verschil rijervaring budget vs duurdere 29er

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Heb via werk, dus gebonden aan max bedrag etc en assortiment winkel, een sensa merano TNT comp 29er "gekocht" ( adviesprijs 1271 euro, slx/xt/deore mix, x32 vork, catalogusgewicht 12,0 kg) voor uiteindelijk 260 euro plus handvol overuren ( wat gevoelsmatig "gratis" is) , puur om eens een 29er te proberen, aangezien ik normaal 26er's rij/reed.

Laatste weken deze 29er vergeleken met mijn inmiddels 7 jaar oude 2008 Red Bull xeon 600 ( Carbon 26er, XT , fox voorvork, 9,7 kg catalogusgewicht) , maar zelfs op de lange rechte karrespoor paden bij het rijden op de noordveluwe heeft de 26er een veel beter, of in ieder geval sneller gevoel ( en daadwerkelijk sneller volgens strava) dan de nieuwe 29er.

Beetje een bummer dus :roll: want had beter rijgedrag verwacht ( want 29er) , maar mogelijk te wijten aan het "budget" gehalte van de nieuwe 29er ?

De eigenlijke vraag : Zou een stuk beter afgemonteerde (=duurdere) 29er (dus met lichter frame, lichte&stijvere wielen en betere voorvork en schakelmateriaal substantieel sneller zijn/aanvoelen dan de budget29er / 7jaar-oude 26er ?

Of valt er al veel te halen met upgrade van de shimano mt35 wielen ? (ondanks basisvork daar eigenlijk geen klachten over)
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Het concept 29" is zeker sneller op onze Hollandse parcoursen, dus zolang het niet een technische ondergrond betreft. En een technisch bevlogen rijder zal ook op technische parcoursen snel zijn.

Maar: de grote achilleshiel bij 29" is wel het gewicht van de roterende massa met name. Op jouw budget 29"er zal de wielset zwaar zijn: zware velgen, zware binnen- en buitenbanden. Als de rest ook nog extra gewicht met zich meeneemt draagt dat zeker niet bij aan een snel gevoel. Zeker niet als je van een vlieggewicht 26" race-hardtailtje komt...

Ik reed ooit op zo'n 29" budget hardtail: vond het waar-de-loos. Je voelt de potentie, maar het komt er niet uit, en je weet dat het zoveel beter kan. Daarna op lichtere (wielen) 29" ers gereden: heer-lijk.

Wat weeg je ( en hoe lang ben je?). Dat bepaalt mede hoe licht je qua wielset kunt gaan.
Je zou zelf zo'n set kunnen laten spaken, maar wat is je budget dan? En stel, met nieuwe lichte wielen bevalt het nog niet, dan neem je zo'n licht setje evt. gewoon mee naar een volgende 29" fiets.

Los van gewicht speelt ook geometrie een rol, budget instap 29"-ers hebben vaker een op gemoedelijk touren georienteerde geometrie, niet een racy op snelheid georienteerde geometrie. Dat kan ook nogal wat uitmaken, natuurlijk!
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
niels.o
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1602
Lid geworden op: di 30 september 2014, 13:13
Mijn mountainbike: GHOST tacana 5

Een lichte wielset doet echt wonderen, en in principe is een 29er koersvaster althans is mijn beleving.
ik weet niet hoe de geo van een sensa is maar als de achterbrug al wat lang is, krijg je inderdaad het idee dat een 26 sneller is op het karrenspoor.
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

aurelius schreef:Wat weeg je ( en hoe lang ben je?). Dat bepaalt mede hoe licht je qua wielset kunt gaan.
Je zou zelf zo'n set kunnen laten spaken, maar wat is je budget dan? En stel, met nieuwe lichte wielen bevalt het nog niet, dan neem je zo'n licht setje evt. gewoon mee naar een volgende 29" fiets.
Nou :oops: moet wel een redelijk bombproof setje zijn, 1m90 en 116 kg :roll:
Zit er dan, als er gewisseld gaat worden, dan ook meer over te denken om de hele fiets te verkopen en een hele nieuwe, gelijkwaardig afgemonteerde 29er te kopen. ( maar ook de "liefde" voor de 26er is weer aangewakkerd na de mislukte flirt met de 29er ;) )
Los van gewicht speelt ook geometrie een rol, budget instap 29"-ers hebben vaker een op gemoedelijk touren georienteerde geometrie, niet een racy op snelheid georienteerde geometrie. Dat kan ook nogal wat uitmaken, natuurlijk!
heb een 23" frame, en na aflevering zadelpen 7 cm omhoog en stuur 9 cm omlaag (paar spacers minder en stuurpen omdraaien), zodat de trapas/zadel/stuur-verhoudingen gelijk zijn als de 26er ( ooit via bikefitting laten afstellen)
niels.o schreef:Een lichte wielset doet echt wonderen, en in principe is een 29er koersvaster althans is mijn beleving.
ik weet niet hoe de geo van een sensa is maar als de achterbrug al wat lang is, krijg je inderdaad het idee dat een 26 sneller is op het karrenspoor.
achterbrug lengte wordt niet gegeven op sensa site, wel as-as, en dat is 1124 mm voor de 23" ....
Is niet alleen de "gevoelmatige" snelheid, heb de 24km lange hattem MTB route opgedeeld in 6 segmenten van steeds zo'n 3 a 4 km, en binnen een week deze met beide fietsen gereden, en deze resultaten op strava met elkaar vergeleken.... Toch serieuze verschillen, bijna te groot om alleen aan fiets te liggen, lijkt t wel, maar heb ook geen andere verklaring .....

zal even wat naast elkaar zetten ...ter duiding van de verschillen ...

SEGMENT naam : afstand:26er-tijd:29er-tijd
MTB-Hattem #1 : 0,8km : 2:24 : 2:36
MTB-Hattem #2 : 3,7km : 11:44 : 13:23
MTB-Hattem #3 : 5,5km : 14:44 : 16:24
MTB-Hattem #4 : 3,6km : 10:28 : 11:09
MTB-Hattem #5 : 3,2km : 10:38 : 11:16
MTB-Hattem #6 en 7 : niet van beide dagen tijden dus niets te vergelijken
Strava 26er-rit
Strava 29er-rit
Wie wil kan op Strava deze segmenten wel vinden....


Een lichte EN stevige wielset zal al gauw richting de 400 gaan, en of deze fiets dat waard is ?
Laatst gewijzigd door ted op do 30 juli 2015, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
Kootje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1213
Lid geworden op: zo 6 september 2009, 11:24

Je zou eens kunnen beginnen met het vervangen van je banden. De standaard banden zijn Schwalbe Smart Sam? Die wegen 680gr./stuk vlgs Schwalbe.
Een Racing Ralph bijvoorbeeld weegt in 2.1 maar 495 gram. Scheelt dus 185 gr. per band. Lijkt misschien niet veel,maar het is roterend gewicht aan de buitenkant van je wiel. (gezien je lichaamsgewicht zou ik overigens dan meteen een maatje breder kiezen: 2.25)

Andere combi zou Conti X-King icm Raceking (Racesport uitvoering) kunnen zijn.

Mocht je later alsnog besluiten voor een andere fiets of betere wielen, neem je deze nieuwe banden uiteraard gewoon mee.
Lekker vies is niet bah...
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Met dat gewicht, 116kg, 'hoeft' lichtbouw dus sowieso niet, want dat blijft niet heel en is niet stijf genoeg, 'dus' kun je goedkoper uit zijn met een nieuwe fiets eventueel.

Je zou eens kunnen proefrijden op een lichte 29"er om het verschil te ervaren tov je huidige Sensa.
Vanaf 1300,- (internetters) - 1600,- (LBS) moet je al een prima hardtail hebben, die SLX-XT afgemonteerd zal zijn, met ongeveer 1700gram wielset (lichter moet je niet doen met 90kg), minimaal Reba voorvork.

Voorbeeld van zo'n internetter is bv een Canyon Grand Canyon:
https://www.canyon.com/nl/mtb/grand-can ... x-7-9.html" onclick="window.open(this.href);return false;.
En de banden dan tubeless gaan rijden! (Bij de Grand Canyon komen lichte snelle X-Kings overigens).

Maar kijk bv ook eens bij Radon en Rose (internetters), Cube (LBS) om je te orienteren.
Laatst gewijzigd door aurelius op do 30 juli 2015, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13025
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Hij weegt toch 116kg? Is 1m90.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

ted schreef:SEGMENT naam : afstand:26er-tijd:29er-tijd
MTB-Hattem #1 : 0,8km : 2:24 : 2:36
MTB-Hattem #2 : 3,7km : 11:44 : 13:23
MTB-Hattem #3 : 5,5km : 14:44 : 16:24
MTB-Hattem #4 : 3,6km : 10:28 : 11:09
MTB-Hattem #5 : 3,2km : 10:38 : 11:16
Weet niet hoe dat bij jou zit, maar bij mij is gemoedtoestand echt een gigantisch effect. Als ik er om wat voor reden dan ook minder zin in heb op de fiets (teveel plassen, hobbels, wat dan ook), dan zet ik mij gewoon minder in. Zou me niks verbazen als een initiele teleurstelling van hoe de fiets aanvoelt, hieraan kan bijdragen. Welke segmenten vind je het leukst? Zijn de verschillen daar kleiner?
ted
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 837
Lid geworden op: ma 24 oktober 2005, 13:09
Mijn mountainbike: RB Xeon 600 (2008) & Giant ATX 880 / Gazelle Skystar FS
Contacteer:

Bergbike schreef:Weet niet hoe dat bij jou zit, maar bij mij is gemoedstoestand echt een gigantisch effect. Als ik er om wat voor reden dan ook minder zin in heb op de fiets (teveel plassen, hobbels, wat dan ook), dan zet ik mij gewoon minder in. Zou me niks verbazen als een initiële teleurstelling van hoe de fiets aanvoelt, hieraan kan bijdragen. Welke segmenten vind je het leukst? Zijn de verschillen daar kleiner?
Eerst met de 29er gereden (zaterdagochtend na uitslapen), daarna ( paar dagen later, woensdagavond na werkdag) pas met de 26er.
Het is uiteraard niet zo dat ik de toptijden van de 26er vergelijk met 1 ritje met de 29er, echt twee ritten paar dagen op elkaar, zoveel mogelijk zelfde route.
Ook uiteraard erop gelet dat ik niet "express" beter/slechter met de 26er ben gaan rijden. Met rijden met de 29er hier niet op gelet, toen wist ik ook nog niet dat ik die rit zou gaan vergelijken :tong ( daarom ook toen niet helemaal de MTB route gevolgd)

Ook de gem. hartslagwaarden (dus inspanning) tonen nauwelijks verschil, dus de fysieke belasting was vrijwel gelijk, al zit je altijd met "de vorm van de dag"
De genoemde "gemoedstoestand" was niet bij mijn weten niet anders, in beide gevallen gewoon dezelfde route in zelfde rijrichting, met droge tracks en lekker weer.
Maar zulke dingen kunnen inderdaad wel een rol spelen, maar in de vergelijking heb ik bij de rit met de 26er hier echt op gelet om dezelfde voorwaarden te scheppen.


MBT proefrit maken "ooit" op een duurdere 29er, gezien mijn gewicht ( 116 kg inderdaad) en dan die MTB dan vol belasten in t bos om te testen, vol ik me altijd "bezwaard" :winkie: , bang om iets aan die fiets kapot te maken, slagje in wiel zit er zo in etc , terwijl ik die fiets niet koop ( als ik die fiets al koop, wil ik deze ook nieuw af fabriek, en niet de demo waar ik en vele anderen op gereden hebben)
Weg met die goudschaaltjes ! Live & let live :D
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Kapitein Iglo schreef:Hij weegt toch 116kg? Is 1m90.
(Gewicht ge-edit. Conclusie onveranderd...).
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

ted schreef:De eigenlijke vraag : Zou een stuk beter afgemonteerde (=duurdere) 29er (dus met lichter frame, lichte&stijvere wielen en betere voorvork en schakelmateriaal substantieel sneller zijn/aanvoelen dan de budget29er / 7jaar-oude 26er ?
Sneller dan de budget 29er, zeker.
Sneller dan de 26er, waarschijnlijk, blijft een beetje logger aanvoelen is mijn ervaring, maar als je met meer grip, tractie en minder rolweerstand niet sneller bent zit je volgens mij gewoon verkeerd om op je fiets.
Ik ben geen 29er fan, maar ben wel sneller op zo'n ding.
Het is hier geen ponykamp!
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2736
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Geometrie?!
StAlTiCa
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

owwwwk schreef:Geometrie?!
+1 Dat gel*l over lichte wielen is echt zwaar overschat. Dat is echt maar een minimale winst.
Je kan beter je houding optimaliseren, daar zit de echt winst.
Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3238
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Heb zelf op dure, goedkope en zelfgemaakte fietsen gefietst.
Geen goedkope fiets gaf mij het "dit is em !" gevoel.
Duurder en zelfgemaakt wel.
Goedkopere fietsen kunnen best goede frames hebben.
Ook hoeft een best goeie vork niet erg duur te zijn.
Denk ook dat geometrie belangrijker is als wielgewicht, maar een fiets van 15 kilo vindt ik TE zwaar.
De wielen blijven wel de plek waar je het liefst gewicht bespaart.

Verschil tussen slx en xtr is te verwaarlozen, slx is gewoon goed in mijn ogen.
Vanaf +/- 800 euro zijn er toch al best goeie fietsen (met slechte wielen)
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Glenn-biker
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 659
Lid geworden op: za 18 augustus 2012, 02:22
Mijn mountainbike: Is een bij elkaar geraapt zooitje

Waarom een fiets kopen waar je van te voren al van weet dat je er alles aan gaat veranderen. Bouw zelf iets op. uiteindelijk veel voordeliger en je kunt de fiets in "termijnen" betalen.

Misschien zit je op de 26ér wel veel meer "racy" dan de 29, waar je natuurlijk meer luctweerstand op hebt. Weet niet wat de gemiddelde snelheden waren?

Wat het verschil kan verklaren is waarschijnlijk dat de 26 high end afgemonteerd is en de 29ér niet. ik zou mijn fiets met kleinere wielen voor geen goud willen ruilen met een instap 29ér.

De tubeless setup vind ik trouwens een hele goede tip. Met een paar nette banden bespaar je er al gauw 500 tot 600 gram op bij je velgen. En in tegenstelling tot wat japie Carbon zegt, dit merk je wel ;).
Plaats reactie