Wees eerlijk, hoe vaak heb jij hieraan gedacht?

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
vgmaarten
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 26 september 2014, 15:25

Sinds twee jaar reed ik een heerlijk lichte Trek 8000 met schijfremmen. Wat was ik positief over die schijven. Vooral in de bergen (1x per jaar), niet meer van die verkrampte onderarmen van het remmen. En een doseerbaarheid, heerlijk! Echter na twee jaar bleken ook wel de nadelen. Ik heb de klauwen al moeten vervangen en in de winterrit Stroe met hagel/sneeuw/modder was ik met 55km door mijn nieuwe remblokken heen, waardoor de laatste 20km zonder remmen moest... Al met al, vooral tijdens het afrekenen van dure slijtage delen, verlangde ik regelmatig terug naar mijn good-Old, bombproof, V-brakes, welke tijdens de clubritten door de weeks gewoon prima aan mijn wensen voldeden.Wees eens eerlijk hoevaak heb jij dit gedacht?

Nu mijn fiets deze week is gestolen heb ik snel een vervangertje gescoord om te kunnen blijven fietsen tot verzekeringsgeld binnen is: Een zo goed als niet gebruikte trek 6500 uit 2009, het laatste jaar dat ze leverbaar waren met: V-Brakes!

Gisteren mijn eerste ritje gemaakt, en ik denk dat ik het fietsje voorlopig even houd. Al dan niet als 2e fiets voor de winterritjes:-)

Offtopic: Enne, dat het een 26er is? Ik heb deze week een fiets geleend, kreeg een 29-er waarvan iedereen wil dat ik ook overstap. Helaas voor hen, ik blijf 26-ers rijden omdat deze me het meest het gevoel geven van mijn BMX waar ik mijn hele jeugd op gefiets heb. Tuurlijk was de 29-er snel. Op de terugweg met 43 km/h merkte ik echt dat het gemakkelijker ging. In het bos echter voelde ik me op een olietanker in de haven van Loosdrecht:-)
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Echt eerlijk? Helemaal nooit, ik ben zeer tevreden over de schijfremmen.
Knakker29
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2112
Lid geworden op: zo 11 september 2011, 10:24
Mijn mountainbike: staal en tita met een rekje

Herken het ook niet, mijn laatste setje gesinterde Hope blokken zit er zekee al 3500km in en kunnen nog wel een tijdje mee, in jaren nauwelijks tot geen onderhoud gehad. Fit.. and forget :-q
Laatst gewijzigd door Knakker29 op za 16 mei 2015, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10376
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Nooit.
Iedere keer als ik eens V-Brakes bergaf in het terrein rijd mis ik meteen de modulatie en power van schijfremmen, al helemaal in de modder en regen.
V-Brakes op de stadshybride zijn prima. Daarbuiten komen ze echt tekort. En ik was Avid SD7's gewend, die waren op zich top voor velgremmen.
En dat de remblokjes voor schijfremmen duurder zijn heb ik er graag voor over, het fietst zoveel fijner en safer.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Rob.Erto
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 223
Lid geworden op: di 16 juli 2013, 13:06
Mijn mountainbike: Cube Acid 29 blue`n`green

Nog nooit, voor de XC ritten die ik maak (het hele jaar door) werken mijn schijfremmen gewoon een stuk constanter dan de oude V-Brakes.
It's not about the bikes you ride, it's about the rides your bike takes you on!
East Goat
All rounder
All rounder
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 7 oktober 2011, 14:25
Mijn mountainbike: BMC TE02

Ik sluit me aan bij bovenstaande, schijfremmen doen super waarvoor ze gemaakt zijn. Ben al bijna vergeten hoe v-brakes eruit zien... :wink:
Vaak ben je te bang, soms te dapper...
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Toch nog even een andere reacties. Ik kan me (bij mn vorige remmen) wel vinden in het modderverhaal. Wat een ellende. Zodra je fiks in de modder en water reed gingen die dingen aanlopen als de mallen, en ik heb ook al 2x gehad dat zo goed als al mn remkracht de rest van de rit weg was. Niet de blokjes op, maar volgens mij door al die modder wilde hij gewoon niet meer wrijving geven.. :-{

Verder vind ik schijfremmen wél een groot feest, hoef dus zeker niet terug naar v-brakes, hoogstens voor een modderfiets. Maar dan zit ik toch liever binnen eigenlijk.
hansdegebruiker
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4900
Lid geworden op: zo 30 juli 2006, 22:15
Mijn mountainbike: Black adder & Niner air 9 carbon
Contacteer:

Ben ik blij dat ik al jaren geleden van die V rommel ben afgestapt met een tussensprong van HS33.
Nog nooit met weemoed terug gedacht aan die V-brakes op die zware wielen.
Jurriaan
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8046
Lid geworden op: za 3 november 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Met stuur

Magura hs in de modder is ook niet enkel feest. Aan v-brakes denk ik niet meer terug, aan Avid schijfremmen ook niet. Zo ie zo wel klaar met modder en de eindeloze slijtage die dat oplevert.

Op de weg fietsen als er modder is, dat is pas feest. :wink:
owwwwk
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2737
Lid geworden op: za 3 april 2010, 00:01
Mijn mountainbike: Nog meer plastic... :-)

Ik heb altijd organische remblokken voor de schijfremmen, gesinterde blokken heb ik niet zo'n goede ervaringen mee.... (veel herrie en toch aanzienlijk minder remkracht; ik kan pech hebben gehad)

Hangt er dus vanaf. In vette modder zijn goede velgremmen wat mij betreft zo stom nog niet. Ik heb iig jaren zonder veel problemen met goede velgremmen gereden. En ja... meestal remmen schijven veel beter. Toch zijn er velgremmen zoals de Avid Arch Supreme's wat echt formidabele velgremmen zijn, zowel in remkracht als doseerbaarheid.

Meestal volg ik overigens de tactiek van Jurriaan :lol:
StAlTiCa
Gebruikersavatar
naze1975
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1096
Lid geworden op: di 18 februari 2014, 14:33
Mijn mountainbike: Cube kruising ltd sl/reaction sl

tegenwoordig standaard een extra blokje bij mij als ik ga fietsen samen met een binnenband en een ketting schakel.
Houd altijd het rubber aan de onderkant, tenzij je een salto maakt. :winkie:
vgmaarten
All rounder
All rounder
Berichten: 78
Lid geworden op: vr 26 september 2014, 15:25

hmm, ben ik de enige met deze ervaring? misschien moet ik specifieker zijn, ik heb alleen ervaring met Avid Juicy en Avid Elixer 5, en tussendoor nog een modderfiets met XT (dualcontrol) schijfremmen.

Ok, eerlijk is eerlijk, ik kom net terug van ritje V-Brakes: 1x amerongen en 2x kwintelooijen met een paar buien. Vooral kwintelooijen gaf me wat momenten welke me deden herinneren aan heel wat 'oh shit' ervaringen die ik vergeten was van de V-brakes. In de herinnering is alles beter blijkt weer:-) Wel een PR gereden op Amerongen, zal wel te maken hebben met het 'nieuwe schoenen effect'. (vroeger kon ik altijd harder rennen met mijn nieuwe schoenen:-)
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

Om eerlijk te zijn mis ik schijfremmen op de racer ;-)

Sinds circa 3 jaar schijfremmen. Daarvoor ongeveer 10 jaar met XTR V-brakes gefietst die ook prima remden, maar de schijfremmen bevallen mij toch beter.
nietsche
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 mei 2010, 21:07
Mijn mountainbike: The Tusker, Bionicon Reed

Ik heb hydraulische en mechanische schijfremmen, en ben toch meer fan van de hydraulische, dus V-brakes
helemaal niet meer.
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Wacht maar tot je je velg naar de eeuwige jacht velden hebt geremd. Dan piep je wel anders als je xtr wielen naar de kl*te zijn. Maar succes met de V-brakes :-q
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
Plaats reactie