Fiets op slot op fietsendrager

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Bike gaat bij mij meestal mee op vakantie achter op de fietsendrager. Tijdens tussenstop zit ik dan niet echt rustig ergens te eten. Hoor teveel verhalen over gestolen fietsen :( Auto parkeren zodat in zicht is lukt niet altijd, en soms wil je ook ff gaan plassen ;-). Wat zie ik andere mensen doen:

1) Vastzetten met slotjes die aan de klemmen van de fietsendrager zelf zitten. Maar deze sloten zijn meestal zeer weinig bijzonders.

2) Slot om fiets en fietsendrager lussen. Maar dat fiets met fietsendrager en al meegenomen wordt zal niet eerste keer zijn. Fietsendrager kan bij mij (Spinder Hawk) wel vast zodat die niet meegenomen wordt. Maar dat gaat alleen met een hangslotje. Iets als een discus slot past daar niet door. Verder is die fietsendrager aan alle kanten zo uit elkaar te halen. Is meestal maar 1 bout en dat ding is toch al weer van de trekhaak. Bij andere fietsendragers die ik ken zijn de sloten waarmee die vastzit op de trekhaak ook meestal weinig bijzonders.

3) Bike in de auto. Veilige optie denk ik, maar als je ook nog kids meeneemt en veel spullen voor paar weken vakantie is meestal niet te doen. Bij twee fietsen ook al lastig.

4) Lang slot en dan bike vast aan dakrails auto. Nadeel dat die dakrails niet altijd even stevig zijn. En je hebt een erg lang slot nodig. Bij mij > 170cm. Wordt dan meestal een makkelijk door te knippen kabelslot. Plus niet iedere auto heeft dakrails.

5) Verzekeren. Maar volgens mij moet hij dan voor diefstal ook fatsoenlijk op slot staan?

Nu heb ik nogal een tijdje moeten sparen voor mijn Epic Elite Carbon (4500,-). Dus wil echt niet dat ze hem meenemen. Heb wat bedacht na tijdje zoeken. Kwam hier nog niet zoveel goede oplossingen tegen, dus ik dacht ik deel hem even:

Afbeelding

Stevige ketting (12mm schakels) met stevige beugel vast aan frame fiets. Heb de Abus GRANIT 58 12KS Black Loop (ART4) gekocht. Ok het is een fors/zwaar slot wat normaal voor motoren gebruikt wordt en kost wat: 130,- online. Maar goed, mijn fiets was een heel stukje duurder als dat zeg maar ;-)

Afbeelding

Vervolgens ketting aan chassis auto vast. Had wel 120cm ketting met loop oog nodig. Red anders niet tot onderkant auto. Zonder loop wordt al snel ketting van 200cm. Die kon ik niet echt vinden in stevige uitvoering. Max 170cm meestal bij stevige ketting. Of zwak kabelslot.

Nu het meest lastige probleem. Had niks aan onderkant auto om slot doorheen te halen. Daarvoor SXP Grondanker (ART4) onder het chassis van de auto gelast :) Is zo'n anker waaraan je verzekerd een motor vast mag zetten met juiste slot. Kost +/- 35,-. Vastlassen een lokale garage laten doen voor 25,-. Natuurlijk niet nodig als je misschien ergens onder je auto een vast sleep oog hebt. Foto van vastgelast anker hier. Zit nog een oogje aan. Is voor weg klappen en daaraan vastzetten met ijzerdraadje als niet wordt gebruikt. Dan nooit in zicht.

Tijdens rijden voor lakschade niet zo handig als er een zwaar beugelslot door je frame blijft zitten. Ook weer niet handig als je bij elke stop onder de auto moet gaan liggen om slot er door te halen. Ketting zit tijdens rijden even met een spanbandje vast, foto hier.

Er zitten natuurlijk allerlei dure onderdelen aan mijn fiets die er nog steeds zo af kunnen. Maar heb dat eigenlijk nog niet zo vaak gehoord dat iemand bijvoorbeeld alleen zijn wielen kwijt was. Denk dat dat voor een dief wat minder interessant is. Verder is het nu volgens mij makkelijker om mijn volledige auto met fiets en fietsendrager te stelen. Maar goed, je kan niet tegen alles wat beginnen :)

Dacht zelf dat het zo wel redelijk ok was. Wat denken jullie er van? :)
ollie
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1253
Lid geworden op: zo 19 februari 2006, 19:20
Mijn mountainbike: Kona HeiHei Supreme/Kona WO/Genesis Volare 953 disc/Kona Unit

beetje overkill imho.

Ik heb de sprinkler met hangslot op de trekhaak vastzitten.

spinderslotje die de fiets vasthoudt.

Diefstal is kwestie van gelegenheid en tijd.

Ik zet mijn auto op de parking op een plaats waar veel zicht is. En waar ik bij voorkeur ook de auto kan zien staan. Tevens niet ergens een uur gaan eten.
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

Jij zal je sleuteltje maar vergeten....
Tjin
All rounder
All rounder
Berichten: 118
Lid geworden op: za 28 maart 2009, 22:43
Mijn mountainbike: Sensa Livigno SFB comp 650b

Ik ben zelf niet heel bang dat mijn fiets gestolen wordt, expres niet al te dure gekocht. Maar aangezien er wel eens ongelukken gebeurt zijn omdat mensen fietsen verloren, zet ik mijn fietsen wel overdreven goed vast; de normale klem (met slot), de bandjes voor de wielen, op al die punten nog een extra spanband en vervolgens nog een spanband (met 2 staalkabels er in en een slot) die de fiets weer als back up vast maakt aan de hoofdbalk van de fietsdrager. Fietsdrager zit altijd op slot (is ook borging van de sleepkogel bevestiging) Vervolgens nog een lange lading bord er aan.

Nauw denk ik dat het hoeveelheid werk ook voor de gelegenheidsdief genoeg is om nog verder te kijken. Ik ben wel zo een hollander die alleen naar binnen gaat om benzine af te rekenen, koffie haalt en de toilet te bezoeken. Broodje bij de pauze smeer ik vaak bij de auto... Dus zo lang ben ik zelf ook niet van de auto vandaan.

Let wel op dat de ketting niet te veel spelling heeft met het spanbandje als je rijdt. Hij zit net bij het mechanisme wat je fietsdrager kantel mechanisme ontgrendeld.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

ollie schreef:beetje overkill imho...

... Tevens niet ergens een uur gaan eten.
Ja ik ben niet voor een matige oplossing gegaan ;-) Vond de andere opties te beperkt voor fiets in mijn prijsklasse.

Niet lang weg zijn: tja met kleine kids erbij kan altijd wel ff duren.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

datang schreef:Jij zal je sleuteltje maar vergeten....
Haha ja... dan wordt het weinig fietsen op vakantie :p

Beugel klikt gelukkig niet dicht zonder sleutel, dus zal niet zo snel gebeuren. Anders op zoek naar goede slijptol ;-)
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Tjin schreef: Let wel op dat de ketting niet te veel spelling heeft met het spanbandje als je rijdt. Hij zit net bij het mechanisme wat je fietsdrager kantel mechanisme ontgrendeld.
Ah ja thanks voor de tip. Kan ketting er ook wel anders om doen dat hij niet daar zit.

Mbt vastzetten: gebruik al jaren twee kleine spanbanden bij de wielgoten en de standaard klem voor de frame bevestiging. Niks aanvullends, nooit problemen mee gehad.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

[quote="Tjin"] Vervolgens nog een lange lading bord er aan.[quote]

Dat lange lading bord zie ik wel vaker, maar is op een fietsdrager, met verlichting en kentekenplaat gewoon overbodig.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
Gebruikersavatar
RonaldH76
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: di 23 september 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Cube Limited Race 29"

Heb wel een hangslot om de fiets en drager maar laat hem nooit onbeheerd achter . vrouw haalt eten en ik eet het wel op naast de auto :lol:
-----__o
---_\ <,
--(_)/(_)
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Altijd doe ik er een kabelslot om bij een pauze/tussenstop.
Zijn we met 2 auto's (wat bijna altijd het geval is), dan zetten we de auto's achterwaarts met de drager(s) nagenoeg tegen elkaar.
Wat verder helpt, zoals eerder genoemd, in het zicht. Liefst iemand erbij, desnoods elkaar afwisselen.
Sinds het dievengilde de accu-slijptol heeft ontdekt is er niets helemaal veilig.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Ja alleen een kabel knip je vrij snel en bijna geruisloos door.

Accu slijptol maakt aardig wat kabaal. Wel benieuwd hoe lang een accu slijptol nodig heeft op een ART4 ketting. Wat te duur om zelf uit te proberen ;-)
cervus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1625
Lid geworden op: vr 23 september 2005, 20:23
Mijn mountainbike: BWO

Sorry, maar de diefstal mbv accu-slijptol is mijzelf overkomen en een goede kennis.
Waarvan 1 x in een drukke winkelstraat (fwiw; was ook art4 gekeurd).

Btw. probeer maar eens een kabel door te knippen :wink:
Cube-Elite
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4286
Lid geworden op: do 12 januari 2006, 19:19
Mijn mountainbike: Cannondale Scalpel 3 Tuned, Cannondale Scapel 4HT - Tuned

Ik zou me zorgen maken of je frame dit wel gaat overleven na een lange rit, of je moet je slot weer vast zetten.

Simpel, dure fietsen mee niet weg bij de auto. Het ene kind gaat met mijn vrouw mee en de andere daarna met mij.
In het hotel gaat de fiets de kamer in en de volgende ochtend er weer netjes op.

Alleen een kleine boutslotje voor de hele snelle jongens.
Gewoon normaal vastzetten is echt voldoende, die fiets komt er echt niet af en is ruim getest tot boven de 200km/h door de fabrikanten en iig ook door mij :-)
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Ik gebruik zo iets:
https://www.bike-components.de/de/Trelo ... 80-p33727/" onclick="window.open(this.href);return false;
En dik hangslot er bij. Voordeel van zo'n lange kabel is je kunt hem ook door je wielen vlechten.
ook meerdere fietsen gelijk op slot wil er prima mee.
gerbenvl
All rounder
All rounder
Berichten: 135
Lid geworden op: di 21 mei 2013, 11:30
Mijn mountainbike: Canyon Neuron AL 7.0 (2019)

Nee dat overleeft mn frame niet als slot tijdens rijden blijft zitten :-) Zie laatste link. Ketting blijft hangen. Slot er af.

Probeer ook meestal bij de auto te blijven. Dit is voor als even niet lukt. Of als auto wel in zicht is ik niet panisch er continu naar hoef te kijken :-)
Plaats reactie