dames model?

Voor en door girlz, alle girls-gerelateerde mountainbiketopics of mountainbikegerelateerde girls-topics.
Gebruikersavatar
XC-Mike
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 242
Lid geworden op: ma 11 juli 2011, 09:49
Mijn mountainbike: Scott Scale 910 -> Specialized Stumpjumper HT Expert WorldCup

Er zijn inderdaad FS en carbon modellen van meerdere fabrikanten, dat is een hele vooruitgang tov van voorheen maar bij veel fabrikanten is er toch maar amper 1 model in die klasse en bij veel helemaal niets. Ook al is het een vooruitgang, goed is het nog altijd niet. Je hebt nog steeds niet veel keus als je een goed afgemonteerde carbon mtb damesmodel wilt.

Specialized is (helaas) nog één van de weinigen die een compleet aanbod hebben met meerder modellen. De ontwikkeling die er in zit en de aandacht voor geometrie is inderdaad prijzenswaardig. Toch blijft er wat te zeuren en dan met name de afmontage. Het mengelmoesje van onderdelen van verschillende fabrikanten en uit verschillende groepen stoort me (ook bij de mannenversies) enorm. En de kwaliteit is soms echt onder de maat; slx shifters en een 1050-cassette op een hardtail (Fate Expert) van € 4000 kan echt niet!
De Fate comp (€ 2300) lijkt interessant maar de vork (Reba), shifters, remmen, cassette etc zijn heus niet beroerd maar onder de maat voor die prijs. Bij Cube heb je voor € 400 minder een SID-vork en volledig XT. De zitpositie is voor mijn vriendin top en de service die wij hierbij hebben gekregen was ook super!
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

XC-Mike schreef:Er zijn inderdaad FS en carbon modellen van meerdere fabrikanten, dat is een hele vooruitgang tov van voorheen maar bij veel fabrikanten is er toch maar amper 1 model in die klasse en bij veel helemaal niets. Ook al is het een vooruitgang, goed is het nog altijd niet. Je hebt nog steeds niet veel keus als je een goed afgemonteerde carbon mtb damesmodel wilt.

Specialized is (helaas) nog één van de weinigen die een compleet aanbod hebben met meerder modellen. De ontwikkeling die er in zit en de aandacht voor geometrie is inderdaad prijzenswaardig. Toch blijft er wat te zeuren en dan met name de afmontage. Het mengelmoesje van onderdelen van verschillende fabrikanten en uit verschillende groepen stoort me Bij Cube heb je voor € 400 minder een SID-vork en volledig XT. De zitpositie is voor mijn vriendin top en de service die wij hierbij hebben gekregen was ook super!
Het blijft ieder zijn/haar ding. Toch zijn de meeste onderdelen op mijn bike van SRAM en dat houd het al aardig wat kilometers vol. Moet ik wel zeggen dat ik niet van de gewichten van onderdelen ben en zolang het fijn rijd en redelijk kilometers mee weg kan trappen ben ik er tevreden over, net als mijn FOX voorvork en de Roval wielen waar ik ook erg tevreden over ben.
Bij andere merken vind ik het model van een FS echt niet mooi en daar vind ik Specialized echt in uitblinken, maar dat is ook, weer, persoonlijk. Daarbij wil ik ook geen "zoete" kleurtjes fiets en daarvoor moet je dan ook wel weer Cube zijn :D .
juliska
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 220
Lid geworden op: vr 25 oktober 2013, 15:26

Ach ja zoete kleurtjes, het went.
Ik heb ook de paarse cube sting 120, vond hem in de folder
toen foei lelijk, maar in het echt was ie stukken mooier.
Endaar bij ik zie die kleur niet als ik fiets, dat is voor degene die achter mij rijd. :D :P :lol:
Ik ben nu echt super blij met mijn paarse cube.
maar ik geef toe, de keuze is niet reuze, en omdat ik een zeer kleine maat nodig
had, had ik de keuze uit 2.
de Canyon of de cube, en allebei hadden ze een zeer lange leverings tijd.
Vondt op zich de canyon ook mooi maar het feit dat ik die via internet moest bestellen en niet bij de fietsen
winkel kon krijgen, gaf bij mij de doorslag om de cube te nemen.
Ik wil gewoon naar de winkel terug kunnen gaan als er iets stuk gaat.
Tot op heden nog geen seconde spijt gehad van de zoete CUBE. :D :D
sjuutje1969
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 273
Lid geworden op: za 25 oktober 2014, 00:37
Mijn mountainbike: Orbea Oiz en Kona Rove AL

Ik heb ondertussen een keuze gemaakt en het is een Scott aspect 720 geworden, althans die is besteld. Ik moet natuurlijk nog wel proefrijden want hij komt zo vers uit de fabriek. Het is een herenmodel maar de fietsenzaak waar ik hem gekocht heb, gaat hem op mijn maat aanpassen en tsja, mocht dat toch niet passen, dan koop ik hem dus niet.

2de keuze was een Giant Talon 27.5 maar kwa afwerking leek de Scott beter al scheelt het niet veel.
Ik heb ook gekeken bij een fietsenzaak die voornamelijk cube verkocht maar die kerel was een vreselijke hork... dan stopt het voor mij al want daar wil ik geen zaken mee doen. Buiten dat stond er op dat moment niets in zijn zaak in mijn prijsklasse en wielmaat. Op een 29-er pas ik niet, lichaamslengte is maar 1.62 dus dat schiet niet echt op.

Via internet bestellen wil ik niet, zeker niet bij mijn eerste fiets.
Overigens hebben we bij mijn oude fiets het e.e.a. aangepast waardoor ik er ineens een stuk prettiger op zit!
SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Ik heb even gemaild over de maten bij fietssportief, maat 44 was uitverkocht en ze wisten nog niet wanneer ze nieuwe frames zouden binnen krijgen. Geen enkele van de 26ers heeft een kleinere maat dan 48 momenteel. Deze 29er http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... -2014/1073" onclick="window.open(this.href);return false; is er wel in maat 42 wat misschien geschikter is voor mijn lengte. Is deze fiets ook geschikt voor in het bos? Of kan ik beter wachten tot de nieuwe frames voor deze er weer zijn? http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... 13-14/1064" onclick="window.open(this.href);return false;
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

Hey simone,

Ik zou kiezen voor de 29er. Daar heb je meer comfort mee door het bos heen. Je rolt net iets makkelijker over de wortels en hobbeltjes heen.

De xtrails zijn voor het geld leuk afgemonteerd, de frames zijn wel relatief zwaarder als andere merken.
Om mee te beginnen kan het een leuke fiets zijn.

Suc6
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

SimoneP schreef:Ik heb even gemaild over de maten bij fietssportief, maat 44 was uitverkocht en ze wisten nog niet wanneer ze nieuwe frames zouden binnen krijgen. Geen enkele van de 26ers heeft een kleinere maat dan 48 momenteel. Deze 29er http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... -2014/1073" onclick="window.open(this.href);return false; is er wel in maat 42 wat misschien geschikter is voor mijn lengte. Is deze fiets ook geschikt voor in het bos? Of kan ik beter wachten tot de nieuwe frames voor deze er weer zijn? http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... 13-14/1064" onclick="window.open(this.href);return false;
De 29er is een prima keuze en het kleinere frame zal waarschijnlijk iets beter passen.

De 29er is wel iets zwaarder door de grotere wielen, maar rolt beter en geeft iets meer comfort, zoals Stormgirl al zei :wink:

Qua afmontage is de 26er ietsjes beter, maar in de praktijk denk ik niet dat je daar heel veel van gaat merken, want Deore is gewoon prima :-q
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

De 29er is een hele mooie fiets om mee te beginnen en uitgrust met betrouwbare onderdelen.
Rolt, klimt en daalt gemakkelijker dan een 26er en om de wendbaarheid zou ik me niet druk maken, tenzij je van plan bent, serieus wedstijden te gaan rijden.

(de reden dat ik je eerst de 26er aanraadde was, omdat ik je lichaamslengte niet goed gelezen had. :oops: )
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16709
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik lees hier steeds over speciale geometrie voor dames, maar het is niet wetenschappelijk bewezen dat de lichaamsverhoudingen bij vrouwen anders zouden zijn dan bij mannen... Ja, de gemiddelde lengte is minder dan bij mannen, maar dan zou je gewoon op een kleiner frame uitkomen. Net zoals de kleinere mannen dus ;-)
Dat geklets over andere lichaamsverhoudingen is vooral marketing-bs. (Iets waar de fietsindustrie nogal goed in is trouwens, met de bekende USA merken aan kop....)

Als ik even de geo van de 16" versie van onderstaande fiets bekijk zie ik ook geen enkele afwijking van wat voor een 16" herenmodel gangbaar is. 57cm is dan een hele normale waarde voor de bovenbuis (ik heb enig vergelijkingsmateriaal, want met mijn 1.70m rij ik zelf ook vrijwel altijd op een 16").
XC-Mike schreef:Sinds kort bij ons in de schuur: http://www.cube.eu/nl/bikes/woman-like- ... hred-2015/" onclick="window.open(this.href);return false;.
Uiteraard moet een fiets passen om er echt fijn op te kunnen rijden, maar ik vraag me dus sterk af of daar een specifiek damesmodel voor nodig is. Onderdelen kunnen gewisseld worden (zadels, sturen, pennen), en echt elke rem is dichterbij het stuur af te stellen (reach adjust). Zit je graag kort en niet te diep moet je gewoon naar merken kijken die wat korter bouwen (Cube is daar een van).
Alleen als je heel klein bent grijp je bij veel types mis omdat de kleinste maat daar nog niet klein genoeg van is. Dan heb je bij een specifiek vrouwenmodel meer kans omdat die meestal verder doorlopen in de kleine maten. Je hebt als erg kleine vrouw (of man) dus jammer genoeg minder keus, maar dat geldt eigenlijk ook voor extreem lange mensen (m/v)...

Kort samengevat: sluit zeker de kleinere "heren"modellen niet uit maar ga gewoon passen. Een goede fietsenmaker zal de belangrijke onderdelen voor je wisselen om de fiets goed passend te krijgen. Gaat-ie zaniken als je om een wat smaller stuur of dameszadel vraagt is het tijd om een andere winkel te overwegen...
Zelfs de betere internetmerken doen daar niet moeilijk over (Canyon bijvoorbeeld).
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
ChantalD
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 20 mei 2015, 15:52

Ik heb zelf een 26-er van het mannen model TREK. Ik fiets er prima op, krijg nergens last van en zit fijn. Wel een dames zadel, maar dat is het ook. Ik denk persoonlijk dat je moet ervaren wat het is. Ik kocht de fiets zonder te weten wat daadwerkelijk de verschillen zijn tussen mannen en vrouwen model. Ik kwam deze fiets tegen en wist nog niet eens dat ik zo fanatiek erin werd (hij werdt namelijk aangeschaft om te gaan bikejoren). En dus op de gok gekocht kwam ik er achter dat er verschillen zijn, maar die dames modellen zijn zo gruwelijk lelijk (sorry!). Dus ga gewoon passen en voelen!
Silvia
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 291
Lid geworden op: za 13 april 2013, 14:19

ChantalD schreef:Ik heb zelf een 26-er van het mannen model TREK. Ik fiets er prima op, krijg nergens last van en zit fijn. Wel een dames zadel, maar dat is het ook. Ik denk persoonlijk dat je moet ervaren wat het is. Ik kocht de fiets zonder te weten wat daadwerkelijk de verschillen zijn tussen mannen en vrouwen model. Ik kwam deze fiets tegen en wist nog niet eens dat ik zo fanatiek erin werd (hij werdt namelijk aangeschaft om te gaan bikejoren). En dus op de gok gekocht kwam ik er achter dat er verschillen zijn, maar die dames modellen zijn zo gruwelijk lelijk (sorry!). Dus ga gewoon passen en voelen!
Ieder zijn of haar smaak. Ik vind mijn mtb alles behalve lelijk ook al is het een damesmodel:

Afbeelding
wiebie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 319
Lid geworden op: ma 23 augustus 2010, 14:07
Mijn mountainbike: Specialized Rumor

ChantalD schreef: En dus op de gok gekocht kwam ik er achter dat er verschillen zijn, maar die dames modellen zijn zo gruwelijk lelijk (sorry!). Dus ga gewoon passen en voelen!
Hoef je geen sorry voor te zeggen, maar ik vind het wel een raar statement. Mijn Specialized Rumor ziet er net zo uit als de Specialized Camber alleen met een kortere geometrie en zo is het met heel veel van de herenmodellen waarvan er ook damesmodellen zijn.
BlackPearl
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 26 oktober 2014, 20:49

Ik vind sommige damesmodellen superstoer (zoals die Specialized van Silvia), maar vond bijvoorbeeld de Trek damesmodellen weer saai (persoonlijke smaak hoor!). Ik kon overigens bijna nergens in mijn regio damesmodellen testen in de juiste maat (wat overal stond was relatief klein), dus heb ook geen goed vergelijkingsmateriaal qua rijden.
Ik heb zelf een herenmodel, 17" Cube LTD Race 2014 zwart/wit/rood, maar ben misschien wat langer dan gemiddeld (ook niet extreem hoor: 1m77). Verhoudingsgewijs is de geometrie van de heren Cubes schijnbaar wat compacter, ik voel me er in ieder geval lekker op! Wel heb ik een dameszadel waar ik heel blij mee ben en een smaller gemaakt stuur met speciale handgrepen.
Nu nog wat meer trainen en hopelijk een keer een toertochtje proberen ergens!
Stormgirl
All rounder
All rounder
Berichten: 56
Lid geworden op: do 22 januari 2015, 23:27
Mijn mountainbike: Storm Buran Solano special

@BlackPearl, heb je niet gewoon je stuur afgezaagd/laten zagen dan? Ik heb mijn stuur ingekort:-) heb daardoor ook meteen meer vrijheid op echt smalle paadjes.
Plaats reactie