Goede fietsendrager voor carbon fiets op trekhaak

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Ik ben al een tijdje op zoek naar een goede fietsendrager voor op de trekhaak voor mijn Carbon mtb.
Voorwaarde is dat deze dus aan zadelpen vast moet kunnen.
Genoeg ruimte tussen de twee fietsen moet hebben.
Stabiel en stevig staan, ook bij hogere snelheid omdat ik regelmatig in Duitsland kom en dan wil ik geen zwabberend ding in mijn binnenspiegel zien staan.
En alles moet op slot kunnen.
Nu heb ik een Spinder Cross op het oog, maar hoor daar verschillende verhalen over.

Hier op het forum staat wel het één en ander maar echt antwoord op mijn vragen kan ik niet vinden.

Is er iemand die ervaring heeft met de Spinder Cross of heeft iemand betere ervaringen of goede ervaringen met één van een ander merk.
Suggesties zijn welkom. Mijn budget loopt tot max 250,-
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Gewone Spinder Hawk hier. Zwaar, onverwoestbaar bakbeest, en een prima zadelpenklem. Bij mij kan de drager echter niet op slot.

En met een drager achterop pas je natuurlijk sowieso je snelheid aan aan de omstandigheden, toch? Niet?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29961
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

De Hawk, of de Falcon. (zijn die nog te koop ?)
(en dan die gele elastiekjes wegmikken en toe-clip riempjes gebruiken)
Ik heb een Hawk voor 2 fietsen. De fietsen zet ik op slot met een staalkabel, die gaat door de fietsen aan het slot waarmee ook de drager aan de auto zit.
Ja kan er gerust 160 mee rijden, mits de fietsen goed vast staan.
Maar net wat Iglo zegt, beetje je snelheid aanpassen kan geen kwaad.
Beetje rekenwerk leert ook dat je met de relatief kleine stukjes dat je 200kmh rijdt toch maar weinig opschiet.
De fietsen staan dicht tegen elkaar, waardoor een voorvork wel eens tegen een QR kan tikken.
Stukje taai schuimrubber er tussen verhelpt dit. Kan je ook met een toe-clip riempje vast zetten, zodat 't niet wegwaait.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Mtb-topper
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 24 september 2009, 11:17

Ik begrijp van de Hawk dat de fietsen dan nog aardig dicht bij elkaar staan. en dat wil ik eigenlijk niet meer. Heb ik gehad maar elke keer rekening houden met dat soort dingen vind ik maar niks en vergeet ik gewoon.
De snelheid pas ik wel aan hoor, ben veel te zuinig op mijn bike maar 150 moet kunnen toch? Met mijn oude twinny load nooit problemen gehad en stond als een huis maar merk dat deze op begint te raken en niet echt geschikt voor Carbon.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik weet niet of 150 moet kunnen. Gewoon kijken hoe stabiel hij op de drager staat. Veel is afhankelijk van je daklijn en hoever de wielen buiten de auto steken.

Thule en Uebler zijn de merken die je veel ziet, daar eens bij kijken?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Beemer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1589
Lid geworden op: za 14 november 2009, 21:45
Mijn mountainbike: Kona Hei Hei Supreme, Kona Raijin, Ghost AMR Lector 9500

Thule 921 is prima, ook voor 29ers (fully)
beemer_E91
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 232
Lid geworden op: ma 27 februari 2012, 12:35
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel, Cannondale Fsi

Waarom aan de zadelpen?
Ik heb een carbon mtb en zet deze gewoon aan het frame vast.

Hapro atlas 2 dragertje. Helemaal top.
tja, wat zullen we ervan maken
fct1966
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 11 november 2013, 19:39
Mijn mountainbike: Bulls wild edge

atera strada
Kost een paar cent maar heeft alles wat je zoekt.
Fiets kan op slot, drager kan op slot, prachtige bevestiging voor een cabonframe.
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

Ik heb een cross. Fiets beweegt wel een klein beetje. Zeker bij harde wind maar heb er zeer veel schik van. Snel monteren van zowel de drager als de fiets! Mooie drager voor het geld. Woon in de Betuwe, mag altijd een keer komen kijken.
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Wat wil je precies weten? Ik heb zelf de Cross.

Zit voor een fietsdrager relatief veel ruimte tussen de fietsen, maar de goten hebben dan weer iets meer spelling dan andere merken.

Montage op de kogel is gewoon solide. Zo niet, zit er een stelschroef op die je kan verstellen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Beemer schreef:Thule 921 is prima, ook voor 29ers (fully)
Die heb ik dus. Fijne drager, op één ding na: de fietsen staan veel te dicht op elkaar... Ben twee keer zolang bezig als met mijn vorige drager, alleen maar omdat ik zoveel schuimrubber moet aanbrengen :D

Bovendien ga je daar de fietsen ook niet aan de zadelpen mee vastzetten, maar dat vind ik geen bezwaar. (Heb toch geen carbon en dat zie ik er ook niet snel komen).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
donderman
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: di 28 september 2010, 21:23
Mijn mountainbike: Cube Reaction GTC SLT

Ik heb een movanext, een oer- hollands produkt. Gratis gekregen bij de elektrische fiets van mijn vriendin. Echt een super stevige drager. Hij kan 80 kilo aan en met 130km/u nog steeds superstabiel.
Er staan er twee op marktplaats :) Nieuw te koop vanaf 299€
http://www.movanextwinkel.nl/movanext-f ... actie.html" onclick="window.open(this.href);return false;


Montage in 60 seconden.
Je zet hem op je kogel, klapt één kant omlaag. Dan de stekker insteken, de andere kant omlaag klappen en hij staat als een huis. Opgevouwen past ie zo in de kofferbak (tijdens de rit)
cyclomania
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 323
Lid geworden op: do 13 juni 2013, 15:13
Mijn mountainbike: Canyon AL SLX 7.9

kermit schreef:
Beemer schreef:Thule 921 is prima, ook voor 29ers (fully)
Die heb ik dus. Fijne drager, op één ding na: de fietsen staan veel te dicht op elkaar... Ben twee keer zolang bezig als met mijn vorige drager, alleen maar omdat ik zoveel schuimrubber moet aanbrengen :D

Bovendien ga je daar de fietsen ook niet aan de zadelpen mee vastzetten, maar dat vind ik geen bezwaar. (Heb toch geen carbon en dat zie ik er ook niet snel komen).
Ik heb een 923, voor twee fietsen meer dan genoeg tussenruimte (kan nog wel een fiets tussen zullen we maar zeggen)
Maar ook geen carbon hier.
jeroen mud 7.0
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 728
Lid geworden op: wo 8 augustus 2012, 10:58
Mijn mountainbike: Canyon Exceed 7.0 , Canyon nerve AL 29 (retired) Grand Canyon CF SL retired , Canyon Exceed 7.0 2020

Thule 923 is ook gemaakt voor drie fietsen natuurlijk , zelf de 921 g2 net gekocht en meteen richting Nauders (waar ik nu ben :D ) ging super met m'n carbon frame hoor nieuw soort klem met rubberen inleg en dan nog een goede doek om het frame .

Fietsen staan iets naar achteren waardoor ze elkaar nauwelijks raken
Canyon Nerve 9.9 2014 (
Retired)


Grand Canyon 7.9 CF SL

specialized pitch comp 650B


yesterday does not matter
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16805
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Die G2 is ook het model dat ik heb, maar bij mij staan ze echt te dicht op elkaar. Kan je de beschadiging op mijn voorvork laten zien als bewijs ;-)
Wat ik nu doe is de voorste fiets niet met de klem vastzetten maar met de crankarm aan de staander vastbinden. Stukje buisisolatie en twee goede toeclipriempjes en hij staat als een huis. Daardoor is er iets meer ruimte tussen de fietsen.
Je zou dat ook met een carbon fiets kunnen doen want er komt zo geen klem om het frame.

Mijn vorige drager was de voorloper van de Movanext van donderman, de Multa. Zelfde bevestigingssysteem en die zat idd superstabiel op de auto en paste ingeklapt met gemak in de kofferbak. Eigenlijk een fijnere drager dan de Thule...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie