2e hands mountainbike: Waarop moet je letten?

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Hoi, ik zit te denken om een mtb te kopen, en leun vanwege budget toch wel naar een 2e hands.

Kunnen jullie me wat essentiele tips geven waarop ik moet letten bij de koop?

Alvast bedankt!
ATX 830 bestuurder
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 17 november 2003, 16:42
Mijn mountainbike: XTC TEAM HT/full XTR/Skareb Super/Mavic Crossmax/Ritchey WCS
Contacteer:

eventuele scheurtjes, speling, deuken en als die heel zwaar beschadigd is raad ik hem af. dan hebben ze hem echt helemaal afgeracht.
Aikon
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 18
Lid geworden op: za 29 mei 2004, 11:37

Ten eerste de maat. Past de fiets goed bij jou?
violator010
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 275
Lid geworden op: vr 2 juli 2004, 20:15
Mijn mountainbike: VanTuyl VT-280 carbon, Merida Carbon Race.

Het ligt er aan wat je budget is. Voor een gebruikte mtb van een merk met status,voor minder dan 300 euro mag je niet al te veel verwachten denk ik.Speling controleren is moeilijk als je nog niet veel verstand van zaken hebt.Probeer te kijken naar de tandwielen.Daaraan kun je meestal wel zien of de fiets wel of niet nauwelijks is gebruikt zoals de meesten beweren. Stel ook je eisen voor een mtb vast.Wat wil je er mee gaan doen? Naar je werk,of het bos in? Koop niet impulsief,want mountainbiken houdt meer in dan een fiets kopen,en simpelweg fietsen. Als je dat wilt kun je beter een hybride kopen dan een mtb. Hou inderdaad rekening met je lengte en probeer tijdens een testrit de meest gekke dingen,en schaam je vooral niet om te zeggen tegen de verkoper dat je het helemaal niets vind,want jij zit er tenslotte aan vast.Als je twijfelt kun je beter even je geld bewaren,en je zult zien dat er steeds weer andere bikes te koop worden gezet,totdat je er een ziet waarvan je denkt "dit is het". Door de forums op deze site te volgen kun je een hoop leren,net als ik heb gedaan.Er zijn hier zeer veel ervaren mountainbikers in alle categorieen die je wel advies willen geven.En je kunt voor je geld inderdaad beter een gebruikte mtb kopen,omdat je dan vaak meer waar voor je geld hebt. Beter een Lexus van 4 jaar oud dan een nieuwe fiat panda :D
Jump up, jump up and get down.
UNDISPUTED....
(p.i.g.)
themaniac
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3729
Lid geworden op: za 2 augustus 2003, 23:45
Mijn mountainbike: Scott Scale X0, Hope/ZTR
Contacteer:

Als je via marktplaats iets koopt moet je vooral naar een THUISnummer van de persoon in kwestie vragen en bij hem thuis afspreken. Ga nooit in op advertenties met mobiele NR`s en een 'droomaanbieding' waarbij de prijs veel te laag ligt.

Wat betreft jezelf:

-Wat is je budget
-Hoe groot ben je
-waar ga je hem voor gebruiken en hoevaak

wat betreft de fiets:

-Let op scheuren, deuken, slagen, lakbeschadiging, kromme onderdelen
-maak altijd een proefrit
-controleer de remmen en versnellingen
-vraag naar de aankoopbon. Van een fiets uit 2002 zal iemand nog wel een bon hebben, van een fiets uit 95 zal dat lastiger worden. Als de fiets heel jong is en de eigenaar heeft geen bon dan noem ik dat geen toeval.
-Koop nooit een fiets met roest op de ketting en tandwielen. Deze fiets zal slecht onderhouden zijn en veelal buiten of in vochtige omgeving gestaan hebben.
Gebruikersavatar
Edgar2
All rounder
All rounder
Berichten: 74
Lid geworden op: wo 7 juli 2004, 12:39
Mijn mountainbike: Commencal Supernormal

Koop een bike die hier te koop staat. Is die alvast van een liefhebber.
one love, two wheels, Supernormal
joeym
All rounder
All rounder
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 27 april 2003, 21:41
Mijn mountainbike: commecal essence s, Fox Float 100rlt, fox float RL,Mavic Crossmax,Sram X0,Formula Pro, Race Face,FSA
Contacteer:

Na een slechte ervaring van mij :(

Neem iemand mee die er verstand van heeft. :wink:

Voor de verder rest zou ik naar atx 830 bestuurder luisteren die weet nu precies waar je op moet letten ,dat heb ik hem namelijk verteld. :evil:

Als je niemand hebt die mee kan gaan.
Ga dan een kijkje nemen en vertel hier wat je hebt gezien.
Speling kan je controleren door de voorrem in te knijpen en de fiets van voor naar achter te bewegen,het geeft het gevoel dat het los zit.
Hetzelfde doe je met de trapas alleen pak je dan allebei de trappers vast en beweeg je ze naar boven en beneden.
Verder moet die uiteraard probleemloos schakelen en mag die geen roest vertonen.
Luister ook goed naar degene die hem verkoopt je zult vlug zien of die er verstand van heeft en of die enigzins te vertrouwen is.
Maar het blijft moeilijk om als leek een fiets te kopen.

Succes ermee :-q
Walter
Genius
Genius
Berichten: 1838
Lid geworden op: ma 1 oktober 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Santa Cruz Super Light "met" en een On One Inbred "zonder".
Contacteer:

Ik wilde iets zeggen, maar iemand was me voor...
KingBee
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3979
Lid geworden op: za 14 juni 2003, 22:27
Mijn mountainbike: Scott Scale

wppvos schreef:Hoi, ik zit te denken om een mtb te kopen, en leun vanwege budget toch wel naar een 2e hands.

Kunnen jullie me wat essentiele tips geven waarop ik moet letten bij de koop?

Alvast bedankt!

Vooraf een meting doen om te bepalen welk framemaat je moet hebben (zoekfunctie ff toepassen op het forum en je zult genoeg vinden) lijkt me toch wel het eerste, belangrijkste om mee te beginnen.

themaniac kan je daar meer over vertellen (de problemen daarmee wanneer je dit niet laat doen voor je een bike koopt) :tong
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Bedankt voor de nuttige adviezen.

Ik ben gisteravond bij iemand thuis geweest. Hij had er flink wat verstand van, wat ook wel te merken was aan de advertentietekst.
De fiets zag er erg goed uit, en de proefrit beviel me ook, dus ik heb hem maar gekocht:

Bouwjaar: 1999
Kleur: Groenblauw
Frame: Giant Chroom Molybdeen
Size: Medium
Voorvork: Giant
Stuurpen: Giant
Crank: Shimano Deore XT FM-C730
Cassette: Shimano Deore XT 48-38-28
A. derailleur: Shimano Deore XT derailleur
V. derailleur: Shimano Deore XT derailleur
Ketting: Shimano Deore XT CN-HG72
Remmen: Shimano Deore XT V-brakes
Velgen: Araya RM17 Aluminium
Spaken: RVS spaken Banden: Hing Shin Cross country

ik weet niet of het nu de beste keus was voor het geld (199 euro), maar ik vind m toch best mooi.

alleen 1 ding... beginnersopmerking dit: er zit geen standaard op. Nu snap ik dat standaarden veels te zwaar zijn natuurlijk :tong , maar hoe zetten jullie m dan neer? op de grond?
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

tegen een muurtje, of inderdaad op de grond leggen (in het bos is de grond doorgaans zacht...)

Maar op zo'n fiets moet je fietsen! Je zet hem pas neer wanneer je weer thuis bent...
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Sven
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1533
Lid geworden op: ma 16 juli 2001, 02:00
Mijn mountainbike: MTB: Specialized Epic Race: Canyon

wppvos schreef: Cassette: Shimano Deore XT 48-38-28
Verstand van zaken zei je...?


Een vreemde tandwielenkeuze vind ik. XT heeft standaard 44-32-22 (of zelfs 42 als grootste). Neemt niet weg dat het wel gewoon rijdt natuurlijk.
Trainen is voor mensen zonder talent!
wppvos
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: di 6 juli 2004, 20:21

Een vreemde tandwielenkeuze vind ik. XT heeft standaard 44-32-22 (of zelfs 42 als grootste).
tja, ik weet absoluut niet waar je het over hebt :wink: , dus misschien kan je het wat uitleggen... waar uit zich dit in?
Als het gewoon rijdt, is er toch niks aan de hand, denk ik?
Gebruikersavatar
Globe
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1735
Lid geworden op: do 30 mei 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Krampus. What Else? Well, A Karate Monkey SS and a Gary Fisher Ferrous Scrap Edition

je cassette zijn je tandwielen die bij je achterwiel zitten.
De maten die jij aangeeft zijn de maten van je voorbladen (tandwielen)

48-38-28 zijn het aantal tandjes per blad (tandwiel).

'normaal' is ongeveer de volgende combinatie: 44-32-22 (+ of - een tandje of 2...)

Wat Sven dus wil zeggen is dat deze bladen een rare combi zijn voor een MTB. Waarschijnlijk is deze fiets veel op de weg gebruikt, of de berijder heet De Hulk.
Ride & Smile.

- No ladies. This ain't green nailpolish on my bike. And will you please stop throwing panties at me? -
Gebruikersavatar
jf
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7610
Lid geworden op: za 13 april 2002, 02:00

mijn gok is dat de verkoper wielrenner is.
Turn it up • Bring the noise • I'm on a horse.
Plaats reactie