Hoe vaak trainen jullie?

Welke trainingsvormen zijn er, hoe werkt een hartslagmeter, wat te doen bij blessures, en welke sportdranken en energierepen kun je het beste mee nemen. Alles wat het lichaam van de biker aangaat kan hier gevraagd worden.
Plaats reactie
Maxa
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 12:11
Mijn mountainbike: is blauw
Contacteer:

Rgr^ schreef:
Jeffrey schreef: Kan Arnie hard fietsen dan?
Als je zo'n uit de kluiten gegroeide boomstam bent als hij denk ik dat dat lastig is :wink:
Als de bewering 'soort zoekt soort' ook echt klopt, dan wordt het moeilijk fietsen in het bos voor Arnie.
TBIKER
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 245
Lid geworden op: ma 30 september 2002, 10:31

Hilde schreef:
jf schreef:vergeet je ook de buik- en lage rugspieren niet? En wat armspieren is ook wel prettig, dat ga je ook merken in het terrein.
Dat vroeg ik me af, heo train je de lage rugspieren? Ik heb vaak last net boven mijn heup en dan zo erg dat ik moet stoppen. Komt dat hierdoor?
Simpele Sit-Ups werken bij mij heel goed, maar als je buispieren al getraind zijn dan kun je denk ik het best met zo'n specifiek rugapparaat werken bij de fysio/sportschool.
Gebruikersavatar
asphaltdude
Elite Mountainbiker
Elite Mountainbiker
Berichten: 3363
Lid geworden op: zo 28 september 2003, 19:41
Mijn mountainbike: Karate Monkey, Ogre, Cross Check, Propel, Langster
Contacteer:

Languit op je buik op de grond. Hoofd en schouders optillen, even vasthouden.
Languit op je buik op de grond. Eén been gestrekt optillen, even vasthouden en weer omlaag.
Op knieën en handen zitten, achterste been gestrekt optillen. Heup vlak houden. Als je linkerbeen optilt evt rechterarm ook optillen. Been in de lucht houden en op en neer doen.

Alles steeds iets van 20 herhalingen.
Everybody bought a new bike!
Trekrijder
All rounder
All rounder
Berichten: 119
Lid geworden op: wo 5 mei 2004, 20:54
Mijn mountainbike: Trek

Ik ben bezig om een fanatiek trainingsschema op te stellen. Hierbij wil ik de komende zomer een weekendje of 2-3 gaan biken. Een in Limburg, een in de Ardennen en een in Noord-Frankrijk.

Verder wil ik proberen om na de studie en het werk meer te gaan trainen. Vroeger had ik een hekel aan wegtraining maar dat is iets wat er nu eenmaal bij hoort wil je conditie opbouwen. Je plukt er zelf de vruchten van.

Zorg dat je een goede warming up doet voordat je op je bike stapt. Niet alleen de beenspieren maar ook de rug moet je niet vergeten. Train zoals jij dat prettig vindt en zovaak als jij voor ogen hebt. Plezier in het biken is het belangrijkste.
zubbel
Mtb fanaat
Mtb fanaat
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 24 maart 2004, 16:13
Mijn mountainbike: Giant XTC1 composite [26"]

elke dag probeer ik zo'n beetje 25km te maken (standaardrondje) vanwege tijdgebrek pak ik 85% asfalt en 15% zandpaden. Ook fiets ik elke dag naar het werk (10km op een dag).
In de weekenden probeer ik met mijn fiets richting het bos te komen (route Zeddam) ... en dan sinds kort ook weer 2 x in de week aan het fitnessen (vooral bovenlichaam).
The Magician
All rounder
All rounder
Berichten: 64
Lid geworden op: do 18 maart 2004, 17:53
Mijn mountainbike: Cube Analogue 2004

zubbel schreef:... en dan sinds kort ook weer 2 x in de week aan het fitnessen (vooral bovenlichaam).
Dat heb ik ook een tijdje geprobeerd, maar als je gewend bent om flink te raggen op je fiets, gaat dat trainen in een sportschool wel heeeeeeel snel vervelen :roll:
Robbo
All rounder
All rounder
Berichten: 72
Lid geworden op: ma 8 november 2004, 17:04
Mijn mountainbike: Specialized Epic

Momenteel fiets ik 1x per week zondag's een veldrit (45km). Helaas is het voor de rest te donker om na het werk nog even de bossen in te gaan, dus hou ik het bij 2x in de week een uur intensief spinning. En nog 3x per week krachttraining (alles behalve benen) om alles een beetje in proportie te houden :D
Gebruikersavatar
alstro
Mountainbike Junk
Mountainbike Junk
Berichten: 444
Lid geworden op: di 11 november 2003, 22:26
Mijn mountainbike: een schuur vol
Contacteer:

Ik heb altijd gehoord ( van hardlopers ) dat fietsen en hardlopen niet samengaan, waarom weet ik eigenlijk niet. Zal wel zijn dat hardlopers niet kunnen fietsen :~

Ik ben sinds een jaar aan het sporten, geen wedstrijden of dat soort dingen maar meer voor de fun en om op gewicht te blijven. Gezien mijn leeftijd (40) zijn wedstrijden ook niet mijn doel
Winterschema
Maandag rustdag of hardlopen
Dinsdag Spinning
Woensdag MTB of hardlopen
Donderdag Spinning
Vrijdag Schaatsen
Zaterdag MTB of hardlopen
Zondag MTB

In de zomer geen schaatsen en spinning of 1 keer spinning maar dan zeker 2 keer wegfietsen en 2 keer Mtb en 2 keer hardlopen.
Exar
Genius
Genius
Berichten: 1777
Lid geworden op: do 21 februari 2002, 02:00
Mijn mountainbike: Scott Spark
Contacteer:

Niet omdat hardlopers niet kunnen fietsen, maar vooral omdat fietsers niet kunnen hardlopen. Naar eigen ervaring kan ik zeggen dat als je het ene met mate doet, je het andere nog best leuk kan beoefenen, maar als je een van beide dingen echt goed wilt kunnen doen het andere hoogstens nog als ondersteunende training kan werken, zo kan je als fietser b.v. gaan hardlopen als het te slecht weer is om te fietsen.
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Exar schreef:Niet omdat hardlopers niet kunnen fietsen, maar vooral omdat fietsers niet kunnen hardlopen.
Precies, ik ben daar HET voorbeeld van.
Zou nu veel liever hardlopen dan fietsen, maar door een rugblessure lukt dat niet.
Hardlopen (met mate) is beter dan niets doen als je je fietsen wil verbeteren.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
marrcel
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 5 maart 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Bianchi Mutt 7300 en Stumpjumper FSR

Hoe kan ik het beste mijn hardloop training afstemmen om me meer lucht met MTBen te geven? Moet ik gaan intervallen? Moet ik met hogere Hf gaan hardlopen? Help :~

Afgelopen zondag deed ik Schoorl in 57minuten. Ik kon mijn maten John en Jaap ook al weer niet bijhouden. :(( :((

Ik ging die zondag voor het eerst met hartslagmeter. Ik schrok me de pl.. Ik zit hiervan 18 minuten boven Hf 160 waarvan ook wel een deel tot 172Hf. Wellicht was dat windjack toch te warm of demotiveerde de hartslag meter mij te veel, ik wil sneller. :x
Ik heb deze hf (170) nooit met hardlopen. Dit hardlopen heb ik sinds een week of 3 opgevoerd van 2 maal 4 km/week naar 3 maal 8km. Het kost mij moeite om mijn hartslag met hardlopen tussen de 160 en 165 te houden.
Ik kan maar 1 maal per week MTBen. Zomers doe ik wel Spaarwoude erbij. (dan is er een duidelijke progressie) Verder fiets ik 3 maal per week naar mijn werk 18km/dag en zwem ik 60banen borstcrawl.
achterspatbord = wasmachinelagerspaardekje
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Om je zuurstofopname te verbeteren lijken langere intervals ("extensieve intervals") op het omslagpunt de meest aangewezen weg.
Daarbij werk je in een aantal sessies richting 3 x 20', bijvoorbeeld door met 3 x5' te beginnen en de duur telkens te verlengen.
Extensief interval houdt ook in zondervolledig herstel, dus tussen de inspanningsstukken is 5 minuten dribbelen een optie.

Diot zijn wel heel stevige trainingen die een basis moeten hebben op goed ontwikkeld duurvermogen.
Voor mij (en dan doe ik ze op de fiets) komen ze pas in maart aan de orde.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
marrcel
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 5 maart 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Bianchi Mutt 7300 en Stumpjumper FSR

Ik was er al bang voor. Dat kost meer tijd. Das vaak een probleem.
Ik denk dat die 3 maal 8km per week hardlopen (met alle andere beweging erbij) wel die basis duurvermogen geven.

Hoevaak per week zal die ext interval training hier bovenop nodig zijn om hout te snijden?
Zou ik dit ook kunnen combineren? Stel ik loop 8km hard en zorg er voor dat ik altijd met een sprint eindig?
achterspatbord = wasmachinelagerspaardekje
Pino
Pro Biker
Pro Biker
Berichten: 1045
Lid geworden op: di 18 december 2001, 02:00
Mijn mountainbike: Breezer Thunder 1993 en nog het nodige plastic
Contacteer:

Een sprint aan het eind zal weinig ergens aan toevoegen.
De beweging is in ieder geval te loopspecifiek om substantieel bij te dragen aan je fietsprestatie.
Alles wat je intensief (boven "omslagpunt") doet, voegt wel vermoeidheid toe waar je, al is het maanden later, ergens de rekening voor gepresenteerd krijgt.

Als 3x8 km lopen in de week je basis vormen zou ik daar toch afwisseling in proberen te maken.
Bijvoorbeeld 1 x duurtraining, 1 x fartlek, 1 x extensief interval.
Alle verzorgers de wielerwereld uit !
marrcel
All rounder
All rounder
Berichten: 95
Lid geworden op: vr 5 maart 2004, 21:24
Mijn mountainbike: Bianchi Mutt 7300 en Stumpjumper FSR

ja daar is wat voor te zeggen ja, :-?
thx Pino :-q
achterspatbord = wasmachinelagerspaardekje
Plaats reactie