BertB's Giant anthem X gescheurd... Word een Trance X 29

Voor iedereen die zichzelf of zijn (nieuwe) bike wil voorstellen, danwel zijn ego wil laten strelen of breken met actiefoto's en persoonlijke websites.
Gebruikersavatar
BertB
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 27 februari 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Giant Trance X 29er

Na enige maanden vertoeven op dit forum zal ik mijn bike ook eens showen, ondanks vele hier het een ''dozenschuiver'' of ''13 in een dozijn'' zullen vinden, kom ik eigenlijk vrij weinig Anthems tegen in het wild 8) en is het ondanks een XC label een erg all-round bike die zich zeer goed thuis voelt op de technische trails :-q

Waarom deze Anthem? Tja om een lang verhaal kort te maken...Enkel blessure met blijvend letsel....geen schokbelasting meer...fysio zei fietsen...race fiets vind ik geen zak aan.... gratis Bulls gescoord...jaar op gereden en besmet geraakt. Toek kwam de keuze, vrij simpel....BUDGET technisch een full suspension welke allround is en waar het frame/vering/wielset goed is en de rest makkelijk bij slijtage te updaten was.

Zo kwam ik uit op deze Anthem X 29er 2 bij Mantel, overjarig model en gekocht in Juni '14
Bij aanschaf direct de avid remmen vervangen voor SLX, met in gedachte alles naar het voor mij prima betaalbare SLX te up graden.

Specs & Foto's

- Frame ALUXX SL-Grade Aluminium, 4" Maestro Suspension
- Voorvork RockShox Reba 29 RL w/15mm Thru-Axle, OverDrive 2, 100mm 120mm
- Demper RockShox Monarch RT, Solo Air, Floodgate switch and adjustable rebound
- Stuur Giant Connect riserbar, 690mm, 25mm rise
- Stuurpen Giant Connect SL, OverDrive 2
- ZadelpenGiant Connect,375x30.9 Giant Connect SL 400x30.9
- Zadel Giant Performance XC
- Shifters SRAM X5 2x10 speed SLX M670 10s I-spec
- Voorderailleur SRAM X5 SLX M670 10s
- Achterderailleur SRAM X7 10-Speed XT M786 shadow plus
- Remmen Avid Elixir 1 SLX M675
- Remhendels Avid Elixir 1 SLX M675
- Remschijven Avid HS1 (F)180 , (R)160
- Cassette SRAM PG-1030 11-36, 10s
- Ketting KMC X10L Silver, 10-speed (2 x )
- Crankset SRAM S1000 26/39 SLX M675 38/26
- Velgen Giant S-XC29 2 Giant P-XCR 1 (DT Swiss)
- Naven Giant S-XC29 2 Giant P-XCR 1 (DT Swiss internals , 18T Ratchet)
- Spaken Giant S-XC29 2 DT Competition stainless steel spokes - 28 front/rear (3-cross)
- Banden Schwalbe Racing Ralph, 29x2.25 Performance, FoldingNoNi (F) , Rara (R)TUBELESS
- Gewicht: 12.7kg (gewogen door Mantel) lekker boeiend, waait niet weg
AfbeeldingHuidige setup




Kiekjes
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door BertB op zo 17 januari 2016, 11:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Lock-out op een fully? Dat is net een patatje met zonder mayo!
luc basie
Extreme Biker
Extreme Biker
Berichten: 750
Lid geworden op: wo 11 juli 2012, 22:22
Mijn mountainbike: Trek Top Fuel 9 2016

13 in een dozijn of niet, ik vind het een mooi apparaat :-q
novaterra
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 2937
Lid geworden op: wo 4 mei 2005, 19:27
Mijn mountainbike: Bird Aeris 9

Denk dat dat 13 in dozijn wel meevalt.
Bird Aeris 9 blurple
rudie20vt
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 207
Lid geworden op: zo 22 juli 2012, 13:27
Mijn mountainbike: giant anthem x 29er

mooie bike en veel anthem's zijn er ook niet en sturen doet de bike echt goed.
Dom wean heendert nich ' t wördt pas slim a-j ' t zölf nich deur hebt
Johnny D
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 493
Lid geworden op: ma 10 mei 2004, 20:15
Mijn mountainbike: Santa Cruz 5010, Santa Cruz Tallboy

Tsja, er word weleens 'neerwaardig' naar Giant gekeken in NL. Een beetje onterecht, vind ik. Kijk maar eens op andere (buitenlandse) fora. Veel lof over Anthem en Trance!! Deze fietsjes doen het heel erg lekker op zowel snelle, flowy parcoursen als moeilijke en technische alpentrails.
Vooral niet aan storen en genieten van deze fijne bike (ik doe het al acht jaar met heel veel plezier!). Ziet er overigens heel erg mooi uit :-q
Always ride with a smile!!!!!!
Gebruikersavatar
mud mate
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 7840
Lid geworden op: do 16 september 2010, 14:44
Mijn mountainbike: Nicolai G1 XL en Nicolai G1 XL EBOXX QLF
Contacteer:

Zijn gewoon heerlijke fietsen van een goede kwaliteit en een goede geometrie. Idd de huidige fora bejubelen de laatste modellen weer. maar het vreemde is in NL zie je dit gedrag helaas wel bij meer merken. Vreemd, want een wereldmerk als GT krijgt hier ook geen poot aan de grond.

De Anthem is in ieder geval een erg mooie fiets en zal je zeker niet gaan tegenvallen. Enige minpuntje die ik er aan kon vinden (maar dat hebben meer 29'ers, waaronder ook mijn element) is die ietwat lage bottom brackett.
Gebruikersavatar
BertB
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 27 februari 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Giant Trance X 29er

Bedankt voor de reacties! :-q

Enige minpunt aan de bike wat ik na 1800 km's kan ontdekken , vind ik de lak, deze chipt wel heel erg snel kwam ik de eerste rit al achter.
Het lage BB heb ik nog niet echt last van gehad maar had het idd bij meerdere reviews al wel gelezen.

Pluspunt is dan wel weer de meastro suspension, deze geeft mij voor mijn gevoel veel meer grip en zekerheid op alle vlakken :D
Lock-out op een fully? Dat is net een patatje met zonder mayo!
wolff
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 378
Lid geworden op: di 10 september 2013, 15:26
Mijn mountainbike: Edelsten

Zeker mooi fiets! ston bij mij ook op het lijstje, samen met een Scalpel en een Epic. Ben zelf uiteindelijk voor de laatste gegaan, vanwege de Brain. Maar dit lijkt me ook zeker een hele fijne Fully. En ze zijn ook nog eens erg licht, wat het gevoel van je fiets toch wel ten goede komt.
Scottie2000
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 914
Lid geworden op: za 12 mei 2012, 17:01
Mijn mountainbike: 2016 YT Jeffsy comp pro, 2017 Giant Fathom LTD, 2019 Giant Anthem 29er1

Fijne fiets. Ik heb de 3, gestript tot kaal frame :) en voorzien van Shimano XT onderdelen en een Reba RLT

Enige upgrade die naar mijn mening niet mag ontbreken is een set lichtere wielen.
Ik heb een setje wielen laten maken wat rond de 1400 gram weegt (Weeg zelf rond de 70 kilo)
Daar een set lichte banden met latex.
Je fiets is daarna een stuk levendiger.

Lak is inderdaad wat gevoelig. Zoals een ander gedaan heeft, kan je hem altijd nog kaal maken.
De mijne heeft iets van 4500 km of zo op de teller staan. Geen noemenswaardige problemen gehad.
Hij is iets van 16 maanden oud :)
Gebruikersavatar
BertB
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 27 februari 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Giant Trance X 29er

Scottie2000 schreef:Fijne fiets. Ik heb de 3, gestript tot kaal frame :) en voorzien van Shimano XT onderdelen en een Reba RLT

Enige upgrade die naar mijn mening niet mag ontbreken is een set lichtere wielen.
Ik heb een setje wielen laten maken wat rond de 1400 gram weegt (Weeg zelf rond de 70 kilo)
Daar een set lichte banden met latex.
Je fiets is daarna een stuk levendiger.

Lak is inderdaad wat gevoelig. Zoals een ander gedaan heeft, kan je hem altijd nog kaal maken.
De mijne heeft iets van 4500 km of zo op de teller staan. Geen noemenswaardige problemen gehad.
Hij is iets van 16 maanden oud :)

Lichtere wielen zijn aan mij niet besteed, 100 kilo met bepakking en een 'ruwe' rijstijl :winkie:
Volgende fiets word dan ook zeker een trance :tong
Lock-out op een fully? Dat is net een patatje met zonder mayo!
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

13 in een dozijn? Buiten de exclusieve merken als bijvoorbeeld Rocky Mountain, Santa Cruz, zijn alle mainstream merken (Cube, Specialized enz.) 13 in een dozijn in Nederland. Dealers voeren veelal dezelfde merken. Ik ben er in mijn omgeving in ieder geval nog geen een tegengekomen. Maar ik vind dat ook helemaal niet belangrijk. Echt een fijne fiets. Heb geen spijt van mijn overstap van Bulls naar Giant.
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Gebruikersavatar
BertB
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 27 februari 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Giant Trance X 29er

Bijkiejr schreef:13 in een dozijn? Buiten de exclusieve merken als bijvoorbeeld Rocky Mountain, Santa Cruz, zijn alle mainstream merken (Cube, Specialized enz.) 13 in een dozijn in Nederland. Dealers voeren veelal dezelfde merken. Ik ben er in mijn omgeving in ieder geval nog geen een tegengekomen. Maar ik vind dat ook helemaal niet belangrijk. Echt een fijne fiets. Heb geen spijt van mijn overstap van Bulls naar Giant.

Ik vind dat 13 in een dozijn ook zeker niet belangrijk, viel me alleen op dat in elk advies topic waar Giant voorbijkomt er best negatief gereageerd werd, gelukkig hier een hoop positieve reacties :-q
Lock-out op een fully? Dat is net een patatje met zonder mayo!
Bijkiejr
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 341
Lid geworden op: za 19 november 2011, 23:15
Mijn mountainbike: Giant Anthem X29

Heb je wel een afstandhoudertje geplaatst tussen de 2 kabels bij de demper? Voorkomt beschadiging van je demper. Was een tip van forumlid Rapsac.

https://lh4.googleusercontent.com/-nRj1 ... 112603.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
You can't buy happiness. But you can buy a bike and that's pretty close.
Gebruikersavatar
BertB
All rounder
All rounder
Berichten: 122
Lid geworden op: do 27 februari 2014, 21:37
Mijn mountainbike: Giant Trance X 29er

Bijkiejr schreef:Heb je wel een afstandhoudertje geplaatst tussen de 2 kabels bij de demper? Voorkomt beschadiging van je demper. Was een tip van forumlid Rapsac.

https://lh4.googleusercontent.com/-nRj1 ... 112603.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;

Heb ik wel gehad, had die tip gevonden via buitenlands forum :-q maar nu beschermings stickers op de demper geplakt. Zag gisteren met onderhoud wel wat speling op de bovenste bevestigingsbus van de demper...daar moet ik wel ff wat aan doen. Iemand al bussen vervangen van de monarch?
Lock-out op een fully? Dat is net een patatje met zonder mayo!
Gebruikersavatar
Giant XTC1
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 204
Lid geworden op: za 3 januari 2009, 02:21
Mijn mountainbike: Giant ANTHEM 1

Erg mooie fiets! :-q
HONDA CRF 450R RULES!
Plaats reactie