Slapende voet

Toerend of sneller door de natuur rijden? Hier kun je je ei kwijt.
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Hallo allemaal,

Allereerst zal ik mij eens kort voorstellen, ik ben namelijk nieuw op dit forum.

Mijn naam is Quinten, 29 jaar en ben sinds kort aan het mountain biken. Begin februari heb ik een tweedehands Giant XTC aangeschaft. Het is al een ouder model (uit het jaar 2005), maar om mee te starten voldoet hij aan al mijn wensen.

Inmiddels heb ik er een paar honderd kilometers opzitten (waarvan 99% onroad). Omdat mijn conditie nog wat te wensen over laat ben ik van plan nog niet te veel het terrein in te gaan.

Ik heb alleen een probleem. Sinds kort heb ik pedalen met het SPD systeem gemonteerd en gebruik ik daarbij SPD compatibele schoenen. In eerste instantie heb ik gekozen voor een model van Northwave. Maar omdat deze niet beviel ben ik uiteindelijk gegaan voor een B'twin 520 MTB schoen. Na een half uurtje fietsen merk ik dat mijn linker voet begint te tintelen en uiteindelijk resulteert dat zelfs in flinke kram in de buitenste drie tenen. Ik had gehoopt dat dit een kwestie van wennen zou zijn, maar het probleem blijft zich voor doen. Zou dit komen doordat het eigenlijk nog te koud buiten is om met een fietsschoen te fietsen zonder overschoen? Of is mijn houding op de fiets/het pedaal niet juist?

Ik heb geen idee wat de reden van mijn probleem is en hoe ik het moet aanpakken, maar vervelend is het wel!

Groeten Quinten
George
Moderator
Moderator
Berichten: 15556
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 14:03
Contacteer:

Met kou heeft dit niets te maken, er wordt inderdaad iets afgekneld of onder druk gezet. Als je nu met dikke sokken rijd probeer het dan eens met dunnere. Haal anders de zooltjes eruit en vervang die voor dunnere.

Let ook op de houding van je voet, misschien forceer je hem teveel. Het kan ook zijn dat de cleat (het plaatje onder de schoen) niet goed is afgesteld. Ook daar kun je meer experimenteren.
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

wat is je schoen maat en wat voor maat is je fietsschoen?
ik heb maat 46 en heb fietsschoen maat 48 , en met de winter zit dat net niet te krap met de waterdichte sokken .
en met gewone sokken zit het comfortabel
houd er rekening mee dat je voeten niet veel uitvoeren , en dus snel afkoelen en de bloeddoorstroming niet veel doen .
ik heb het ook wel eens in wandelschoenen , het helpt om niet te strak te veteren ,daar lopen ook een hoop bloedvaten .
groetjes Marcel
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Mijn normale schoenmaat is 44 1/2 en van de fietsschoen heb ik een maatje 46. Ruimte genoeg voor in de schoen, dus groter lijkt mij niet nodig.

Ik zal eens proberen de klittenbanden wat losser te laten en een dikkere sok te nemen, ik heb nu een zomer sok van GripGrab. Mocht dat niet helpen zal ik ook de positie van de cleat eens aanpassen. Deze staat nu bijna helemaal naar voren, zo lijkt de bal van mijn voet wel recht boven de trapas te staan. Wellicht dat ik de cleat een beetje kan draaien ten opzichte van de schoen. Al moet ik zeggen dat er vrij veel speling op de cleat zit en ik mijn voet flink kan draaien eer hij los klikt.

Bedankt voor de tips!! Ik ga ermee experimenteren.

Groeten Quinten
M.A.S
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 497
Lid geworden op: za 25 februari 2012, 20:31
Mijn mountainbike: focus whistler bulls sharptale

https://www.google.nl/webhp?sourceid=ch ... ns+fietsen" onclick="window.open(this.href);return false;

en nog een rondje Google , je bent niet de enige :-q
groetjes Marcel
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Bij hielp een extra zool er in.
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Schoenplaatje iets naar voren of naar achteren?
Extra binnenzool kan helpen, mits de schoen daarin tekort schiet.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Een schoen met een te slappe zool kan ook best de oorzaak zijn.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
F4N74SY
All rounder
All rounder
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 5 april 2015, 13:56
Mijn mountainbike: Giant XTC 2005

Ik heb zojuist de cleats 5mm naar achter verplaatst. Deze stonden erg ver naar voren. Ik ga zo nog een tripje maken, zal mijn ondervindingen hier delen.

De zool van mijn schoen voelt erg stijf aan, ik denk niet dat het daaraan zal liggen.
psychoboarderke
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 13 februari 2015, 15:32

Ik heb vroeger altijd last gehad van slapende/tintelende voeten.
Meestal ook last van koude voeten.

Uiteindelijk een fietsopmeting laten doen en sindsdien waren alle klachten verdwenen.
Onderschat een goede positie zeker niet!
Gebruikersavatar
Bernhardxt
All rounder
All rounder
Berichten: 137
Lid geworden op: wo 31 december 2014, 23:12
Mijn mountainbike: een zwarte...........

Heb ik ook gehad toen ik net begon met fietsen.

Na de aanschaf van betere fietsschoenen was het bijna helemaal weg. Ik had er alleen nog wat last van als ik erg veel asfalt kilometers maakte(+50km).

Nu ik ook 'overgestapt' ben op een wat betere fiets is het geheel verdwenen.
Blixie
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 15
Lid geworden op: zo 27 mei 2012, 19:56

Voeten blijven soms een moeilijk verhaal.
Er zijn erg veel variabelen die meespelen.

- schoen + hardheid zool
- Stand schoenplaatjes, probeer ze onder de bal van je voet te plaatsen
- Positie op de fiets
- Je voeten zelf, voetbed ondersteuning (hoge, neutrale, lage wreef)

Ben zelf redelijk lang aan het zoeken geweest, en bij mij persoonlijk kwam het door dat ik 2 totaal andere zolen nodig had in mijn linker en rechter schoen.
Sindsdien zijn mijn voeten problemen verleden tijd.
Gebruikersavatar
twinkie
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 305
Lid geworden op: wo 6 oktober 2010, 22:25

Wat bij mij hielp was een harder zooltje. Van de mavic alpine xl naar een zooltje van meindel.
Bird Aether 9A 2021
YT Industries Jeffsy 27 Cf Pro 2018
Scott Genius 730 2014
Specialized Epic comp 2010
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Ik heb zooltjes aan laten meten door een podotherapeut. Probleem verholpen.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Maffeco
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 7 december 2014, 23:39

Rare toevoeging misschien maar ik heb dus regelmatig dat mn linkerduim begint te slapen /tintelen.
Gebeurt lang niet altijd en heb mn duim meestal op twee inbus boutjes.
Iemand dezelfde ervaring gehad?
Plaats reactie