MTB Route Ede

Voor alle vragen en tips over de vaste routes en leuke plekjes van Nederland.
Plaats reactie
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Update:

n de zomermaanden heeft Natuurmonumenten in samenwerking met een aantal leden van de Wielervereniging Ede een nieuw deel aan de MTB-route van Ede weten te realiseren. Het is nu mogelijk om vanaf twee verschillende kanten van de Edese route een doorsteek te maken door het gebied Planken Wambuis. De route loopt tot de oude spoortunnel bij Rijkswaterstaat.

De routes zijn beide iets meer dan 4 km lang en vormen een mooie verbinding vanaf de Edese bossen richting Arnhem / Papendal waar de Oosterbeek route kan worden opgepakt.
Afbeelding

plus:

afgelopen zaterdag(20 september) hebben ongeveer 15 leden van de Wielevereniging Ede enorm veel werk verzet op de Belt bij Wekerom voor de realisatie en uitbreiding van de mountainbike mogelijkheden in de omgeving van Ede. Snoeien, zagen, graven, maaien......er is van alles gebeurd! Het wordt dan ook een compleet nieuwe route, die niet over

reeds bestaande paden gaat. De route belooft een mooie en uitdagende route te worden met onder andere een mooie singletrack door het bos en een pittig klimmetje. Benieuwd?? Neem vast een kijkje! Het eerste paaltje staat al in de grond en het eerste deel is al te rijden.
Afbeelding


Ben benieuwd...
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Ook benieuwd, vooral ook of de bewijzering aangepakt gaat worden.
Loopt die nieuwe route over de belt?
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

dhunter schreef:Update:

n de zomermaanden heeft Natuurmonumenten in samenwerking met een aantal leden van de Wielervereniging Ede een nieuw deel aan de MTB-route van Ede weten te realiseren. Het is nu mogelijk om vanaf twee verschillende kanten van de Edese route een doorsteek te maken door het gebied Planken Wambuis. De route loopt tot de oude spoortunnel bij Rijkswaterstaat.
De routes zijn beide iets meer dan 4 km lang en vormen een mooie verbinding vanaf de Edese bossen richting Arnhem / Papendal waar de Oosterbeek route kan worden opgepakt.
Afbeelding
Mooi dat er aan deze route wordt gewerkt! Wel een vraag: waarom is er gefocust op deze 'aanpassing'? Op zich was er al een prima verbinding tussen deze route en de Oosterbeek route (via Wolfheze)?
Ik vind het ook wat ver gaan om deze twee verbindingsstukken 'nieuwe routes van 4 km lang' te noemen....

Ongetwijfeld heeft het erg veel moeite gekost om dit te realiseren, hulde voor het verrichte werk. Maar graag ook focus op bijvoorbeeld de route markering op de overige stukken! En hoe zit het nu met de Ginkelse heide? Kun je daar al doorheen? Ivm problemen met defensie...
Het hierboven gebruikte kaartje wijkt ook weer af van MTBroutes.nl zie ik...

Nogmaals, ik ben blij dat er wat gebeurt en dat er aandacht aan de route wordt besteed! Goed bezig.
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Bram87 schreef:
dhunter schreef:Update:

n de zomermaanden heeft Natuurmonumenten in samenwerking met een aantal leden van de Wielervereniging Ede een nieuw deel aan de MTB-route van Ede weten te realiseren. Het is nu mogelijk om vanaf twee verschillende kanten van de Edese route een doorsteek te maken door het gebied Planken Wambuis. De route loopt tot de oude spoortunnel bij Rijkswaterstaat.
De routes zijn beide iets meer dan 4 km lang en vormen een mooie verbinding vanaf de Edese bossen richting Arnhem / Papendal waar de Oosterbeek route kan worden opgepakt.
Afbeelding
Mooi dat er aan deze route wordt gewerkt! Wel een vraag: waarom is er gefocust op deze 'aanpassing'? Op zich was er al een prima verbinding tussen deze route en de Oosterbeek route (via Wolfheze)?
Ik vind het ook wat ver gaan om deze twee verbindingsstukken 'nieuwe routes van 4 km lang' te noemen....

Ongetwijfeld heeft het erg veel moeite gekost om dit te realiseren, hulde voor het verrichte werk. Maar graag ook focus op bijvoorbeeld de route markering op de overige stukken! En hoe zit het nu met de Ginkelse heide? Kun je daar al doorheen? Ivm problemen met defensie...
Het hierboven gebruikte kaartje wijkt ook weer af van MTBroutes.nl zie ik...

Nogmaals, ik ben blij dat er wat gebeurt en dat er aandacht aan de route wordt besteed! Goed bezig.
Het zou inderdaad prettig zijn als ze de route zelf eens zouden opknappen maar dit is misschien een begin? Ik zou ook eigenlijk niet weten of defensie nog in de weg ligt. Misschien zijn ze er achter gekomen dat mtbers een tankbaan niet erg kunnen beschadigen? :wink:

De route die op mtbroutes staat is inclusief een aantal verbindingsstukken die door vrijwel niemand gebruikt worden. De eigenlijke route is ongeveer 40 km en loopt inderdaad zoals op dat plaatje staat aangegeven.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Er zijn nu nieuwe mtb-routes in Rhenen (Stadsbossen, Kwintelooijen). Die zouden eigenlijk via de Groene Grens en de onverharde Klompenpaden (oeps, wat zeg ik nou weer) met Ede verbonden moeten worden.
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Gebruikersavatar
Jan Willem
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4204
Lid geworden op: wo 26 augustus 2009, 14:10
Mijn mountainbike: Batavus Rambler 'Action line' 1988

Dat is volgens mij heel goed mogelijk via de paden rond Renswoude-Ederveen-Lunteren.
Zitten paden bij waar het verboden is voor honden. Laat staan dat wij daar wel mogen rijden met onze MTB's.
Volgens mijn BMI ben ik bijna 15cm 13cm 11½cm 10,3cm te kort.
Gebruikersavatar
bert l.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10838
Lid geworden op: zo 29 februari 2004, 15:12
Mijn mountainbike: Cube AMS 100
Contacteer:

Jan Willem schreef:Dat is volgens mij heel goed mogelijk via de paden rond Renswoude-Ederveen-Lunteren.
Zitten paden bij waar het verboden is voor honden. Laat staan dat wij daar wel mogen rijden met onze MTB's.
Ik rijd met enige regelmaat bij het Fort aan de Buurtsteeg niet ver van Veenendaal-De Klomp de Grebbelinie op en dan via het Nederwoudse Pad naar het Lunterse Buurtbos. Daar zit nog iets teveel asfalt in.

Honden mogen niet op Klompenpaden komen, omdat ze naar de koeien happen en er in hun drollen parasieten zitten die schadelijk zijn voor koe en schaap. Aan ons kleven dit soort nadelen niet. Ik heb nog nooit een mtb-er op z'n eigen pad zien sch**ten.

http://www.klompenpaden.nl/alle-klompenpaden.html
Vrijwilliger bij MTB Heuvelrug.


link: www.mtb-utrechtseheuvelrug.nl
Biker 2526
All rounder
All rounder
Berichten: 143
Lid geworden op: di 20 juli 2010, 19:52
Mijn mountainbike: Giant xtc composite 29er 1

http://www.edestad.nl/lokaal/wielervere ... R1SvdKsXkV" onclick="window.open(this.href);return false;

Stukje over de route mbt tot de Ginkelse heide.
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Biker 2526 schreef:http://www.edestad.nl/lokaal/wielervere ... R1SvdKsXkV

Stukje over de route mbt tot de Ginkelse heide.
Goed nieuws natuulijk maar voorlopig is er hier uberhaupt niet te rijden, legaal of illegaal... Lijkt hier wel Afbeelding :o
BramVice
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1716
Lid geworden op: vr 1 juli 2011, 15:10
Mijn mountainbike: Spectral 29

ligt er prima bij hoor, alleen bij noord-ginkel een enorme vijver waar middenin een route-pijltje staat. perfecte plek voor een houten brug, ik denk niet dat dat stuk ooit nog droog zal vallen...
dhunter
All rounder
All rounder
Berichten: 130
Lid geworden op: vr 14 februari 2014, 11:21

Bram87 schreef:ligt er prima bij hoor, alleen bij noord-ginkel een enorme vijver waar middenin een route-pijltje staat. perfecte plek voor een houten brug, ik denk niet dat dat stuk ooit nog droog zal vallen...
Daar staat het geregeld onder water. Niet dieper dan 20 cm normaal gesproken maar aan de zuidkant ligt een sloot dus daar even een omweg maken. Dat gedeelte droogt wel enorm snel op dus na een paar weken aardig weer zal het wel weer helemaal droog zijn, zandgrond he :wink:
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Rare vraag:

Heeft iemand een openbare Strava workout waar rond 1 uur gistermiddag door de Sijsselt is gefietst, in de buurt van deze MTB route?

Er is hier gister een voorval geweest tussen een mountainbiker en wandelaar met hond.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

wat bedoel je met openbare Strava workout?
nversteege
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 707
Lid geworden op: di 6 augustus 2013, 23:45

Een Strava workout, maar dan openbaar? Zodat iedereen het kan zien. Als je rond die tijd in die buurt hebt gefietst kan je namelijk een FlyBy doen om te zien wie er in de buurt heeft gefietst.
Spook-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2278
Lid geworden op: zo 20 oktober 2002, 12:30

Ah ok, ik heb het voorval ook al op FB voorbij zien komen via een bekende. Heb geprobeerd te zoeken in mijn Strava account maar heeft niets opgeleverd
Plaats reactie