Het algemene Voorsteltopic voor (nieuwe) forumgebruikers

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
Jpauwels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 juli 2015, 23:15
Mijn mountainbike: Giant ATX 870

Hoi allemaal,

Ik ben jurgen, 37 jaar, getrouwd, en vader van een dochter van 5 Met een tweede op komst.
Veder ben ik vertegenwoordiger van laboratorium apparatuur en woon in dordrecht.

Ik lees al een paar weken mee op het forum, omdat ik het idee had om te gaan mtben. Nu heb via mp voor een prikkie een mooie giant atx 870 met manitou black air vork gekocht.
Verder is de fiets volledig Deore lx afgemonteerd, behalve de v-Brakes, dat zijn xt exemplaren en de achterderrie is een alivio. Dat had ik wel gezien, dus ik dacht als ie versleten is kont er een betere op

Het enige enige wat eraan moest was de derailleurs opnieuw afstellen.
Nu ben ik daar natuurlijk gelijk mee aan de gang gegaan, maar in mijn onervarenheid heb ik dus over het hoofd gezien dat er achter een 8sp cassette op zit, en de shifters en derailleur zijn 7sp :(.
Ik zit nu een beetje te zoeken hoe ik dit het beste kan oplossen. Nu kan ik natuurlijk gelijk naar 9of 10sp. Maar dat slaat gelijk een behoorlijk gat in de begroting. Ik heb al zitten zoeken naar de bestelplossing. Nu heb ik begrepen dat ik een 9sp ook op een 8 sp cassette kan gebruiken,maar dan blijf ik het probleem met de shifters houden. Ik heb geen 8 sp shifters kunnen vinden. Dus kom je weer op 9 uit.
Ik sta open voor ideeën en oplossingen :)
- Giant ATX 870 -
Jpauwels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 juli 2015, 23:15
Mijn mountainbike: Giant ATX 870

Ik moet me gelijk even corrigeren :)
De shifter kan wel 8 sp schakelen, dus zou ik alleen een noeuwe achterderrie moeten hebben.
Klopt het dat ik dan een 9sp kan kopen, en die zo afstellen dat hij 8sp scheld, of heb ik specifiek een 8sp nodig:)
- Giant ATX 870 -
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Jpauwels schreef:Ik moet me gelijk even corrigeren :)
De shifter kan wel 8 sp schakelen, dus zou ik alleen een noeuwe achterderrie moeten hebben.
Klopt het dat ik dan een 9sp kan kopen, en die zo afstellen dat hij 8sp scheld, of heb ik specifiek een 8sp nodig:)
...ik zou deze vraag en/of die uit je vorige post even in het topic ' Technische vragen en onderhoud' stellen Jpauwels. Daar gewoon even een onderwerp aanmaken met je vraag, dan heb je meer kans dat mensen met de specifieke kennis het lezen en oppakken...deze plaats hier is toch meer het algemene voorsteltopic waar niet alle doorgewinterde forumleden veel kijken, schat ik zo in.
Succes :-q
Laatst gewijzigd door Wiel-Maat op ma 17 augustus 2015, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Jpauwels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 juli 2015, 23:15
Mijn mountainbike: Giant ATX 870

Oké ga ik dat doen, dank je wel :)
- Giant ATX 870 -
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

Haha je was snel met je reactie man, ik had ondertussen nog even ge-edit...never mind :D
Jpauwels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 juli 2015, 23:15
Mijn mountainbike: Giant ATX 870

Ach, ik Zat toch de boel nog wat door te lezen :)
- Giant ATX 870 -
Cody0906
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: zo 2 augustus 2015, 08:17
Mijn mountainbike: Merida Matts 20

Hallo Allen,

Bouwjaar 1977 en net begonnen met een 2e hands fiets. niet je van het, maar het fietst.
Merida Matts 20 met shimano Acera schakelsysteem, remmen met remblokjes en een voorvork van Suntour.

Na wat lezen kom ik er achter dat het niet TOP is, maar ook niet FLOP. ik ben er iig blij mee, en voor 200 eur kun je bijna geen bult vallen als íe lekker fietst!

Inmiddels ben ik op een paar MTB paden geweest, en ik moet zeggen, ik begin modder in de aderen te krijgen! Ik vind het leuker dan ik van tevoren bedacht had.

Heb het forum een beetje bekeken en op youtube staan tips genoeg over schoonmaak en onderhoud.
Naar verwachting ga ik nog vele uren plezier hebben op de fiets.
Go fast or go home!
MTB-Jeeper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 13:47

Wiel-Maat schreef:
MTB-Jeeper schreef:Naast met de fiets door het bos rijden rijdt ik ook regelmatig met mijn jeep door het bos.
...maar dan ga je toch niet met je Jeep over de single tracks hoop ik? :o :winkie:

Nee hoor alleen de paden waar je met een auto magkomen :roll: :wink:
Gebruikersavatar
Wiel-Maat
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1558
Lid geworden op: do 13 augustus 2015, 11:13
Mijn mountainbike: Polygon Siskiu-9 27,5"

MTB-Jeeper schreef:
Nee hoor alleen de paden waar je met een auto magkomen :roll: :wink:
Nee ok dan is het goed :D

....maar zeg nou zelf, mtb'en in het bos is toch veel leuker :wink:
Jpauwels
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 27
Lid geworden op: za 25 juli 2015, 23:15
Mijn mountainbike: Giant ATX 870

Gewoon met je jeep diep de bossen in en daar je mtb uitende bak halen :)
Beste van twee werelden :)
- Giant ATX 870 -
Danny_b
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 augustus 2015, 13:35

Hallo allemaal,

ik zal me ook even voorstellen.
Ik ben Danny, 29 jaar en woon in Pernis.

Heb vorige week mijn cross mtb van matrabike verkocht en een Merida twentynine lite 1000D overgenomen via marktplaats.
Ben nu rustig wat rond aan het fietsen om wat kilometers te maken en hoop binnenkort naar Vlaardingen en Oostvoorne te gaan om daar de MTB routes te verkennen.
rbn
Mountainbiker
Mountainbiker
Berichten: 1
Lid geworden op: do 20 augustus 2015, 22:27

Hoi allemaal,

Even voorstellen.
Mijn naam is Robin, 28 jaar en ik woon in het zuiden van Limburg.

Ik heb me hier aangemeld als leek en ga volgende week waarschijnlijk mijn eerste fiets aanschaffen om te beginnen. Sport een aantal jaar, maar heb me altijd beperkt tot de sportschool. Nu leek het me de tijd om eens verder te kijken en leek deze tak van sport me erg interessant.

Grts
guntherrex
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 292
Lid geworden op: vr 28 augustus 2015, 10:24
Mijn mountainbike: Stumpjumper en Epic

Hallo iedereen :)

Ik ben Erik, 35 en sinds kort ook wat vaker buiten de verharde paden te vinden. Daarvoor leende ik een fiets van m'n broer, maar nu ook een eigen fiets gebouwd. Het begon met een setje wielen met een alfine naaf, daarna was het onderdelen verzamelen :)

plaatje!

Afbeelding
Bergfietsert
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: zo 30 augustus 2015, 20:13
Mijn mountainbike: 1990 Koga Miyata RidgeRunner

Hier een fietser van bouwjaar '76. Ben in het dagelijks leven druk in de weer met computergerelateerde zaken wat er nogal voor zorgt dat ik net wat teveel tijd op mijn 6-wieler doorbreng en dus heel wat te weinig beweging krijg. Tijdje geleden begonnen met fietsen (hiervoor een paar jaar nix en daar weer voor een paar jaar spinning).

De fiets die ik momenteel gebruik is een Scott Comp Racing uit ongeveer 2001 denk ik. Niets bijzonders, maar ik mag er graag op rijden. Hiernaast heb ik nog een projectje staan die ik na 25 jaar eindelijk eens heb kunnen kopen. Dit gaat om een Koga Miyata Ridge Runner uit 1990. Eigenlijk is deze fiets een beetje de aanleiding dat ik mij registreer op dit forum, want ik vrees dat ik voor bepaalde zaken toch eens terug moet vallen op jullie kennis. De Koga is een fiets die ik in '90 al erg mooi vond en graag wilde hebben, maar als scholier was de meen ik 5000 gulden toch wat lastig op te brengen. Toen er op MP één voorbij kwam was ik direct verkocht :)

Lak is niet best, decals vliegen eraf, banden zijn beroerd en van kamikaze kwaliteit uit Thailand en toch ben ik eigenlijk best onder de indruk van de rij eigenschappen die er natuurlijk alleen nog maar op vooruit kunnen gaan.
Gebruikersavatar
KlaasNorg
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: do 3 september 2015, 01:07
Mijn mountainbike: Giant XtC 980 NRS, Fathom E+2, Trance XE+1Pro

Ik zal mij ook even netjes voorstellen. Ik ben Klaas en woon 10 km van het dijkgatbos parcours. Die kan ik dus als thuisparcours beschouwen. In het dagelijks leven heb ik een eigen bedrijf als fotograaf waarbij ik van portretten tot en met serieus sportfotografie doe en daarvoor ook vaak naar het buitenland afreis.

20 jaar geleden was ik vreselijk fanatiek met mijn mountainbike. In mijn omgeving hadden we nog geen enkel parcours en fietsen in het bos was uit den boze want de boswachter lag op de loer. Ik heb daarom de overstap gemaakt naar de racefiets maar heb dat nooit echt leuk gevonden, waardoor ik 15 jaar geleden mijn trappers aan de wilgen heb opgehangen.

Inmiddels begint de zwaartekracht aan mijn buik te trekken en ben ik weer aangestoken door het mountainbike virus. Na een zoektocht op Marktplaats kwam ik een in perfecte staat verkerende Giant XtC 980 NRS tegen die ik voor een hele nette prijs kon overnemen. Het SRAM9 setje werkt nog als nieuw en de dempers voor en achter zijn nog in goede staat. Op mijn racefiets pronkte nog altijd een titanium Syncros zadelpen die ik meteen verhuisd heb naar de XtC 980. Een setje verse Schwalbe banden, nieuwe pedalen en een beurtje was genoeg om weer vreselijk veel plezier te beleven aan deze prachtige hobby. Het fanatieke wat ik 20 jaar geleden had komt weer terug, wat slecht is voor portemonnee en tijd. Conditioneel ben ik echt een wrak, dus in mijn hoofd wil ik heel hard, maar dat komt er nog niet uit.

Afbeelding

Afbeelding

Als fotograaf kan ik eigenlijk niet met een iPhone foto aankomen. Ik zal binnenkort wel even een mooie foto maken.
Laatst gewijzigd door KlaasNorg op zo 6 september 2015, 16:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Leer van andermans fouten, want het leven is te kort om ze allemaal zelf te maken.
Plaats reactie