijn laatste post, moet zoekfunctie gebruiken, vind nu in XC 91 pagina's hierover....
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Met een voet wat corrigeren in MX kan heel goed in blijvende schade resulteren.. Dit heb ik van zeer dichtbij meegemaakt. Een echte NO GO dus
Maar goed dit heeft niets te maken met pedalen al zeg ik op mijn beurt, voetjes op de pedalen houden en gang houden. Dat achterwiel komt wel mee.

Het heeft gewoon ontzettend veel met techniek te maken of het nou met flats is of spd
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Zoals al geopperd, zou ik met 2 soorten rijden. Als je tenminste met SPD wil blijven rijden.
Ik heb de Shimano XT785 Trail pedalen, deze hebben een grotere kooi en zijn dan in nood ook niet ingeklikt te gebruiken. Daarnaast heb ik een setje Saint flats, i.c.m. Five Ten schoenen. Qua grip niks te klagen, alleen de kwaliteit van de Saint pedalen vind ik ruk. Ben met mijn 2e setje bezig en ook deze draaien nu al niet lekker meer, nog geen 100km gebruikt. De 1e set hield het zelfs nog niet 1 rit van 35 km vol.
“Old, not obsolete”
Maurice-1981
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 427
Lid geworden op: di 7 oktober 2014, 17:37
Mijn mountainbike: Cube Reaction HPA Pro

Oefenen met uitklikken en gewoon volledig op trial spd gaan rijden.
Of
Volledig op flats met spikes aan de bovenzijde.

Op een spd pedaal heb je na het uitklikken geen grip er zit namelijk een stalen ding onder in je schoen (plaatje) welke heel makkelijk over je pedaal glijd.
Je kan voor het snel uitklikken je pedaal ook iets losser zetten.
--------------------------------------

https://www.strava.com/athletes/4760570" onclick="window.open(this.href);return false;
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

niels.o schreef:Met een voet wat corrigeren in MX kan heel goed in blijvende schade resulteren.. Dit heb ik van zeer dichtbij meegemaakt. Een echte NO GO dus
of dat nou met de MX te maken heeft :-? :~ :roll: Ik heb er naar alle tevredenheid mee gereden...
niels.o schreef:Het heeft gewoon ontzettend veel met techniek te maken of het nou met flats is of spd
Klopt.

Ik vind pedalen met 1 kant platform en de andere kant klik helemaal niks...er rijden vaker mensen mee met ons die denken dat ze dan als het even 'gevaarlijk' wordt ff niet inlikken, en dan aan het klooien zijn om de platform kant boven te krijgen. Levert nog meer problemen op :winkie:

...maar goed in het eerder genoemde topic vind je vele pagina's voors en tegens over 'klik' of 'flat'. Of dat de keuze makkelijker maakt :winkie:
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

niels.o schreef:Het heeft gewoon ontzettend veel met techniek te maken of het nou met flats is of spd
Nou, het heeft meer met het vertrouwen te maken dat je snel genoeg kunt uitklikken. Ik zal niet zeggen dat ik een techniekwonder ben, maar met twintig jaar ervaring op klikpedalen en talloze ritten in Limburg, Ardennen en Alpen ben ik niet echt een beginner.

Toch voelde ik me met klikkers ook altijd wat onzeker als het echt technisch werd, dus toen begon ik met voor de serieuze ritten eens flats te monteren. "Thuis" bleef ik gewoon met spd rijden.
Inmiddels rijd ik vrijwel niet meer met spd, maar alles op flats en ik mis het vastzitten niet. Voorwaarde is wel dat je goede pedalen en schoenen gebruikt, maar dan heb je ook megagrip op de pedalen.

Ik rijd met Saint & Five Ten's, werkt voor mij top. De voorloper van de Saint pedalen, de MX30, biedt haast nog meer grip maar is een fractie zwaarder en dikker.

Je kunt die duizend pagina's uit het andere topic helemaal gaan lezen ;-) , maar uiteindelijk komt het erop neer dat het een persoonlijke voorkeur is waar je voor gaat...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Goed verwoord Kermit... zo is het hier ook gegaan, op de MTB alleen nog met Flats...SPD's enkel nog op de racer.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29835
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Hier precies andersom.
Ik rij vaak met Kermit (of Kermit met mij), dus omstandigheden zijn vergelijkbaar.
Ik voel me juist onzeker als ik niet ben ingeklikt.

Maar wat je ook kiest, ga niet voor zo'n halfom ding. Dan heb je het slechtste van 2 werelden.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie