verschil rijervaring budget vs duurdere 29er

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7839
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik heb jaren 26"gereden en ben toen overgestapt naar een 29". 29" heeft zeker zijn voordelen. Houdt snelheid beter vast en rolt lichter. Echter heb ik bij 29"nooit het JA! gevoel gehad wat ik in een fiets zoek. Eerst dacht ik dat ik er aan moest wennen, maar uiteindelijk 650b getest naast een 29" en ondertussen heb ik twee 650b in mijn schuur staan en geen 29"meer. Ik ben 1.98m en nog een tikkie zwaarder, maar mijn "gevoel" wat ik in een fiets zoek is een lekker wendbare fiets die uitnodigt om zijn fun gehalte. Moet zeggen als ik een toertochtje reed pakte ik altijd mijn 29'er, maar voor de rest mijn 650b.
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Haha, geinig dat mijn strava's helemaal geanalyseerd worden :)

Zelf ben ik ook van mening dat die hartslagen alleen niet voldoende zegt (overigens leeftijd 41 jaar, rust hartslag rond de 54 en max ergens rond de 185/190, maar dat zoek ik liever zo min mogelijk op), net zoals de tijden per traject niet voldoende zegt over het snelheidsGEVOEL.
Want dat snelheidsgevoel miste ik dus op de 29er, Daarom dus ook het vergelijk met de 26er en daar had ik een beter gevoel bij, DAAROM ook gekeken met strava of dat in de "cijfertjes" ook zo was , en deze onderbouwden dat gevoel, in welke mate het dan sneller/gelijk was is dan verder wat mij betreft minder interessant.

In beide ritten reed ik echt wel op mijn max, had weinig harder gekund, tijdens de 29er rit zelfs 2 x pauze gehad (Dit "handig" tussen de strava-segmenten in laten vallen dus daar niet zichtbaar in de losse segmenten ;) , maar geeft wel een lagere gemiddelde hartslag)

Bij de 26er rit ging het gewoon lekkerder, voelde de fiets lichter aan en ging accelereren beter. Na de 29er rit zat ik er doorheen en ben naar huis gefietst, na de 26er rit heb ik er nog een extra lusje achteraan gepakt, omdat ik nog fut over had .....
En nee, ook dit hoeft niet verder geanalyseerd te worden "hoe/waarom" , vorm van de dag etc zal wel meespelen (heb echter echt geprobeerd om de 2de rit (26er rit) onder zelfde omstandigheden en met zelfde inspanning te doen) , maar het gaat mij dus om het snelheidsgevoel, dat op de 26er dus beter is dan op de 29er, zelfs bij zelfde gemiddelde snelheid.
Anderen vinden dit blijkbaar ook, ook op gelijkwaardig afgemonteerde fietsen, dus daarin vind ik al een soort van antwoord op mijn vraag ..... En blijf dus voorlopig lekker op mijn 26er rondcrossen ipv een duurdere 29er te kopen.

(de 29er ... tja, die zal wel in mijn verzameling blijven, misschien met paar dikke slicks erop en als stadscrosser dienst doen , zodat ik mijn 26er niet meer gebruik voor korte ritjes naar/met vrienden/familie etc door normaal stadsverkeer en fietspaden)
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

ted schreef:Haha, geinig dat mijn strava's helemaal geanalyseerd worden :)

Zelf ben ik ook van mening dat die hartslagen alleen niet voldoende zegt (overigens leeftijd 41 jaar, rust hartslag rond de 54 en max ergens rond de 185/190, maar dat zoek ik liever zo min mogelijk op),
Waarom niet?
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Glenn-biker schreef:
ted schreef:Haha, geinig dat mijn strava's helemaal geanalyseerd worden :)

Zelf ben ik ook van mening dat die hartslagen alleen niet voldoende zegt (overigens leeftijd 41 jaar, rust hartslag rond de 54 en max ergens rond de 185/190, maar dat zoek ik liever zo min mogelijk op),
Waarom niet?
Waarom wel ?
Maar is mijn keuze ... keertje die richting op is OK, maar ivm koolhydraatvrij dieet ( heb wel wat glucose-reserves in lichaam vanuit eiwitten>glycoceen) kost het opzoeken van die regionen teveel kracht voor rest vd training .... erg snel hongerklop etc
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Gebruikersavatar
Opperhoofd
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1813
Lid geworden op: vr 11 april 2003, 17:47
Mijn mountainbike: hangt op zolder aan de muur

Als ik je max hartslag zo lees en zie met welke inspanning je fietst zit je sowieso al verkeerd... :roll:
(met een aanname omdat ik je hartslag bij omslagpunt niet weet)

Maargoed, het belangrijkste is dat je lekker plezier hebt op de fiets! En dat doe je door gewoon op gevoel de 26-er te pakken en de cijfers te negeren. :-q
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Glenn-biker schreef:
ted schreef: Waarom niet?
Waarom wel ?
Maar is mijn keuze ... keertje die richting op is OK, maar ivm koolhydraatvrij dieet ( heb wel wat glucose-reserves in lichaam vanuit eiwitten>glycoceen) kost het opzoeken van die regionen teveel kracht voor rest vd training .... erg snel hongerklop etc
No offence : Suprised : .

Zwaar leven heb je als fietser op een koolhydraat vrij dieet. Helemaal als je ook nog "traint" in plaats van fietst.....
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Hallo allemaal en sorry voor de TS dat ik zijn mooie topic gebruik...

Maar ik ben zelf dus ook erg geïnteresseerd in de genoemde sensa, dan wel de pro uitvoering (welke dan wordt voorzien van mijn Magura schijfremmen). Alleen nu lees ik hier dus telkens de term budget bike. Is deze fiets dan echt zo low budget en matig qua rij eigenschappen?
Ghostbikers
All rounder
All rounder
Berichten: 83
Lid geworden op: zo 15 april 2012, 11:54
Mijn mountainbike: Sensa Catena TNT 29 er

nee dat denk ik niet,want ik heb ook Sensa Catena TNT 29er.
Het bevalt mij heel goed.
Ik had eerst een Decathlon Rockrider 5.3 26 inch,ook prima bike om mee te beginnen.
De afstand tussen de assen van de wielen zijn beide gelijk,waardoor Sensa beter reageert op sturen.
En voor mijn gevoel kom ik nu tot recht op Sensa,maar dat is mijn ervaring.
En ik fiets nu ook harder met Sensa
En remmerij,schakelen heb ik totaal geen klachten over{Deore},alleen de voorvork ben ik niet tevreden.
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

F4N74SY schreef:Hallo allemaal en sorry voor de TS dat ik zijn mooie topic gebruik...

Maar ik ben zelf dus ook erg geïnteresseerd in de genoemde sensa, dan wel de pro uitvoering (welke dan wordt voorzien van mijn Magura schijfremmen). Alleen nu lees ik hier dus telkens de term budget bike. Is deze fiets dan echt zo low budget en matig qua rij eigenschappen?
nee, maar misschien wel een beetje vanuit mijn portemonnee gekeken, omdat ik normaal veel duurdere/ beter afgemonteerde fietsen rij, en dan ook best wel verwend ben :tong

Zoals al eerder verwoord, als ik vrije keus had zou ik niet voor deze comp of jouw pro gaan, maar iedereen is anders en beiden zijn wel goede fietsen voor het geld.
Als jij eens goed rond kijkt en dan bewust voor de Pro kiest, doe je het toch goed :-D (anders zou iedereen op dezelfde fiets rijden, is ook niet leuk :tong )

Maar ik kan je niet verleiden met een bijna nieuwe 23" comp ? :winkie:
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Sowieso is het een project voor volgend seizoen. Er is nu simpelweg geen budget voor een nieuwe fiets.

Maar als ik naar het prijsverschil kijk tussen de comp en de pro, dan lijkt mij dat relatief klein. Als je bedenkt dat je voor die +/- 300 Euro meer alles XT afgemonteerd hebt en lichtere (ik denk ook betere) wielen. Dan lijkt dat mij zijn geld wel waard. Of zie ik dat verkeerd?
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

F4N74SY schreef:Sowieso is het een project voor volgend seizoen. Er is nu simpelweg geen budget voor een nieuwe fiets.

Maar als ik naar het prijsverschil kijk tussen de comp en de pro, dan lijkt mij dat relatief klein. Als je bedenkt dat je voor die +/- 300 Euro meer alles XT afgemonteerd hebt en lichtere (ik denk ook betere) wielen. Dan lijkt dat mij zijn geld wel waard. Of zie ik dat verkeerd?
adviesprijsverschil is 424 euro meer :wink: ( maar bij 20% korting max? is dat dan nog zo'n 340 euro .... )
Had ik de keus gehad om tegen bepaalde meerprijs de Pro te nemen, had ik t wellicht gedaan, maar daar was binnen het aangeboden fietsplan gewoon geen ruimte voor. Sterker nog : had ik meer keus gehad , ook in merken, dan was het welicht geen sensa geworden, maar bijv. een cube )

Maar dus wel gekeken naar de Pro : XT boven slx/XT/deore mix, dat heeft zeker een meerwaarde, maar/want SLX is een best goede groep met betere prijs/kwaliteit dan XT ( maar goed, XT is weer beter in prijs/kwaliteit dan XTR : that's life :winkie: ) .
De XT remmen zijn , als het idd de XT's zijn, zeker beter ( op papier), want de deore die ik nu heb blijven aanlopen ( ook gewoon na een keer hard remmen op asfalt, en is niet af te stellen ..... Daar heb ik bij mijn XT's nooit last van.
Deore crankstel doet gewoon zijn werk goed, zal alleen zwaarder zijn dan de XT, maar meer ook niet .... Zou zelfs kunnen zijn dat deore bladen langer meegaan dan de XT's, en de XT's zijn stuk duurder ;) ( koop bij vervanging bladen ook gewoon een a 2 groepen lager ;) )
Naast de groep heeft de Pro ook betere vork ( Reba), wielen (=aanname: eigen merk supra, maar dubbele prijs tov de MT35's, dat zal toch ergens vandaan komen?) en de banden (lichtgewicht 2.10's ) , dat zijn ook de betere verschilmakers op gebied van afmontage/gewicht dan xt of xt/slx mix.

Maar goed, dan geef je dus 1700 euro uit aan een "sensa" fiets met gewoon basic alu frame en verder goede afmontage, mijn mening is dat je dan ook wel " even" beetje dieper in de buidel kan tasten voor een mooi carbon of lichtgewicht alu kan gaan ( sensa fiorini, of ander merk als cube of canyon, om maar wat te noemen), om zo een evenwichtiger MTB te hebben. Persoonlijk heb ik liever wat meer SLX met carbon frame dan alu met XT, die SLX kan je tzt toch makkelijker upgraden dan een frame.

Goed, wil niemand voor zijn hoofd stoten, heb hopelijk genoeg vermeld dat t slechts mijn mening is , iedereen mag er anders over denken :-q
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Ik snap je verhaal over iets dieper in de buidel tasten, maar zo gaat dat dus steeds. En tja, hoe diep is de buidel...

Ik had voor mijzelf een budget gesteld van 1000 euro. Toen kwam ik uit op de b'twin 26" met sram x9 achter en x7 voor derrie. Maarja, nog steeds 26" en wil eigenlijk naar 29".

Dus budget iets verlegd en de sensa tnt comp gevonden. Mooie fiets qua looks en de afmontage ook niet slecht. Maarja, als je dan nog net iets dieper in de buidel tast, kom je bij de pro. Volledig XT afgemonteerd. Ik denk niet dat ik nog dieper in de buidel wil gaan.

Het is voor mij puur een hobbie en ben ook pas afgelopen februari begonnen. Als ik meer ervaring heb kan ik altijd nog een high end bike scoren.

De merano pro komt neer op zo'n 1450 euro en dat is wel echt mijn max. Mocht iemand voor dat budget nog een betere fiets weten zijn tips altijd welkom. En zoals ik al zei, het wordt een project voor volgend seizoen. Eerst mijn 26" giant nog even verder op rijden.

In ieder geval is mij wel duidelijk geworden dat voor mijn budget de sensa's nog zo slecht niet zijn, maar dat voor velen hier op het forum dit als een instapper gezien wordt.

Ik zal dit draadje niet verder bevuilen met mijn vragen en weer terug geven aan de TS.. :lol:
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

F4N74SY schreef: Maarja, nog steeds 26" en wil eigenlijk naar 29".
en DAT was ook de reden dat ik deze 29er gekocht heb, wilde een 29er, omdat " oppervlakkig" iedereen er zo lyrisch over was, en ik heel voordelig er een kon kopen.
NU blijkt dat een minder afgemonteerde 29er ( zzie je dat ik nu " budget " mijdt?;) ) toch minder rijdt dan een full XT/fox/carbon 26er, zowel gevoelsmatig als in het echt ( mijn bevinding althans), en als ik de ervaringen/meningen van anderen goed interpreteer is bij gelijke afmontasge een 29er wellicht sneller, maar is het GEVOELSMATIG trager : een belangrijk punt zeg ik zelf, als je meerendeel alleen rijdt en je het voor de fun doet ipv je er je brood mee verdient :tong

Ohja : waarom wil je eigenlijk een 29er ? Jij al wel proefgereden ?
( had ik niet gedaan, wellicht niet zo slim maar het kon ook niet zonder een andere dealer te "belazeren" : DAAR proefrijden terwijl je al weet deze ergens anders te gaan kopen )

In ieder geval is mij wel duidelijk geworden dat voor mijn budget de sensa's nog zo slecht niet zijn, maar dat voor velen hier op het forum dit als een instapper gezien wordt.
"instapper" ze hebben ook MTB's van over de 2000 euro, en de racers gaan nog duurder ..... eerder een B-merk, of merk dat wat meer in de onderkant van de markt zit .... Maar daarom ook goede prijs/kwaliteit-verhouding.
Ik zal dit draadje niet verder bevuilen met mijn vragen en weer terug geven aan de TS.. :lol:
Geen probleem hoor : mijn vraagstelling is min of meer wel beantwoord en uitgekauwd , dus als zo anderen ermee geholpen zijn :-q
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Nee, heb nog niet proef gereden. Ben wel van plan bij Schoorl een keer een 29'er te huren. Kost 30 euro voor een dag en ik vind Schoorl echt een leuke baan.

Ik wil naar een 29'er omdat ik ten eerste de looks zo mooi vind. (is voor mij belangrijk, weet ook niet waarom) en ten tweede denk ik dat het beter bij mijn lengte past. Ik ben 1,97 meter. Maar eigenlijk weet ik ook niet zeker of je lengte en de wiel maat een verband met elkaar hebben.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

1450 de max? Daar koop je ook al leuk ander spul voor dan een sensa
Plaats reactie