Bart Brentjens Challenge, Eijsden, 4 oktober 2015

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

afgelopen weekend was het behoorlijk nat maar met de normale rocket ron en racing ralph ging het perfect. Nooit problemen met de grip, een aantal reed nog met race king achter en dat was minder. heel veel losse stenen dus op zich is een protection aan te raden als je waarde hecht aan niet lek rijden. Als wedstrijdrijder neem ik het risico wel met de snelle versie. Klims zijn idd erg pittig en veelvuldig in de eerste 40 a 50km. Veld zal daar volledig uit elkaar getrokken worden denk ik. Afdalingen zijn ook technisch genoeg om verschil te maken. Alles was nu overigens goed te rijden ondanks de zware regen van de dagen ervoor. Het wordt een pittige wedstrijd !
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Mooi!

Alleen veel pittige klimmen in het eerste stuk vragen wel om een massastart en niet per minuut 100 man. Ik hoop dat het parcours goed is uitgezet en er geen opstoppingen van ontstaan.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

Cube-Elite schreef:Mooi!

Alleen veel pittige klimmen in het eerste stuk vragen wel om een massastart en niet per minuut 100 man. Ik hoop dat het parcours goed is uitgezet en er geen opstoppingen van ontstaan.
Mijn inschatting is dat opstoppingen er veelvuldig gaan komen zeker als je per 100 man gaat starten waarbij snellere rijders langzamere rijders gaan inhalen. Zitten klims en afdalingen in waar geen ruimte is om elkaar te passeren en een aantal behoorlijk technische klims en afdalingen die voor minder geoefende rijders voor afstappen zorgt. Afstappen is opstopping.

Als je jezelf bij de snellere rijders inschat dan is vooraan staan wel belangrijk. Bij de licentierijders zullen er weinig problemen zijn.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als het meezit, ahum, ik durf het bijna niet te zeggen, krijgen we een droge editie. Volgens de gegevens van vandaag. Maar zoals de ervaring leert....
In ieder geval krijgen we een droge periode de komende 10 dagen: http://www.weeronline.nl/Europa/Nederla ... ht/4058065" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft risico's op opstoppingen:
Eerste punt komt pas na 13km, dan is het veld al uit elkaar getrokken, geen gedrom meer. En: hoe moeilijker en technischer de route, hoe verder we op het parcours zitten. De korte afstanden waar de minder ervaren rijders aan mee doen zijn dan al afgedraaid, afstappen zal dan relatief minder voorkomen. Ik ben dus niet zo bang voor files, misschien dat je er eens af moet, maar in principe is alles, op een eerste traptrede na, te fietsen (voor mij, althans).

Ik zal de lastige stukken beschrijven:

De eerste vernauwing komt dit jaar 'pas' na 13 kilometer, als we bij de Dikke Boom bij Libeek gaan afdalen, aan het eind gaat het van 2 sporen naar 1, daarna gaat het heel snel weer over in een breed pad.
De eerste 13km is oha breed, veel lange klimmen, juist om het veld ruimte te geven om uit elkaar getrokken te worden.

Het tweede punt komt na 26,5km, de afdaling naar St Maartensvoeren, bij het schietterrein en de Jeugdherberg. Is eerder een filepunt geweest, en nu aangepast. De 40km toertocht is hier er al vanaf.
Eerste deel gaat parallel aan de goot met geulen en keien via een singletrail in het bos, ipv door die geul, makkelijker stuk.
Tweede heftige worteltrapdeel wordt vermeden door halverwege rechts door het bos te steken, waarna een steil afdalinkje komt met links een dropje, dat je dus gewoon rechts moet nemen. Heb daar vandaag keurig wat takjes verwijderd, voor goed zicht en extra ruimte. Daar kwamen wat wedstrijdrijders langs trouwens, die waren aan het oefenen.
(Stel, er zou toch file ontstaan, dan gooien we voor de toer gewoon de worteltrapafdaling open, kom je ook beneden op het parcours).

Derde punt komt bij Kwinten, km 28, de klim bij de natuurlijke bron met alle losse stenen, gevolgd door een heel steil stuk na het asfalt even te hebben geschampt, km 29. Hier was de 40km er al af.

Vierde punt is bij km 34, Nurop: riviertje, 2x een bruggetje over, gevolgd door een steil hellinkje, en dan een niet te fietsen eerste traptrede af (je kunt links op de helling langs de trap blijven, maar dan moet je het stuk goed kennen, geen echte optie dus).
Op de klim die volgt zitten nog een paar leuke worteltraptredes omhoog.
De 40km was al weg, de 55km komt hier ook niet meer. Vanaf hier rijden dus alleen nog de 75-95-110km door de Voerstreek.

Vijfde punt is bij 36km, na een asfaltafdaling naar Teuven gaat het ineens naar links, singletrail, steile klim, die bij regen erg glad is, en bij droog weer goed te doen.

Dat waren de 5 belangrijkste Voerstreek passages waar het lastig maar erg leuk fietsen is. Ik verwacht dat er voldoende ruimte is voor iedereen, zeker voor de technischere rijders.
En je doet jezelf en anderen plezier als je banden rijdt met... grip!
Die lekbestendig zijn, ik val in herhaling, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Laatst gewijzigd door aurelius op wo 23 september 2015, 23:00, 2 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
tati
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4155
Lid geworden op: do 21 juli 2005, 22:39

aurelius schreef:Als het meezit, ahum, ik durf het bijna niet te zeggen, krijgen we een droge editie. Volgens de gegevens van vandaag. Maar zoals de ervaring leert....
In ieder geval krijgen we een droge periode de komende 10 dagen: http://www.weeronline.nl/Europa/Nederla ... ht/4058065" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat betreft risico's op opstoppingen:
Eerste punt komt pas na 13km, dan is het veld al uit elkaar getrokken, geen gedrom meer. En: hoe moeilijker en technischer de route, hoe verder we op het parcours zitten. De korte afstanden waar de minder ervaren rijders aan mee doen zijn dan al afgedraaid, afstappen zal dan relatief minder voorkomen. Ik ben dus niet zo bang voor files, misschien dat je er eens af moet, maar in principe is alles, op een eerste traptrede na, te fietsen (voor mij, althans).

Ik zal de lastige stukken beschrijven:

De eerste vernauwing komt dit jaar 'pas' na 13 kilometer, als we bij de Dikke Boom bij Libeek gaan afdalen, aan het eind gaat het van 2 sporen naar 1, daarna gaat het heel snel weer over in een breed pad.
De eerste 13km is oha breed, veel lange klimmen, juist om het veld ruimte te geven om uit elkaar getrokken te worden.

Het tweede punt komt na 26,5km, de afdaling naar St Maartensvoeren, bij het schietterrein en de Jeugdherberg. Is eerder een filepunt geweest, en nu aangepast. De 40km toertocht is hier er al vanaf.
Eerste deel gaat parallel aan de goot met geulen en keien via een singletrail in het bos, ipv door die geul, makkelijker stuk.
Tweede heftige worteltrapdeel wordt vermeden door halverwege rechts door het bos te steken, waarna een steil afdalinkje komt met links een dropje, dat je dus gewoon rechts moet nemen. Heb daar vandaag keurig wat takjes verwijderd, voor goed zicht en extra ruimte. Daar kwamen wat wedstrijdrijders langs trouwens, die waren aan het oefenen.
(Stel, er zou toch file ontstaan, dan gooien we voor de toer gewoon de worteltrapafdaling open, kom je ook beneden op het parcours).

Derde punt komt bij Kwinten, km 28, de klim bij de natuurlijke bron met alle losse stenen, gevolgd door een heel steil stuk na het asfalt even te hebben geschampt, km 29. Hier is de (40km en) 55km er al af.

Vierde punt is bij km 40, Nurop: riviertje, 2x een bruggetje over, gevolgd door een steil hellinkje, en dan een niet te fietsen eerste traptrede af (je kunt links op de helling langs de trap blijven, maar dan moet je het stuk goed kennen, geen echte optie dus).

Vijfde punt is bij 36km, na een asfaltafdaling naar Teuven gaat het ineens naar links, singletrail, steile klim, die bij regen erg glad is, en bij droog weer goed te doen.

Dat waren de 5 belangrijkste passages waar het lastig fietsen is, maar ik verwacht dat er voldoende ruimte is voor iedereen, zeker de technischere rijders. En je doet jezelf en anderen plezier als je banden rijdt met... grip! Die lekbestendig zijn, ik val in herhaling, maar het kan niet vaak genoeg gezegd worden.
Grip zit tussen de oren :tong
MOUNTAINBIKING
Because footbal, baseball, bowling & golf only require ONE BALL
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

En onder je noppen, echt waar Tati! Zeker voor minder geoefende rijders... Hollandse vlakkeland bosracers komen zich hier nogal eens tegen bij glad weer, als er echt ge-MTB-ed moet worden 8) . Iedereen gaat genieten in de Voerstreek!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

aurelius schreef: Vierde punt is bij km 40, Nurop: riviertje, 2x een bruggetje over, gevolgd door een steil hellinkje, en dan een niet te fietsen eerste traptrede af (je kunt links op de helling langs de trap blijven, maar dan moet je het stuk goed kennen, geen echte optie dus).
.
Nu dat bruggetje er is kun kun je daar heel goed op de fiets blijven... Even technisch klimmen en links ver genoeg weg blijven van de trap. Gaat prima al lijkt de afdaling lastig vanwege wat wortels, maar is het eigenlijk helemaal niet als het droog is. Fietsend neem je ook lekker wat snelheid mee voor de klim.
Hebben ooit iemand mee gehad met ons traininsgroepje die ook die trap wist te fietsen. :o https://vimeo.com/23496842" onclick="window.open(this.href);return false; (zou ik maar niet tijdens koers proberen)

Bij regen/nattigheid neem ik sowieso de trap, want die helling lopen/rennen is ook vragen om onderuit te gaan. :lol:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4319
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

thx aurelius!
Ik rijd de 75 terwijl ik ook wel langer kan, maar 75 kan ik redelijk voluit een uurtje of 3 a 3,5 en dat vind ik leuker dan 5uur op de spaarstand, plus dat ik dat laatste weken door het vroege donker toch wat minder uren maak.

Ik heb pas twee edities moeten missen en dan tel ik vorig jaar mee toen ik na 10km gestopt ben :-)
Norten89
All rounder
All rounder
Berichten: 111
Lid geworden op: ma 26 januari 2015, 14:48

Zumpelvelder schreef:
aurelius schreef: Vierde punt is bij km 40, Nurop: riviertje, 2x een bruggetje over, gevolgd door een steil hellinkje, en dan een niet te fietsen eerste traptrede af (je kunt links op de helling langs de trap blijven, maar dan moet je het stuk goed kennen, geen echte optie dus).
.
Nu dat bruggetje er is kun kun je daar heel goed op de fiets blijven... Even technisch klimmen en links ver genoeg weg blijven van de trap. Gaat prima al lijkt de afdaling lastig vanwege wat wortels, maar is het eigenlijk helemaal niet als het droog is. Fietsend neem je ook lekker wat snelheid mee voor de klim.
Hebben ooit iemand mee gehad met ons traininsgroepje die ook die trap wist te fietsen. :o https://vimeo.com/23496842" onclick="window.open(this.href);return false; (zou ik maar niet tijdens koers proberen)

Bij regen/nattigheid neem ik sowieso de trap, want die helling lopen/rennen is ook vragen om onderuit te gaan. :lol:
Niet te fietsen? Blijkbaar is ie dus wel te fietsen :P
Hij gaat aardig soepeltjes over die trap heen, en die eerste traptrede ziet er ook niet zo moeilijk uit. Maarja, op video lijkt alles 3x makkelijker en minder steil dan wanneer je het ziet vanaf je mountainbike, dus we zullen zien
Zumpelvelder
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1927
Lid geworden op: di 16 oktober 2007, 22:58
Mijn mountainbike: Stumpjumper 29"
Contacteer:

Norten89 schreef:
Niet te fietsen? Blijkbaar is ie dus wel te fietsen :P
Hij gaat aardig soepeltjes over die trap heen, en die eerste traptrede ziet er ook niet zo moeilijk uit. Maarja, op video lijkt alles 3x makkelijker en minder steil dan wanneer je het ziet vanaf je mountainbike, dus we zullen zien
Toch maar niet uitproberen tijdens de BBC zeg ik! Bovenste trede is meer een drop-off, minimaal dubbel zo hoog als de 'normale' tredes met een paar listige wortels... :wink:

Wanneer ik voor de trap kies, is het lopend. Ofwel voor de gladheid of als er teveel man stilstaan in de naastgelegen helling omdat ze de juiste lijn niet zien te omzeilen. :lol:
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Believe me: hij kwam met meer geluk dan wijsheid die eerste traptrede af :lol: .
Wie die plek niet kent en op de hielen wordt gezeten door een jagende toertocht gaat zeker weten lopen, die denkt daarover niet eens na bij het aanschouwen van die rare drop. Eerste reflex is: ik ga lopen. Terecht.

Dus @Norton, wandel ze straks :winkie: . En probeer je maar te bewijzen in de worteltrapklimmen die op de klim daarna komen (bij die drop valt alleen maar wat te verliezen, ongelukkig neerkomen, fileleed veroorzaken, etc.).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

aurelius schreef:Believe me: hij kwam met meer geluk dan wijsheid die eerste traptrede af :lol: .
Wie die plek niet kent en op de hielen wordt gezeten door een jagende toertocht gaat zeker weten lopen, die denkt daarover niet eens na bij het aanschouwen van die rare drop. Eerste reflex is: ik ga lopen. Terecht.

Dus @Norton, wandel ze straks :winkie: . En probeer je maar te bewijzen in de worteltrapklimmen die op de klim daarna komen (bij die drop valt alleen maar wat te verliezen, ongelukkig neerkomen, fileleed veroorzaken, etc.).
Ik kan het alleen maar beamen,..van onze zeer ervaren wedstrijd groep heeft niemand zich eraan gewaagd. Het is overigens de vraag of je überhaupt nog op de fiets zit. Met nat weer is het wortelstuk ervoor ook al lastig zat te fietsen :)
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Als het droog blijft, wat het natuuuurlijk doet, kun je het 1e en 2e bruggetje fietsen, de bult meteen na het tweede bruggetje ook als je de vaart erin houdt, en over de wortels tot de start van de trap klimmen.

Op de eerste trede van de trap na is de rest van de trap evt. te fietsen, als er niemand voor je zit...
Of: je houdt op de wortelklim links hoog aan, en je rijdt over de flank, links boven de trap, rechtdoor, om op het laatste moment alsnog van die heuvel af te rijden. Kan alleen als het droog is en er niemand van de trap af komt, anders rijd je die van de sokken...

Ofwel, is het er wat druk, dan liever het stuk even lopen. Ben je helemaal alleen, 'dan kan en mag alles' :-q
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10371
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Jongens, dit moet toch gaan lukken?! Een droge BBC editie?!?!!

Check de veertiendaagse weersverwachting op Weeronline: http://www.weeronline.nl/Europa/Nederla ... ht/4058065" onclick="window.open(this.href);return false;
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
John83
All rounder
All rounder
Berichten: 103
Lid geworden op: za 30 augustus 2014, 15:41

aurelius schreef:Jongens, dit moet toch gaan lukken?! Een droge BBC editie?!?!!

Check de veertiendaagse weersverwachting op Weeronline: http://www.weeronline.nl/Europa/Nederla ... ht/4058065" onclick="window.open(this.href);return false;
Niet te vroeg juichen, is de goden verzoeken!
Plaats reactie