Houffa Marathon

Wedstrijden en prestatietochten over lange afstanden onder veelal zware omstandigheden.
bas r
All rounder
All rounder
Berichten: 96
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 11:24
Mijn mountainbike: Focus O1E Pro 2018 / Canyon Exceed CF 7 2021

Dennisvdb schreef:Afgelopen zondag nog een tocht gefietst in de Hautes Fagnes. Voor de mensen die de RdhF hebben gefietst: zo slecht/nat lag het er bij. Malmedy en Houffalize ligt wel wat uit elkaar, maar ik gok dat het daar niet veel beter was.
Jammer, ik hoopte op wat begaanbaarder parcours dan de RdhF.

Iemand een idee waar ik de gpx tracks vandaan haal? Die website is zo onoverzichtelijk en FB waag ik me helemaal niet aan :)
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

XC-Mike schreef:Valt altijd samen met de F1 is Spa. Heb er nog nooit last van gehad, die file staat toch vooral een snelweg verder naar het oosten en ook wat later in de ochtend.

Het slechte weer van de afgelopen dagen lijkt inderdaad de Ardennen (voor de verandering) gepasseerd te zijn, heb er ook al extra op gelet. De komende dagen droog dus zal er prima bijliggen lijkt me. Maar wat inside info is welkom!
Das ook weer zo als jet goed is staat het op de andere snelweg.

Zaterdag heeft het er de hele dag geregend, maar de afgelopen dagen niet zoals hier iig, als het nu vier dagen droog is zou het toch wel moeten gaan hoop op, maar ik besluit zaterdag middag pas.
sjefke39
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 1 oktober 2009, 11:11

wordt mijn eerste marathon, 70k. kan iemand mij adviseren over mijn banden, rij nu rocket ron's liteskin (standaard op mijn fiets), is het verstandig ze om te ruilen voor zgn snakeskins?
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4285
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Dat hangt sterk van je rijstijl af. Ik heb snakeskin nog nooit nodig gehad, altijd de lichste variant gereden, als ik lek rijd is het altijd op het loopvlak. Goed, zal je zien gebeurt het me zondag :-)
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

bas r schreef:
Dennisvdb schreef:Afgelopen zondag nog een tocht gefietst in de Hautes Fagnes. Voor de mensen die de RdhF hebben gefietst: zo slecht/nat lag het er bij. Malmedy en Houffalize ligt wel wat uit elkaar, maar ik gok dat het daar niet veel beter was.
Jammer, ik hoopte op wat begaanbaarder parcours dan de RdhF.

Iemand een idee waar ik de gpx tracks vandaan haal? Die website is zo onoverzichtelijk en FB waag ik me helemaal niet aan :)
6 dagen droog weer zal ook in de ardennen zorgen voor zga droge paden. Tevens is houffalize qua parcours beter te doen dan malmedy
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Idd de Hoge Venen zijn volgens mij altijd 'nat'
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Iemand interesse in een startbewijs voor de 70?

Door meerdere valpartijen dit jaar (shitjaar, zo val je jaren niet, en zo een paar keer kort achter elkaar, bah), waarvan 2 lelijke, heb ik veel trainingen gemist en ben ik niet echt fit. Bovendien heb ik nog wat pijntjes die niet echt vertrouwen geven. Deze week alleen even een proefrondje rond het dorp gemaakt en besloten dat Houffalize niet verstandig is. Gelukkig volgende week vakantie en even lekker alles laten herstellen.

Wel jammer, ik kom graag in Houffalize en het weer wordt ook nog eens mooi..
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

iemand nog een update over de staat van het parcours??
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Het schijnt er aardig droog te zijn met her en der nog een plasje. Verder goed harde ondergrond. De eerste 'collegas' druppelen daar langzaam binnen.
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
LexdeV
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: zo 3 januari 2010, 14:06

Volgens teamgenoot die al kort rondje rond Houffa gedaan heeft is het droog en is alle leem keihard. Zondag droog en warm en vanaf 14.00 uur kans op regen.
schepp
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1689
Lid geworden op: vr 29 oktober 2010, 23:40
Mijn mountainbike: Invence Grit Full 9,1 kg

TOP!!
Gebruikersavatar
nielsvo
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1649
Lid geworden op: zo 5 maart 2006, 20:45
Mijn mountainbike: Pivot Mach 429SL

1e keer Houffalize voor mij en wat een schitterende tocht was het vandaag, ook met dank aan de goede weersomstandigheden!
Samen met 2 andere Kaaimannen (of eigenlijk 1 Kaaiman en 1 Kaaivrouw) afgereisd vanmorgen. Op de heenreis maakten we ons nog wat zorgen gemaakt of we wel voldoende getraind waren voor 2155hm op de 70 km. Limburgs Mooiste en voorheen Cimes de Waimes zitten 'slechts' rond de 1300hm op dezelfde afstand.
We waren eigenlijk net iets te laat weggereden vanmorgen, waardoor we de gezamenlijke start van de 70km om 9.30u net hadden gemist (2 minuten te laat). Op zich niet zo erg, we reden meer voor de fun dan om als eerste te eindigen (sowieso heb ik zelf die illusie al helemaal niet :wink:).
Daardoor wel lekker rustig op het parcours in het begin en al snel haalden we de eersten met lekke banden al in. Het bleef verder ook wel rustig eigenlijk, van de max. 750 deelnemers waren er ca. 250 in de voorverkoop toegewezen, ik geloof niet dat er nog 500 op de dag zelf zijn op komen dagen.
Parcours lag er super bij, vrijwel overal kurkdroog. Het was erg warm, maar gelukkig regelmatig een verkoelend briesje.
4 rustposten onderweg (waarvan 2 in de laatste 20 km), alles was er uitstekend verzorgd. De vrijwilligers stonden volop tussen de wespen die op de zoetigheid af kwamen. Misschien dat ze die beter wat van dat groene 'vergif' hadden kunnen laten drinken :D (heb het zelf niet op, maar die gifgroene energiedrank leek wel Dreft en zo smaakte het blijkbaar ook).
Qua route volop afwisseling. Regelmatig lange klimmen, maar ook uitdagende afdalingen over wortels of stenen (was erg blij dat het parcours er droog bij lag). Enkele klimmen waren voor mij (en vele anderen) net iets teveel van het goede en dan werd het dus lopen geblazen. De andere Kaaiman die bij ons was kwam wel bijna overal fietsend boven, zelfs in de slotklim. Petje af (net als voor degenen die 100 of 120 km hebben gereden vandaag) :-q
dadionysos
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1394
Lid geworden op: ma 8 februari 2010, 15:10
Contacteer:

Iemand enig idee of de uitslag al ergens online staat?
http://www.RideMyMTB.com | Blog | Team RideMyMTB
Nikoz
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 43
Lid geworden op: zo 14 juni 2009, 14:09

dadionysos schreef:Iemand enig idee of de uitslag al ergens online staat?

Hier staat de voorlopige uitslag:

https://www.facebook.com/mtbmarathoncup
galois
All rounder
All rounder
Berichten: 132
Lid geworden op: ma 14 augustus 2006, 10:58
Mijn mountainbike: Specialized Stumpjumper Comp Carbon

Het was zeker een mooie tocht! En prachtig weer, het parcours lag er prima bij!

Wij hebben ook de 70 gereden en ik blijf mij verbazen over de hoogtemeters. Even onder elkaar:

- Organisatie zegt 2155 hm.
- Mijn Garmin Forerunner 620 (zonder barometrische hoogtemeter): 2107 hm
- Strava na uploaden van Garmin data: 1492 hm
- Strava app op iPhone: 1750 hm
- Mijn VDO fietscomputer (met barometrische hoogtemeter): 1700 hm
- De fietscomputer van een vriend, ook met barometrische hoogtemeter: 1685 hm

Nu is het wel zo dat bij de start we een strakblauwe hemel hadden en bij aankomst was het weer al behoorlijk omgeslagen om een paar uur later alleen maar te regenen. Deze omslag zal denk ik wel invloed hebben om de metingen van de barometrische hoogtemeter.

Nu weet ik dat Strava op de iPhone (dus zonder barometrische hoogtemeter) gebruikt maakt van een database met bekende hoogtes (klik voor meer info), maar hoe nauwkeurig deze is, geen idee...

De Garmin Forerunner zal ook wel zo'n systeem gebruiken denk ik. En de barometrische hoogtemeters die zijn in deze minder betrouwbaar vanwege het omslaan van het weer?
Plaats reactie