Aankoop advies MTB beginner

Speciaal voor de beginnende mountainbikers.
Plaats reactie
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

Wellicht is het handiger om een maattabel te gebruiken specifiek voor mtb :wink:

http://www.wielersportinfo.nl/mtbfietsafstelling.htm

:-q
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Die tweedehands ziet er erg netjes uit inderdaad maar misschien is het handiger om hem nieuw te kopen en hem door de winkel te laten afstellen etc., aangezien ik zelf geen idee heb hoe dat moet, en daar ook terecht kunnen voor onderhoud.
Bij die maattabel specifiek voor een mtb kwam ik ook uit op 44 cm, dus dat zal dan wel kloppen.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

Bij een binnenbeenlengte van 77cm zou ik eens op die 42cm 29er gaan passen.
Leuke degelijke fiets.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Het beste zou zijn als ik een 26er en een 29er eens zou kunnen testen en dan zou kunnen bepalen welke het beste voor me zou zijn. Ik weet alleen dat je met een 29er wat sneller kan en makkelijker over dingen zoals takken etc. heen kan rijden en dat je met een 26er gemakkelijker kan sturen en scherpere bochten kan maken. Nu weet ik niet wat in de bossen hier het handigste zou zijn. En of ik dus beter voor een beter afgewerkte 26er kan gaan of voor een 29er.
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

De 29er is een hele mooie fiets om mee te beginnen en uitgerust met betrouwbare onderdelen.
Rolt, klimt en daalt gemakkelijker dan een 26er en om de wendbaarheid zou ik me niet druk maken, tenzij je van plan bent, serieus wedstijden te gaan rijden.

(de reden dat ik je eerst de 26er aanraadde was, omdat ik je lichaamslengte niet goed gelezen had. :oops: )
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Dan lijkt het erop dat het alsnog een 29er wordt, sorry voor mijn vele vragen, maar ik wil graag een goede keuze maken. Dus nu is de keuze tussen http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... -2014/1073 en http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... trail/1176 Nu is het verschil volgens mij dat die duurdere iets lichter zal zijn, maar volgens mij ook een wat mindere afmontage heeft. Dus wat zou in dit geval de beste keuze zijn?
Gebruikersavatar
ZorroI
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 155
Lid geworden op: zo 4 augustus 2013, 15:15
Mijn mountainbike: Cube Elite Super HPC Race 29 2015

Prijsverschil is slechts 25 euro en waarschijnlijk onder meer doordat de FSP LT 2015 een remote lock out op het stuur heeft. Voor de rest zijn de specs bijna identiek.

Verwacht geen gewichtsverschil van 100 gram of meer.

Voor de Xtrail SAVE 6.0 Deore 2014 worden de velgen echter niet vermeld.

Als er al een gewichtsverschil is dan moet dat uit de verschillende vorken dan wel velgen komen maar aangezien de prijzen zo dicht bij elkaar liggen en er verder technisch gezien qua onderdelen geen groot verschil te zien is verwacht ik dat ze binnen 100 gram van elkaar liggen.
Is eigenlijk ook verder niet zo belangrijk.
I can't change the world but I can change the world in me (U2-Rejoice)
Pollekes
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 858
Lid geworden op: vr 9 mei 2008, 08:42
Mijn mountainbike: Rocky Mountain Slayer en Canyon Stitched (Beide van m'n dochter)

SimoneP schreef:Dan lijkt het erop dat het alsnog een 29er wordt, sorry voor mijn vele vragen, maar ik wil graag een goede keuze maken. Dus nu is de keuze tussen http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... -2014/1073 en http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... trail/1176 Nu is het verschil volgens mij dat die duurdere iets lichter zal zijn, maar volgens mij ook een wat mindere afmontage heeft. Dus wat zou in dit geval de beste keuze zijn?
Ten eerste een compliment. Je bent uit het goede hout gesneden om een serieus mountainbiker te worden, want je bent al keurig bezig je budget op te rekken. :lol:

Zoals ZorroI schrijft is er nauwelijks verschil, behalve de lockout op het stuur. Ik persoonlijk vindt de tweede (EUR 525) wat mooier van kleur.
Training is like fighting with a gorilla.
You don't stop when you're tired, you only stop when the gorilla is tired.
SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Pollekes schreef:
SimoneP schreef:Dan lijkt het erop dat het alsnog een 29er wordt, sorry voor mijn vele vragen, maar ik wil graag een goede keuze maken. Dus nu is de keuze tussen http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... -2014/1073 en http://www.fietssportief.nl/nl/producte ... trail/1176 Nu is het verschil volgens mij dat die duurdere iets lichter zal zijn, maar volgens mij ook een wat mindere afmontage heeft. Dus wat zou in dit geval de beste keuze zijn?
Ten eerste een compliment. Je bent uit het goede hout gesneden om een serieus mountainbiker te worden, want je bent al keurig bezig je budget op te rekken. :lol:

Zoals ZorroI schrijft is er nauwelijks verschil, behalve de lockout op het stuur. Ik persoonlijk vindt de tweede (EUR 525) wat mooier van kleur.
Hahaha, dit is wel het maximum nou hoor, wat ik aan de fiets wil uitgeven. Is die lockout echt voordelig, ik las dat dat is om de vering in de voorvork te blokkeren?
Ik vind de tweede ook iets mooier, alleen ziet het zadel bij de goedkopere er wat comfortabeler uit, of dat ligt gewoon aan de foto.
Rayb81
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5597
Lid geworden op: di 7 januari 2014, 00:11
Mijn mountainbike: Specialized Camber 26" 2k11 - Crave 2k14

Lockout gebruik je in de praktijk toch alleen op het asfalt en zelfs dan is het niet echt nodig om hem dicht te zetten.

Zadel van de goedkopere ziet er wat minder racy uit, maar dat hoeft niet veel te zeggen.
Zadel is toch een kwestie van smaak, gewenning en is voor iedereen verschillend dus daar zou ik niet teveel naar kijken.
Gebruikersavatar
Dice Oldskool
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 5581
Lid geworden op: do 20 oktober 2011, 00:04
Mijn mountainbike: Mondraker Level R

Ik denk dat je met beide een goede keuze maakt. :-q
Gebruikersavatar
Giant-E
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 4831
Lid geworden op: za 6 september 2014, 14:40
Mijn mountainbike: Neuron CF8

Beide bike's kan je voorlopig prima mee het bos in. Ga gewoon naar die winkel en beslis daar welke 't wordt.
Wie weet kan je daar nog wat onderdelen (zadel?) aanpassen voor de deal rond is. Succes!
SimoneP
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 45
Lid geworden op: do 19 februari 2015, 23:19
Mijn mountainbike: Xtrail Save 6.0

Bedankt, zal eens mailen of het mogelijk is om ze allebei even te testen en dan zal ik kijken of ik van de week ergens langs kan gaan.
In m'n nopje
All rounder
All rounder
Berichten: 126
Lid geworden op: wo 20 januari 2010, 14:43
Mijn mountainbike: Merida 96 HFS 1000D

Probeer op beide een testritje te maken en besluit welke je het lekkerste vind fietsen/zitten. Denk er eventueel nog een nachtje over na en dan de knoop doorhakken :)
Plaats reactie