Help! Welke tandwielen...?!

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

... of het nu voor 3x10 op een 27.5 ipv 29er, 2x10, 1x11 <whatever> is. Ofschoon er 4365 topics voor nodig zijn omwille van micro-verschillen, is het eigenlijk allemaal 1 pot nat en zijn er eigenlijk prima informatieve berichten en tools beschikbaar. Maar bij deze toch topic 4366 met betrekking tot dit onderwerp...

De standaard schijnt te zijn om ervaringen te vragen. Maar hoe waardevol zijn ervaringen van mensen die je naar alle waarschijnlijkheid niet of misschien nauwelijks kent die veel fitter zijn of juist niet, die qua terrein misschien het compleet tegenovergestelde rijden, met een hele andere intentie, etc... nu eigenlijk? IMHO is het tamelijk nietszeggend en dat terwijl wanneer je al even rijdt, zelf eigenlijk op een schat aan informatie zit: je weet (of kunt weten) welke versnelling(en) je zelf gebruikt voor jouw capaciteiten in jouw terrein, waar je eventueel "te kort" komt en wat je absoluut niet gebruikt... (en ja, ik val hier al snel 2 jaar in herhaling)

Alleen zegt max. 3x5 van je 26" weinig wanneer je naar een 650B 1x11 wilt en is het ook niet echt behulpzaam voor die 2x10 op een 29er. Maar gelukkig zijn er natuurwetten… Nu kun je een complete energiebeschouwing op los laten, vermogens uitrekenen om verzet A een uur tegen de wind in met een verzet B bergop te vergelijken , etc..., maar zolang:
a) onder dezelfde condities vergeleken wordt,
b) niet van een bakfiets naar anorexia racemachine of andersom gaat (om te chargeren)
... dan gaat dat verschil waarschijnlijk niet bijzonder significant zijn. Niet veel significanter dan dat je altijd moet afronden naar natuurlijke getallen, verschillen in nieuw vs half versleten, etc.... Het moge duidelijk zijn dat het niet perfect is, maar de fout die je maakt is allicht kleiner dan dat ik nu 38 zeg en je me op m'n blauwe ogen maar moet geloven (hetgeen ik sowieso zou ontraden want ik heb geen eens blauwe ogen, maar dat terzijde).


Waar het dus om draait zijn 'overbrengingsverhouding'. In Jip-en-Janneke taal komt het erop neer dat wanneer je een crankomwenteling maakt (omw_crank), een stuk ketting verplaats wordt ter grootte van je voorblad (T_voor). De wet van behoud van ketting zegt dat datzelfde stuk ketting achter gaat passeren waar alleen een ander formaat kransje (T_achter) zit en dat stuk ketting dat overblijft of te kort is dus resulteert in meer of minder omwentelingen van het achterwiel (omw_wiel). Ofwel geldt dat (hetzelfde verhaal in 1 regel):
T_voor * omw_crank = T_achter * omw_wiel <=> omw_wiel = T_voor/T_achter * omw_crank [1]

Het verschil in omwentelingen van de crank (input) en het wiel (output) wordt gegeven door de factor T_voor/T_achter, de overbrengingsverhouding.

Met de kennis van welke versnellingen je nu gebruikt, met daaraan gekoppeld met welke tandwielen en uiteindelijk overbrengingsverhouding dat overeenkomt, kun je voor ‘dezelfde’ fiets gewoon uitzetten wat je kan missen en wat je moet afdekken. Dat kan je vervolgens op de achterkant van een bierviltje, in een zelf geknutselde XLS of met Gear Calculator terugrekenen naar een nieuwe setup of vergelijken met de setup die je in gedachten had.


Maar nu had je oude fiets 26" en je nieuwe 29"... Ook dat is niet meer dan de introductie van een extra parameter, waar in het vorige geval niet bij stil gestaan hoefde te worden. Voor verschillende wielmaten zit er een verschil in de afstand die je aflegt per omwenteling van het wiel (s_wiel). Dat kun je daadwerkelijk opmeten of simpelweg de omtrek van een cirkel uitrekenen met een diameter die je voor je bandenmaat gevonden hebt c.q. een standaard maat (zie Lee). Wanneer we dat combineren met [1] volt dat de afstand s die wordt afgelegd gegeven wordt door:
s = s_wiel * omw_wiel = s_wiel * T_voor/T_achter * omw_crank [2]

Het zal iedereen zijn opgevallen dat wanneer je 300 crankomwentelingen moet maken om 1000m af te leggen dat het ‘lichter trapt’ dan wanneer je voor diezelfde afstand 200 crankomwentelingen maakt, of dat nu door de gekozen versnelling of een verschil in wielmaat komt doet daar weinig aan af. Wil je met verschillende wielmaten vergelijken dan kun je gewoon de afgelegde afstand per crankomwentelingen (of het aantal crankomwentelingen voor X meter) als criterium gebruiken. Hier kun je je restant bierviltjes voor aanspreken, maar gelukkig kan de Gear Calculator dit ook…


Extremen zijn natuurlijk extreem makkelijk te berekenen, daartussen kan het iets lastiger zijn. Enige analyse is dientengevolge raadzaam:
a) of je lievelings overbrengingen er ueberhaupt tussen zit of dat het een geval van net niet is,
b) of de meest gebruikte overbrengingen geen erg scheve kettinglijn opleveren of vereisen continu voor & achter te schakelen,
b) of de overgang voor er niet in resulteert dat je achter tegelijkertijd te veel kransjes moet schakelen (gevolg van het verschil in tanden tussen de voorbladen) om een logische stap te houden (ofschoon dat ook een bewuste keuze kan zijn).
... dan kan het een overweging zijn om uitersten iets ruimer te kiezen. Dat daar zo nu end an een behoefte blijft om de eigen overweging te toetsen, kan ik me voorstellen.


Nu zullen ongetwijfeld mensen zijn die het een bijzonder saai ***verhaal vinden en die gewoon lekker willen fietsen met hun 1x10. Realiseer je alleen dat het hele idee zeker achter de 1x... en in mindere mate 2x... is dat je optimaliseert voor jouw toepassing en overall bereik inlevert. Je ontkomt er dan ook niet aan ofwel er over na te denken en aan de hand van een referentiekader te bepalen ofwel het lukraak uit te proberen. Het laatste vervangt de noodzaak om het theoretisch te benaderen, edoch niet dat er nog altijd natuurwetten aan ten grondslag zullen liggen...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
ThaSingleTrackMastah
Moderator
Moderator
Berichten: 29834
Lid geworden op: do 19 december 2002, 10:56
Mijn mountainbike: Heeft een motortje
Contacteer:

Ha, da's toevallig, want toevallig zat ik vanavond te denken dat er intussen bijna net zoveel topics zijn over verzetten als over banden.
Dus we gaan nu eens en voor altijd duidelijkheid scheppen.
Nou ja, een aantal van ons hebben het licht al gezien en die rekenen er lustig op los en komen zo tot 1x11 met het juiste voorblad voor hun tochtjes, of 2x10 voor iets meer spreiding.

Ik denk niet dat we iedereen kunnen helpen, want zelf nadenken is lastig, jezelf goed inschatten misschien nog lastiger.
Voor die mensen is er nog steeds 3x10 te koop, bijvoorbeeld met 44-32-22 voor en 11-36 achter.
Dan kan je onverhard de Alp d'Huez op en verhard weer naar beneden, en tot 75km/h nog mee trappen ook. :-q
Iedereen die zichzelf daar niet in herkent moet dus aan het rekenen.
Iedereen die daar geen zin in heeft start gewoon weer een nieuw topic :wink:

Dit linkje is natuurlijk geniaal.
Kies je voorbladen (chainrings) en kies je cassette (sprocket)
Schuif het aantal tandjes van je voorbladen wat heen en weer en je weet hoe hard je continue kunt rijden.
Beetje eerlijk zijn tegen jezelf en je weet hoe groot je grootst voorblad moet zijn.
Kleinste voorblad is lastiger kiezen, wie weet hoe zwaar een onverharde Alpenklim van 1000hm aanvoelt en wat je dan nodig hebt ?
Beetje vergelijkingsmateriaal is dan wel handig, je oude fiets bijvoorbeeld, waarmee je wel eens over de grens bent geweest.
Heb je dat niet, kies dan gerust klein, bijvoorbeeld 24 of 22.
Als je ooit in de Alpen gaat fietsen natuurlijk, anders mag het iets groter.
De Ardennen zijn niet minder steil, maar wel korter, dus dat kan nog wel een beetje op de macht.
26 is dan zat, als je goede benen hebt.
Deze calculator neemt ook je wielmaat mee in de berekening, kijkt hoe alle versnellingen op een 29" zo'n 10% zwaarder uitvallen dan op een 26".
Veel mensen hebben wel wat fietservaring op hun 26" en vragen zich af wat er op hun nieuwe 27.5" of 29" fiets moet.
Alles is nu duidelijk, toch ?
Nu nog ff op mooi weer wachten, en uitproberen bij Malmedy, Theux, La Roche of Houffa.
Of op de Utrechtse Heuvelrug.
Laatst gewijzigd door ThaSingleTrackMastah op wo 11 februari 2015, 19:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Some days it's easy, some days it's a fight.

Disclaimer: Spellingscontrole vern#ukt mijn posts. Excuses voor vreemde woorden en afkortingen.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16705
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Goed dat het eens in 1 topic samengevat wordt, maak er maar meteen een sticky van mods. Hoewel we natuurlijk wel meer onderwerpen hebben die in één sticky samengevat zouden kunnen worden, wordt het wel een heel compact forumpje ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Ik denk niet dat we iedereen kunnen helpen, want zelf nadenken is lastig, jezelf goed inschatten misschien nog lastiger.
Voor die mensen is er nog steeds 3x10 te koop, bijvoorbeeld met 44-32-22 voor en 11-36 achter.

Pffffffff, wat is er mis met 3x10 ben je bang dat je niet profi overkomt? Ik kan heel goed nadenken voor mijzelf en heb er bewust voor gekozen. Nou jij weer .......
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

Sterker nog, juist omdat ik nadenk, de calculators heb gebruikt, de ervaring heb meegewogen, heb ik mezelf goed leren inschatten: had ik nog maar 3x10 :winkie: . Momenteel behelp ik me met een gemodificeerde 2x10 op mijn nieuwe fiets, ik probeer er maar het beste van te maken :-q .

Ik denk dat de meeste fabrikanten de hype volgen van 2x10 en 1x11, waarbij geldt: hoe duurder de fiets, hoe minder het bereik, lijkt het wel. Wel hip, niet altijd zo praktisch.
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
ak-77
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3123
Lid geworden op: do 5 januari 2012, 00:23

+1, zelf nadenken is misschien niet makkelijk, voor een ander nadenken is nog moeilijker. Geef mij maar een triple op de fiets en een tripel na het fietsen.
Give me little bits of / more than I can take
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Een relatie met alle 1x10, 1x11 of 2x10 discussies is er zonder meer (voor die tijd was het voor Otto Normalverbraucher namelijk een non-issue), edoch is het thema hier niet om 1x11, 2x10, <whatever> te promoten maar om inzichtelijk te maken dat deze verschillende setups geen zwarte magie zijn, maar 'eenvoudig' met elkaar vergeleken kunnen worden gebruik aan de hand van je eigen referentiekader. Dit alles om een onderbouwde keuze te maken in plaats van iemand anders die je helemaal niet kent te vragen die keuze voor je te maken...

Dat is net zo zeer van toepassing wanneer je voor de keuze staat of je:
a) de 40-30-22 triple moet nemen of toch de 42-32-24 moet gaan voor je nieuwe 27.5,
b) een tandblad al dan niet overbodig kunt maken,
c) etc...

De keuze wat dat dan exact moet zijn moet iedereen vooral voor zichzelf maken, juist voor zijn eigen gebruikscondities.


Hetgeen niet wegneemt dat ik vanzelfsprekend zelf ook een opvatting heb, zoals dat ik de toegevoegde waarde van een monsterverzet als 44x11 op een 29'er niet zie voor het grootste deel van de populatie. Tenzij je op een afdaling via een asfalt of relatief vlakke schotterweg graag wenst mee te trappen om een nieuw snelheidsrecord neer te zetten, windkracht 6 mee verwacht tijdens een strandrace, ...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
aurelius
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 10365
Lid geworden op: do 26 november 2009, 23:35
Mijn mountainbike: Lux Trail CF7

kermit schreef:Goed dat het eens in 1 topic samengevat wordt, maak er maar meteen een sticky van mods. Hoewel we natuurlijk wel meer onderwerpen hebben die in één sticky samengevat zouden kunnen worden, wordt het wel een heel compact forumpje ;-)
+1, om ook weer de discussies te voorkomen die elders reeds gevoerd worden (maak me er graag schuldig aan)? Prachtig overzichtje. Nog nergens zo dicht en zo overzichtelijk bij elkaar te vinden geweest... dadelijk raken we het weer kwijt... raakt het ondergesneeuwd...
The "Fun Zone" is definitely quicker to find on a shorter travel bike.
You only want as much as is necessary and as little as possible.
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

En nog even, als dit het ultime topic over ketting en kettingwielen moet zijn noem het dan ook zo.
Er zijn volgens mij geen ATB`s met tandwielen.
Laatst gewijzigd door Gerard Butter op za 7 maart 2015, 12:12, 1 keer totaal gewijzigd.
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
Gebruikersavatar
Luc151
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 9 mei 2013, 09:45
Mijn mountainbike: onbelangrijk

Gerard Butter schreef:En nog even, als dit het ultime topic over ketting en kettingwielen moet zijn noem het dan ook zo.
Er zijn volgens mij geen ATB` met tandwielen.
+1

tandwielen... tandwielen zitten o.a. in de versnellingsbak van je auto....
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7362
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Afbeelding

Het is fout maar tandwiel geeft ~2000 resultaten, kettingwiel ~50...
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Tussenweg: kettingblad...
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
I Cannondale myself.
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1990
Lid geworden op: za 3 september 2011, 23:10
Mijn mountainbike: *Cannondale* F-Si carbon 1. onBIKE limited edition F800.
Contacteer:

En toch zitten op een bike kettingwielen :tong
Geluk is niet te koop, maar met een aankoop van een MTB kom je verrekkes dichtbij.
Click here to activate SYS Cannondale F-Si 1
Gebruikersavatar
Gerard Butter
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 370
Lid geworden op: do 4 oktober 2007, 22:12
Mijn mountainbike: Merida Misson Elite / Scott Spark Expert
Contacteer:

Op de foto kan je het verschil tandwiel kettingwiel duidelijk zien. Goed bedacht die foto ook echt subliem mijn complimenten!

Welke groep is dit in het kader van het topic?? 12 x 1 ?
The whole problem with the world is that fools and fanatics are always so certain of themselves, and wiser people so full of doubts
Gebruikersavatar
BertB
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 27 februari 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Giant Trance X 29er

Pignon 1.18 das een 18x1 :tong
Lock-out op een fully? Dat is net een patatje met zonder mayo!
Plaats reactie