soorten cassette afnemer, welke?

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

Goedendag,
Ik ben n redelijk ervaren bikersvrouw, met enig technisch inzicht (ja, die bestaan nog).

Ik heb 2 mtb's te onderhouden. Nu mag ik een shimano xt 9 speed casette vervangen (en ketting).
Maakt het uit welke shimano compatible cassettesleutel ik koop? Waar moet ik op letten? Ik lees dat er bijvoorbeeld sleutels zijn voor shimano hg, past dat ook op xt? Mijn andere bike is een slx 10 speed. Kan ik dan dezelfde sleutel gebruiken? Dezelfde vraag geldt eigenlijk ook voor de kettingzweep.
Daarnaast, wat is jullie tip voor een goedkope online onderdelenshop?
Groetjes uit zeeland.
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

Ikzelf heb een hele simpele in m'n gereedschapskist liggen :
http://www.bikester.nl/fietsaccessoires ... 15002.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat ik meerdere heb horen zeggen dat deze : http://www.bikester.nl/fietsaccessoires ... 8a5b847ea1" onclick="window.open(this.href);return false; ook goed zijn werk doet ... , vooral omdat scheeftrekken hier is geëlimineerd dankzij het staafje wat in je as gestoken wordt.

Ook even een kettingzweep mee bestellen ! http://www.bikester.nl/fietsaccessoires ... 8a5b847ea1" onclick="window.open(this.href);return false; (Ik heb zelf een kettingzweep gemaakt, dmv een strip met daaraan een ketting geponst )

(PS, bijkomend voordeel mocht je over schijfremmen beschikken met schijven voorzien van lockring, dan kan je de schijven ook met deze sleutel (de)monteren :-q )
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

bedankt Remy! Mag ik uit je woorden opmaken dat het niet uitmaakt welk type? Of heb je de linkjes specifiek uitgezocht op mijn verhaal (9 en 10 speed, xt en slx) ?
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

De hoeveelheid versnellingen maakt idd niet uit Schuitje ... ;)

Het enige verschil tussen 9&10 speed cassettes is de breedte van het geheel. (Daarom past 10 speed ook niet op een 9 speed hub/naaf ;) ), ook onder welke groep de cassette valt is niet van belang in dit geval :-q

Maar de lockring waarmee 9 speed en 10 speed vastgezet worden zijn identiek ;)
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

Remy_ams100 schreef:Het enige verschil tussen 9&10 speed cassettes is de breedte van het geheel. (Daarom past 10 speed ook niet op een 9 speed hub/naaf ;) ), ...
Zou ik m'n hand niet voor in het vuur steken, zou wel eens auw kunnen doen.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

cheeta schreef:
Remy_ams100 schreef:Het enige verschil tussen 9&10 speed cassettes is de breedte van het geheel. (Daarom past 10 speed ook niet op een 9 speed hub/naaf ;) ), ...
Zou ik m'n hand niet voor in het vuur steken, zou wel eens auw kunnen doen.
Oops :oops: :bier:

Voutje bedankt :P ... cheeta heeft het in dit geval alle recht om mij hier op den vingers te tikken :P

9 en 10 speed passen WEL beide op dezelfde hub/naaf , maar 11 speed dus niet (Irrelevant in dit verhaal, maar ik zal waarschijnlijk de combi 9 & 10 hebben vergeleken als zijnde 10 en 11 speed :P )

*edit* Het hele verhaal kan de kast in volgens mij, ik lees net dat XTR 11 speed op 9/10 speed hubs passen ... hmmm

lol

:-q
Laatst gewijzigd door Remy_ams100 op wo 18 februari 2015, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
japie carbon
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 6000
Lid geworden op: di 29 september 2009, 20:02
Mijn mountainbike: is onderweg

Waarom past 11 speed niet dan?

Bij de sram groep heb je gelijk, maar Shimano past voor zover ik weet wel.
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

ik leer hier nu al heel wat! thnx guys.
Maare Remy, gezien de prijzen van de sleutel en zweep, is dit http://www.mtbgigant.nl/fietsgereedscha ... nd-starter" onclick="window.open(this.href);return false;
dan niet meteen beter?
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

De 11 speed van Shimano past wel gewoon op een standaard body toch? Deze heeft gewoon een 11t kleinste blad. De Sram 11 speed heeft als kleinste een 10t blad en deze is te klein voor een normale body, dus hebben ze een eigen body ontwikkelt, XD
datang
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1147
Lid geworden op: za 5 mei 2012, 18:19
Mijn mountainbike: Dartmoor Two6player, Transition Scout, On-One 45650B

schuitje schreef:ik leer hier nu al heel wat! thnx guys.
Maare Remy, gezien de prijzen van de sleutel en zweep, is dit http://www.mtbgigant.nl/fietsgereedscha ... nd-starter" onclick="window.open(this.href);return false;
dan niet meteen beter?
Tja, het is net wat je fijn vind. Persoonlijk zou ik dit niet doen, omdat er ook dingen in zitten die je of al hebt, of nooit gaat gebruiken. Ik koop daarom iets van iets betere kwaliteit als ik het nodig heb. Is wel duurder uiteindelijk, maar dan heb je wel betere kwaliteit en geen overbodige spullen..
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

japie carbon schreef:Waarom past 11 speed niet dan?

Bij de sram groep heb je gelijk, maar Shimano past voor zover ik weet wel.
Ja klopt ... , ik zat er dus niet een heel klein beetje naast , maar een heleboel :P :winkie: , Mea Culpa ...

Maar ... dat feit gaat gelukkig niet over haar directe vraag :D
Gebruikersavatar
Remy_ams100
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 1538
Lid geworden op: di 14 december 2010, 13:01
Mijn mountainbike: Cube AMS 100 (2010 / B&G) & een Cube SL Cross (2010) cross-hybride
Contacteer:

schuitje schreef:ik leer hier nu al heel wat! thnx guys.
Maare Remy, gezien de prijzen van de sleutel en zweep, is dit http://www.mtbgigant.nl/fietsgereedscha ... nd-starter" onclick="window.open(this.href);return false;
dan niet meteen beter?
Ikzelf heb geen ervaring met zulke setjes, dus kan weinig zeggen over het materiaal wat gebruikt is voor de gereedschappen ... , maar ik zou gewoon met de tijd kopen wat je nodig hebt.

Als ik even kijk naar bv zo'n setje steeksleutels van de Gamma, en vergelijk dat met m'n setje Gedore, dan ben ik blij dat ik er iets meer voor heb neergelegd!
schuitje
All rounder
All rounder
Berichten: 62
Lid geworden op: wo 18 februari 2015, 17:53
Mijn mountainbike: Cube access wls race 2015

Daar heb je wel een punt. Gereedschap moet wel degelijk zijn. Heb me ook wel eens meer vergist met de 5 euro vergaarbak van de bouwmarkt......
Gebruikersavatar
cheeta
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7387
Lid geworden op: zo 24 juni 2007, 09:25
Mijn mountainbike: Plopsaland

1) Bikester is niet de goedkoopste website in de regel...
2) Parktool is de bovenkant van de markt (voor serieus gebruik), kettingzweep kun je voor 10~12 EUR vinden en een cassette afnemer voor ~5 EUR wanneer je naar 'eigen' merken of meer de hobbyisten merken gaat.
"This post may contain irony: Discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure."

| Freie Fahrt fuer freie Buerger! | LHR | Black Trails Matter | Build Back Blacker |
BigNiner
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: wo 30 januari 2013, 14:25
Mijn mountainbike: Bulls

Heb zelf alles van "BBB". Ik weet dat het geen prof. gereedschap is, maar heb het veeel liever als zo'n prulkoffertje. En het is zo bij de lbs verkrijgbaar. Ik heb elke x als ik iets nodig had, het gereedschap aangeschaft. Ben nu na 5 jaar redelijk compleet.
http://www.mountainbike.nl/forum/viewto ... 4&t=119829" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaats reactie