Tekenbeet

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
CC-Rider
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1461
Lid geworden op: zo 30 oktober 2011, 21:50
Mijn mountainbike: 34-18 of 27.5x4.5

Ik had er vanmorgen twee op mijn (geschoren) benen op het bankje bij Westerschouwen. Hele kleintjes die nog lopende waren, dus op tijd verwijderd.
***** Frequent Flyer, ride with a fat smile *****
Betty1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 236
Lid geworden op: wo 2 oktober 2013, 14:33

Heb zelf lyme door me hele lichaam. Een komen en gaan van zo veel ziektes en symptonen. Je leert er mee om gaan. Van nierontstekingen tot longontsteking. Van plotseling tijdelijk zichtsverlies tot enorme hoge koorts. Van meer dan een week ruim niet kunnen slapen tot plotselinge uitval in spieren.
Lin83
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 8 augustus 2014, 17:01

Nadat ik zondag voor het eerst een tekenbeet heb gehad en de teek met een tekentang lastig verwijderd kreeg, heb ik een tekenkaart besteld. Ik had er al eens iets over op televisie gezien. Geen idee of het wat is, ik hoop hem voorlopig ook niet nodig te zijn. Heeft iemand hier al ervaring mee?
http://www.tekenkaart.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Goed controleren en spul met deet gebruiken, is ook gif hoor deet, maar is minder gevaarlijk dan een tekenbeet,
'Be like water my friend'
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ik ben dierenarts, dus teken verwijderen is in deze tijd van het jaar voor mij zo'n beetje dagelijkse kost.
Als je gebeten wordt door een teek gaat het (in Nederland) vrijwel altijd om de schapenteek (Ixodus ricinus). Deze teek vervelt driemaal en moet voor iedere vervelling een bloedmaaltijd gebruiken bij een nieuw slechtoffer. Na elke vervelling is hij iets groter, na de derde vervelling is hij/zij volwassen en kan zich voortplanten. Deze teek kan de verwekker van de ziekte van Lyme overbrengen.
Tips:
- Controleer je lichaam (mn. benen) na elke rit in de natuur, ook als je Deet oid gebruikt. Met name de teekjes in het eerste stadium (die zich nog nooit verveld hebben) kunnen heel klein zijn, nauwelijks een mm! Heel goed kijken dus. Als je een teek binnen een dag verwijderd hoef je niet bang te zijn voor besmetting met ziekte van Lyme.
- Gebruik een tekentang. Er zijn verschillende typen, bij grote teken werken ze allemaal prima, maar kleine teken zijn vaak lastig te verwijderen. Ik vind zelf het type met een knopje achterop waarmee je het bekje van de tang opent het handigst. Met een pincet knijp je gemakkelijk de hele teek kapot. De tangetjes die je als het ware om het kopje van de teek heen moet schuiven (als een soort koevoetje) werken vaak slecht bij hele kleine teekjes. De 'tekenkaart' die hierboven genoemd werd werkt ook op die manier. Ik ken hem niet uit ervaring, maar hij ziet er niet erg praktisch uit.
- Plaats de bek van de tekentang over het lichaam van de teek, zo dicht mogelijk op je huid. Als je de tang op het lichaam van de teek zet pers je mogelijk een deel van de inhoud van de teek terug in je lichaam, wat de kans op besmetting verhoogd. Hetzelfde gebeurt ook gemakkelijk als je een teek met je vingers verwijderd.
- Draai het tangetje met de teek rond ZONDER TE TREKKEN! Links- of rechtsom maakt niet uit. Net zolang draaien tot de teek loslaat. De teek komt er dan eigenlijk altijd in z'n geheel uit. Het gaat vaak fout als je gaat trekken aan de teek: je trekt het lichaam van het kopje af en de kop blijft met het snuitje in je huid zitten.
- Naderhand ontsmetten heeft weinig zin. Vooraf ontsmetten of 'verdoven' met alkohol of iets dergelijks heeft ook geen zin en verhoogd volgens sommigen de kans op infectie met ziekte van Lyme, doordat de teek speeksel terug zou 'spugen' in je lichaam.
- Als het lichaam van de teek bol is, heeft hij zich al geheel of gedeeltelijk volgezogen met je bloed. Dat betekent dat hij er al enkele dagen zit. In dat geval is het verstandig de teek te verwijderen en contact op te nemen met de huisarts. Ook als een teek nog niet bol is, maar je vermoed toch dat hij er al langer dan 24 uur zit, is dat aan te raden.
Volgens de richtlijn voor de huisartsen (NHG) zijn er twee gelijkwaardige opties na een tekenbeet: de eerste is afwachten en de plek van de tekenbeet in de gaten houden (zg. 'watchful waiting'), de tweede is behandeling met antibiotica. Sommige huisartsen geven eigenlijk standaard antibiotica na een tekenbeet, andere bijna nooit.
PS Na een tekenbeet bij je hond of kat hoef je (gelukkig) niet de dierenarts te bellen, tenzij je huisdier ziek wordt of als het niet lukt de teek zelf te verwijderen. Een hond of kat heeft niet standaard antibiotica nodig na een tekenbeet.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
Retep87
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1168
Lid geworden op: wo 25 oktober 2006, 11:13
Mijn mountainbike: BMC FS02/ragley piglet II/On One Inbred

Bedankt, duidelijk verhaal :-q
Eén vraag; kunnen de 'kleintjes' ook Lyme overbrengen, of alleen de 'volwassen' teken?

+1 voor de tekentang; werkt het beste van alle opties.
Bartica Mel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 47
Lid geworden op: zo 18 maart 2012, 17:20
Mijn mountainbike: Gazelle w4, Specialized xc pro.
Contacteer:

Nuttige info van forumlid Charlie Skeen. Ben nu getriggerd om vaker mijn lijf te controleren na een mtb rit wat ik voorheen niet deed. En nu gauw een tekentang aanschaffen.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ook de allerkleinsten kunnen al Lyme overbrengen. Een besmette vrouwtjesteek kan namelijk ook besmette eitjes leggen. Dat betekent dus dat de larfjes die uit die eitjes komen dan al bij hun geboorte besmet zijn met de verwekker van Lyme.
De larfjes die net uit het ei komen zijn minder dan een mm groot. Zij gaan niet aktief op zoek naar een slachtoffer (eufemistisch gastheer genoemd) maar zuigen zich vast op een diertje dat toevallig voorbij komt. Meestal is dat een klein dier dat dicht bij de grond leeft, bv een muis of een egel. Maar als het toevallig een mens is vind ie dat ook prima.
De teken in het tweede stadium worden nymfe genoemd, die zijn ongeveer 1,5mm. Zij gaan aktief op zoek naar een gastheer, net als de volwassen teken (2-3mm in 'lege' toestand). Dat doen ze vooral door in grassen of andere planten te klimmen. Vervolgens houden ze zich vast aan de haren van een dier of mens dat voorbij loopt (of fietst).
Als mountainbiker heb je dus de grootste kans om gebeten te worden door een nymfe of een volwassen teek. Die kunnen allebei besmet zijn met de bacterie (Borrelia burgdorferi) die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Ofwel omdat ze al besmet geboren zijn, ofwel omdat ze via een eerdere gastheer besmet zijn geraakt.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Gebruikersavatar
Qprs
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1740
Lid geworden op: do 23 augustus 2007, 20:50
Mijn mountainbike: hebben ze moeten begrenzen

Charlie Skeen schreef:- Draai het tangetje met de teek rond ZONDER TE TREKKEN! Links- of rechtsom maakt niet uit. Net zolang draaien tot de teek loslaat. De teek komt er dan eigenlijk altijd in z'n geheel uit. Het gaat vaak fout als je gaat trekken aan de teek: je trekt het lichaam van het kopje af en de kop blijft met het snuitje in je huid zitten.
Zit er schroefdraad op die teken die jij tegenkomt? Ik ben geen dierenarts, maar trek geregeld teken uit honden, katten, paarden, varkens, schapen en ga zo maar door. Mag ze ook geregeld van mezelf af plukken. Ben nog nooit een teek tegengekomen die zicht vastdraait. Ze grijpen zich vast met de pootjes (soort weerhaakjes). Als je gaat draaien is de kans dat de pootjes achter blijven juist groter, geen goed advies als je het mij vraagt. Teken die ik verwijder leven altijd nog, en hebben alle pootjes nog.
Het is hier geen ponykamp!
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Nee, er zit helaas geen schroefdraad op; dan zou je ze onderweg met je multitooltje kunnen verwijderen (inbus nr. 2).
Er zitten ook geen weerhaakjes aan de pootjes, maar wel aan de snuit.
Als jij ze goed kunt verwijderen door ze eruit te trekken is dat prima. Bij volgezogen teken gaat dat meestal goed, maar juist bij kleine teekjes gaat het vaak fout. De honden en katten waarbij het kopje is blijven zitten zie ik vervolgens op mijn spreekuur. In bijna alle gevallen heeft het baasje aan de teek getrokken, of heeft hij de teek met een pincet tot moes geknepen.
Maar zoals gezegd: als het bij jou goed gaat zou ik het gewoon zo blijven doen.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
Charlie Skeen
All rounder
All rounder
Berichten: 110
Lid geworden op: za 13 juli 2013, 20:49
Mijn mountainbike: Mi-Tech Tyke ROEX 29, Radon Skeen Trail CF 10.0

Ter illustratie:
Afbeelding
Dit is de snuit van een schapenteek (Ixodes ricinus)
For every complex problem there is an answer that is clear, simple and wrong.
leks
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 202
Lid geworden op: wo 26 juni 2013, 11:36

Gebruik zelf voor de hond (heel incidenteel bij mezelf) zo'n tick twister (2 maten afhankelijk v/d teek) waarbij je idd moet draaien, dit gaat eigenlijk altijd goed, teek komt er altijd in zijn geheel uit, goed vastklemmen en rustig draaien.

Vroeger met zo'n tang kneep ik ze regelmatig kapot.
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Charlie Skeen schreef: Tips:
- Controleer je lichaam (mn. benen) na elke rit in de natuur, ook als je Deet oid gebruikt

---Idd zeer goed advies, en denk niet dat je de teek wel snel zult zien want ze kunnen echt erg klein zijn

Als je een teek binnen een dag verwijderd hoef je niet bang te zijn voor besmetting met ziekte van Lyme

---Ben al een jaar in behandeling geweest bij Lyme poli in het radbout ziekenhuis in Nijmegen en als je een teek bespeurd , NOOIT een risico nemen en altijd aandringen op een kuur van minimaal een week of 2 Antibiotica.
Lyme kan zich zelfs na 10 -15 jaar ineens ontwikkelen!

Een hond of kat heeft niet standaard antibiotica nodig na een tekenbeet.
---De hoeveelheid teken met de ziekte babeiosis, en dat kan vaak dodelijk zijn.
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Zit trouwens lekker te prutsen , met het quote en antwoord gedeelte, excuses daarvoor
'Be like water my friend'
Gebruikersavatar
Bushwackert
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 432
Lid geworden op: ma 18 juni 2012, 16:15
Mijn mountainbike: 1000%

Charlie Skeen schreef:Ook de allerkleinsten kunnen al Lyme overbrengen. Een besmette vrouwtjesteek kan namelijk ook besmette eitjes leggen. Dat betekent dus dat de larfjes die uit die eitjes komen dan al bij hun geboorte besmet zijn met de verwekker van Lyme.
De larfjes die net uit het ei komen zijn minder dan een mm groot. Zij gaan niet aktief op zoek naar een slachtoffer (eufemistisch gastheer genoemd) maar zuigen zich vast op een diertje dat toevallig voorbij komt. Meestal is dat een klein dier dat dicht bij de grond leeft, bv een muis of een egel. Maar als het toevallig een mens is vind ie dat ook prima.
De teken in het tweede stadium worden nymfe genoemd, die zijn ongeveer 1,5mm. Zij gaan aktief op zoek naar een gastheer, net als de volwassen teken (2-3mm in 'lege' toestand). Dat doen ze vooral door in grassen of andere planten te klimmen. Vervolgens houden ze zich vast aan de haren van een dier of mens dat voorbij loopt (of fietst).
Als mountainbiker heb je dus de grootste kans om gebeten te worden door een nymfe of een volwassen teek. Die kunnen allebei besmet zijn met de bacterie (Borrelia burgdorferi) die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Ofwel omdat ze al besmet geboren zijn, ofwel omdat ze via een eerdere gastheer besmet zijn geraakt.



Zeer nuttige en waardevolle toelichting.
Hier heb je echt iets aan.
Top! :-q
'Be like water my friend'
Plaats reactie