verende zadelpen

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Plaats reactie
Motorhead
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 augustus 2014, 22:17

Bedankt voor de uitleg. Ik heb het nu bij een andere webwinkel besteld dan dat ik eerst gezien had (die er dus een vulbus bij deed)
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Deel je ervaringen hier nog even als je er wat mee gereden hebt?
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Motorhead
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 augustus 2014, 22:17

Komend weekend nog even met de starre zadelpen op pad, maar over anderhalve week zal ik even laten weten hoe de eerste bevindingen zijn.
Motorhead
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 3 augustus 2014, 22:17

Vanmorgen dan eindelijk m'n eerste rit met de Thudbuster gereden. Over de niet al te grote boomwortels en hobbelige stukken gewoon op het zadel kunnen blijven zitten terwijl ik er vorige week nog regelmatig uit het zadel werd geworpen. .. nou ja, meer een beetje los van het zadel met klappen op de billen en onderrug. Bij de grotere kuilen en toch evengoed op de pedalen gestaan natuurlijk, want het is nog geen vol geveerde fiets in ene. Eerste indruk is zeer positief in ieder geval.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

Ik rij sinds begin oktober met een Thudbuster LT en kan alleen maar beamen dat dit een goede investering is. Je fietst een stuk relaxter en kunt langer in het zadel blijven. Zal zeker wel iets van energieverlies veroorzaken maar dat weegt voor mij niet op tegen het comfort. Het elke keer uit je zadel komen kost ook energie. Vooral over veldwegen en kleine hobbels kun je gewoon in het zadel blijven. Ik wil hem niet meer kwijt.
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Weet niet of het een legale vraag is in dit topic... 8) 8)
Heb onlangs een Thudbuster LT aangeschaft, om deze lekker werkend te krijgen heb ik zachtere elastomeren nodig...
Heeft iemand nog een paar soft elastomeren over??
Ik zou graag ook mijn positieve bevindingen hier posten :-q
HARD, HARDER HARDST
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De softe (lichtgrijze) die meegeleverd waren zijn nog te hard voor je? Dan ben je echt een lichtgewicht ;-)

Er zijn extra softe te koop, maar aangezien die niet standaard meegeleverd worden zullen er niet veel mensen zijn die ze over hebben vrees ik... Je kunt ze gewoon via je lbs bestellen.
En wellicht ten overvloede, maar twee hardheden combineren kan ook.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
udo van dongen
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 403
Lid geworden op: zo 13 juli 2014, 14:02
Mijn mountainbike: YT Jeffsy CF Comp 2, YT Decoy Shred
Contacteer:

kermit schreef:De softe (lichtgrijze) die meegeleverd waren zijn nog te hard voor je? Dan ben je echt een lichtgewicht ;-)

Er zijn extra softe te koop, maar aangezien die niet standaard meegeleverd worden zullen er niet veel mensen zijn die ze over hebben vrees ik... Je kunt ze gewoon via je lbs bestellen.
En wellicht ten overvloede, maar twee hardheden combineren kan ook.
Tegenwoordig worden de Thudbusters niet meer met gekleurde elastomeren geleverd, maar met alleen zwarte die verschillende hardheden hebben. De hardheid wordt aangegeven met een cijfertje dat er ergens heel klein op staat. Volgens mij is 1 de lichtste en 9 de hardste. 3, 5 en 7 komen volgens mij respectievelijk overeen met de oude grijze, blauwe en zwarte elastomeren.

Udo
Een gek alleen is zo gek nog niet
Gebruikersavatar
heideveld
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 254
Lid geworden op: di 16 september 2003, 20:59
Mijn mountainbike: JULIN 2.0 carbon / Fuji Jari / Kona Unit SS RAW / GT ZASKAR 27.5"(1997) / Twinpower MTB Tandem

Zijn voor mijn lichtgewicht vrouwtje :D
Samen op de MTB tandem is supergaaf, alleen wordt haar achterste niet gespaard :roll: :roll:

Ik denk ook dat ik ze bij de LBS zal bestellen, kon alleen hier een balletje opgooien want dacht/hoopte dat een Thudbuster met verschillende elastomeren geleverd werd en daardoor ergens nog wat Soft rubbers zouden liggen.

Wat is jullie ervaring met de gewichtstabel van CaneCreek??
Volgens de tabel zit ik precies op de grens van soft-soft of soft-extrasoft.....
HARD, HARDER HARDST
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16703
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik gebruik met 69kg (ex. outfit) de beide meegeleverde softe (grijze). Als ik me goed herinner is dat iets zachter dan volgens de tabel, maar ik heb het ook liever aan de comfy kant dan te hard. Geen idee of de elastomeren nog verouderen en daarmee van stugheid veranderen, mijn pen is uit 2003. Nooit iets aan gedaan behalve schoonhouden en eens in de zoveel weken een drupje olie op de draaipunten doen. Nog steeds spelingsvrij :)

@Udo, mooi dat de rubbers tegenwoordig zwart zijn, is toch neutraler op je fiets.
Ik overweeg soms of ik een nieuwe zal bestellen. Mijn oude Thudbuster is technisch nog perfect, maar is niet mooi meer. Aan de andere kant red ik het sinds de overstap naar een 29er nog met een vaste pen... (maar het extra comfort van de TB lonkt wel ;-))
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
frankfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 mei 2012, 11:22
Mijn mountainbike: Scott, met rohloffnaaf

ik wil ook een verende pen monteren.
Naast de thudbuster kwam ik ook een pen van Mighty tegen:
https://www.internet-bikes.com/58490-mi ... n=beslist/" onclick="window.open(this.href);return false;
Heeft iemand hier ervaring mee?
Beam me up Scott
frankfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 mei 2012, 11:22
Mijn mountainbike: Scott, met rohloffnaaf

Ik heb inmiddels toch een Cane Creek thudbuster besteld. Toch maar gaan voor de kwaliteit.
Wel een ST versie, omdat ik qua inbouwmaat niet naar een LT kan. Een veerweg van een cm of 7 lijkt met voldoende. Ik sta toch al best veel, en dat wil ik zo houden.
Beam me up Scott
frankfiets
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 38
Lid geworden op: di 1 mei 2012, 11:22
Mijn mountainbike: Scott, met rohloffnaaf

Gisteren de ambtenarentoertocht in Oss gereden met mijn thudbuster ST.
Ik heb na een proefritje de softe demper erin gezet. Iets zachter dan volgens de gewichtstabel zou moeten, maar het werkt prima. De veerweg van ca 3,3 cm is voor mij voldoende. De scherpe kantjes van het rijden over wortels en zo zijn eraf.
Een aanrader, en voor mij een blijvertje.
Beam me up Scott
Mischa1970
All rounder
All rounder
Berichten: 125
Lid geworden op: ma 29 september 2014, 18:21
Mijn mountainbike: Merida Big Nine 300 TFS

Ik had vandaag de Amerongen/Leersum route maar weer eens gereden met een normale zadelpen ipv de thudbuster LT, meteen spijt van gehad. Als je eenmaal gewend bent aan de vering is het zonder toch wel erg wennen, mijn rug vond mijn beslissing om een keer zonder te proberen in ieder geval een stuk minder fijn.
Het is overigens ook aan te raden om zo'n beschermhoes ervoor aan te schaffen, dit houdt hem mooi schoon.
E10
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 244
Lid geworden op: do 14 november 2013, 23:14
Mijn mountainbike: Bergamont Trailster EX 7.0

frankfiets schreef:Ik heb inmiddels toch een Cane Creek thudbuster besteld. Toch maar gaan voor de kwaliteit.
Wel een ST versie, omdat ik qua inbouwmaat niet naar een LT kan. Een veerweg van een cm of 7 lijkt met voldoende. Ik sta toch al best veel, en dat wil ik zo houden.
Volgens mij klopt hierboven iets niet. Ik heb de LT versie en die heeft 3" travel volgens CaneCreek. Dit is circa 75mm.
De ST versie heeft 1,3" travel wat neer komt op circa 33 mm. Daarom heb ik destijds bewust gekozen voor de LT versie.
Plaats reactie