Welke band gaat soepel op een ZTR Flow EX 29" ?

Hoe moet je je derailleur afstellen, remmen vervangen...
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Ik heb een nieuwe set wielen met ZTR Flow EX velgen...gisteren al met veel moeite een Nobby Nic (2015 versie) in de maat 2,25 kunnen monteren. Blaar aan over gehouden.

Vandaag wilde ik een Specialized Ground Control 2.1 erop leggen, en jawel hoor...het gaat weer niet zoals het hoort...ben dus na wat gevloek maar weer gestopt. De Ground Control had ik nog liggen en is dus gebruikt.

Voorlopig even met binnenbandjes, later tubeless...

Welke band en in welke maat gaat lekker op deze velg.. ik wil dus een band met profiel a la Nobby Nic of Ardent...en deze moet zonder al te veel moeite op de velg gaan...

De bekende trucs om de band erop te krijgen die weet ik wel, en met wat 'geweld' zal het wel lukken...als je echter onderweg bent en lek rijd, lukt het met koude vingers denk ik niet !

Of zijn er nog kneepjes waarmee het soepel gaat ?
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
slapbandje
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 991
Lid geworden op: vr 15 augustus 2014, 18:22
Mijn mountainbike: Te veel

Ik had hetzelfde met een Hans Dampf op een 650b velg (Ryde). Kreeg met geen mogelijkheid handmatig dat rubber om de velg. Zelfs met een partij zeepsop als glijmiddel was het no way José.

Uiteindelijk de bandenlichters gebruikt en zelfs dat ging erg moeilijk.
Daarna een Racing Ralph geprobeerd en die ging er wel met wat lichtelijk gevloek handmatig op.

De HD ging er de 2e keer wel makkelijker op dus de enige tip die ik heb is eigenlijk om de band een paar keer te (de)monteren. Blijkbaar wordt ie dan soepeler.
Geld moet rollen. Bij voorkeur op noppenbanden.
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Ik wil dat wel eens een keer meemaken. Tot nu toe leg ik alle vouwbanden er met blote handen op. Ook op de racefiets.
Ik wil die problematiek wel eens een keer ervaren wat ik heb dergelijke problemen nooit ervaren.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Lars TB
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 16046
Lid geworden op: do 2 mei 2013, 12:55

Die Hans Dampf op de Ryde ken ik ook... . Is me uiteindelijk wel gelukt zonder bandenlichter. Maar die nieuwe lichting Schwalbe banden (2015) is nog krapper geworden. Bij navraag geven ze dat ook toe, zonder opgaaf van reden overigens... .

Mijn ervaring met Conti's en passing is het beste. Wel de duurste uitvoeringen gebruiken, want van een vriend hoorde ik dat hij met zijn goedkopere Conti's wel problemen had.

@byorka: als je met Mavic velgen rijdt, of andere merken die braaf de zeer ruime ETRTO standaard aanhouden, gaat het inderdaad met 99% van de banden probleemloos lukken deze met blote handen te monteren en weer te verwijderen. Alleen die nieuwe lichting velgen met lagere zijkant (en dus hogere bodem) hebben een veel krappere passing. Als een bandenfabrikant dan wat krapper produceert, dan heb je al snel moeilijkheden. Het voordeel van die velgen is wel dat ze stukken lichter zijn en heel eenvoudig tubeless ready te maken!
Weg met de labrador onderdelen!

"Mountainbikers don't get old. They just go downhill"
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Het lukt mij vrijwel altijd ze er met de hand erop te leggen, al is het soms wel erg strak en moet je even netjes werken en goed hard persen. Gaan ze wel net als Lars zegt makkelijk op spanning, met een vloerpomp.

Een Vredestein TLR op een ZTR is de enige bij mij die niet paste, maar dan ook echt niet. Heb er vaker van vernomen, zelfs dat iemand hem van de velg heeft geknipt.
Geax TNT is ook erg strak, eerst keer moet je soms even helpen met een bandenlichter, maar daarna gaat ie prima met de hand. Ze rekken allemaal wat lijkt het. Dus erop en eraf in het terrein, hoef je je denk ik geen zorgen over te maken, als ze een tijdje op spanning hebben gestaan, gaat het alleen maar makkelijker en nooit zo lastig als de eerste keer.
Michelin heeft ook een goede passing, niet zo nauw als Geax (Vittoria) en gaat nog prima met de hand, ook makkelijker op spanning, soms lijken ze zo strak dat ze niet uit de 'dropchannel' willen ploppen met te weinig volume aan lucht.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

Nog maar eens poging gewaagd en hij zit erop...maar niet van harte. Het is een kwestie van telkens weer de rand over de hele omtrek van de band naar het midden drukken (diepste punt van de velg), en zo maak je millimeter voor millimeter ruimte...laatste stukje gaat dan met redelijk wat kracht over de velg. Uiteindelijk zonder zeepsop of bandenlichter. De band zit wel erg strak om de velg, en het randje op de band loopt niet overal precies gelijk met de velg...dacht dat ie zich wel zou zetten bij hard oppompen. Bij 4,5bar maar gestopt...
Hij gaat er toch weer af uiteindelijk, was alleen maar om de zithouding van de fiets even kunnen testen (fiets in opbouw). Vandaar ook de vraag welke banden in die categorie die soepeler erop gaan...

Ik ken dit fenomeen dus helemaal niet met mijn Roval Trail velgen op de Camber...elke band gaat er probleemloos op, ook de Hans Dampf.
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Freekenstein
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1398
Lid geworden op: ma 7 februari 2011, 14:00
Mijn mountainbike: Surly Karate Monkey | On One Inbred | Soma Fog Cutter

Nimbus schreef:Michelin heeft ook een goede passing
Daar ben ik blij om :)
To quote Hamlet, act 3, scene 3, line 92

"NO"

vrijwilliger Mountainbike Museum
rokl
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2300
Lid geworden op: zo 1 mei 2011, 16:28

byorka schreef:Ik wil dat wel eens een keer meemaken. Tot nu toe leg ik alle vouwbanden er met blote handen op. Ook op de racefiets.
Ik wil die problematiek wel eens een keer ervaren wat ik heb dergelijke problemen nooit ervaren.
Hier je uitdaging: een Michelin Wild Grip r2 advanced op een notubes velg :wink:
Mijn bikes: Merida Big.Nine 3000-D Lite (2013-2021); Grand Canyon CF SL 8.9 (2016-); Scott Spark 910 (2020-)
Nimbus
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3901
Lid geworden op: zo 22 november 2009, 08:51
Contacteer:

Easy peasy.
"The German word for nipple is 'Brustwarze', breast wart. Here I feel is a nation that may be relied upon to produce a man's bike."
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Ik denk dat het echt van de maatvoering/toleranties van de band af hangt. Zoals Lars al aangeeft zijn tubeless-ready velgen minder diep in het velgbed, dus je hebt minder speelruimte dan bij conventionele velgen. Met krappe banden kan het dan spannend worden....

In eerste instantie had ik twee Conti's overgenomen van een mede forumlid, een Raceking en een X-king. Met geen mogelijkheid om de Crest velgen te krijgen... ik kwam nog niet in de buurt van de band om de velg krijgen. Uiteindelijk maar gestopt (in 33 jaar op race en mtb toch redelijk wat bandjes gemonteerd, tot tubes aan toe).

Andere Raceking en X-King besteld bij Bike-Components, geen enkel probleem, met de hand erop en met een standaard kunststof bandenlichtertje eraf. Als je lek rijdt geen probleem om dat onderweg te doen.

Daarna voor een andere fiets een Rara 2.25 en een NN 2.25 snakeskin (vorige type) besteld en die gingen ook prima om Flow EX velgen. En recentelijk een X-king en Trailking (2.2) op Funworks Atmosphere XL velgen gelegd, ook geen probleem (velgbed lijkt erg op ZTR velgen).

Dus mijn conclusie na bovenstaande ervaringen: het ligt niet aan de velgen, maar aan de banden ;-)
Wat wel lastig is, is dat het dus binnen een merk en type band ook kan variëren. Zo weet je vooraf nooit 100% zeker of het gaat lukken als je banden via internet besteld.
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
byorka
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 8734
Lid geworden op: ma 26 juli 2004, 20:29
Mijn mountainbike: Ne ne Niner

Toch denk ik dat het vooral een kwestie van handigheid is.
Al tig velgen en banden in handen gehad. Altijd gelukt.
Kom maar langs met die lastige combi's, ben benieuwd.
Ik ploeterde en rook de overwinning!

Later bleek het alleen maar gebakken lucht te zijn.
Francois
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1195
Lid geworden op: wo 2 augustus 2006, 19:00
Mijn mountainbike: Gifgroene Stalen 29" en een Mosterdgele Gravelracer

byorka schreef:Toch denk ik dat het vooral een kwestie van handigheid is.
Al tig velgen en banden in handen gehad. Altijd gelukt.
Kom maar langs met die lastige combi's, ben benieuwd.
Ik denk het ook... het is uiteindelijk bij beide banden gelukt... dit filmpje heeft me geholpen bij de laatste band:

https://www.youtube.com/watch?feature=p ... XUFVrl0UT4" onclick="window.open(this.href);return false;

het luistert echt heel nauw dus...ik zal er aan moeten wennen dus :winkie:
Gelukkig sterke handen :-q
Specialized Epic, Croix de Fer en een race masjien
Gebruikersavatar
Lizzyplace_Ruud
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 441
Lid geworden op: za 15 juni 2013, 13:33

Ik doe ook alles met de hand, gewoon eindigen bij het ventiel.
Marco79
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1468
Lid geworden op: vr 6 juni 2014, 13:21
Mijn mountainbike: Nicolai Saturn 14 ST `21; Custom Orange Clockwork Evo `20; Kona Unit; Monocog 29-er

Bij mij idem dito. De Nobby NIC 2015 is met veel pijn en moeite op mijn 26" Fulcrum (UST) te krijgen.
Maar ook de super moto's welke er nu om heen liggen gaan niet van een leien dakje over de Fulcrum's.
Bij mij lukte het uiteindelijk door de rand van de velg met Schwalbe banden pruttel in te smeren, maar ook de binnen en buitenkant van de band. Nu heb ik toch geen kleine slappe handjes, maar makkelijk ging het niet.

Zal wel iets met het easy tubeless te maken hebben.
“Old, not obsolete”
kermit
Moderator
Moderator
Berichten: 16710
Lid geworden op: wo 27 oktober 2004, 11:29
Mijn mountainbike: is niet de jouwe :)
Contacteer:

Francois schreef:dit filmpje heeft me geholpen bij de laatste band:
https://www.youtube.com/watch?feature=p ... XUFVrl0UT4" onclick="window.open(this.href);return false;
Daar zie ik niks nieuws.

Ik heb ook genoeg banden ge(de)monteerd, maar in al die jaren twee keer problemen gehad:
1- eerder genoemde Racekings op Crest, niet gelukt. Bandjes zijn teruggegaan naar de verkoper, die kreeg ze ook niet om zijn velgen.... gewoon een belachelijk krappe serie, aangezien de nieuw bestelde Racekings geen problemen gaven.
2- meerdere merken racebandjes op Campa Scirocco (Vredestein, Conti). Uiteindelijk met veel pijn en moeite (en zeepsop en een speciale bandenlichter) Michelin Pro Race bandjes erop gekregen. Tijd daarna rijd ik lek, maar met twee standaard kunststof bandenlichters kreeg ik de band er niet af... de enige keer dat ik me op heb laten halen bij pech :-)
Vervolgens Schwalbe Ultremo's geprobeerd en die ging er zonder problemen omheen...
DONEER JE OOK?

"I'd love to change the world but I don't know what to do
so I'll leave it up to you"
- Ten Years After
Plaats reactie