Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
ikeoji
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 15 mei 2015, 18:32

Dankje voor de duidelijke info Charlie.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Bushwackert schreef:
--De hoeveelheid teken met de ziekte babeiosis, en dat kan vaak dodelijk zijn.
Ik wil er geen medisch forum van gaan maken, maar toch even een reaktie. Babesiosis is inderdaad een ernstige ziekte maar we moeten mensen niet onnodig bang gaan maken.
- Er zijn nog geen ziektegevallen bekend van mensen die in Nederland via een tekenbeet besmet zijn geraakt.
- Toch is ongeveer 4% van de teken die door huisartsen voor onderzoek werden aangeboden besmet met de Babesia parasiet.
- Ook voor deze ziekte geldt dat de kans op besmetting verwaarloosbaar is als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd.
- In Zuid Europa en andere (warmere) landen zijn wel mensen besmet geraakt en ziek geworden na infectie met Babesia via een tekenbeet. Dit gaat om relatief zeer kleine aantallen en meestal betrof het mensen met een slecht functionerend immuunsysteem (bv. mensen zonder milt).
(bron RIVM)
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Charlie Skeen schreef:Bushwackert schreef:
--De hoeveelheid teken met de ziekte babeiosis, en dat kan vaak dodelijk zijn.
Ik wil er geen medisch forum van gaan maken, maar toch even een reaktie. Babesiosis is inderdaad een ernstige ziekte maar we moeten mensen niet onnodig bang gaan maken.
- Er zijn nog geen ziektegevallen bekend van mensen die in Nederland via een tekenbeet besmet zijn geraakt.
- Toch is ongeveer 4% van de teken die door huisartsen voor onderzoek werden aangeboden besmet met de Babesia parasiet.
- Ook voor deze ziekte geldt dat de kans op besmetting verwaarloosbaar is als de teek binnen 24 uur wordt verwijderd.
- In Zuid Europa en andere (warmere) landen zijn wel mensen besmet geraakt en ziek geworden na infectie met Babesia via een tekenbeet. Dit gaat om relatief zeer kleine aantallen en meestal betrof het mensen met een slecht functionerend immuunsysteem (bv. mensen zonder milt).
(bron RIVM)
Wil er ook zeker geen medisch forum van maken , al is dit onderwerp dat toch al min of meer.
Met Babesiosis verhaal doelde ik op honden, ik ken meerdere fokkers die er honden door zijn verloren.
Maar dit terzijde.

Het lyme verhaal zit veel gecompliceerder in elkaar dan wordt aangenomen.
De Borrelia bacterie schijnt ook overdraagbaar te zijn via muggen, steekvliegen, spinnen etc
Dat is mij verteld door de lyme arts in Nijmegen, dat zou mede het aantal gevallen verklaren dat nooit een Migrans ( rode vlek/ kring) heeft gehad en ook nooit een teek heeft gezien, of zelfs maar in een gebied is geweest waar teken zijn, en toch geïnfecteerd zijn met de bacterie.

Toch let ikzelf met name op teken, en probeer mezelf te beschermen, zo goed en kwaad als dat gaat , en mezelf en ook door mijn vriendin te controleren, mocht ik toch in een gebied zijn geweest waar teken zijn.
Wat ik zeer zeker niet meer doe is lange wandelingen maken waar ik ook door knie hoog gras liep, hele weilanden, daar heb ik de beet hoogst waarschijnlijk ook opgelopen.
Kreeg een rode kring of eigenlijk meer een puntige rood/paarse vlek op de sokken grens.AB gehad ff kuurtje van paar dagen. Elisa test gedaan , negatief.
Meer dan 3 jaar later werd lyme vastgesteld.
Nu gaat het de goede kant op , en zit ik weer vaker op de bike.
'Be like water my friend'
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Gebruikersavatar
tiewrap
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3239
Lid geworden op: do 25 september 2014, 16:27
Mijn mountainbike: Haibike Sleek

Nou zag ik bij ons in de buurt een tekenburo, het heeft blijkbaar flink de aandacht !
European certified guide.
Trips & clinics voor de enduro rijder ==> www.mtb-solutions.nl
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

tiewrap schreef:Nou zag ik bij ons in de buurt een tekenburo, het heeft blijkbaar flink de aandacht !

Het kan de aandacht niet genoeg krijgen.
Er is nog veel te weinig bekend over de ziekte en vooral het vaststellen ervan is een drama .
De Elisa test is echt waardeloos en mensen waaronder ikzelf gaan naar huis met een negatieve uitslag in de veronderstelling dat je geen lyme hebt, en het wel hebt.
Er is al hier en daar wat op tv erover geweest over hoe belabberd de Elisa test is .
Maar als je nagaat dat je je niet meer kan fietsen, werken , schik hebben in het leven , gezond kan zijn , maanden in bed moet liggen of zelfs verlamd raken en in een rolstoel terecht kan komen ....puur door zon klein rot beestje....
Dan is bescherming van je zelf , en oppassen waar je gaat fietsen etc heel erg belangrijk
Met name dat wanneer je het wel blijkt te hebben, dan gaan er in de meeste gevallen , nog een paar jaar over heen voor dat al het andere uitgesloten is , en de arts(en) bij lyme uitkomt.
Mede daardoor is het dubbel oppassen .
Laat je niet inpakken door het idee dat een AB kuur je er meteen boven ophelpt.

Bescherm jezelf en hou goed in de gaten waar je gaat fietsen of wat dan ook.
Laatst gewijzigd door Bushwackert op di 26 mei 2015, 09:07, 1 keer totaal gewijzigd.
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Zelf ben ik zeker 3,5 - 4 jaar bezig geweest met de klachten van lyme.
Dat is echt serieus.
'Be like water my friend'
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5568
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Bestond er maar een vaccin tegen de ziekte van Lyme.
jerry's kid
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 606
Lid geworden op: zo 28 april 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Stanton Sherpa Gen 3
Contacteer:

Charlie, wat voor tangetje bedoel je precies? Ik heb namelijk een aantal plastic tangetjes waarvan je de bek via een knop boven opent. Echter is de bek zo dik, dat ik 'm niet geschikt vind voor echt kleine teken. Dan pak ik juist zo'n klein "koevoetje". Ook omdat je met een tangetje vaak sneller haren meetrekt (en dan hebben we het over honden ;)).

Overigens is er in de VS al een mooi verband aangetoond tussen het aantal gevallen van Lyme en de populatie aan rode vossen (vulpes vulpes). Hoe minder vossen, hoe meer lyme. Oftewel, afschaffen die vossen vervolging!
Better to die on your feet than live on your knees - Emiliano Zapata
terp1234
All rounder
All rounder
Berichten: 141
Lid geworden op: di 17 december 2013, 07:41
Mijn mountainbike: Cube LTD 29

Vorig jaar hadden ze bij ons in een (Drents) bos geïmpregneerde lokschapen ingezet. Ik heb ze dit jaar nog niet weer gezien. Ik smeer me voor bosactiviteiten meestal in met DEET en heb al heel lang geen tekenbeet meer gehad, terwijl het hier kan wemelen van die beesten. DEET is misschien ook niet echt lekker, maar altijd beter dan lyme lijkt me.
Gebruikersavatar
DuReal
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 907
Lid geworden op: di 17 januari 2006, 18:51

jerry's kid schreef: Echter is de bek zo dik, dat ik 'm niet geschikt vind voor echt kleine teken.
Dit ding is werkelijk fantastisch: werkt voor alle maten teken zeer snel en pijnloos. Ik kan het iedereen aanraden:

http://www.bever.nl/enetorpet-tekentang ... obaja82002
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

terp1234 schreef:Vorig jaar hadden ze bij ons in een (Drents) bos geïmpregneerde lokschapen ingezet. Ik heb ze dit jaar nog niet weer gezien. Ik smeer me voor bosactiviteiten meestal in met DEET en heb al heel lang geen tekenbeet meer gehad, terwijl het hier kan wemelen van die beesten. DEET is misschien ook niet echt lekker, maar altijd beter dan lyme lijkt me.
:-q
DEET is indeed geen fijn middel , maar idd beter dan lyme. :-D
'Be like water my friend'
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Charlie, wat voor tangetje bedoel je precies?
Persoonlijk kan ik het beste uit de voeten met dit type tekentang:
Afbeelding
Hij is er in veel verschillende uitvoeringen van verschillende merken. Werkt inderdaad alleen lekker als het bekje niet te grof is en goed sluit. Maar ik weet dat sommigen de 'koevoet' juist handiger vinden. Kwestie van smaak en wat je eigen ervaring is, gebruik gewoon wat je zelf het handigst vindt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

DuReal schreef:
jerry's kid schreef: Echter is de bek zo dik, dat ik 'm niet geschikt vind voor echt kleine teken.
Dit ding is werkelijk fantastisch: werkt voor alle maten teken zeer snel en pijnloos. Ik kan het iedereen aanraden:

http://www.bever.nl/enetorpet-tekentang ... obaja82002
Deze zie ik voor het eerst, dat ziet er idd veelbelovend uit , meer grip en houvast op alle formaten teken, alleen lijkt het mij zo op het eerste gezicht moeilijker wanneer je tekenndiep in plooien hebt zitten.
Maar ik ga zo een bestellen, kan niet genoeg verschillende teken tangetjes hebben.
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Bowiex
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3681
Lid geworden op: di 21 februari 2012, 15:56
Mijn mountainbike: Loekie 3-wieler
Contacteer:

Nou gaat lekker 2 stuks in 1 week..... 1 op het rechterbeen en 1 op het linkerbeen.
Niet veel groter als 1/2mm dus moeilijk op te merken.

Ik had me notabene gisteravond ook al gecontroleerd en zie er vandaag alsnog 1 midden op mijn linkerdij.

De 1e was tijdens een ritje waarbij ik ook een stuk van de vaste route in de Schaak in Horst gereden heb.
De 2e was naw in de bossen rondom Toverland in Sevenum / Kronenberg
Laatst gewijzigd door Bowiex op wo 10 juni 2015, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie