Wees eerlijk, hoe vaak heb jij hieraan gedacht?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Gerard Butter schreef:Wacht maar tot je je velg naar de eeuwige jacht velden hebt geremd. Dan piep je wel anders als je xtr wielen naar de kl*te zijn. Maar succes met de V-brakes :-q
Klopt. Maar per saldo ben je niet meer geld kwijt. Remmen zelf en remblokken zijn bij schijfremmen (over het algemeen) ook flink duurder dan velgremmen.

Achtervelg ging bij mij toch jaren mee, voorvelg nog langer. Heb in al die jaren denk ik stuk of vier tot vijf velgen (achter) versleten. De ceramisch gecoate velgen zijn nog steeds goed :-D

Maar: ja: schijfremmen werken beter.
StAlTiCa
Gebruikersavatar
bouwpakket
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6130
Lid geworden op: vr 22 mei 2009, 21:58
Mijn mountainbike: Ibis Ripley V4, Ripmo V2, Ragley TD:1 SS, Ragley Trig

Is sta toch liever met een paar versleten schijfremblokken (altijd reserve bij me) dan met een versleten velg aan de kant (nooit echt reserve bij me).
MTB Trail Care Crew Utrechtse Heuvelrug
Garage Sale
Ibis Ripley V4
Ibis Ripmo V2
Ibis Ripley V1 => met pensioen, aan de muur
Ragley TD:1 29 ti rigid Single Speed
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Ik zweer bij mijn Avid BB7 mechanische schijfremmen die bij mn fatbike geleverd zijn. Goedkoop in onderhoud en makkelijk in gebruik. Kom je in modder of zand/strand, even de blokken wat verder van de schijf zetten en klaar. Nog nooit remkracht tekort gekomen hiermee, ook niet in Ardennen of Zuidlimburg :-q
Op mijn Cyclo velgremmen (canti) en dat zijn eigenlijk meer vertragers dan remmen te noemen.
Nee geef mij maar schijfremmen
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Het is wel duidelijk waar de meerderheid voor kiest.

:winkie:

Inclusief ondergetekende. :-q
vgmaarten
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 26 september 2014, 15:25

hmm, het is mij ook wel duidelijk geworden :-)
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Tjin schreef:Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
Alles in 1 heb je met mechanische schijfremmen mits je een dikke wijsvinger hebt :lol:
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5572
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Tjin schreef:Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
Blokjes hoeven niet duur te zijn.

http://www.discobrakes.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.uberbikecomponents.com" onclick="window.open(this.href);return false;

En welk "bijzonder gereedschap" heb jij dan nodig?
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Dice Oldskool schreef:
Tjin schreef:Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
Blokjes hoeven niet duur te zijn.

http://www.discobrakes.com" onclick="window.open(this.href);return false;

http://www.uberbikecomponents.com" onclick="window.open(this.href);return false;

En welk "bijzonder gereedschap" heb jij dan nodig?
V-brakes heb echt nog nooit moeten ontluchten... En spuiten had ik tot mijn schijfremmen nog niet in mijn gereedschapkist gehad.
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Tjin schreef:En spuiten had ik tot mijn schijfremmen nog niet in mijn gereedschapkist gehad.
Nou wegen die spuiten niet zo veel, en mits goed ontlucht, hoef je de remmen echt niet elke week te vullen en te ontluchten. OOk de slijtage bij mij is zeer acceptabel te noemen. Idd wel altijd een setje ergens in de nabijheid, maar eigenlijk onderweg nog nooit nodig gehad voor mijzelf...

Nee doe mij maar Schijfremmen :-q :-q :-q
EL Maroq
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2520
Lid geworden op: vr 22 februari 2013, 21:04
Mijn mountainbike: Salsa Mukluk 3/ Trek Farley 5

Tjin schreef:
V-brakes heb echt nog nooit moeten ontluchten... En spuiten had ik tot mijn schijfremmen nog niet in mijn gereedschapkist gehad.
Mijn mechanische remschijven ook nog nooit hoeven te ontluchten of bijvullen :lol:
Overigens mijn elixer's 3 van avid ook nog nooit. Wel hiermee 1x op een rit van 50km mijn blokken versleten maar dat was dan ook een hele natte rit op zandgrond. In tegenstelling tot mijn BB7's kunnen de elixers niet verder van de schijven afgesteld worden
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Voor de duidelijkheid, ik heb ook gewoon schrijven. Lekker hard kunnen remmen op een vinger is echt top.

Maar toch een beetje sentiment met het eenvoud va n v-brakes. Die V-brakes zijn ook nog eens vrij compatibel onderling, dus ik heb nog wat gefrankensteint om sommige fietsen op orde te krijgen. Een stuk moeilijker met schrijven.
Gebruikersavatar
john k
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 322
Lid geworden op: ma 16 december 2013, 14:51
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel

Hmm ff denken.....nee NOOIT.

Wees eerlijk, ik heb het idee dat je het nu even moet doen met de velgremmen en dat je nu wil horen van forum leden dat dit misschien wel beter is.
Maar stiekem verlang jij ook wel weer naar de heerlijk licht remmende schijfremmen. :lol: (eerlijk he :D )
Op het gemak, de ketting strak !!
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16072
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Piepen en kraken van schijven in de modder? Ja, maar niets zo erg als velgremmen in de modder! Je hoort gewoon het aluminium van je velg weggevreten worden. En daarbij remt de fiets ook nog eens nauwelijks (bij modder op een vlak rondje valt dat niet op, dan rem je van 25 km/u terug naar 15. Maar probeer dat eens van 40 km/u naar 15 km/u in Limburg!). En je rubberen blokje is dan per definitie versleten. Een goed ingeremd schijfremblokje gaat probleemloos een hele winter moddertochten mee.

Nee, leuk geprobeerd, maar ik denk dat je niemand gaat overtuigen een aantal stappen terug te doen.

:bier:
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29952
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

V-brakes, wat zijn dat ?
:lol:
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
Plaats reactie