27.5 0f 29er

Welke bike is nu de goede? Het merk blijft deels een persoonlijke keuze en voorkeur. Respecteer die!
pdonker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 19:59
Mijn mountainbike: Trek caliber 9
Contacteer:

Beste leden,

ik ben me gaan oriënteren naar een nieuwe bike. nu zit ik met een probleem moet ik voor de 27.5 gaan of de 29er.

ben zelf 172 lang of kort hoe je het maar bekijkt. graag tips en advies.
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15568
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Allebei goed, 26 ook trouwens. De ene fiets is de andere niet en de wielmaat is niet noodzakelijkerwijs het meest bepalende verschil. Ga dus gewoon verschillende fietsen uitproberen, kies degene die het beste bij je past en lig niet wakker van de wielmaat.
Scale60
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 373
Lid geworden op: zo 17 mei 2009, 16:18
Mijn mountainbike: On*One 456EVO2 :)

Misschien handig zo'n fiets testdag van bijvoorbeeld Bikefreak:
http://nl.bikefreak-magazine.eu/landelijke-mtb-testdag/" onclick="window.open(this.href);return false;
pdonker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 19:59
Mijn mountainbike: Trek caliber 9
Contacteer:

Helaas kan ik de 30ste niet ivb werken, maar bedankt
Gebruikersavatar
Bergbike
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2992
Lid geworden op: ma 14 november 2011, 22:06
Mijn mountainbike: Grand Canyon AL SL 6.9 2016, Lego Fully 2.7" 2014
Contacteer:

Met 172cm zal 29" groot lijken als je 26" gewend bent. Maar laat dat je niet gek maken. Ik ben 172cm en heb 26". Toendertijd wel even op een 29" model van dezelfde fiets gezeten. Oogt groot, maar uiteindelijk niet gekozen omdat het minder speels voelde. Maar dat verschilt per model, en de 29ers zijn ondertussen ook lang niet zo log als aanvankelijk. Dus zet het idee dat het zo groot lijkt even van je af, en "voel" de fiets vooral.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Ik ben 1.98 dan zegt bijna iedereen je moet een 29'er nemen. Toch geef ik de voorkeur aan 650b. Maar zo zie je anderen juist weer kiezen voor een 29'er terwijl ze juist kleiner zijn. Er is echt maar één mogelijkheid. Dat is zelf testen en ervaren en voelen hoe iets rijdt.
pdonker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 19:59
Mijn mountainbike: Trek caliber 9
Contacteer:

A oke, Dus is puur kijken en voelen wat jij het lekkerst vind.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Nee wat JIJ het lekkerst vindt... :lol:

Je moet je ook goed afvragen waar je wilt gaan fietsen, want elke wielmaat heeft zo zijn specifieke voordelen.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10372
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Ik reed 27,5", rij nu met heel veel plezier 29" sinds december. Beiden 10,5kg race/marathon-fully's. Ben slechts 1,68m. Compact maatje M 27,5", en maatje S 29".
27,5" is een tik speelser, 29" is 'meer dan speels genoeg voor mij', maar ik kan er harder mee bergop, door de extra tractie, en nog harder bergaf, door de toegenomen rust en controle.
Het is dus anders fietsen. 27,5" meer sturen, wat snellere stuurmanouvres, nog lichtvoetiger accelereren, makkelijker sprongetje mee te maken. 29" is meer lijn houden, de wielen icm voorvork banjeren toch wel overal over- en doorheen, meer snelheidsgeorienteerd. Een beetje zwart-wit gesteld.

Niks is beter, alles is een kwestie van smaak. En dus gewoon eens proefrijden op de verschillende wielmaten, dan merk je vanzelf wat jou het beste bevalt. Tip: ga je voor 29", kies dan voor een lichte wielset.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Corke
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 956
Lid geworden op: do 19 februari 2009, 16:59
Mijn mountainbike: SingleBe Onyx

Sluit me aan bij bovenstaande reakties. Er is niet zoiets als: dit is het beste.
Dat is voor iedereen verschillend namelijk. Ik heb zelf 27,5. Is iets speelser. Soms ook wel wat meer werken ( omdat ik ook star rijd ). Maar daar hou ik zelf enorm van. Maar dat wil niet iedereen.
Oftewel, lekker zelf gaan testen!
pdonker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 19:59
Mijn mountainbike: Trek caliber 9
Contacteer:

Dus het komt erop neer dat je gewoon moet testen en een stuk fietsen. Nou zeggen ze allemaal, ja je mag hier even in de buurt op de weg fietsen. Is dat dan een aardige indicatie hoe je een fiets kan testen op 27.5 of 29er.

En mijn oog is op een trek x caliber gevallen. Iemand ervaring mee?
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Gewoon fiets huren/testen in verschillende maten om erachter te komen wat jij het fijnst vind rijden.
Zo zou je volgend jaar of t jaar erop dezelfde vraag kunnen stellen over 29+ of 650B+ Aangezien die twee maten een beetje de nieuwe trend lijken te gaan zetten nu de 29" en 650B markt voorzien is en er toch nieuwe fietsen verkocht moeten worden :winkie:
Kapitein Iglo
Moderator
Moderator
Berichten: 13035
Lid geworden op: wo 3 december 2008, 10:05

Ik durf er -bijna- mijn hand voor in het vuur te steken dat het gros van de mensen hier gewoon nog steeds een MTB koopt zonder getest te hebben, en al helemaal geen vergelijkende test. Het advies is makkelijk gegeven omdat het inderdaad het beste zou zijn, maar soms heb je daar gewoon helemaal geen zin in/tijd voor. Of misschien heb je je keuze op papier al gemaakt.

Moraal van dit verhaal? Geen idee, maar ik zal je niet minder hoog achten omdat je geen vergelijkende tests heb uitgevoerd. Heb ik ook niet gedaan toen ik van 26 naar 29 ging, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Ging daarbij ook van fully naar HT, óók geen moment spijt. Ik was echter wel in de redelijke zekerheid dat ik 'm had kunnen ruilen als hij níet beviel.
Doneer en help mee!

Ibis Ripmo AF 2022
Pace RC529 2019
Sonder Camino Al Apex1 2018

Retired: Nukeproof Scout 290, 2x Trek Superfly 7, Stevens Fluent, Stevens S7
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Kapitein Iglo schreef:Ik durf er -bijna- mijn hand voor in het vuur te steken dat het gros van de mensen hier gewoon nog steeds een MTB koopt zonder getest te hebben, en al helemaal geen vergelijkende test. Het advies is makkelijk gegeven omdat het inderdaad het beste zou zijn, maar soms heb je daar gewoon helemaal geen zin in/tijd voor. Of misschien heb je je keuze op papier al gemaakt.

Moraal van dit verhaal? Geen idee, maar ik zal je niet minder hoog achten omdat je geen vergelijkende tests heb uitgevoerd. Heb ik ook niet gedaan toen ik van 26 naar 29 ging, en ik heb er geen moment spijt van gehad. Ging daarbij ook van fully naar HT, óók geen moment spijt. Ik was echter wel in de redelijke zekerheid dat ik 'm had kunnen ruilen als hij níet beviel.
Soms moet je ook in het diepe kunnen fietsen :lol:
Had ik ook bij mn fatbike en net als mn 29er fully, geen moment spijt van gehad
pdonker
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 44
Lid geworden op: di 28 mei 2013, 19:59
Mijn mountainbike: Trek caliber 9
Contacteer:

na een testrit te hebben gemaakt is het een trek x caliber 9 geworden. bedankt voor jullie ervaring en meningen.
Plaats reactie