Dilemma: welke wielset < 300,- Shimano XT of Mavic Crossride

Welke voorvork is goed, welke shifters schakelen meer dan nodig? Stel je vragen zo duidelijk mogelijk!
Plaats reactie
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

Ik ben al een tijdje aan het kijken naar een nieuw 29" wielsetje.

Mijn huidige fabrieksset weegt ruim 2300 gram, dus ik wil er qua gewicht liefst zo'n 500 gram vanaf snoepen incl. tubeless maken :winkie:

Mijn budget is zo'n 200-300 euro. Niet heel ruim, maar de vrouw des huizes vindt het meer als genoeg; want ja, de fiets is toch pas net een jaartje oud en hij fiets toch goed :D

Ik heb mezelf nog beperkt tot 2 setjes die er qua looks voor mij het beste uit zien.
Over de 2 setjes staan verschillende meningen op het internet, dus er is nog enige twijfel.

Setje 1:

Mavic Crossride 29

- Prijs op internet € 200,- incl adapters voor QR
- Voordelen: mooi geprijsd, looks
- Nadelen: gewicht = 2020 gram

Setje 2:

Shimano XT 29

- Prijs op internet € 270,- incl QR
- Voordelen: gewicht 1755 gram
- Nadelen: Decals kunnen niet verwijderd worden (niet dat ze niet mooi zijn, maar ik hou meer van stealth)

Mijn gewicht van 67 kg zal voor beide wielsets geen probleem zijn.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en aandachtspunten.
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik zou zeggen de XT set, maar die hebben een nadeel: de vrijloop kan scheuren bij flink aanzetten. Zal wellicht eerder gebeuren bij een 100kg krachtpakket dan bij een lichte rijder zoals jij, maar toch.

Crossrides vind ik zelf niet echt een aanrader. Ik zou dan ook de blik wat verder verruimen dan deze twee sets.
Ik heb recentelijk een wielset gekocht bij Actionsports.de, DTswiss 370 naven met 32 DT comp spaken en Funworks Atmosphere XL velgen. Weegt 1.825 gram op onze digi keukenweegschaal en de velgen zijn 23mm inwendig en tubeless-ready (dwz, met yellowtape zijn ze tubeless, geen rimstrip nodig). Prijs 269,-
De stickers zijn vrij klein, en te verwijderen als je wilt.

http://www.actionsports.de/de/dt-swiss- ... 0588?c=168" onclick="window.open(this.href);return false;

Ze zijn er ook met een lichtere velg, dan komt de set op 1.720 gram:
http://www.actionsports.de/de/dt-swiss- ... 0575?c=168" onclick="window.open(this.href);return false;

Aan jou de keus of je iets bredere velgen en een tikje meer stevigheid verkiest boven een ons minder of andersom ;-)
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
suravida
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 9023
Lid geworden op: do 31 mei 2007, 12:06
Mijn mountainbike: Staal!
Contacteer:

http://www.fietssportiefonderdelen.nl/p ... t-6-gaats/" onclick="window.open(this.href);return false;

Dit is ook mooi licht en betaalbaar, maar (zoals gebruikelijk) heeft Kermit ook weer een goed punt.
Don't be a dick!

Custom steel: http://project12.cc
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

Ja, de problemen met de achternaaf van de XT had ik al over gelezen, maar ik heb ook genoeg positieve recensies gelezen.

Action Sports en Fietssportief heb ik ook al bekeken.

Fietssportief is wel enigszins interessant, maar ik zou dan toch de voorkeur geven aan het zelf samenstellen bij Action Sports.
Ik zou dan kiezen voor een setje XT CL naven, Crest of Funworks SL velgjes, Aerolite spaken 8) en zwarte alu nippels.
Setje met Crest komt op 370,- en met Funworks 320,-

Beide zijn wel iets boven budget, zucht, keuzes.....(en vrouwen) :lol:
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16704
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

De alu nippels zou ik laten zitten, maar ik ben dan ook vooral van probleemloos en duurzaam :)
Gewicht telt daarna pas mee.

Voor mijn vriendin heb ik een paar van die Fietssportief XT/Crest wieltjes, zijn voor zover ik dat kan beoordelen ook netjes strak gespaakt. Maar voor mezelf heb ik toch gekozen voor een set met meer reserves, naast de genoemde Actionsports set heb ik een stel Hope/Flow EX wielen. Met Revo/Comp spaken en messing nippels zit je dan aan 2kg, maar die zitten wel redelijk boven je budget.

Ik vond die Atmosphere (XL) wielen een mooie tussenweg, met 1.825gr voor 269,- zowel qua prijs als gewicht. Die lichte versie gebruikt velgen van 395 gram, dat gaat richting Crest, lichter zou ik zelf niet willen. Ik wil ook op vakantie in de Alpen kunnen fietsen zonder me druk te hoeven maken of de wielen het allemaal wel aankunnen. Dan liever een paar gram meer.

Zoals een vriend en bekend medeforummer weleens zegt: een (te) lichte fiets is lekker als je 'm 15km naar de auto moet dragen :D :wink:
Gewicht besparen ja, maar altijd met de praktijk in het achterhoofd.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Gebruikersavatar
kan niet meer
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2180
Lid geworden op: ma 11 mei 2009, 22:29
Mijn mountainbike: Spot Mayhem

Zoiets zou je ook nog kunnen overwegen alleen weet ik niet hoe de kwaliteit van Sun ringle is. Er zijn veel mensen die hun fiets meteen opwaarderen met een lichter wielset dus er is veel meer te koop.


http://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en- ... ousPage=lr" onclick="window.open(this.href);return false;
"This species has amused itself to death"
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

Thanks voor de tips :-q :-q

Nog meer keuze is altijd makkelijker :D
Botloos
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 399
Lid geworden op: di 18 september 2012, 19:30
Mijn mountainbike: Canyon!

Kan zelf ook de XT/Crest set van fietssportief aanbevelen, heb deze zelf al meer dan 1000km in gebuik en nog geen echte problemen mee gehad. :-q
"If you call yourself a "mountainbiker" and you dont love it all (DH, enduro and XC) then you're doing it wrong!" Jared Graves
BigSeven
All rounder
All rounder
Berichten: 76
Lid geworden op: do 10 oktober 2013, 11:31

Iedereen bedankt voor de tips :-q

De kogel is door de kerk :winkie:

Het is een set Mavic Crossmax ST 29 geworden uit 2014 8)

Het budget moest ietsjes opgerekt worden, maar ik had ze voor een goede prijs :wink:

Vrijdag verwacht ik mijn bestelde latex binnen en dan ga ik de boel omzetten.

Zodra de mogelijkheid er is zal ik foto's plaatsen in mijn SYS :-q
Plaats reactie