Project Bamboo (new pics p25)

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

***********************************************************************************************
DISCLAIMER:
Hoewel dit project strikt genomen geen mtb is wil ik m'n ervaringen toch graag met jullie delen.
Mocht deze build een succes zijn (en dus naar meer smaken), dan zal de volgende een volledig
zelfontworpen MTB frame worden.

**********************************************************************************************
Fiets in huidige staat: (11-09-2015)

Meer foto's vind je hier
Afbeelding


**********************************************************************************************
DIT PROJECT WORDT MEDE MOGELIJK GEMAAKT DOOR:

  • Pvdh - Sobre-bikes vork
  • xRemcox - Raceface Ride crankset
  • _Erik_ - Splinternieuw kettingblad

En natuurlijk iedereen die met enthousiastme het topic volgt, me met raad en daad
heeft bijgestaan en natuurlijk iedereen van wie ik van hun aanbiedingen geen gebruik
heb hoeven/kunnen maken!
**********************************************************************************************


OORSPRONKELIJKE OPENINGSPOST

INLEIDING:
Vorige week moest ik opeens denken aan een kickstarter project wat ik een aantal maanden geleden had zien langskomen. Een DIY kit voor een bamboe fiets frame. En aangezien Terunky maar niet opschiet met z'n houten frame ( :tong ) ben Ik maar eens online gaan zoeken en had de site van dit project al weer snel gevonden: [LINK]
De kickstarter campagne bleek een succes te zijn, alle snelle bestellers hebben hun bouwpakket reeds ontvangen en de huidige vraagprijs is 179 dollar. Impulsief als ik ben was de bestelling 5 minuten later rond. Gelijk wat heen en weer gemaild met de man achter dit project en ik heb nog 15 dollar bij moeten betalen omdat ik een dropout met schijfrembevestiging wilde. Vandaag, 6 dagen later stond de koerier voor de deur. Best snel, vanuit Singapore. :bier:

HET PLAN:
Ik weet nog niet precies hoe ik hem ga opbouwen, waarschijnlijk iets met 1x10, of singlespeed, een beetje 'klunker' achtig met een breed, laag bmx stuur. Eerst het frame maar eens gaan bouwen en kijken of ik mijn eigen bouwkunsten genoeg vertrouw om er een paar wielen en een vork aan te hangen :winkie:

DE EERSTE PLAATJES:
De kit wordt in een nette doos geleverd:
Afbeelding

Vriendelijke, zelfverheerlijkende boodschap op de zijkant:
Afbeelding

Ook in de doos ziet alles er netjes en overzichtelijk uit. De verschillende delen bamboe zijn keurig op maat, dus daar heb je geen omkijken meer naar. Alles wat je nodig hebt zit in de doos, behalve de epoxy, want dat is slecht internationaal te versturen.
Afbeelding

Uiteraard zit er een bouwhandleiding bij, alles keurig op gerecycled papier, om de 'duurzaamheid' van bamboe frames te onderstrepen. (Epoxy is enorm chemische zooi, maar dat negeren we gewoon).
Ook is er een YouTube-kanaal met filmpjes om één en ander verder te verduidelijken: [LINK]
Afbeelding

De jig is heel slim uit een plaat 9mm mdf gemaakt. Om het pakket handzaam te houden wordt dit in twee delen aangeleverd. Ik had nog een plaat 22mm mdf liggen en daar heb ik de 'jig' opgeschroeft. Daar zit geen beweging meer in!
Afbeelding

Snel een testfitting gedaan; je snapt natuurlijk wel dat ik bloedje nieuwsgierig was :winkie:
Verder dan dit kan ik momenteel ook nog niet omdat ik nog geen epoxy heb. Het pakket werd zo snel geleverd dat ik nog niet de kans heb gehad om dat te bestellen. (En ik moet nog beslissen of ik snel of minder snel hardende epoxy wil gebruiken. 205 of 206 van West System, voor de kenners. Tips zijn welkom! :bier: )
Afbeelding

De bottom bracket shell en headtube zijn van aluminium, de dropouts zijn van metaal; met diskbrake mogelijkheid en een derailleurhanger!
Als alle hennep en epoxy er op zit zal er zeker geen 2.4 RaRa meer in passen!
Afbeelding

Volgende stap: Nadenken welke epoxy ik ga bestellen en waar.
Laatst gewijzigd door vibemaker op di 22 december 2015, 15:19, 10 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Ik zou er een TV programma van maken...... :D

Erg leuk projectje, welke ik zeker ga volgen. Is ie al rijdbaar eind oktober? :winkie:
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Bowiex schreef:Ik zou er een TV programma van maken...... :D

Erg leuk projectje, welke ik zeker ga volgen. Is ie al rijdbaar eind oktober? :winkie:
Als dit lukt dan beloof ik je dat ik van de volgende een tv programma maak :winkie:

Eind oktober? Vanavond is hij af; ik doe het gewoon met houtlijm :tong
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Gaaf ding! Staan er nog beperkingen beschreven in termen van gebruik/belasting?
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Niet in de buurt van open vuur komen, gok ik.

Maarre, die jig uit 2 delen... die zul je wel heel precies tegen elkaar moeten leggen wil je goed uitkomen met de voor- en achterkant?
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Bergbike schreef:Gaaf ding! Staan er nog beperkingen beschreven in termen van gebruik/belasting?
Nee, er staat zelfs nergens dat dit geheel op eigen risico is. Moet je best veel vertrouwen in je product hebben, aangezien ze ook in de VS leveren.
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

Kapitein Iglo schreef:Niet in de buurt van open vuur komen, gok ik.

Maarre, die jig uit 2 delen... die zul je wel heel precies tegen elkaar moeten leggen wil je goed uitkomen met de voor- en achterkant?
En nooit naast een Panda parkeren.
Nauwkeurig is altijd goed, al zul je hier wel een millimeter of wat kunnen smokkelen denk ik.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

:D

Nou joh, succes ermee! Moet iets moois kunnen worden!
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
DaveysFlow
All rounder
All rounder
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 8 juli 2012, 18:25
Mijn mountainbike: Cannondale F-Si 650B custom

Cool! Ben benieuwd hoe ie er uit komt te zien. 8)
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

vibemaker schreef:
Bergbike schreef:Gaaf ding! Staan er nog beperkingen beschreven in termen van gebruik/belasting?
Nee, er staat zelfs nergens dat dit geheel op eigen risico is. Moet je best veel vertrouwen in je product hebben, aangezien ze ook in de VS leveren.
Als je frame scheurt moet je moedernatuur aanklagen, dat wordt het niet, zelfs niet in de states.
En fabricage fouten zijn altijd terug te leiden naar de bouwer, jij zelf dus :wink:

En die epoxy, wat is snel en wat is de langzame versie? Dat gaat toch om uren neem ik aan?

Welke maat bouw je?
Je hebt wel lef.
Succes
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5550
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Dat is idd een leuk project. Ben zeer benieuwd wat je ervan maakt. :-q
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Gerard Butter schreef:En die epoxy, wat is snel en wat is de langzame versie? Dat gaat toch om uren neem ik aan?

Welke maat bouw je?
Je hebt wel lef.
Succes
205:
Cure to a solid state: 6 to 8 hours
Cure to maximum strength: 1 to 4 days
206:
Cure to a solid state: 10 to 15 hours
Cure to maximum strength: 1 to 4 days

:-q
Gebruikersavatar
terunky
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2057
Lid geworden op: do 7 oktober 2010, 17:56
Mijn mountainbike: is van hout

gaaf !! complete DIY kit :-q ja bij mij heb je veeeeel geduld nodig :lol: in de winter weer mee beginnen.
26'er rulezz !!
Gebruikersavatar
vibemaker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2037
Lid geworden op: zo 18 augustus 2013, 10:32
Contacteer:

@gerard; Bowiex heeft het antwoord al gegeven :-q
En lef? Ach, ik rij er nog niet op... :lol:

Het wordt een L, btw
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Leuk hoor! Heb zelf ook even met het idee gespeeld zoiets te laten komen maar (met name) ruimtegebrek heeft me doen besluiten het toch maar niet te doen...
Maar ik ben wel erg benieuwd naar het eindresultaat, dus hup met die houtlijm ;-)
(of moet ik zeggen "graslijm", want bamboe is een grassoort).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie