mtb voor echte kleine kinderen (4jaar)?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Jenneke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 augustus 2015, 21:27

Onze jongste zoon van 4 jaar is gek op fietsen. Nu hebben we afgelopen vakantie in Fiss een fiets gehuurd zodat hij een middag kon fietsen op het bikepark daar. Hij heeft het de volle 4 uur volgehouden, wilde steeds weer terug over zo`n wip, de heuvels etc.

Nu wil hij dit heel graag vaker doen maar alles begint zo`n beetje bij 8 lees ik.
Bestaat er helemaal niks voor de kleintjes?
Gewoon wat fietsen op zo`n aangelegd parcours of in een binnenbaan.
Snap dat ze geen zware dingen kunnen doen maar voetbal heb je bv wel voor kleuters.

En hij moet nu een nieuwe fiets, heeft nog 12 inch fietsje.
Hij fietste daar op een supurb maar die vind ik veel te duur.

Dus mijn vraag is eigenlijk of iemand weet wat een leuk fietsje is waarmee hij ook op zo'n baan kan.
Waar moet ik op letten? Is zo'n loekie freestyler fietsje daarvoor geschikt of juist veel te zwaar?

We wonen in Utrecht.

Zoals jullie merken ben ik totaal niet thuis in de mtb wereld :-)

Alvast bedankt!
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Is bmx dan niet wat voor hem?

Leert hij ook direct de juiste technieken
Jenneke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 augustus 2015, 21:27

Kun je mij uitleggen wat je dan precies doet? Ik ken het downhillen en het veldrijden maar de rest is mij niet zo duidelijk. En vanaf welke leeftijd is dat dan?
Real Epic '89
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2179
Lid geworden op: di 3 januari 2012, 16:14
Mijn mountainbike: Isn't dead.

Hij zal net te groot zijn voor een 16" en te klein voor een 20". Ik zou wel voor bv. een Cube gaan. De geometrie zit veel beter in elkaar dan bij een Loekie. (Wat hem ook sneller het vertrouwen geeft en hij er meer plezier aan zal beleven.)

Mijn kleine man reed op een 20" toen hij vijf was. Let wel op. De bovenbuis lengte bij die kleine fietsjes zit nog best wel verschil.

Zo een Cube 200 Team koop je voor €150 maar kun je naar die twee of drie jaar bijna voor dezelfde prijs weer verkopen. (Dit is maar een voorbeeld.)
http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

Op Marktplaats zou je idd kunnen zoeken naar een kinder-mtb met een 20" wielmaat. En ze houden idd zeer goed hun waarde. Veel "bekende" merken hebben wel iets in die richting bv de al genoemde Cube 200, een Giant XTC JR 20", Trek MT60, Haibike Rookie 20", Bulls Tokee 20.

Bedenk wel dat deze fietsen allemaal relatief zwaar zijn. Een merk als Supurb richt zich echt op kinderen en maakt hele lichte fietsjes. Een ander merk met goede sportieve fietsen voor kinderen is Islabikes, volgens mij iets goedkoper dan Supurb.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Ik heb een of twee jaar geleden contact gehad met Islabikes maar die leverden op dat moment niet meer buiten de UK omdat ze niet aan de vraag konden voldoen, geen idee of dat nog zo is, ze maken wel leuke fietsen. Frogbikes is nog een alternatief en heeft ook een aantal dealers in NL maar ook die gaan hard door de voorraad heen: https://www.frogbikes.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Mijn vierjarige rijd nu op een fietsje met 18" wielen van het duitse Scool: http://www.scool.de/" onclick="window.open(this.href);return false;

De 20" mtb zijn vaak te groot voor die leeftijd maar dat verschilt natuurlijk per kind. Mijn 6-jarige crost nu rond op een 20" Trek Jet wat feitelijk een BMX is. BMX zie ik ook als een goed alternatief voor deze leeftijd.
M_N
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 35
Lid geworden op: zo 19 oktober 2014, 22:28

Die van mij is met 4 jaar begonnen op een Specialized Hotrock 16, maar binnen een jaar al overgestapt op een Ghost Powerkid 20. Bij de keuze voor deze laatste speelde vooral het gewicht een rol. In vergelijking met andere fietsen in deze prijsklasse was de Ghost de lichtste.
Beide fietsen bevallen super, en de Specialized is nu in gebruik bij dochter nr. 2, en die is nog maar 3 jaar.

Afbeelding

Afbeelding
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Beginnen met BMX (club) is zo'n gek idee niet. Krijgen ze bakken techniek van en tegen de tijd dat ze 10 of 12 zijn leg je het wellicht al af op techniek
StAlTiCa
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

owwwwk schreef:Beginnen met BMX (club) is zo'n gek idee niet. Krijgen ze bakken techniek van en tegen de tijd dat ze 10 of 12 zijn leg je het wellicht al af op techniek

Ik zei het ook omdat het zoontje van mijn werkgever dit doet, is inmiddels 11 en rijd de gemiddelde mtb er op een technisch terrein volledig zoek.
deer_hunter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 984
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 13:17
Mijn mountainbike: Trek Fuel Ex6
Contacteer:

Jenneke schreef:Kun je mij uitleggen wat je dan precies doet? Ik ken het downhillen en het veldrijden maar de rest is mij niet zo duidelijk. En vanaf welke leeftijd is dat dan?
Je kan je over BMX binnenkort laten informeren, en het ervaren, tijdens de opening van de nieuwe BMX baan bij Fort Ruigenhoek.
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

Hier zijn de kids begonnen op een Trek MT60. Gewoon lekker mee een stukje fietsen. Onderweg leuke slingerpaadjes, kleine bultjes enz. Of wat pionnetjes en dan slalommen, een houtblok met een steigerplank als wip enz.
(De MT60 willen we nu wel verkopen, want de kids zijn te groot geworden, dus als je interesse hebt....;-) )
Jenneke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 24 augustus 2015, 21:27

Bedankt voor de reacties! Dit helpt me zeker weer wat verder. Ik ga iig 12 september naar de opening want het "stunten" zoals hij dat zelf noemt, vindt hij het leukste. Hij wil ook altijd van grote hoogtes springen en wat wildere dingen doen dus met dat fietsen kan hij zich lekker uitleven.

Wat betreft de maat, 16 inch is echt ruim genoeg. 20 inch is nog te groot voor hem.
Supurb is echt perfect maar helaas zo duur. Islabikes is wel tweedehands te vinden maar alleen via Ebay dus dat schiet qua verzenden niet op. Dus dan maar eens gaan kijken naar een Cube 160 bijvoorbeeld.

De MT60 is ook een 20 inch denk ik?
Gebruikersavatar
Brian Kersten
All rounder
All rounder
Berichten: 82
Lid geworden op: zo 27 april 2014, 15:32
Mijn mountainbike: Cannondale F-SI 2

Wellicht een idee om samen te mountainbiken. Mijn zoon van 4 gaat mee op de aanhangfiets (Trek mountaintrain). Hij heeft het gevoel toch zelf te fietsen, maar op een parcour is het relatief veilig omdat je gekoppeld bent. Je kunt waarschijnlijk ook iets langere afstanden mee rijden. Op MP zijn ze waarschijnlijk wel te vinden.
Creama
All rounder
All rounder
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 4 augustus 2014, 13:54

De MT60 is heeft 20 inch wielen. Ik denk ook dat hij te groot is voor een 4 jarige.
Tweemeter
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 18 november 2010, 21:39
Mijn mountainbike: Giant XTC 29er 2011
Contacteer:

In het verleden heeft mijn jongste zoontje ook nog een tijdje op een Kawasaki MX16 rond gefietst (de fiets is al weg). Standaard hebben ze zo'n hoog stuur maar de vorige eigenaar had er een echt MTB-stuur opgezet waardoor de zithouding wat sportiever werd. Je ziet ze best vaak op Marktplaats, soms best goedkoop. Ze zijn wel "zwaar". Ze bestaan ook met vering maar die zou ik beslist niet nemen. Het is de voorste fiets op onderstaande foto:
Afbeelding
Plaats reactie