Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Mrscott
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 152
Lid geworden op: zo 1 april 2012, 15:35
Mijn mountainbike: Orbea OIZ H20

Ik had er vorige week ook al 2, op verschillende dagen. Ook deze 2 waren zo klein als een speldenknopje.
Hiervoor controleerde ik mezelf nooit op teken, maar dat is nu wel anders.
Dit was op de route in Noordwijk btw, let hier dus goed op.
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Heb er dit voorjaar ook al weer 4 gehad. Meestal gaat het wel goed maar fijn is het niet.
het koevoetje werkt goed bij het verwijderen.
"This species has amused itself to death"
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Had er vanochtend een die door het oerwoud op mn arm aan het kruipen was. Speldenknop zo groot.
Was onkruid aan het trekken tussen mn hortensia's en niet eens aan het fietsen.
Overal blijven opletten dus :-q
Gebruikersavatar
blondie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 11 april 2011, 10:43

Kwam een filmpje tegen waarin een teek verwijderd wordt d.m.v een wattenstaafje.
http://www.thrillon.com/tag/intact-tick ... otton-swab" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

blondie schreef:Kwam een filmpje tegen waarin een teek verwijderd wordt d.m.v een wattenstaafje.
http://www.thrillon.com/tag/intact-tick ... otton-swab" onclick="window.open(this.href);return false;
Kleine kanttekening hier. . De kans dat een teek gaat braken is op deze manier zeker aanwezig, en dan ben je verder van huis.
'Be like water my friend'
zenegroen
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2246
Lid geworden op: di 1 maart 2011, 15:23

Ik had laatst een tekenbeet, vond die niet leuk :-q :D
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Gisteren een teek op mijn bovenbeen, allereerste keer in zoveel jaar op de mtb door NL crossen.. Nu de plek maar in de gaten houden...
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Kane schreef:Gisteren een teek op mijn bovenbeen, allereerste keer in zoveel jaar op de mtb door NL crossen.. Nu de plek maar in de gaten houden...
Zat de teek er lang?
En leefde hij nog?
'Be like water my friend'
catena
All rounder
All rounder
Berichten: 138
Lid geworden op: wo 21 mei 2008, 11:42
Mijn mountainbike: KTM Aera Pro

Ik heb er wel eens vaker een na het mtb-en, maar vorige week na een rit 11 stuks van mijn benen geplukt.
Gebruikersavatar
hag.peters
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 16 april 2012, 12:36
Mijn mountainbike: Specialized Epic S-Works
Contacteer:

Bij de Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten hebben ze een teken verwijderaar in de vorm van een kredietkaart met een loepje er in. Aangezien ik in de categorie "Waar is mijn leesbril?" zit. Lijkt me het wel handig om dit onderweg bij je te hebben. Wat zijn jullie ervaringen met dit type teek verwijderkaarten?

http://www.lymevereniging.nl/main.php?id=99
www.mtbcollege.nl Maatwerk in mountainbiken
Kane
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 841
Lid geworden op: zo 17 september 2006, 21:10

Bushwackert schreef:
Kane schreef:Gisteren een teek op mijn bovenbeen, allereerste keer in zoveel jaar op de mtb door NL crossen.. Nu de plek maar in de gaten houden...
Zat de teek er lang?
En leefde hij nog?
Ik denk 2 dagen gezeten en toen ik hem verwijderd had, leefde hij idd nog, maar moest echt wel met een loep kijken hoor, zo klein was hij, maar je zag echt pootjes bewegen :o
Vincent32
All rounder
All rounder
Berichten: 113
Lid geworden op: di 28 oktober 2014, 19:11
Mijn mountainbike: Orbea Oiz H10-2024

Als die 2 dagen er heeft gezeten dan zou die toch behoorlijk moeten zijn opgezwollen?

Ik had er vorige week ook 1, volgens mij binnen 24 uur verwijderd, was nog klein en zeker niet volgezogen. Leefde ook nog.. echt ranzige beesten bah..
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Bushwackert schreef:
Kane schreef:Gisteren een teek op mijn bovenbeen, allereerste keer in zoveel jaar op de mtb door NL crossen.. Nu de plek maar in de gaten houden...
Zat de teek er lang?
En leefde hij nog?
Ik denk 2 dagen gezeten en toen ik hem verwijderd had, leefde hij idd nog, maar moest echt wel met een loep kijken hoor, zo klein was hij, maar je zag echt pootjes bewegen :o[/quote]

wanneer je geen zwelling hebt en geen kringen hebt zou ik me niet al te veel zorgen maken, al is 2 dagen wel erg lang.
ik geloof dat het advies is teken binnen 12 uur te verwijderen.
Niet elke teek is besmet , maar zo kun je ze beter wel behandelen :-q
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Tacoos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 166
Lid geworden op: ma 10 juni 2013, 21:09
Mijn mountainbike: Trek Rumblefish Elite

Ik heb op mijn kuit sinds een week een steeds groter wordende rode plek, die ook geïrriteerd aanvoelt.
Nu is ie zo'n 4x4 cm. Ik heb geen teek gezien en dacht in eerste instantie aan een muggenbeet.

Vanochtend toch maar bij de dokter geweest en het lijkt wel een insectenbeet, maar onduidelijk of het een tekenbeet is.
Dus werd ik voor de keuze gesteld: op zeker spelen en een kuur starten, of wachten of de plek wegtrekt of echt een kring wordt. Bloed test had nu ook nog geen zin vlgs de huisarts.

Omdat ik over 2 weken op vakantie ga en het dus al gauw 4-6 weken later zou worden, toch maar gekozen voor een kuur om geen risico te lopen.
Maar daardoor nu dus vet aan de antibiotica de komende 10 dagen. en ik niet in de zon (tenzij met factor 50)...
carlosvdk68
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: do 11 september 2014, 02:11
Mijn mountainbike: Specialized s-Works HT 2018 Eagle, Salsa Beargrease carbon fatbike

Ik had een aantal weken geleden een grote (8cm) rode vlek in mijn knieholte, ik dacht dat ik die op werk had opgelopen (lig nog al eens onder een auto dashboard op mijn rug te wroeten) na een aantal dagen was die nog niet weg.
In de tussentijd voelde ik mij gewoon niet lekker, kreeg vaker hoofdpijn, pijn in mijn nek, ook krakken vd nekspieren, buikpijn, en ik begon ineens ook slechter te zien....toen zag mijn vrouw dat er rond die rode vlek ineens een kring was ontstaan (ik kon de plek zelf zo niet zien) en in het midden een rood vlekje...toen gingen de alarmbellen wel rinkelen.
Gelijk naar de huisarts en die bevestigde Lyme bacterie, en dus een zware antibiotica kuur gekregen van anderhalve week.
Vandaag de laatste tabletten naar binnen gewerkt, ik voel me weer goed, de kring is weg, en heb mijn krachten ook wel weer terug.
Dus, controleer jezelf goed, en laat de rest controleren, en wees bewust van de verschijnselen van de Lyme bacterie, want vaak schijnt er geen kring of plek te komen, en krijg je het gewoon, zonder dat je een teek gezien hebt, zoals ik. (teken heb ik wel eens vaker gehad, zoals iedereen die fietst in het bos)
De bacterie zelf is goed te bestrijden in het begin stadia, maar na maanden kan het desastreuze gevolgen hebben.
http://www.strava.com/athletes/cvanderkemp" onclick="window.open(this.href);return false;
http://ridemymtb.com/Team-RideMyMTB/" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie