Gerard Butter schreef:Wacht maar tot je je velg naar de eeuwige jacht velden hebt geremd. Dan piep je wel anders als je xtr wielen naar de kl*te zijn. Maar succes met de V-brakes
Klopt. Maar per saldo ben je niet meer geld kwijt. Remmen zelf en remblokken zijn bij schijfremmen (over het algemeen) ook flink duurder dan velgremmen.
Achtervelg ging bij mij toch jaren mee, voorvelg nog langer. Heb in al die jaren denk ik stuk of vier tot vijf velgen (achter) versleten. De ceramisch gecoate velgen zijn nog steeds goed
Ik zweer bij mijn Avid BB7 mechanische schijfremmen die bij mn fatbike geleverd zijn. Goedkoop in onderhoud en makkelijk in gebruik. Kom je in modder of zand/strand, even de blokken wat verder van de schijf zetten en klaar. Nog nooit remkracht tekort gekomen hiermee, ook niet in Ardennen of Zuidlimburg
Op mijn Cyclo velgremmen (canti) en dat zijn eigenlijk meer vertragers dan remmen te noemen.
Nee geef mij maar schijfremmen
Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
Tjin schreef:Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
Alles in 1 heb je met mechanische schijfremmen mits je een dikke wijsvinger hebt
Tjin schreef:Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
Tjin schreef:Ik hou zelf van relatief eenvoudige en niet te dure onderdelen. De oude v-brakes zijn goedkoop, logistiek een stuk eenvoudiger, slijten minder snel en kan zonder bijzonder gereedschap gemaakt worden. Maar met een vinger kunnen remmen vind ik ook wel erg fijn.
Tjin schreef:En spuiten had ik tot mijn schijfremmen nog niet in mijn gereedschapkist gehad.
Nou wegen die spuiten niet zo veel, en mits goed ontlucht, hoef je de remmen echt niet elke week te vullen en te ontluchten. OOk de slijtage bij mij is zeer acceptabel te noemen. Idd wel altijd een setje ergens in de nabijheid, maar eigenlijk onderweg nog nooit nodig gehad voor mijzelf...
Tjin schreef:
V-brakes heb echt nog nooit moeten ontluchten... En spuiten had ik tot mijn schijfremmen nog niet in mijn gereedschapkist gehad.
Mijn mechanische remschijven ook nog nooit hoeven te ontluchten of bijvullen
Overigens mijn elixer's 3 van avid ook nog nooit. Wel hiermee 1x op een rit van 50km mijn blokken versleten maar dat was dan ook een hele natte rit op zandgrond. In tegenstelling tot mijn BB7's kunnen de elixers niet verder van de schijven afgesteld worden
Voor de duidelijkheid, ik heb ook gewoon schrijven. Lekker hard kunnen remmen op een vinger is echt top.
Maar toch een beetje sentiment met het eenvoud va n v-brakes. Die V-brakes zijn ook nog eens vrij compatibel onderling, dus ik heb nog wat gefrankensteint om sommige fietsen op orde te krijgen. Een stuk moeilijker met schrijven.
Wees eerlijk, ik heb het idee dat je het nu even moet doen met de velgremmen en dat je nu wil horen van forum leden dat dit misschien wel beter is.
Maar stiekem verlang jij ook wel weer naar de heerlijk licht remmende schijfremmen. (eerlijk he )
Piepen en kraken van schijven in de modder? Ja, maar niets zo erg als velgremmen in de modder! Je hoort gewoon het aluminium van je velg weggevreten worden. En daarbij remt de fiets ook nog eens nauwelijks (bij modder op een vlak rondje valt dat niet op, dan rem je van 25 km/u terug naar 15. Maar probeer dat eens van 40 km/u naar 15 km/u in Limburg!). En je rubberen blokje is dan per definitie versleten. Een goed ingeremd schijfremblokje gaat probleemloos een hele winter moddertochten mee.
Nee, leuk geprobeerd, maar ik denk dat je niemand gaat overtuigen een aantal stappen terug te doen.
Weg met de labrador onderdelen!
"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"