Magura MD80R met scheurtje is opgelost!!!

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Die vorkpoten zijn magnesium.. Dit is praktisch niet te lassen.. en Door de oxidatie zal dit alleen maar gevaarlijker worden.

Geen risico nemen en fijn een andere vork opzoeken.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Yep. Heel jammer, maar andere vork is de enige optie.
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Oke, dan is hij overleden.....spijtig maar waar, het is verder een top vorkje (geweest)

Iemand nog zo een vork liggen of een Fox 80RL liggen?!;-)
uni
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 260
Lid geworden op: vr 12 juli 2013, 10:04
Contacteer:

Op een plek als deze is het niet zo moeilijk om een goeie las te leggen, vervolgens het gat weer boren/tappen.
Het probleem zal eerder zijn om een lasser te vinden die magnesium kan lassen en de juiste toevoegmaterialen in huis heeft.
Ik zou eens informeren bij Magura wat zij ervan vinden en anders eens vragen bij Bakker racing.
Als je de knaken hebt zou ik voor een andere vork gaan maar anders kan een reparatie best nog uitstel geven.
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je precies met je fiets doet, een dagje bikepark zou ik als een no go zien :winkie:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

ALS het nog verder kapot gaat is het natuurlijk op een moment dat er echt krachten op komen. Dus niet als je een beetje bijremt voor een bochtje in je lokale rondje, maar als je echt je rem nodig hebt in een snelle afdaling of zo.

Twee opties imo:
- je kunt aan een (tweedehandse) onderkant komen en vervangt deze.
- je gooit deze weg en koopt een andere vork.
Maar het is jouw keuze, jij loopt het risico als het mis gaat, niet ik ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Tinnieman
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 732
Lid geworden op: za 25 september 2010, 12:53
Mijn mountainbike: McKing Number One, soma Wolverine V2 -- Kona unit monsteravontuurding 2021

novaterra schreef:De onderste bout wordt op trek belast, de bovenste wat meer op afschuiven, als die onderste loskomt, dan wil ik niet op die fiets zitten. En dat mooie verhaal van je hebt nog een achter rem, als je hard moet remmen in een afdaling, en hij breekt dan?, heeeeeeeeeel vaak ben je dan te laat met je achterrem, of het remt gewoonweg niet genoeg. Dus die discussie moet je niet willen aangaan, dan heb je gewoon een plaat voor je kop.
Een erg stellige reactie. Vertel dan maar eens wat er gebeurt als de onderste bout loskomt.
Bij weer en wind, in zon en regen, kom je leuke mensen tegen
http://www.strava.com/athletes/1928283
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Tinnieman schreef:
novaterra schreef:De onderste bout wordt op trek belast, de bovenste wat meer op afschuiven, als die onderste loskomt, dan wil ik niet op die fiets zitten. En dat mooie verhaal van je hebt nog een achter rem, als je hard moet remmen in een afdaling, en hij breekt dan?, heeeeeeeeeel vaak ben je dan te laat met je achterrem, of het remt gewoonweg niet genoeg. Dus die discussie moet je niet willen aangaan, dan heb je gewoon een plaat voor je kop.
Een erg stellige reactie. Vertel dan maar eens wat er gebeurt als de onderste bout loskomt.
In het ergste geval zal de bovenste bout ook breken met alle gevolgen van dien. Bij aanremmen zal alle kracht op de bovenste bout komen. Trekkend en drukkend. Als je remklauw los komt dan kan dat een OTB betekenen. Dit is op een afdaling erg lastig
RobinG
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: za 13 juni 2015, 20:42
Mijn mountainbike: Epic HT UL, Epic 2023

Als het financieel nog interessant is, zou je misschien alleen de onderste vorkpoot kunnen vervangen. Magura leverd deze vaak los. (Zie oa Bike24. de).

Ik zou zelf geen risico willen lopen en dus niet lekker meer op de fiets zitten....
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2919
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Tinnieman schreef:
novaterra schreef:De onderste bout wordt op trek belast, de bovenste wat meer op afschuiven, als die onderste loskomt, dan wil ik niet op die fiets zitten. En dat mooie verhaal van je hebt nog een achter rem, als je hard moet remmen in een afdaling, en hij breekt dan?, heeeeeeeeeel vaak ben je dan te laat met je achterrem, of het remt gewoonweg niet genoeg. Dus die discussie moet je niet willen aangaan, dan heb je gewoon een plaat voor je kop.
Een erg stellige reactie. Vertel dan maar eens wat er gebeurt als de onderste bout loskomt.
Dat alle kracht op de bovenste bout komt, en die bout wordt dan verbogen, er komt dan een groter moment op die bout te staan dan waar de bevestiging en bout voor bedacht zijn. Maar goed, als jij er wel mee wil fietsen, your choice, maar zeker niet de mijne
Bird Aeris 9 blurple
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Hoi mannen,

Ik ga er ook niet op gokken hoor, hij gaat er deze week af.....
Onderpoten van een Durin zijn rond de 250 euro geloof ik, dus ik zoek wel een andere vorkje!

dat zoeken valt trouwens niet mee aangezien het gaat om een 80mm en A-head vorkbuis...

Ebay, bikemarkt.de en retrobike al gehad..
Iemand tips voor adresjes oid?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2178
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Cadexrider schreef:dat zoeken valt trouwens niet mee aangezien het gaat om een 80mm en A-head vorkbuis...
De meeste 100mm vorken kunnen begrenst worden naar 80mm, (Of je kunt met meer sag rijden.) Alle vorken hebben tegenwoordig een A-head aansluiting. Je moet alleen uitkijken voor Tapered vorken. Die passen slechts met nieuwe en dure head-set in een non-tapered frame.
The XeroX
Moderator
Moderator
Berichten: 3391
Lid geworden op: vr 22 oktober 2004, 18:46
Mijn mountainbike: bunnyhopt 1 meter!
Contacteer:

Uberhaupt al contact gelegd met Magura? Qua remmen zijn ze iig erg soepel met garantie. Wellicht valt er wat te regelen dat je voor minder wat onderpoten kan bestellen. Proberen kan natuurlijk altijd...
Gary Fisher Big Sur - K2 Razorback team - Planet X Zebdi - NS Suburban :D

Gary Fisher gestolen!
Gebruikersavatar
Cadexrider
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 565
Lid geworden op: do 17 april 2014, 19:32
Mijn mountainbike: Rocks;-)
Contacteer:

Dat heb ik nog niet kunnen doen omdat ik het dit weekend ontdekt heb...
Ga het nog wel doen! Niet geschoten is altijd mis... :-q

Grt Chris

The XeroX schreef:Uberhaupt al contact gelegd met Magura? Qua remmen zijn ze iig erg soepel met garantie. Wellicht valt er wat te regelen dat je voor minder wat onderpoten kan bestellen. Proberen kan natuurlijk altijd...
L3X
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 826
Lid geworden op: zo 13 augustus 2006, 15:03
Mijn mountainbike: S-Works Stumpjumper & Epic

The XeroX schreef:Uberhaupt al contact gelegd met Magura? Qua remmen zijn ze iig erg soepel met garantie. Wellicht valt er wat te regelen dat je voor minder wat onderpoten kan bestellen. Proberen kan natuurlijk altijd...
Haha dit was exact ook mijn gedachte... check even met hun voordat je een nieuwe koopt / deze gaat pogen te maken.
marsjee
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 495
Lid geworden op: zo 28 augustus 2011, 13:11

Ik zou het echt wel aandurven om hier een DIY oplossing voor te bedenken, als je hem in de kliko wilt gooien, meld het dan even aan mij.. dan zorg ik wel dat ik de kliko even leeghaal ;)
Tech videos: WWW.MTBHOWTO.COM
Plaats reactie