MTBen en routes omgeving Durbuy

België heeft prachtige bikegebieden en hier kun je er alles over kwijt. Van vragen tot ervaringen.
ralphkrook
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 19:10

@jeanke, nee geen gps tracks, ik rijd elk paadje in wat er leuk uitziet, en ga daarna dingen koppelen. Wat overigens een uitstekende manier is om wat te leren kennen; via Adeps worden veel wandelroutes uitgezet voor een dag. Die bordjes hangen meestal nog een paar dagen. Lekker narijden en onthouden;-)
Jezus turned water into wine. I once turned a bankloan into beer... Your turn Jezus...
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Zijn er recent nog mensen van het forum in Durbuy en omgeving wezen fietsen?
Hoe liggen de bossen er bij na die buien van afgelopen week en eventueel nog voorspelde regen?
Ofwel kan ik met een FastTrak als achterband blijven rijden of is het beter een band met iets meer noppen te nemen?

Wij vertrekken over een weekje naar een huisje net iets ten zuiden van Durbuy en uiteraard gaat de bike mee.
Wat ik zo kan vinden is het bos van petit Han en rondom Barvaux redelijk populair in deze regio.
Mag je daar overal fietsen of moet je verplicht op de vaste routes blijven.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
ralphkrook
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 19:10

Nat en glibberig op het moment, heeft hier flink gehoosd.
Je mag gewoon op alle paden rijden, als je al wandelaars tegenkomt dan gewoon zwaaien.
Jezus turned water into wine. I once turned a bankloan into beer... Your turn Jezus...
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

En als ik de voorspelling bekijk dan komt er precies in de tijd dat wij daar zijn nog wat water bij.
Dat wordt dus grovere noppen installeren. :D

En groeten en zwaaien naar wandelaars doe ik altijd.

Wij zitten in een vakantiehuis net buiten, ten zuiden van Durbuy aan dat riviertje. Het mooiste, dichtstbijzijnde bos is het bos van Petit Han toch?
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
ralphkrook
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: za 27 maart 2010, 19:10

Ik heb je een pb gestuurd.
Jezus turned water into wine. I once turned a bankloan into beer... Your turn Jezus...
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Het blijkt dat wij in Grandhan zitten :D
Maar dat is ook omgeving Durbuy
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
Har77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2232
Lid geworden op: do 4 juni 2009, 16:17
Mijn mountainbike: is beter in shape dan ik

Iemand onlangs nog geweest op de vaste routes rond Durbuy?
Ik ga volgende week een paar dagen met de vrouw. Zij is beginnend biker, en ik wil dus gewoon de vaste routes rijden. Nu lees ik veel over ontbrekende bewegwijzering. Klopt dit of is het nog wel te doen? Ik heb geen GPS, maar mijn normale tactiek van gewoon opstappen en zien waar ik uitkom levert vaak ritten op van 4-5 uur, en daar ga ik geen vrienden mee maken.
Athletes EAT and TRAIN, they don't DIET and EXERCISE.....
Gebruikersavatar
deefdeef
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1392
Lid geworden op: za 22 juni 2013, 11:43
Mijn mountainbike: Specialized Epic FSR comp 2017
Contacteer:

Ik heb begin augustus de routes 4 en 5 gefietst van Durbuy. Het zijn geen supertechnische trails of singletracks. Ik denk dat 60% over brede grind-/bospaden gaat en de rest over asfalt. Wel zit er veel hoogteverschil in, vergeleken met het vlakke Brabant

Op sommige plaatsen miste ik wel eens een bordje, OF ik heb ze gemist omdat ik vooral, geheel automatisch, op mijn gps reed en daardoor het idee had dat ik soms heel lang geen bordje zag.
Ik zag ook vaak afgebroken bordjes.
Ik wil niks! Helemaal niks! -Heideroosjes-
Epic comp FSR 2017
Crave expert 2014
Strava
lid van TWC Ons Verzet, Schaijk
deROBofderonder
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 13:35
Mijn mountainbike: Nicolai Helius ST

Dit weekend een weekendje naar Durbuy met de schoonfamilie, wil de ochtenden gebruiken om er op uit te gaan, aangezien dit onderwerp al even niet gebruikt is even de vraag.

Hoe ligt het er tegenwoordig bij en welke route kan ik het beste nemen ? Ik ga zoiezo even een kaart halen bij de VVV maar als iemand iets meer info heeft over startpunten etc hoor ik het graag !!!

Tanks alvast
MTBRemco
All rounder
All rounder
Berichten: 108
Lid geworden op: vr 9 oktober 2015, 11:59
Mijn mountainbike: Bird Aeris 145

Persoonlijk vind ik route 6 het leukst. Van route 4 zeggen ze dat deze het zwaarst is, maar hier zit veel asfalt afdalingen in. Route 4 en 5 missen enkele bordjes, dus een kaart of gps is wel handig. Route 6 is goed te volgen. Zolang het niet hard gaat regenen de komende dagen liggen de bossen er goed bij.

Als je zelf op de kaart rijdt kan je veel leukere paadjes vinden. De vaste routes vermijden de mooie afdalingen die er in de buurt zijn.

Routes 4 en 5 kan je beginnen in barvaux bij de kerk. Route 6 kan je oppikken aan de achterkant van het station, daar loopt een weg langs het spoor waar de route langsloopt waarbij je gelijk begint met een stevige onverharde klim.
M!chel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 10 april 2016, 10:16
Mijn mountainbike: Devinci Troy 27.5

Ik ben vandaag eens lekker gaan fietsen in Durbuy.
De weersvoorspellingen waren goed (droog, rond de 20 graden en weinig wind) dus heb m'n fiets achterin de auto gestopt en ben gaan rijden.
Na een rit van 2,5 uur was ik eindelijk in Durbuy.
Spulletjes uitgepakt op de gratis parking, gps kaartje op de telefoon geladen en toen maar gaan rijden.
Ik ben overigens voor route 1 gegaan, de kortste maar ik ben dan ook best wel rookie op de mtb.
Ben 1 keertje fout gereden maar verder ging het lekker op de 29er.
Vooral de 1e helft langs het water was erg relaxt, af en toe een stukje klimmen en dan weer uit laten rijden naar beneden.
Ging erg lekker!
Maar toen kwam ik bij het volgende dorpje: Barveaux
Daar ging het wel heel erg steil omhoog, en nog wel een groot stuk ook!!
Ik was kapot toen ik boven kwam! (wel erg mooi uitzicht!)
Bovenaan Durbuy weer van de route afgeweken, klein stukje maar, en toen besloten om er maar een wat groter rondje van te maken langs Durbuy Advertures.
Terug bij de auto even op adem gekomen, wat gegeten en gedronken en daarna dezelfde route nog eens gereden, dit keer zonder fouten.
Vond het een erg tof dagje, maar wel heel erg vermoeiend!
eastwoodbiker
All rounder
All rounder
Berichten: 81
Lid geworden op: zo 29 juli 2012, 10:46
Mijn mountainbike: Specialized Camber Comp 2016

Met de Jaarwisseling zit ik met schoonvader en zwager op huisjespark in Durbuy, ben benieuwd wat voor weer het is want we willen graag een stuk fietsen. Had al gelezen dat er bij het VVV een routekaart te koop is.

Weet niet of Lowie nog GPx heeft van deze omgeving heb zijn ride in Malmedy gedaan die was erg nice.
Semester
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 23 augustus 2017, 14:16

melkman schreef:Vorig jaar nog een rondje in barvaux gedaan met de mtb. Track begon in het centrum langs de rivier de Ourthe dacht ik. Pb me je mailadres maar dan stuur ik je de GPS file toe. Is een tocht van 42 km met +/- 1200 positieve hoogtemeters. Vond het ondanks het zeer natte weer toen een prachtig rondje.
Ik heb vorige week verschillende tochten gemaakt vanaf Camping Ardennen https://campingardennen.nl/

De overnachting, het eten en de routes zaten in het arrangement; heerlijk! https://campingardennen.nl/omgeving/76- ... outes.html

Absolute aanrader voor wie in deze omgeving onbezorgd wil biken!
Gebruikersavatar
TenZNL
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5644
Lid geworden op: zo 31 januari 2016, 15:44
Mijn mountainbike: Opvallend kleurrijk

Ben net terug uit Rochefort en heb ook een dagje in Durbuy gebiked. Vanaf de parkeerplaats bij adventure valley starten 4 routes. Wij (vrouw en ik) er 2 gedaan, nr 3 en nr 2. Nr 3 is blauw/gemiddeld en bevat veel asfalt, Nr 2 is rood/moeilijk en ondanks dat er wel wat asfalt in zat was het redelijk veel onverhard. Net buiten het dorp begon de track met 1,5km modderige singletrack met vele dikke boomwortels. Zonder GPStrack is het lastig, wij moesten een paar keer flink zoeken en op die laatste route was er wss een bordje verdwenen en zijn we (helaas) maar omgedraaid na een tijdje zoeken (die 1km lange modderige klim voor de 2e keer zagen we niet meer zitten :oops: )

Het verschil tussen 2 (rood) en 3 (blauw) was erg groot. Niet alleen afstand maar ook moeilijkheidsgraad en HM`s nemen flink toe.

Deze site kwam ik nog tegen, daar staan ook meer routes op en je kan onderin de routekaartjes downloaden (Durbuy is linksonder)
http://www.golfdedurbuy.be/documents/mountainbike.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik heb trouwens 4 nieuwe Speci`s en 2 Scotts als huurfietsen gezien, weet alleen niet waar die gehuurd waren.

Sfeerplaatje route 2:
Afbeelding
ijskonijn
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1086
Lid geworden op: vr 16 december 2011, 20:51
Mijn mountainbike: Beest van een mountainbike

Even dit onderwerp naar boven halen, want ik heb in augustus huisje met gezin in Durbuy gehuurd. Allemaal mtb mee. Dus wie kan tips geven m.b.t. route voor kids erbij en welke route alleen (gevorderd) te rijden?
Ik heb geen GPS, is er nog niet van gekomen :-?
Plaats reactie